Iedereen een andere mening over percentages?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Iedereen een andere mening over percentages?

dogsunlimited
5-sterren
5-sterren

Bericht door dogsunlimited »

Hitam schreef: Volgens mij had Mogens het over max 1/3 groenten, 1/3 bot (met vlees) en 1/3 vlees/orgaavlees. Hij heeft het niet over percentages gehad.
Dat heeft hij wel. Ik heb naar aanleiding van de schrokpup met hem in de pauze gesproken over o.a. de verschillende percentages en ik heb zelf aangehaald wat hij van de verschillende theorieën vond. Hij is geen voorstander van het 80/10/10 gebeuren, omdat daar geen vorm van groentes bij gegeven worden en de marge spiervlees (zij voeren nauwelijks prooidieren, maar simuleren...) te hoog zou liggen. Uiteindelijk komt het erop neer dat kijken naar je hond het allerbelangrijkste is en je moet aanpassen op wat de hond je laat zien. Als mijn hond het goed doet op 10% bot, verdeeld in dit geval over 30% vleesbotten per week, en ik varieer veel met diersoorten, voer en passant een prooidier bij en vul regelmatig op met vuile pens, kiemgroentes/kruiden en evt. groentes en ander overige, dan is het geen enkel probleem om zo te voeren. Ik heb hem dit gevraagd naar aanleiding van zijn 15% bot advies in zijn boek Rauwe voeding voor Honden. Volgens mij heeft hij tijdens zijn lezing hier wel een opmerking over gemaakt, tijdens de uitleg van die 'Frankenstein-prooi'. Dat je moet aanpassen op wat je hond je laat zien en als een hond geen groentes lust en hogere percentages vleesbotten niet kan verdragen, maar wel vuile pens, dat je dat dan extra zou kunnen geven en als je hond geen groentes eet, het dan ideaal zou zijn om kleine prooidieren bij te geven.
Gut, dat doe ik dus al een tijd en mijn beide honden zijn 'kerngezond'.
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op vr 20 aug 2010, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

SandraH schreef: Jij weet als geen ander dat ik niet 'voor' en tegen 'de rest' of anti-BARF ben. Maar er zijn nu eenmaal ook andere methodes die goed kunnen werken voor die individuele hond. Mineralenabsorptie is voor elke hond anders. Vandaar dat ik zo'n uitspraak van jou dan wel onderbouwd wil zien met echt sluitende data. Dat is het enigste waar ik om vraag. Want vooralsnog zijn die er niet, hoe ik het ook probeer ergens vandaan te trekken. Hoe is het mogelijk dat jij dan tot dit soort uitspraken kan komen als er legio honden al jarenlang volgens die methode gevoerd worden en al diverse generaties achter de rug hebben, waarvan de honden super gezond zijn?
We hebben het over deze uitspraak, laten we even terug gaan naar de basis:
Goed, zijn er natuurlijk weer volksstammen die hun hond 15% (kaal) bot voeren en deze het er prima op doet. Dat is natuurlijk op zich leuk maar dat bewijst niet echt iets. Echt bewijs heb je pas over een paar generaties. Waaruit dan blijkt dat de honden allemaal gezond zijn, de teefjes goede pups werpen en zelf geen eclampsie krijgen na het werpen/tijdens het zogen. En 1 generatie (of 2 of 3) zegt niet voldoende. Een teef die te weinig calcium in het skelet op slaat doordat ze te weinig calcium tot zich heeft gekregen: het kan generaties duren voordat teven dan ook werkelijk eclampsie krijgen bij het werpen, wanneer ze te weinig calcium in het skelet hebben. Meer over eclampsie in de Barfplaats bieb. Dus, over 10 generaties 15% kaal bot gevoerde honden: spreken we weer.

Zul je zeggen "ja duh, hoe zit dat dan met 50% vleesbot? Dat is toch ook niet bewezen?". Nou, daar vertrouw ik Ian Billinghurst dan toch wel in. Hij heeft ergens in 1990 zijn boek Give Your Dog a Bone geschreven. En daarin beschrijft hij ook (ook in Grow your dog with Bones) meer over eclampie en daar beschrijft hij ook hoe hij jarenlange ervaring heeft, generatie op generatie, met honden die opgegroeid zijn op zelfs veel meer dan 50% vleesbot. Dus daar hebben we simpelweg wat meer data vanuit het verleden.

