Ik heb geen duidelijke foto's, maar ik ben wel na een hele hoop dokteren en speciale voeren, door zelf op internet te zoeken uiteindelijk op Barf uitgekomen. Mijn Cocker Spaniël was namelijk overal allergisch voor, de hele dag jeuk, iedereen werd er gek van. Kale plekken op de huid, soms tot bloedens toe opengekrabd. Alle pilletjes, spraytjes, poeders en speciale (hele dure!) brokken hielpen helemaal niks. Ik stond op het punt om haar te laten inslapen, omdat dit gewoon geen leven was voor haar. Toen kwam ik op dit forum terecht. En na 3 weken kvv en Barf voeren trok de jeuk zichtbaar weg. Na 2 maanden had ze geen jeuk meer en begon haar haar terug te groeien. Voor mij een ultiem bewijs dat Barf veel beter is. De andere honden zijn er ook veel beter uit gaan zien, maar bij Yana was het verschil natuurlijk het grootst.Migudu schreef: Misschien dat ik het gemist heb hoor, maar zijn er ook foto's of i.d. van broketende honden met problemen die positief zijn veranderd na het overgaan op barf?
Groetjes,
Gerda
barf echt goed?
Moderator: Lizzy
Re: barf echt goed?
-
Mevroi Kruim
- 5-sterren

Jemig, wat een kletskoek van die fokker
Je moet idd weten wat je doet als je zelf gaat samenstellen en die fokker weet dat dus zeer duidelijk niet. Wat je moet weten is ongeveer hetzelfde als je moet weten om voor jezelf en je gezin gezonde maaltijden samen te stellen: de verhoudingen van de diverse voedingsmiddelen. Voor mensen wordt meestal de schijf van 5 aangehouden, al is daar heel veel discussie over - van mensen is eigenlijk nog bar weinig echt goed uitgezocht qua voeding maar die schijven werken wel aardig. Kun je nagaan hoe weinig er werkelijk bekend is over hondenvoeding uit wetenschappelijk onderzoek ...
Daarentegen is er heel veel kennis uit ervaring onder versvoerders. En, heel handig, qua spijsverteringssysteem zijn honden gewoon wolven met kleine verschillen in kaakformaat en -bespiering. We weten vrij aardig wat wolven zoal eten. Dooie beesten namelijk. En wel ongeveer alle onderdelen, behalve hele kneiterharde botten als poten van volwassen grote grazers. Aan de hand van een wolven-menu plus zo'n 20 jaar recente ervaring met barf is het prima mogelijk om hele goeie richtlijnen op te stellen voor het gezond en biologisch passend voeren van honden.
Barfen is niks moeilijker dan voor jezelf en je gezin gezonde maaltijden samenstellen. Het is zelfs makkelijker omdat je niks hoeft te koken (de effecten van koken op voeding zijn nog maar magertjes onderzocht). Vraag maar eens aan al die beterwetende anti-versvoerders of ze zichzelf en hun kindertjes in leven houden met de kantenklaarhap van de super of potjes Olvarit
en ga maar eens na wat de aanbevelingen van het Voedingscentrum zijn voor een gezonde mensenmaaltijd. Daar staat echt nergens dat je vooral zoveel mogelijk gekookte gedroogde gemalen onherleidbare rotzooi met kankerverwekkende conserveermiddelen, kleur- en geurstoffen moet eten
daar staat dat je zoveel mogelijk vers onbewerkt moet inkopen en bereiden. Voor honden en katten is het niet anders.
Daarentegen is er heel veel kennis uit ervaring onder versvoerders. En, heel handig, qua spijsverteringssysteem zijn honden gewoon wolven met kleine verschillen in kaakformaat en -bespiering. We weten vrij aardig wat wolven zoal eten. Dooie beesten namelijk. En wel ongeveer alle onderdelen, behalve hele kneiterharde botten als poten van volwassen grote grazers. Aan de hand van een wolven-menu plus zo'n 20 jaar recente ervaring met barf is het prima mogelijk om hele goeie richtlijnen op te stellen voor het gezond en biologisch passend voeren van honden.
