GNRH implantaat

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: GNRH implantaat

Harf op Barf
1-ster
1-ster

Bericht door Harf op Barf »

Dag allemaal! Nieuw hier!

Met het risico dat dit een HEEL lang verhaal wordt, zal ik ons toch eerst even voorstellen: hondje Harvey en 'bazen' Karianne en Nieck. Harvey is een herplaatshond uit het buitenland, terriërkruising, was ongeveer 2 jaar toen hij bij ons kwam. Kende nagenoeg niets. Heeft vermoedelijk in het asiel voor het eerst aan een riem gelopen. Als ik nu terugkijk op de eerste 5 maanden dat we hem hadden, begrijp ik niet hoe we het volhielden, maar we zijn goed op weg inmiddels.

Problemen eerder: in huis hyperactief, heel veel blaffen, zowel territoriaal (op werkelijk ALLES) als aandacht/stressblaffen (veel!!), aan de riem in een "fit" gaan als er een andere hond is en de lijn strak komt bij van die hond weggaan of als hij er niet naartoe kan (fit=woest in de riem bijten (eerder ook in ons), rondjes draaien als een dolle, schuimbekken, alle haren als een borstel, lijkt wel hondsdol) :-[. Kon buiten geen seconde stilstaan--> meteen blaffen, stress, opwinding. Als we wilden gaan wandelen: heel opgewonden en wild in riem hangen, onwijs trekken, hyperdehyperdehyper. Bij ontmoeten andere honden METEEN veelvuldig poot op hun nek leggen (als hij er bij kon  :biggrin2:), ook veel rijden. Was buiten aldoor zo hyper dat eten hem totaal niet meer boeide, kon niet schelen wat. At sowieso erg slecht.
Bezoek werd heel hyper aangeblaft. Wilde ook erg rijden op bezoek. In de auto alleen maar blaffen. Of in de gordel/bekleding hangen als hij het echt niet meer wist. Ruitenwissers aan: totaal flippen.
Kortom: een zeer ernstig gestresste hond.
Dit om aan te geven waar we ongeveer vandaan komen...

Wat gedaan: Individuele gedragsbegeleiding (groep was echt geen optie), Bachbloesems, massage, chiropractie en als laatste aanvulling chinese kruiden (top!).
Geoefend met kalmerende signalen, die beloond, parallelwandelen, splitsen etc.
Geoefend op basale vaardigheden als 'wachten', naast, zit, aan de kant, over, kom eens hier etc etc.
1 op 1 geoefend met andere honden onder begeleiding.
Geduldoefeningen...

Problemen nu: binnen stukken rustiger, heeft allerlei alternatief gedrag geleerd. Waakblaffen is 60% verminderd.
Uitlaten: staat netjes stil, tuigje aan, blijft netjes wachten met open voordeur. Neigt zeker begin wandling erg naar trekken, vraag je hem naast, dan doet hij dat keurig, laat je hem vooruit lopen, dan trekt hij toch nog wel vaak.
Als we wachten of zit vragen, wachten we inmiddels op oogcontact. In het begin kon dat wel 7 minuten duren.
Inmddels is er een groot verschil met andere honden, in de zin dat hij nu onderscheid maakt.
Hij is uiterst charmant naar teefjes, krijgt ook dames aan het spelen die dat volgens de eigenaar nooit doen.
Met reuen is het een ander verhaal. Eigen formaat gaat meestal goed, ook als het dominante mannetjes zijn.
Grotere reuen en met name donkere herders is totaal BAL! Aan de riem, welteverstaan.
Hij loopt echter meestal aan de riem omdat hij heel goed luistert, TOT er een andere hond is...
Ruitenwissers gaat nog niet erg goed  :D, verder gaat autorijden nu vrij goed.

We lopen minimaal 6-7 km/dag met hem, wandeling of 4 a 5. Soms ook naast de fiets of skaten (gaat heel goed tot hond). Schofthoogte 40-45 cm.