Neemt natuurlijk niet weg dat bovenstaande slechts mijn mening is. En natuurlijk zijn er ook honden die bij 40% a 50% vleesbot te harde ontlasting krijgen. Die zul je dus ook minder moeten voeren. En dat zal voor 1 generatie hond vast ook geen problemen geven.
Ik kan deze uitspraak dus makkelijk doen. Met wat ik weet over eclampsie, met wat ik weet over vleesbotten, met wat ik weet over zogende teven en hun verhoogde behoefte aan calcium, met wat ik weet van mijn eigen honden en met wat ik weet dat ik tot nu toe allemaal berekend en gelezen heb. Ik schrijf namelijk dat het niet bewezen is, dat ik Billinghurst daar meer in vertrouw. Ik ken geen fokkers die al 6 generaties fokteven gebruiken die 10% bot eten. Jij kent ze wel, dus ik vraag wederom of je deze data met ons wilt delen.
Ik heb menu's laten doorrekenen door dierenartsen op basis van die 10/15% en de hoeveelheid variatie waarvan het zeer onwaarschijnlijk is dat op basis van de moedergeneratie volgende generaties een calciumtekort oplopen. Bij een volgende hond kan ik niet stellen hoeveel % bot nodig zal zijn. Dat zal de hond zelf mij laten zien en zal ik daarop aanpassen. Terugkomend op de interessante lezing van Eliasen hierover, zijn er wel duidelijk meerdere wegen die naar Rome leiden.
Oh ja, natuurlijk zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden!

Maar als eigenaar van het allergrootste rauw/vers forum van Nederland en Belgie heb ik een verantwoordelijkheid die verder gaat dan alleen mijn eigen honden. Ik adviseer daarom de basis. Waarvan ik weet, uit ervaring, dat de meeste honden het hier prima op doen en er geen ongelukken zullen gebeuren. Want er komen hier niet alleen mensen met volwassen, uitgegroeide honden. Nee, ook fokkers die hun zogende teef moeten voeren. Ik geef mensen een leidraad waar ik zelf achter sta en in geloof. Vanaf het moment dat mensen zelf aan de slag gaan, zelf gaan lezen en zelf gaan begrijpen, beslissen ze ook zelf welke percentages ze gaan voeren. Dat doen ze dan op basis van hun eigen kennis.

Ik schrijf je weer, ik voel me er niet senang bij om 10% kaal bot te adviseren. Ik voer en adviseer liever iets meer, aangezien honden een teveel aan calcium uitscheiden, dan te weinig (waarbij het lichaam de calcium uit het skelet zal onttrekken - ik heb je al eerder geschreven dat ik geen idee heb bij welk percentage dat gebeurd). Ik praat sowieso niet graag in termen van bot. Liever over vleesbot.

Mocht ik ooit meer leren over dit fenomeen en tot de conclusie komen dat 10% kaal bot ook werkt, ook voor zogende teven en opgroeiende pups, niet alleen in landen waar de zon de hele dag schijnt (vitamine D) maar waar het de hele jaar door vrijwel takke-weer is zoals hier: dan zal ik mijn advies bijstellen en schrijven dat men 20% tot 50% vleesbot kan voeren. Tot op heden heb ik niet voldoende gegevens om dat vol vertrouwen te durven adviseren. Ik zie het eerst graag met mijn eigen ogen. Ik zie dat dan ook graag wat meer onderbouwt. Want het druist in tegen wat ik weet/ervan begrijp.

De Raw Feeding beweging: het spijt me Sandra, ik ben vanaf ongeveer het jaar 2000 lid geweest van deze lijst. En als ik 1 lijst/beweging star en onaangenaam vind, is het deze. Totaal geen ruimte voor andere ideeen of meningen. Als je op de lijst schreef dat je je hond groenten voerde, kon je eigenlijk gevoegelijk wel weer oprotten, kreeg je nooit meer ergens antwoord op. Ik heb jarenlang toe zitten kijken hoe mensen, die niet zo enthousiast waren en waarbij hun hond problemen had met de voeding, niet geholpen werden en soms zelfs werden weggehoond. Als je als beginneling de term BARF per ongeluk liet vallen, werd je soms gewoon van de lijst gegooid. Pups die problemen hadden met de voeding; dat bestond niet, dat kon niet, want dit was de enige echte juiste manier van voeren, punt. Ik ben na een jaar of wat (volgens mij na 3 of 4 jaar) afgehaakt van deze beweging.

En de Nederlandse aftakking van deze manier van voeren (die natuurlijk ook niet meer in die oorsprong bestaat): die bestaat ook nog niet zo lang. Ik zie daar nog geen 6 generaties 10% kaal bot gevoerde honden voorbij komen.
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

SandraH schreef: , en ik varieer veel met diersoorten, voer en passant een prooidier bij en vul regelmatig op met vuile pens, kiemgroentes/kruiden en evt. groentes en ander overige, dan is het geen enkel probleem om zo te voeren.
Dus je voert wel groentes. Het valt me op dat veel van de NRV ers zegen dat ze geen groentes geven maar als je doorvraagt geven ze wel groentes, maar rekenen ze niet mee.

