Buddy schreef:
Hallo iedereen,
Lizzy stelde voor bij mijn introductie om hier effe neer te pennen wat ik Buddy juist te eten geef.
Mag ik ook reageren?
Wel, een aantal jaren terug ben ik eens met Buddy bij een gekende gedragstherapeut geweest(weet niet of ik de naam mag noemen)
Ja hoor, van mij mag je zijn/haar naam noemen, als je denkt dat zij/hij dat niet erg vindt.
en hij raadde mij het volgende aan: per maaltijd:
60gr groenten
60 gr rijst, pasta, of brood
30 gr vlees(alles behalve varken0
Ik vind persoonlijk dat je teveel groentes + granen moet geven en te weinig vlees.... Wat geef je als calciumbron?
Wat ik tot nu toe nog altijd doe en natuurlijk taboe is

, is de groenten stomen(Buddy wil ze echt niet rauw eten). Als groenten geef ik een beetje vanalles: spruitjes, brocolli, bloemkool, tomaat, andijvie, sla, wortel, venkel...
Nou, hier is niet gauw iets taboe hoor

! Ik vind het stomen van groentes niet echt vreselijk hoor. Ja, rauw vind ik beter maar ja, als je hond dat niet lust... dan heb je weinig keus!
Als vlees geef ik kippefillet, kalkoen, tamelijk veel biefstuk, af en toe vis, lamsniertjes, kippemaagjes, runderhart, levertjes... Behalve het biefstuk gaat het vlees ook de stomer in.
Jeetje! Jouw hond krijgt mooi vlees zeg! Mag ik vragen waarom je het stoomt? Ik vind namelijk dat je het ook rauw mag/kunt geven.
Wat ik ook anders doe dan hetgeen ik hier lees, is dat ik iedere dag een andere groente geef, en ik lees dat de meesten hier een groenteprutje maken van alles bij elkaar...
Ik geef ook iedere dag groente. Ik maak inderdaad een puree van allerlei rauwe groentes en dit vries ik in, voor zo'n week of 2. De manier waarop wij dat doen heb ik op BarfClub gezet:
http://www.barfplaats.nl/barfclub/Groenten.htm
Dan geef ik ook tussendoor nog botten. Tot nu toe alleen hele grote runderbotten met vlees aan(wel rauw he deze botten).
Een zogenaamd recreatiebot dus. Ik vind runderbot persoonlijk behoorlijk hard.... mijn voorkeur gaat uit naar botten van lam of kalf.
Maar vandaag heb ik de eerste keer een rauwe kippevleugel gegeven en ik moet zeggen dat het heel goed gegaan is. Ik had er vooraf niets aan gedaan, heb hem meteen gegeven en Buddy heeft hem netjes opgepeuzeld.(ik had wel wat schrik hoor, hij is een echte schrok op).
Kijk! Dat klinkt goed! Als je eng vindt, begin desnoods eerst met kippennekken. En vleugels kun je zekerheidshalve ook even inknippen.
Zo, dat zal het zowat zijn. Ik hoor graag jullie meningen en tips!!!
Tja, mij is niet helemaal duidelijk wat je aan calciumbron geeft.
Als je daar niets specifieks aan doet, dan raad ik je aan daar toch naar te gaan kijken want je hond heeft natuurlijk flink wat calcium nodig. De allerbeste calciumbron is rauw/geschikt bot! Ik zou zo'n 40% vleesbot gaan geven. Dus ja, ik zou dus zelf meer bot gaan geven, meer vlees gaan geven en minder graan (rijst, pasta en dergelijke) gaan geven. Ik zou zelfs durven zeggen dat je daar gerust wel mee kan stoppen want zo gezond is dat niet....
Ik zou zelf ook goedkoper vlees gaan geven en een slager zoeken bij wie je runder en lamssnijdsels/snijlingen kan kopen. Die zijn lekker vet (da's ook gezond - tenminste, voor de gemiddelde gezonde hond) en goedkoop.
Groetjes, Lizzy