We denken, gezien zijn heftige gedrag naar andere honden, toch aan een implantaat.
Ook al is het inmiddels ook een ingesleten gedragspatroon, met het vervelende succes dat na een "fit" de andere hond altijd weg is, dus voor Harf werkt het...  :(
De GT raadde implantaat aan, om hem in deze moeilijke periode van volwassen worden (na zo'n stress van 5 adressen in een paar maanden) inderdaad het eerder genoemde window of opportunity te geven om zonder de druk van de hormonen meer vaardigheden in de omgang met andere honden te leren, zodat, als de hormonen terugkeren, hij en wij er hopelijk beter mee om kunnen gaan...
Tenslotte wonen we in een dichtbevolkte wijk met meer dan genoeg reuen en loopse teven. En je merkt wel verschil in gedrag als er meer van die kakenklapperplasjes zijn, dan is hij buiten feller en binnen onrustiger.

Buiten genoemde probleempjes is Harvey een geweldig geestige, charmante, slimme, lieve leuke speelse gezellige hond, waar we dol op zijn! Hij doet enorm zijn best! Hij wil het ook echt goed doen. Het is een schat!

Ik wil jullie vragen om input wat betreft implantaat en ervaringen met soortgelijke reuen (heb wel al alles in dit topic gelezen).
En als je alles gelezen hebt: dank je wel voor je tijd en aandacht!!
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

hoe oud is ie nu dan?
hij was iets van 2jr toen ie kwam en je heb hem nu..hoelang?
tja, je weet nooit wat ie allemaal mee heeft gemaakt, maar je komt al van ver als ik het zo lees!
knap hoor!
een implantaat is tijdelijk, misschien kan je eerst overleggen met je da of een gt wat te doen ermee..
ik ben erg tevreden over het implantaat maar denk niet dat alle 'stress' tegenover reuen er mee weg gaan hoor, misschien wat minder maar je zal het er toch met veel geduld(wat je zeker heb) er uit moet zien te krijgen...
flatcoat
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door flatcoat »

Hallo,

Ik heb al heel wat pagina's gelezen inmiddels  ::) maar weet iemand wat er met de uitgewerkte implantaten gebeurd, lossen die op ?
Of zit je hond als je dit bv 3 keer zou doen uiteindelijk vol met lege hulsen ...
gr Mirjam
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

Bericht door spreeuwtje »

het hondje van boyfriend heeft dit vermoedelijk ook gehad, zon implantaat (hij weet de naam niet meer.. maar het ding was ong. 6 maanden werkzaam)
kayne.. zijn beagle is er ontzettend sloom en deprie van geworden..
bovendien werd hij ook vreselijk dik..
baasje is blij dat het ding nu langzamerhand uitgewerkt is..

ik heb niet t hele topic gelezen alleen t eerste stuk van dorothea..
maar kayne en baasje willen dit ding dus nooit meer gebruiken..
margreet
5-sterren
5-sterren

Bericht door margreet »

Ik laat binnenkort voor de derde keer een implantaat zetten bij bram, de vorige is duidelijk uitgewerkt.
Het is niet zo dat het in een huls zit hoor,het is een soort staafje en dat lost iedere dag een stukje op dacht ik.
Bram wordt er echt niet sloom en depri van hoor hij is nog steeds dezelfde alleen makkelijker te handelen in de nabijheid van reuen.
Nu hij uitgewerkt is moet ik echt veel meer op mijn hoede zijn dan anders.
Wij zijn er dus zeer tevreden over.
Fynn
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fynn »

Hier ook 2x een implantaat laten zetten bij Fynn en was er heel tevreden over.
Geen slome hond en ook geen last van depressie.

Margreet vond jij ook dat de 2e veel langer werkte dan de eerste?

Groetjes Rian
margreet
5-sterren
5-sterren

Bericht door margreet »

Fynn schreef: Hier ook 2x een implantaat laten zetten bij Fynn en was er heel tevreden over.
Geen slome hond en ook geen last van depressie.

Margreet vond jij ook dat de 2e veel langer werkte dan de eerste?