Barfen is niks moeilijker dan voor jezelf en je gezin gezonde maaltijden samenstellen. Het is zelfs makkelijker omdat je niks hoeft te koken (de effecten van koken op voeding zijn nog maar magertjes onderzocht). Vraag maar eens aan al die beterwetende anti-versvoerders of ze zichzelf en hun kindertjes in leven houden met de kantenklaarhap van de super of potjes Olvarit
Hihi mijn honden zouden het niet erg vinden geloof ik de hele dag door eten,nu krijgen ze maar 1 keer per dag 
Je moet je wel goed inlezen overal ,niet zomaar beginnen natuurlijk met Barfen.
Je moet je wel goed inlezen overal ,niet zomaar beginnen natuurlijk met Barfen.
Voorop gesteld dat ik het helemaal eens ben met de dames. BARF is niet (zo) moeilijk en de gezondheidswinst voor je hond/kat is geweldig.
Als je wilt kan ik je wel wat links geven van sites (voornamelijk kvv) met foto's van honden/katten die opknappen.
Beetje
De laatste jaren hoor ik steeds vaker van eigenaren dat ze "barfen", als ik dan navraag krijg ik de meest kromme antwoorden
- ik voer brok en pens door elkaar, dus ik barf
- ik voer kvv dus ik barf
- ik voer kippennekken en lamshart dus ik barf
etc etc
Dus ergens snap ik wel dat fokkers/dierenartsen etc wat huiverig worden als mensen zeggen dat ze barfen. En dat een waarschuwing op zijn plaats is. Daar in tegen hoef je echt geen raketgeleerde te zijn (zoals Lizzy
) om voor je huisdier een gezonde maaltijd samen te stellen.
Als je wilt kan ik je wel wat links geven van sites (voornamelijk kvv) met foto's van honden/katten die opknappen.
Beetje
De laatste jaren hoor ik steeds vaker van eigenaren dat ze "barfen", als ik dan navraag krijg ik de meest kromme antwoorden
- ik voer brok en pens door elkaar, dus ik barf
- ik voer kvv dus ik barf
- ik voer kippennekken en lamshart dus ik barf
etc etc
Dus ergens snap ik wel dat fokkers/dierenartsen etc wat huiverig worden als mensen zeggen dat ze barfen. En dat een waarschuwing op zijn plaats is. Daar in tegen hoef je echt geen raketgeleerde te zijn (zoals Lizzy
heel erg bedankt iedereen! Ik ga het gewoon proberen, als hij omvalt van ellende geef ik hem gewoon weer brokken 
als hij die dan nog eten wil..... 
-
dancingdaydream
- 4-sterren

Op de site van carnibest staan een aantal artikelen met foto's van honden die van brok naar rauw gegaan zijn. Dat is dan alleen KVV, maar met barf zal niet veel verschil zijn of zelfs juist meer!Migudu schreef: Misschien dat ik het gemist heb hoor, maar zijn er ook foto's of i.d. van broketende honden met problemen die positief zijn veranderd na het overgaan op barf?
Groetjes,
Gerda
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
oef ik zie overeenkomsten met de nieuwste olvaritreclame, zelf eten maken voor je baby dat kan niet goed gaan.ReneeGJ schreef: Hmmm barfen... dat is weer zo een hype van iedereen (sorry dat ik dit zo schrijf hoor maar merendeel eigenaar geeft veels te weinig aan suplementen en toevoegingen met de voeding).
Wel weet ik dat ik jaren geleden een voedingsstudie ben begonnen om toen te gaan vers-voeren (zoals het toen nog heette) maar je moet zoveel weten van je hond en in het begin zoveel onderzoek doen om te weten of je wel genoeg supplementen of andere toevoegingen geeft waardoor de hond genoeg waardes van alles binnen krijgt. Dan nog niet gesproken over de wijze waarop je het vlees aan moet bieden om ze zo optimaal uit het vlees te laten halen wat ze nodig hebben.... of het nu buiten in de zon ligt of niet....