Wat hebben percentages voor zin als je je er niet aan houdt?
dogsunlimited
5-sterren
5-sterren

Hitam schreef: Dus je voert wel groentes. Het valt me op dat veel van de NRV ers zegen dat ze geen groentes geven maar als je doorvraagt geven ze wel groentes, maar rekenen ze niet mee.

Wat hebben percentages voor zin als je je er niet aan houdt?
Ik heb nooit gezegd dat IK geen groentes voer. Alleen niet de percentages van uitgebreide groentemixen, omdat mijn honden daar dus niet tegen kunnen in die hoeveelheid. Dat staat ook uitgebreid op mijn website beschreven wat mijn honden exact krijgen. Is geen geheim aan. Maar wel 10/15% botten. Ik hou me wel degelijk aan percentages die geschikt zijn voor mijn individuele honden.
wendy71
3-sterren
3-sterren

Bericht door wendy71 »

Lizzy schreef: Jij voert ook geen groenten, toch? Ik begin zowaar te geloven dat dit nogal verschil uit maakt. De meeste honden waarvan ik weet dat ze moeite hebben met een hoger percentage bot, die eten geen groenten. En de meeste honden die moeite hebben (aan de slinger gaan) van 30% vleesbot, die eten wel groenten.

(waarmee ik geen discussie wil aanzwengelen wat nou beter is hoor :biggrin2:)

Nope, groente eten/lusten ze níet., zelfs de inhoud van pens word er vakkundig uitgeschud.
Veel en vaak geprobeerd op verschillende manieren maar ik krijg het er niet in..
Mengen met kwark, blikje vis, ze motten het niet.
Lusten ze groente wel, dan zou ik het zeker aan hun menu toevoegen.
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

SandraH schreef: Ik heb nooit gezegd dat IK geen groentes voer. Alleen niet de percentages van uitgebreide groentemixen, omdat mijn honden daar dus niet tegen kunnen in die hoeveelheid. Dat staat ook uitgebreid op mijn website beschreven wat mijn honden exact krijgen. Is geen geheim aan. Maar wel 10/15% botten. Ik hou me wel degelijk aan percentages die geschikt zijn voor mijn individuele honden.
Wat ik bedoel dat je 80/10/10 dan niet meer klopt.
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

Ons Elftal schreef: Zou ik ook wel willen, maar ik vind het nog steeds eng met 9 honden. Moet nog een oplossing zoeken hoe dit te gaan doen. Ik heb al wel de tip "kleedjes" gelezen, wellicht kan ik daar iets mee.

Ik heb trouwens wel voor het eerst kippennekjes besteld om mee te beginnen :cry2: :cry2:
Dit omdat ik las dat botten van grotere dieren toch wel degelijk anders zijn dan die van de kleine dieren die ze nu bij ons krijgen.
rustig aan beginnen ook jij moet daar langzaam ingroeien. Maar geloof me alles went.
Met het niet vermalen bedoelde ik naast het vlees ook groenten en fruit. Ik doe niet aan mixen, maar ze krijgen hier wel fruit en groenten in natuurlijke vorm.
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

Hitam schreef: Ik snap dat niet zo goed. Umai krijgt twee keer per week bot. Dan krijgt ze vaak wel 50% bot en soms zelfs meer (als ze de geitenpoten opeet die ze kaal had moeten knagen). Haar ontlasting is de dag erna geel maar geen krijt en ze krijgt het er gemakkelijk uit. De dag erna is het krijt, als het opgedroogd is.
Bedoel je dat met krijtpoep of poepen jouw honden echt wit als ze meer dan 15% bot eten?

Ik vind die percentages eigenlijk niet zo belangrijk. Zolang ze alles maar binnenkrijgen verwacht ik niet dat het snel mis zal gaan. Ook niet op de lange duur of over generaties. Maar dat weten we ook niet heel zeker, daarvoor hebben we te weinig voorbeelden, denk ik.
Ik heb dat hier ook wel, met een uitzondering.. Aquillo die bij meer bot dan ca 20% van de maaltijd moeilijk ontlast en het bot minder goed verteert (hij heeft een iets zwakker spijsverteringssysteem door zijn problemen als vondelingetje), voor hem maak ik me geen zorgen hij is niet meer in de groei dus voldoende calcium krijgt hij wel binnen.
estrella daarentegen is ijzersterk en bij haar maakt het niet uit, maar we hebben wel eens een keer gehad dat ze daadwerkelijk witte poederpoep had, die er als een wolk uitkwam. ;D Heel apart, maar ze had er geen last van. En het rare was.. ze had gewoon bot met vlees en orgaan gehad. Alleen had ze haar bot ws apart verteerd van het vlees ;)

en toch even weer: Die percentages waar iedereen zo precies mee omgaat.... Ik wou dat mensen dit ook voor hun eigen voeding deden en ook voor hun kids. Maar dat is een andere discussie;)
Laatst gewijzigd door Aquillo op vr 20 aug 2010, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
dogsunlimited
5-sterren
5-sterren

