nieuw groentemix(wat vinden jullie ervan)
Moderator: Lizzy
Re: nieuw groentemix(wat vinden jullie ervan)
[quote="Benjy en Misty"]
Ik heb nog nooit Pompoen gegeven, eet het zelf ook niet en heb het ook nog nooit gehad ook. Hoe smaakt het eigenlijk? Is het ergens mee te vergelijken?
[/quote]
Het is een beetje zoetig. Op zich vind ik die dingen vrij smakeloos en weeiig maar de honden vinden het heerlijk.
Ik heb nog nooit Pompoen gegeven, eet het zelf ook niet en heb het ook nog nooit gehad ook. Hoe smaakt het eigenlijk? Is het ergens mee te vergelijken?
[/quote]
Het is een beetje zoetig. Op zich vind ik die dingen vrij smakeloos en weeiig maar de honden vinden het heerlijk.
Even een vraagje. Ik zie hier bijvoorbeeld ook aubergine voorbij komen he? Is het niet meer zo dat dit slecht is voor honden? Dat behoort toch tot de nachtschade familie? En dat is toch giftig voor honden oid? Letten jullie daar nog op of niet omdat het toch maar kleine hoeveelheden zijn?
[quote="Jantina"]
Even een vraagje. Ik zie hier bijvoorbeeld ook aubergine voorbij komen he? Is het niet meer zo dat dit slecht is voor honden? Dat behoort toch tot de nachtschade familie? En dat is toch giftig voor honden oid? Letten jullie daar nog op of niet omdat het toch maar kleine hoeveelheden zijn?
[/quote]
Nachtschade is niet giftig voor honden. Maar, sommige honden zijn er allergisch voor. En honden met artrose kun je ook beter geen groenten uit de nachtschade familie geven.
[/quote]
Nachtschade is niet giftig voor honden. Maar, sommige honden zijn er allergisch voor. En honden met artrose kun je ook beter geen groenten uit de nachtschade familie geven.
Ok, duidelijk! Dan zal het wel zo zijn voor andere diersoorten. Toen wij ooooit een groentetuintje hadden (poging tot) heb ik eens opgezocht wat er allemaal naar de geiten, schapen, paarden mocht, en ik weet wel dat het voeren van nachtschadeplanten heel erg schadelijk voo ze was. Maar voor de doggies dus niet.
De witlof struikjes die wij eten groeit OP 'n "wortel" en word als bladgroente gerekend, de pin of wortel is veevoerJol schreef:
Welk deel eet je en welk deel zit er onder/boven de grond?![]()
![]()
Biet is 'n knol groenteEdit...duffe doos ben ik toch, volgens mij zijn bieten en knollen een en hetzelfde
pas nog langs gekomen..Maar nu ik er zo over nadenk vind ik het best moeilijk om even snel te bedenken wat er ondergronds groeit...
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1759185
Ik geef geen aubergine of iceberg sla, donker groene sla kan wel,
heel weining of geen spizazie en ik gebruik liever courgettes dan komkommer
Sorry...maar ik vind dit niet echt 'n goeie mix...Nadia schreef:
De mijne ziet nu zo uit. heb vandaag gemixt.
200gram pompoen
200 gam aubergine
200 gram spinazie
125 gram tauge
100 gram spruitjes
50 gram gember
40 gram alfalfa
10 gram waterkers
5 gram knoflook
2 eieren..
Goed voor 1 kilo groente mix (4 weken)
Aubergine is bijna allemaal water
Hoeveelheid spinazie is vrij veel
Taugee is allemaal vocht
Gember ook vrij veel
Pompoen en spruitjes is goed,alfalfa,waterkers en knoflook is okay
en ik doe geen eiren door de mix wanneer het in de vriezer gaat..
btw..knoflook en gember is hier het enige wat onder de grond groeid ;)
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 22 sep 2010, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Eigenlijk zijn er 3 soorten groentes...
Onder de grond, wortels,bieten en alle knol groentes
Boven de grond ,b.v broccoli, bloemkool,courgettes,spruitjes,pompoen,spercieboontjes,bleekselderij en alle kool soorten
Blad groentes, b.v andijvie,spinazie,witlof,postelijn,donkergroene sla
Boven de grond ,b.v broccoli, bloemkool,courgettes,spruitjes,pompoen,spercieboontjes,bleekselderij en alle kool soorten
Maar zo nauw komt het toch allemaal niet?
Ik mik altijd van alles in de mix, dan koop ik vaak wel 2 of meer dingen van onder de grond en de rest bovengronds.
En ik let erop dat er weer andere dingen in zitten als de vorige keer.