Groetjes Rian
Nou de eerste keer hebben wij meegedaan aan een proef van Utrecht en die was nog voor een jaar geldig, die uiteindelijk in de handel kwamen maar een half jaar.
Ik moet je zeggen dat ik NU pas denk van goh ik geloof dat ik er weer een laat zetten en dan is het dus 10 maanden geleden.
Ik kan hem nog best aan hoor maar in de eerste plaats was hij handzamer en in de tweede plaats had hij ook helemaal geen interesse voor het vrouwelijk schoon zeg maar 8)
danielle1980
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door danielle1980 »

margreet schreef: Ik laat binnenkort voor de derde keer een implantaat zetten bij bram, de vorige is duidelijk uitgewerkt.
Het is niet zo dat het in een huls zit hoor,het is een soort staafje en dat lost iedere dag een stukje op dacht ik.
Bram wordt er echt niet sloom en depri van hoor hij is nog steeds dezelfde alleen makkelijker te handelen in de nabijheid van reuen.
Nu hij uitgewerkt is moet ik echt veel meer op mijn hoede zijn dan anders.
Wij zijn er dus zeer tevreden over.
de 3de implantaat hier ook gezet en die zou ik nooit meer doen, mn reu is er echt helemaal niet blij van en we hebben ook nu 4 maanden na zetten nog problemen van :-\
Fynn
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fynn »

Wat voor problemen ondervind je ervan dan Danielle?
Hoe reageert hij dan nu?

Groetjes Rian
danielle1980
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door danielle1980 »

Fynn schreef: Wat voor problemen ondervind je ervan dan Danielle?
Hoe reageert hij dan nu?

Groetjes Rian
hij blijft in extreme hangen, erg sacho, vervelend, lijkt of hij last heeft van hormonen maar ken er niets mee zeg maar.
lelijk tegen andere honden, kan weinig hebben. :(

normaal is super sociale zekere hond
Decibels

Bericht door Decibels »

Yester heeft ook een implantaat gehad vanwege vervelend rij-gedrag. Het hielp na een aantal weken erg goed. Maar na een maand of 4 was begon het uit te werken, want toen begon hij weer te rijden. Inmiddels is Yester gecastreerd.
tiny
5-sterren
5-sterren

Bericht door tiny »

Tja, hier nog zo een die twijfelt tussen implantaat en castratie. Bij Rosco gieren de hormonen door zijn lijf. Hij heeft er duidelijk last van en dat vind ik zielig. Gebruiken als dekreu doe ik niet. Ook schijnt hij nogal 'groot' geschapen te zijn. Oke, er hangt inderdaad een aardig 'klokkenspel'. Elk teefenplasje moet uitgebreid belebberd worden en dan zie je hem gewoon verkrampen. Tegen reuen doet hij echt lelijk en bij de teefjes hangt meneer de grootste clown uit om in de smaak te vallen. Ik zit er zwaar over te denken om hem in de kerstvakantie (ben ik vrij) te laten castreren, ik denk dat het voor hem een opluchting zal zijn.
DJ_Doerak_Tucker
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door DJ_Doerak_Tucker »

Ik heb in het verleden ook een implantaat bij Doerak laten zetten vanwege extreme interesse in teven ::), hij was niet te houden op het trainingsveld, het heeft super geholpen, Doerak was nog jong en in de tijd dat de chip werkte hebben wij hem goed kunnen trainen waardoor hij het gedrag deels heeft afgeleerd en wij hem niet hebben laten castreren of nogmaals een chip hebben laten plaatsen. Hij is nog wel geïnteresseerd in teven maar ik kan hem makkelijker terug roepen.

Nu hebben we Spike, 5 jr en een intacte reu, hij is hier een maand. Met Doerak gaat hij nu helemaal goed om en met teefjes lijkt het ook goed, maar DJ is gecastreerd en daar is hij zó strontvervelend bij. De ene keer erger dan de andere en het gaat af en toe ook goed maar gisteren lag hij te joelen alsof er een loopse teef in huis was, constant naar DJ toe willen en rijgedrag vertonen. Doerak likt ook veel bij DJ aan zn piemel dus DJ zal wel erg lekker ruiken door de castratie :-\. Ik denk dat hier een chip een goede uitkomst kan bieden om te kijken of castratie iets uit zal halen, toch?
evln
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door evln »

Het is alweer een tijdje geleden dat dit topic actief was.. heb alles doorgelezen en heb toch nog een vraag, dus hier komt' ie.