Ook denk ik dat we veels te weinig van weten om te kunnen zeggen dat je je hond dan nog verantwoord voert en dat je er zeker van bent dat ze alles binnen krijgen.
Overigens met barfen behoor je je hond de hele dag door te voeren en is het niet zo afgepast als nu 2 maaltijden per dag natuurlijk dus als je een paar uurtjes weg wilt word het al weer moeilijker en als je werkt al helemaal niet te doen.
Kijk er is natuurlijk ook een groot verschil tussen vers voeren (zoals het tegenwoordig dan gedaan wordt) zoals b.v smuldier of Rodi worsten of duck of etc of dat je echt barft.
Wij denken dat als je echt wilt barfen je er eerst voorafgaand er een studie van gemaakt moet hebben om je hond alles te geven wat ze nodig hebben dus ook die groentes want een hond is niet alleen een vleeseter natuurlijk.
Ik kan het goede van barfen niet met een foto bewijzen, wel gewoon door te vertellen hoe het is. Mijn hond had toen ze klein was altijd last van een borrelbuik, at slecht en spuugde vaak. Alle soorten brokken geprobeerd en toen bedacht ik me dat onze hond thuis (begin jaren '60) gewoon rauw at. Slagers hadden toen ook zoals dat heette "stukjes voor de hond" en onze hond kreeg er ook bot bij. Waarom dan nog brokken voeren? Daarna ben ik gaan lezen over Spike's disease en ik ben op Barfplaats gekomen, allemaal dingen die mijn gevoel en verstand bevestigden en me verder hebben geholpen een goed menu samen te stellen. En een borrelbuikje? Heel soms, als ze stiekem brokken eet die mensen onderweg uit hun zak hebben laten vallen, maar verder een kwiek hondje!
Doordat ik wegens plaatsgebrek nu een tijdje meer brokken moet geven merk ik de volgende dingen:
Meer kapot vreten van andere dingen (ook al liggen er altijd van die oren e.d.) en meer hyper zijn
meer ontasting, dus slechtere vertering
Gas! (winderigheid) ligt dus niet echt lekker op de maag...
Meer kapot vreten van andere dingen (ook al liggen er altijd van die oren e.d.) en meer hyper zijn
-
**Jolanda**
- 5-sterren

Tja de ervaringen vertellen wel hoe goed barf is.
Het is veel info wat je vooraf moet lezen, maar als je het eenmaal weet is het eenvoudig
Net zoals met alles wat je nog nooit eerder gedaan hebt 
Even de ervaring hier: de sint die altijd slappe ontlasting had, zelfs regelmatig gal uitspuugde (terwijl ze echt 2-3x per dag eten kreeg) en ze had een wat ruwe vacht. De reu, nog een jong ding van max 9 maanden, was wat te dik (omdat ie alles opat wat ie tegen kwam) had in de tijd dat ie bij mij was (vanaf 9weken) 3x een darminfectie. Beide honden hadden regelmatig last van anaalklieren. De bc-teef at alleen omdat het moest en kwam niet eens kijken in de keuken als ik haar bak met brok vulde.
De sint ging over op carnibest, dag erna had ze al perfecte ontlasting en overgeven en anaalklierproblemen waren verleden tijd. De reu en teef gingen ook over op carnibest. De reu heeft nooit meer een darminfectie of last van zijn anaalklieren gehad en de teef stond eindelijk eens enthousiast naast me als ik ze ging voeren.
Nu eet de reu met barfen eindelijk eens rustig en normaal....en als ik hem een toastje geef...eet ie het niet
(terwijl hij dat vroeger zeker niet liet liggen hoor!)
Het is veel info wat je vooraf moet lezen, maar als je het eenmaal weet is het eenvoudig
Even de ervaring hier: de sint die altijd slappe ontlasting had, zelfs regelmatig gal uitspuugde (terwijl ze echt 2-3x per dag eten kreeg) en ze had een wat ruwe vacht. De reu, nog een jong ding van max 9 maanden, was wat te dik (omdat ie alles opat wat ie tegen kwam) had in de tijd dat ie bij mij was (vanaf 9weken) 3x een darminfectie. Beide honden hadden regelmatig last van anaalklieren. De bc-teef at alleen omdat het moest en kwam niet eens kijken in de keuken als ik haar bak met brok vulde.