Doe bijna altijd wel alfalfa en knoflook door.
Vandaag weer inkopen gedaan voor een nieuwe mix:
Spercieboontjes
spruitjes
wortels met wat loof
bloemkool
bietjes
postelein
komkommer
witlof
Daarbij komt dan nog knoflook en wat zeewier.
Oh en ik kijk ook nog even in de supermarkt zo wat ze in de aanbieding hebben.
Is nog bij gekomen, stukje gember (bedankt voor de tip Nadia), brocolli en 2 appels.
De vorige mix bestondt uit: wortels, sperciebonen, courgette, paksoi, andijvie, alfalfa, bleekselderij, wat spinazie en knoflook.
Ik mik altijd van alles in de mix, dan koop ik vaak wel 2 of meer dingen van onder de grond en de rest bovengronds.
Spercieboontjes
spruitjes
wortels met wat loof
bloemkool
bietjes
postelein
komkommer
witlof
Is nog bij gekomen, stukje gember (bedankt voor de tip Nadia), brocolli en 2 appels.
De vorige mix bestondt uit: wortels, sperciebonen, courgette, paksoi, andijvie, alfalfa, bleekselderij, wat spinazie en knoflook.
Laatst gewijzigd door May Linn op wo 22 sep 2010, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Ziet er goed uit!May Linn schreef: Maar zo nauw komt het toch allemaal niet?
Spercieboontjes
spruitjes
wortels met wat loof
bloemkool
bietjes
postelein
komkommer
witlof
Thnx, ik denk dat de honden deze mix lekkerder vinden dan vorige.
Vondt die appel erdoor ook een goede tip! dat eten ze hier graag.
Vondt die appel erdoor ook een goede tip! dat eten ze hier graag.
bij mij in de tuin liggen de bietjes toch echt boven de grond alleen de wortel groeien in de grond.202Spots schreef: Eigenlijk zijn er 3 soorten groentes...
-
Irish
- 5-sterren

- Contacteer:
Peggy waar koop jij zeewier?
En wat maakt zeewier goed om aan de honden te voeren in zijn algemeenheid eigenlijk?
En wat maakt zeewier goed om aan de honden te voeren in zijn algemeenheid eigenlijk?
Kijk dat noem ik 'n goeie groentenmix!! 8)May Linn schreef: Maar zo nauw komt het toch allemaal niet?
Spercieboontjes
spruitjes
wortels met wat loof
bloemkool
bietjes
postelein
komkommer
witlof
Tja en toch is 'n 't onder de grond groeiende knol groente hoor..bij mij in de tuin liggen de bietjes toch echt boven de grond alleen de wortel groeien in de grond.

Wanneer je groenten zaaid en het blad komt uit de grond,
dan beginnen de knol groentes ONDER de grond te groeien/
De wortel staartje en 'n gedeelte van de ronde biet zit onder de grond,
en de bovenste helft van de biet kan net zo als bij b.v gewone wortels en radijsjes dan boven de grond verder uitgroeien.
alsof 't uit de grond gegroeid is.
Laatst gewijzigd door mahuni op do 23 sep 2010, 05:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Schijnt goed te zijn voor vacht, huid en darmen. Het is natuurlijk ook een soort groente, wel een die onder water groeit dan.Irish schreef: Peggy waar koop jij zeewier?
Zoek maar eens met de zoekfunctie hier, dan vindt je meer ervaringen erover.
Mocht je het uit willen proberen, dan wil ik je wel wat opsturen. We waren laatst zo slim namelijk om een 5kg zak bij carnibest te kopen, maar dat is dan met
5 jaar nog niet op...
Roep maar even als je dat wil.
Ok, dan denk ik dat ik het nu snap en waarom jij 202spots Nadia's mix wat minder vondt.
Eigenlijk stop je er vooral echte groente in, die jezelf ook zou eten en waar smaak aan zit.
Dan zijn komkommer, aubergine, taugé en dat soort dingen leuk voor beetje, maar niet overheersend.
En spruitjes, bieten, wortels, bloemkool enz., de grovere groentes zeg maar, beter omdat die meer vitamine's bevatten.
Kwartje gevallen bij me
Gaan we gewoon verder op deze toer
Eigenlijk stop je er vooral echte groente in, die jezelf ook zou eten en waar smaak aan zit.
Dan zijn komkommer, aubergine, taugé en dat soort dingen leuk voor beetje, maar niet overheersend.
En spruitjes, bieten, wortels, bloemkool enz., de grovere groentes zeg maar, beter omdat die meer vitamine's bevatten.
Kwartje gevallen bij me
Gaan we gewoon verder op deze toer