welk bot is wel of juist niet goed?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: welk bot is wel of juist niet goed?

Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

HIer krijgen ze ook geregeld eendenekken, van pup af aan. Nooit problemen mee gehad. :)
Charlie Angel
Moderator

Bericht door Charlie Angel »

Ook hier eendennekken voor de berner en poedel, geen problemen, behalve dat ze niet poedels favoriet zijn.
Aurinko
2-sterren
2-sterren

Bericht door Aurinko »

Hoi beste BARF liefhebbers (of baasjes van de liefhebbers ;)).

Mijn naam is Gerry, ik ben nieuw op Barfplaats en ik heb 3 vlinderhondjes en 1 Belgische herder.
Ik ben niet onbekend met barfen heb het zo'n 4 jaar gedaan, maar de laatste 4 jaar wegens verhuizing, en ziekte e.d. is het er niet van gekomen.
Wil nu toch weer terug aan de BARF :)omdat het zeer goed beviel.
En natuurlijk heb ik een vraag, ik heb al wat verschillen gezien met eerder (ik zie minder toegevoegde vitamines en olie en veel verschillende bot/vleessoorten) en ik zie ook dat runderribben zeer sterk worden afgeraden.
Wat is daarvan de reden? Mijn "furbabies" waren er altijd dol op.
En de oudere honden die moeite hebben met kauwen, geef je die dezelfde botten als de beginnende honden die nog moeten leren BARFen?
Nog eentje, de geitenribben (of schapen) snijden jullie die los of krijgen ze een heel rijtje?

Groetjes,
Gerry
*Monique
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Monique »

Gerry, runderribben zijn tandenslopers en worden hier (bij mij) niet gegeven. Er zijn genoeg (goede) alternatieve botsoorten.
Geite,-en lamsribben ook alleen maar van jonge beesten.
En NOOIT enkele ribben geven. Hier zijn wat ongelukken mee gebeurd.
Mijn oudste poedel van 13 1/2 jaar krijgt hetzelfde als de jonge honden. Met sommige dingen begint ze wat moeite te krijgen en zal ik in de toekomst gaan vervangen door iets makkelijkers of ik ga het voor haar malen
**Jolanda**
5-sterren
5-sterren

Bericht door **Jolanda** »

Welkom!

Indd geen dragende delen van wat grotere diersoorten (zoals lam, schaap, geit, rund) en geen ribben van volwassen dieren. Die zijn veeeel te hard.
Ribben worden altijd minstens per 3 aan elkaar gegeven.

Als beginner gewoon de 'doorsnee' vleesbotten geven, zoals kipkarkas, parelhoenkarkas, kwartels (of karkas), eendenrug/nek, konijn en wat later ribben. :)
(op wat wild na voer ik dit nog altijd na een jaar barfen :))

Meer afwisseling is omdat het ene dier voedingsstof X meer bevat dan het andere dier die bijv weer meer Y bevat. Door veel af te wisselen houd je het gemiddelde van X en Y toch lekker.
Door dus veel verschillende diersoorten te voeren, hoef je minder suplementen toe te voegen ;)
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Welkom Aurinko!

Alle verstandige woorden zijn al door mijn collegabarfers gezegd, maar ik moet toch even vragen hoe je aan die door- en door Finse schuilnaam van je komt!
Aurinko
2-sterren
2-sterren

Bericht door Aurinko »

Bedankt!

Het ziet er wel een stuk eenvoudiger uit zo, ik herinner me wel altijd veel gedoe vooral de groentemix.
Maar als je al die suplementen er niet bij hoeft te doen, maakt het een stuk eenvoudiger.

Dat is de naam van mijn vlinderhondje, ze is Fins en ik vond Aurinko heel mooi en alleen als je in Finland komt en haar roept kijken ze een beetje vreemd :) (voor de niet Finse mensen of mensen die geen Fins kennen Aurinko = zon)

Groetjes,
Gerry
HannekeKjell
5-sterren
5-sterren

Bericht door HannekeKjell »

Welkom op Barfplaats  :)

Groentenmixen zijn wel een goede aanvulling hoor, als je dat ook als supplement bedoelt.  :)
Kjell krijgt 10% groentenmix en doet het daar beter op dan zonder groentenmix.
Het is even knutselen, maar dan heb je ook wat  :D

Welke supplementen gaf je voorheen als ik vragen mag?
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Aurinko schreef: Bedankt!