De sint ging over op carnibest, dag erna had ze al perfecte ontlasting en overgeven en anaalklierproblemen waren verleden tijd. De reu en teef gingen ook over op carnibest. De reu heeft nooit meer een darminfectie of last van zijn anaalklieren gehad en de teef stond eindelijk eens enthousiast naast me als ik ze ging voeren.
Nu eet de reu met barfen eindelijk eens rustig en normaal....en als ik hem een toastje geef...eet ie het niet
hallo wie heeft erevaring met barf en versvlees van tinlo
Heb je de zoekfunctie al geprobeerd? Genoeg topics/infodana39 schreef: hallo wie heeft erevaring met barf en versvlees van tinlo
hier alleen 2 katten, maar veel dingen zijn wel vergelijkbaar met honden.
sien bleek als kitten al te dik te zijn (en ik maar denken dat ze een klein hoofd had) en er moest iets veranderen aan de voedselinname. ze leek wel verslaafd aan eten, ze had altijd knagende honger en heeft ook pica ontwikkeld in de tussentijd. ondanks dat ik aangepaste porties gaf, leek dat niet veel uit te maken. ze werd nog steeds dikker en had nog meer honger en ik zat met een chagerijnige kat.
ik ben begonnen met koolhydraten uit haar menu te schrappen. ik gaf 2 kuipjes natvoer zonder kh en 1 of 2 kuikentjes per dag. sien meurde nog steeds als een bouwvakker op de bak en rufte er aardig op los. ook had ze nog steeds honger en werd er niet echt slanker op. ik gaf al langer af en toe wat kvv bij en dat werd opgevoerd. 1 maaltijd kvv en 1 maaltijd een kuipje en 1 of 2 kuikentjes. de kvv vulde voor geen meter, dus ben ik me voorzichtig in zelf een barfmenu samenstellen gaan inlezen. sien at als kitten allerlei barfdingen goed, dus op dat gebied zag ik het probleem niet zo.
in de tussentijd kreeg ze een keer enorme spuitdiarree en van de dokter kreeg ik een proefzakje hypoallergene brok mee. ze mocht alleen dat eten en als het zakje op was, moest ik maar een grote zak halen. het zakje zou voor 1 dag zijn.
ik al het voer weggehaald en alleen die brokjes. sien heeft 2 dagen over dat zakje gedaan en was echt heel boos. die brokjes vond ze niet te vreten en ze at ineens slecht. ik begon te twijfelen over die brok, want hypoallergeen en dus minder voedingsstoffen en sien was nog een kitten en niet uitgegroeid.
ik belde met de praktijk en vertelde tegen de assistente dat ze het erg slecht at en de diarree er echt niet beter van werd. deze vertelde me dan maar het vertrouwde voer te geven.
een tijdje laten kwam ik weer met sien bij de dokter (deze keer een andere) en die zei me vocht te geven met veel vocht, dat vulde immers beter en kon ze meer hoeveelheden van eten. toen ik vroeg naar barf en kvv zei ze dat dat ook wel goed zou zijn.
ik heb de kuipjes opgevoerd en ben toen een menu voor sien gaan maken. in de tussentijd was ot ook bij ons komen wonen en ot was brokverslaafd. die at niets anders en dan ook nog eens maar 4 hapjes op een dag. ot kreeg te eten in een grote bench, maar ik vond dat niet ideaal. sien deed er alles aan om dat ook te bemachtigen en ik vond brok in sien helemaal niet geweldig, ook voor mijn neus.
dus ot moest ook verplicht op vers. ot dan op kvv, want die deed toen al moeilijk over botjes knagen en ze was nog erg klein. als sien dat iets van ot zou jatten, was dat geen ramp.
ik was voor sien wel bang voor tekorten in het begin.
maar toen bedacht ik me dat ik ander op een fabrikant vertrouwde, die in eerste instantie winst wil maken en minder begaan is met het welzijn van mijn kat.
ik zorgde voor een menu met zo veel mogelijk diersoorten en onderdelen en woog de porties met de weegschaal precies af.