Hitam schreef: Wat ik bedoel dat je 80/10/10 dan niet meer klopt.
Ik heb al eerder vermeld dat ik niet volgens die percentages voer. Ik volg een aantal fora die volgens die percentages voeren, waaruit ik het een en ander concludeer die niet de mening van Lizzy onderschrijft als het gaat om die tekorten.
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

SandraH schreef: Ik heb al eerder vermeld dat ik niet volgens die percentages voer. Ik volg een aantal fora die volgens die percentages voeren, waaruit ik het een en ander concludeer die niet de mening van Lizzy onderschrijft als het gaat om die tekorten.
Maar de meeste van die mensen voeren toch ook wel groenten of rekenen dan ineens de pens weer niet mee. Dus dan heb je een vertekend beeld van wat er daadwerkelijk gevoerd wordt.
Sella

Bericht door Sella »

Pens blijft voor mij een lastig iets.
Ik geef het nu bij goed bevlees kipkarkas en reken het niet echt mee in de berekeningen.
Maar ik zit met Diego toch al lastig met schema's omdat hij soms weken iets niet wenst te eten of dagen niet eet ivm buikpijn.

Ik ga de pup een stukje pens als lekkertje geven en verders het goed samenstellen door in 7 dagen een volledig menu te voeren.
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Pens is toch echt gewoon orgaan hoor, als je dat niet meerekent krijg je idd een vreemde scheve verhouding.
dogsunlimited
5-sterren
5-sterren

Hitam schreef: Maar de meeste van die mensen voeren toch ook wel groenten of rekenen dan ineens de pens weer niet mee. Dus dan heb je een vertekend beeld van wat er daadwerkelijk gevoerd wordt.
Dat klopt. Het is geen geheim dat ik in die tijd ook behoorlijk mijn aandeel erin heb gehad om vooral te anticiperen op je hond. Juist als aanpassingen nodig blijken te zijn en daar geen gebruik van zou worden gemaakt, omdat een theorietje dat stelt. Als die niet werkt, kun je niet blijven drammen. Maar ik kan het ook contra stellen voor wat betreft de BARF theorie; als een hond geen groentes wordt gevoerd, omdat je dat er niet in krijgt, wat heeft het dan voor nut om die hond te blijven kwellen met iets waar hij van walgt? Of als hij spuitpoep blijft houden, om er dan achter te komen dat 'ie totaal niet tegen die mixen an sich kan? Dan doe je hem op dat moment echt niet te kort als je voldoende vuile pens bijvoert of gebruik maakt van 'overige' waar wel goed op wordt gereageerd. Of niet tegen een te hoog botpercentage kan, wat voor die individuele hond in de verhouding tot het BARF gebeuren totaal niet blijkt te werken.
Wat die 80/10/10 betreft en afgeleides daarvan, weet ik dat vaak pens als spiervlees wordt gerekend. Dus uiteindelijk zoals ik voer, geef ik zo'n 70% spiervlees (inclusief 1 maaltijd pens), 10% orgaan, 10% bot (ca. 25-30% dik bevleesde botten, vaak geen 50/50) en hooguit 10% 'overige' voor 1 hond. Mijn andere hond zit hoger in vleesbotpercentage. Hierin zit geen vast percentage groentes, wel geregeld een paar eetlepels kiem- en kruidenmixen en af en toe een rauwe restgroente, gekookte/gestoomde groente en fruit. En wat een bepaalde Rawfeeders group (of BARF groep) daarvan vindt, zal me eerlijk gezegd worst zijn. Ik vind dat mijn individuele hond (en dan met name de niet zo gezonde) daar het meer dan perfect op doet en uiteindelijk gaat het mij om dat resultaat. Geen 1 hond is hetzelfde.
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op vr 20 aug 2010, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Ons Elftal

Bericht door Ons Elftal »

Aquillo schreef: rustig aan beginnen ook jij moet daar langzaam ingroeien. Maar geloof me alles went.
Met het niet vermalen bedoelde ik naast het vlees ook groenten en fruit. Ik doe niet aan mixen, maar ze krijgen hier wel fruit en groenten in natuurlijke vorm.
Ik hoop het. En zo niet, dan blijf ik gewoon malen  ;)
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

SandraH, je hebt geen antwoord gegeven op mijn vraag. (andere vraag, paar pagina's terug)
Ik ben wel benieuwd. Wat zou jij adviseren als ik met mijn brokjes etende hond bij jou kom en zeg, ik wil overstappen op vlees en botten, maar hoe moet dat? Met wel advies breng je mij dan aan de gang?
Laatst gewijzigd door Esther Q op za 21 aug 2010, 07:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie