*Dorothea* schreef:Ik was altijd anti-castratie, maar gut ik ben daar inmiddels wel milder in geworden. Die gezondheidsbezwaren dat zijn dingen die je misschien bj 1 op de 1000 ziet.
Is dat zo ?
*Dorothea* schreef:Het belangrijkste is kijken naar de hond. Is de hond gelukkig zo met z'n hormonen? De één kan er prima mee omgaan, de ander niet.
Tja, hoe bepaal je dat ? De grenzen liggen bij iedereen anders.
Onze kruising BD X Rott is intussen 20 maanden oud en bijzonder levendig. Beweging krijgt hij meer dan genoeg. Z'n jachtdrang/prooidrift is nog steeds hoog. De laatste 3 maand begint hij zich -aangelijnd weliswaar- scherper op te stellen t.o.v. vreemde honden. Als hij los gelaten wordt, geeft hij enkel problemen als de ander aanvalt. Hij gaat een confrontatie niet uit de weg.
Thuis hebben we niks van problemen met hem. Hij stelt zich onderdanig & welwillend op en onze 11 jarige, gecastreerde lab x rott is nog steeds de baas. Hij waakt zonder overdreven blafferig te zijn.
T.o.v. vreemden buiten zijn territorium is hij altijd argwanend en een blijf-van-mijn- lijf hond geweest. Ik vind het uitermate vervelend t.o.v. mensen als hij begint te grommen als ze een poging doen om hem te strelen en/of te benaderen, zelfs al heb ik begrip als ik het vanuit zijn standpunt bekijk. Sinds 1 maand begint hij als we op stap zijn als het donker is, nu ook te grommen naar mensen die aan de overkant van de straat op het voetpad lopen. Als de mensen oversteken en miijn richting uitlopen, zou hij zelf durven uitvallen
Dus ja, ik begin mij af te vragen in hoever we niet eens moeten proberen met een implantaat. Het erge is dat ik mij goed bewust ben dat meer dan 30 geleden zijn gedrag als normaal voor dit type hond zou worden beschouwd. Maar onze huidige maatschappij wenst super sociale honden ...