Sien vond het gelijk geweldig. de eerste paar weken waren feest voor haar en daarna viel het kwartje dat ze deze dingen altijd mocht eten. alleen aan nier moest ze even wennen, maar na 3 weken at ze dat ook met smaak.
ot is op kvv gegaan en dat had iets meer voeten in aarde. een tijdje later ben ik voor otje zelf gaan malen, dan hoefde ik maar 1x barf-onderdelen in te slaan. ot bleek mn eigen prak veel beter te eten en we kwamen er achter dat ze een voorkeur heeft voor kleine knaagdieren met staart.
ik heb zeker verschillen gemerkt bij mijn katten en de insteek om vers te gaan voeren was experimenteel. als het me niet zou bevallen, zou ik weer terug gaan naar voorheen. 3,5 jaar later voer ik nog steeds barf.
de verschillen van de katten op een rijtje:
- sien is minder dik
- beiden zijn veel gespierder (minder vet-ratio)
- ot is van nuffig kitten naar actieve race-kat gegaan
- ot is veel groter geworden (die woog met 6 maanden nog net 2 kilo)
- beiden mooiere en glanzende (geen vettige!) vachten gekregen die niet uit elkaar staan
- sien is rustiger geworden
- ots vacht is lichtgevend wit zonder gele plekken
- siens pica is redelijk onder controle; ze krijgt nu iedere dag iets te knagen en kan hier mee voldoen aan haar knaagbehoefte. het lijkt voor sien ook zeer therapeutisch te zijn.
- sien meurt niet meer op de bak
- sien heeft betere drollen
- sien ruft veel minder en als ze dat doet, hoef ik niet meer te kokhalzen
- sien heeft minder buikpijn
- ze zijn nooit ziek; vorig jaar heb ik kennelhoest in huis gehad en dat was een unicum. dat ze dat kregen was een combinatie van een logeerkater en extreme stress daardoor. ot heeft er bijna niets van gehad en bij sien viel het op zich ook erg mee.
- ot drinkt niet meer panisch de waterbak leeg en legt nu ook mooie grote plasjes
- verharen doen ze nu alleen nog maar bij seizoenswisselingen
- ot krijgt in de winter een mooie bijna lange wintervacht en heeft het niet meer zo heel koud
sien bleek als kitten al te dik te zijn (en ik maar denken dat ze een klein hoofd had) en er moest iets veranderen aan de voedselinname. ze leek wel verslaafd aan eten, ze had altijd knagende honger en heeft ook pica ontwikkeld in de tussentijd. ondanks dat ik aangepaste porties gaf, leek dat niet veel uit te maken. ze werd nog steeds dikker en had nog meer honger en ik zat met een chagerijnige kat.
ik ben begonnen met koolhydraten uit haar menu te schrappen. ik gaf 2 kuipjes natvoer zonder kh en 1 of 2 kuikentjes per dag. sien meurde nog steeds als een bouwvakker op de bak en rufte er aardig op los. ook had ze nog steeds honger en werd er niet echt slanker op. ik gaf al langer af en toe wat kvv bij en dat werd opgevoerd. 1 maaltijd kvv en 1 maaltijd een kuipje en 1 of 2 kuikentjes. de kvv vulde voor geen meter, dus ben ik me voorzichtig in zelf een barfmenu samenstellen gaan inlezen. sien at als kitten allerlei barfdingen goed, dus op dat gebied zag ik het probleem niet zo.
in de tussentijd kreeg ze een keer enorme spuitdiarree en van de dokter kreeg ik een proefzakje hypoallergene brok mee. ze mocht alleen dat eten en als het zakje op was, moest ik maar een grote zak halen. het zakje zou voor 1 dag zijn.
ik al het voer weggehaald en alleen die brokjes. sien heeft 2 dagen over dat zakje gedaan en was echt heel boos. die brokjes vond ze niet te vreten en ze at ineens slecht. ik begon te twijfelen over die brok, want hypoallergeen en dus minder voedingsstoffen en sien was nog een kitten en niet uitgegroeid.