Ik heb een reu (Australian Shepherd) Kai, die net 1 jaar oud is geworden. De meeste ervaringen hier lijken toch bij oudere reuen te zijn en ik heb tegenstrijdige berichten gelezen over juist wel of juist niet een implantaat aanbrengen rond deze leeftijd.

Mijn voornaamste reden om aan (tijdelijke) castratie te denken, is omdat ik merk dat hij steeds vervelender gaat doen naar andere reuen toe. Hij zoekt echt conflicten op. Grommen, opdringerig, gefrustreerd piepen als hij er niet naar toe kan.. als het andere hondje angstig/onzeker is, gaat hij najagen.. echt niet leuk gewoon.
Enkele maanden geleden begon dit gedrag, met name het opdringerig worden naar andere honden. Verder geen hele rare ontwikkeling voor een jonge hond/reu natuurlijk. Dan kreeg hij af en toe een snauw en droop hij weer af. Prima verder.
Het is echt zeer recent dat de interacties intenser worden (richting reuen), zonder afdruipen van zijn kant. Hij is gewoon echt niet netjes meer. Blokkeren, overstaan, en een enorm spanningsveld tussen de kerels. Het is erger als mijn teef erbij is, maar hij doet het ook als ze er niet bij is.
Het is nog niet tot knokken gekomen, maar ik merk dat de spanning steeds meer begint op te lopen. Ik wil graag voorkomen dat dit gewoontegedrag gaat worden.
Met intacte reuen in "vaste" roedels of op wandelingen heeft hij overigens totaal geen problemen. Hij gedraagt zich dan netjes. Het is alleen bij losse contacten met vreemde reuen.

Verder merk ik wel enige seksuele frustratie bij hem (plasjes likken, bij andere teven alleen maar achteraan zitten), maar hier valt in principe goed mee te leven. Hij heeft een fase gehad dat hij ook bij mijn eigen teef wilde likken en rijden, maar inmiddels weet hij dat ik het niet wil hebben en doet hij het ook niet meer. Likken bij andere teefjes blijft hij wel doen. Maar goed, enkel hierom zou ik geen implantaat overwegen. Het gaat met name over zijn gedrag naar vreemde reuen.

Mijn idee was dus om hem met behulp van een implantaat de moeilijke hormonale puberteit periode door te helpen (mits het werkt zoals ik zou verwachten natuurlijk). Ik hoop dat hij minder reageert op reuen zodat hij beter bereikbaar wordt voor training (hij fixeert/piept nu heel erg). Maar ik las dus ook dat zo'n implantaat de puberteit enkel uitstelt en dat het dan eigenlijk maar uitstel van executie is?

Wat zouden jullie doen bij een reu van net een jaar? De wandelingen worden er helaas steeds minder leuk op zo, en ik ben zo bang dat het een keer gaat escaleren tot knokken en dat het dan gewoontegedrag wordt.. =/
Laatst gewijzigd door evln op di 07 feb 2012, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Roosjes3
3-sterren
3-sterren

Bericht door Roosjes3 »

Ik zit met ongeveer hetzelfde idee als evln hierboven... Ook een reu van 1 jaar en nu al een paar maanden zie ik dat hij erg opdringerig wordt naar andere honden. Teven probeert hij te berijden en hondjes die wegrennen jaagt hij na. Tevens loopt sinds een aantal weken het kwijl gewoon uit zijn bek als hij tussen de graspolletjes duikt om ze af te soppen.. Hij wordt tijdens de wandeling steeds minder goed bereikbaar en gaat zelfs alle kanten op trekken aan de riem. We trainen en oefenen superveel. Hij was eigenlijk tot een maand of 2 geleden ook echt goed gehoorzaam. Nu heb ik het gevoel alsof ik niet meer tot hem doordring. Hij neemt buiten ook geen snoepjes meer aan enzo. Thuis zit hij veel te hijgen voor het raam met een uitschuiver. Ook heeft hij nu een ontsteking aan zijn piemel. Is zo'n implantaat een idee om hem door deze hormonale fase heen te helpen?

Plaats reactie