Het ziet er wel een stuk eenvoudiger uit zo, ik herinner me wel altijd veel gedoe vooral de groentemix.
Maar als je al die suplementen er niet bij hoeft te doen, maakt het een stuk eenvoudiger.

Dat is de naam van mijn vlinderhondje, ze is Fins en ik vond Aurinko heel mooi en alleen als je in Finland komt en haar roept kijken ze een beetje vreemd :) (voor de niet Finse mensen of mensen die geen Fins kennen Aurinko = zon)

Groetjes,
Gerry
Waarschijnlijk zoekt iedereen meteen dekking als ze horen dat de zon eraankomt! Veuls te warm! ;D
ulla
5-sterren
5-sterren

Bericht door ulla »

Groenten/kiemmixen worden hier ook trouw gemaakt,al is het niet mijn hobby. ;D
Aurinko
2-sterren
2-sterren

Bericht door Aurinko »

Groentenmixen zijn wel een goede aanvulling hoor, als je dat ook als supplement bedoelt. 
Kjell krijgt 10% groentenmix en doet het daar beter op dan zonder groentenmix.
Het is even knutselen, maar dan heb je ook wat 

Welke supplementen gaf je voorheen als ik vragen mag?
Ik maakte ook altijd groentemix hoor, de supplementen waren Diverse vitamines C, D, E en verschillende olie: zalm, saffloer, olijf, lijnzaad en nog appelazijn, kelp en nog iets grijsachtigs (ik weet niet meer precies alles en hoeveel, tis al weer even geleden hè ;))
Waarschijnlijk zoekt iedereen meteen dekking als ze horen dat de zon eraankomt! Veuls te warm!

Moet je je voorstellen dat je op een veld staat of in het bos en almaar zon, zon, zon roepen, dan lijkt het wel een beetje of je van het padje af bent (zelf al sta je nog op het padje ;))
Maar ik heb wel altijd een zonnetje in huis ::) :biggrin2:
Groenten/kiemmixen worden hier ook trouw gemaakt,al is het niet mijn hobby.

Ik vind het niet erg, wel doe ik liefst een hoop in een keer zodat ik even vooruit kan (was nog af met de hand, dan is zo'n keukenmachine toch een heel gevaarte ;))

Zijn er trouwens mensen die zelf de kiem- of spruitgroenten kweken?
Basilicum, rucola, tuinkers b.v. zijn goed in de vensterbank te kweken, de alfalfa is lastiger die wordt in het donker gekweekt (is mij nog niet gelukt)

groetjes,
Gerry
HannekeKjell
5-sterren
5-sterren

Bericht door HannekeKjell »

Aurinko schreef: Ik maakte ook altijd groentemix hoor, de supplementen waren Diverse vitamines C, D, E en verschillende olie: zalm, saffloer, olijf, lijnzaad en nog appelazijn, kelp en nog iets grijsachtigs (ik weet niet meer precies alles en hoeveel, tis al weer even geleden hè ;))
O jeetje, dat lijkt me inderdaad een hele onderneming...
ulla
5-sterren
5-sterren

Bericht door ulla »

Spruitgroenten doe ik niet wel alfalfa, broccoli, rode klaver etc.
Als je bij de zoekfunctie kiemen intoetst vind je een heel aantal topics hierover. ;)
jt
1-ster
1-ster

Bericht door jt »

Jol schreef: Ik geef dus geen nekken, geen van kip, eend of kalkoen :D
En indd, omdat ik bang ben dat een nek dwars in de keel komt vast te zitten...en dat terwijl ik toch nette en rustige eters heb ::)

Mergpijpjes kun je achterwegen laten ;)

Het beste zijn vleesbotten van kleine dieren of de 'niet dragende delen' van de wat grotere jonge dieren. Dus iets als konijn, kip, eend, lamsribben of staarten...maar geen lamsbouten of runderribben ;)
weet je wat ik altijd doe met nekken. ik doe wegwerphandschoenen aan (van die latex chirurgenhandschoenen) en voer dan de nekken aan mijn hond. ik heb een engelse stafford en zelfs de kippenekken geef ik. ik laat hem er een stuk vanaf bijten tot die hem op heeft.gaat echt perfekt en nergens last van.
Laatst gewijzigd door jt op do 30 sep 2010, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
arli
1-ster
1-ster

Bericht door arli »

bedankt voor al jullie ervaring verhalen. ik ga het rustig aan proberen en dan er idd maar eerst s ff bij blijven.

Plaats reactie