ik belde met de praktijk en vertelde tegen de assistente dat ze het erg slecht at en de diarree er echt niet beter van werd. deze vertelde me dan maar het vertrouwde voer te geven.
een tijdje laten kwam ik weer met sien bij de dokter (deze keer een andere) en die zei me vocht te geven met veel vocht, dat vulde immers beter en kon ze meer hoeveelheden van eten. toen ik vroeg naar barf en kvv zei ze dat dat ook wel goed zou zijn.
ik heb de kuipjes opgevoerd en ben toen een menu voor sien gaan maken. in de tussentijd was ot ook bij ons komen wonen en ot was brokverslaafd. die at niets anders en dan ook nog eens maar 4 hapjes op een dag. ot kreeg te eten in een grote bench, maar ik vond dat niet ideaal. sien deed er alles aan om dat ook te bemachtigen en ik vond brok in sien helemaal niet geweldig, ook voor mijn neus.
dus ot moest ook verplicht op vers. ot dan op kvv, want die deed toen al moeilijk over botjes knagen en ze was nog erg klein. als sien dat iets van ot zou jatten, was dat geen ramp.
ik was voor sien wel bang voor tekorten in het begin.
maar toen bedacht ik me dat ik ander op een fabrikant vertrouwde, die in eerste instantie winst wil maken en minder begaan is met het welzijn van mijn kat.
ik zorgde voor een menu met zo veel mogelijk diersoorten en onderdelen en woog de porties met de weegschaal precies af.
Sien vond het gelijk geweldig. de eerste paar weken waren feest voor haar en daarna viel het kwartje dat ze deze dingen altijd mocht eten. alleen aan nier moest ze even wennen, maar na 3 weken at ze dat ook met smaak.
ot is op kvv gegaan en dat had iets meer voeten in aarde. een tijdje later ben ik voor otje zelf gaan malen, dan hoefde ik maar 1x barf-onderdelen in te slaan. ot bleek mn eigen prak veel beter te eten en we kwamen er achter dat ze een voorkeur heeft voor kleine knaagdieren met staart.
ik heb zeker verschillen gemerkt bij mijn katten en de insteek om vers te gaan voeren was experimenteel. als het me niet zou bevallen, zou ik weer terug gaan naar voorheen. 3,5 jaar later voer ik nog steeds barf.
de verschillen van de katten op een rijtje:
- sien is minder dik
- beiden zijn veel gespierder (minder vet-ratio)
- ot is van nuffig kitten naar actieve race-kat gegaan
- ot is veel groter geworden (die woog met 6 maanden nog net 2 kilo)
- beiden mooiere en glanzende (geen vettige!) vachten gekregen die niet uit elkaar staan
- sien is rustiger geworden
- ots vacht is lichtgevend wit zonder gele plekken
- siens pica is redelijk onder controle; ze krijgt nu iedere dag iets te knagen en kan hier mee voldoen aan haar knaagbehoefte. het lijkt voor sien ook zeer therapeutisch te zijn.
- sien meurt niet meer op de bak
- sien heeft betere drollen
- sien ruft veel minder en als ze dat doet, hoef ik niet meer te kokhalzen
- sien heeft minder buikpijn
- ze zijn nooit ziek; vorig jaar heb ik kennelhoest in huis gehad en dat was een unicum. dat ze dat kregen was een combinatie van een logeerkater en extreme stress daardoor. ot heeft er bijna niets van gehad en bij sien viel het op zich ook erg mee.
- ot drinkt niet meer panisch de waterbak leeg en legt nu ook mooie grote plasjes
- verharen doen ze nu alleen nog maar bij seizoenswisselingen
- ot krijgt in de winter een mooie bijna lange wintervacht en heeft het niet meer zo heel koud
Gelukkig beseffen ze dat die gerookte oren slecht voor ze zijn_Sandra_ schreef: Doordat ik wegens plaatsgebrek nu een tijdje meer brokken moet geven merk ik de volgende dingen: