Leversparend-dieet wat extra vragen

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Leversparend-dieet wat extra vragen

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

[quote="May Linn"]
Bedankt voor je antwoord Lizzy!
Ik weet dat ze niet direct last zou hebben van tekorten.
Maar als bv zeg 2% aan orgaan geef in de week, lever en nier dan het minste.
En ze zou daar geen last van hebben. Zou dat kunnen? of is het risico dat ik haar lever op lange termijn teveel belast groter dan?
Dan zou ikzelf namelijk weer liever kiezen voor af en toe een schepje multivitaminen.
[/quote]

Ik vrees dat ik je vraag niet begrijp :-[
Je zou 2% orgaanvlees willen voeren? Dat liever in plaats van multivitamine, bedoel je? Ik zou zelf vooral nier en hart geven. En echt niet meer dan 3 theelepeltjes per week lever geven. Je zou even moeten kijken wat 2 theelepels lever, 2 theelepels hart en 2 theelepels nier weegt. Ik denk dat dit geen 2% van het totaal zal zijn en ik denk dat 2% teveel is. Ik zou zelf gewoon eerst deze hoeveelheden orgaanvlees voeren (naast al het andere dat je voert). Dikke kans dat je niks gaat zien van enige vorm van tekorten. Ze krijgt via groenten en havermout en vlees en eieren en zuivel genoeg binnen. Mocht je vinden dat de vacht minder wordt, zou ik zelf gaan voor een mutivitamien en niet voor meer orgaan.
May Linn
5-sterren
5-sterren

Bericht door May Linn »

[quote="Lizzy"]
Ik vrees dat ik je vraag niet begrijp :-[
Je zou 2% orgaanvlees willen voeren? Dat liever in plaats van multivitamine, bedoel je? Ik zou zelf vooral nier en hart geven. En echt niet meer dan 3 theelepeltjes per week lever geven. Je zou even moeten kijken wat 2 theelepels lever, 2 theelepels hart en 2 theelepels nier weegt. Ik denk dat dit geen 2% van het totaal zal zijn en ik denk dat 2% teveel is. Ik zou zelf gewoon eerst deze hoeveelheden orgaanvlees voeren (naast al het andere dat je voert). Dikke kans dat je niks gaat zien van enige vorm van tekorten. Ze krijgt via groenten en havermout en vlees en eieren en zuivel genoeg binnen. Mocht je vinden dat de vacht minder wordt, zou ik zelf gaan voor een mutivitamien en niet voor meer orgaan.
[/quote]

Miss niet helemaal begrepen maar je beantwoord wel geheel mijn vraag  :)
Ik bedoelde of het 2% teveel aan orgaanvlees zou zijn en dat het risico te groot zou zijn dat ik de lever meer zou belasten daarmee.
Ok, dus gewoon een heel klein plukje van die 3 organen.
Ik verwacht ook geen tekorten, want ze eet bijna uitgebreider dan ik nu  :P :biggrin2:
Bianca
2-sterren
2-sterren
Contacteer:

Bericht door Bianca »

Ff een vraagje aan jullie: hadden jullie honden ook zo'n jeuk? Mijn Sophie heeft ong een jaar geleden een flinke leverontsteking gehad, nadat ik 3 mnd een ander (goedkoper) merk kvv had gevoerd. Ook bij haar veel plassen (en daardoor onzindelijkheid), veel drinken en lusteloosheid. Ook had ze erg veel last van jeuk. Na 3 mnd leverdieet van de da (brok dus) ben ik weer langzaam gaan overschakelen naar (een ander merk) kvv (met graan).
Nu krijgt ze een kvv zonder graan (sinds ong een half jaar), en de jeuk lijkt terug te komen..... Verder gelukkig wel levendig en gezonde indruk, maar toch.....
May Linn
5-sterren
5-sterren

Bericht door May Linn »

Nee geen jeuk hier gezien.
Ik herken wel de symptomen van lusteloos, veel drinken en daardoor veel plassen en incontinent.
Zijn de andere symptomen nu wel helemaal weg?
Durf je niet te zeggen ofdat de jeuk te maken kan hebben met de lever, miss weet Choopy of Lizzy dat?
Bianca
2-sterren
2-sterren
Contacteer:

Bericht door Bianca »

Ja andere symptomen zijn helemaal weg, er is ook nog regelmatig bloed gecontroleerd (laatste keer geloof ik in juni), toen steeds alles goed. Maar zodra ze weer meer gaat drinken (hetgeen ze soms een aantal dagen doet) gaan bij mij steeds de alarmbellen weer rinkelen.... Maar ze is hartstikke levendig en vrolijk, gelukkig!
choopy
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door choopy »

@Bianca
Ook ik herken de jeuksymptomen niet.
Lusteloosheid en andere symptomen was bij de 1e keer maar enkele dagen, maar toen was ze waarschijnlijk al een hele tijd ziek. http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 588.0.html

Vorig jaar november waren de symptomen heftiger en begon ze vrijwel meteen met braken, koorts, veel drinken en oceanen in de kamer neerleggen.

Ik blijf standaard elke 6 weken het bloed controleren, zodat ik er op tijd bij kan zijn.
Ook wijk ik niet meer helemaal van het dieet af. Dit had ik vorig jaar wel gedaan en dat resulteerde in november in een 2e acute leverontsteking.
Nu krijgt ze dus voornamelijk spiervlees en vleesbot. Geen orgaan, op af en toe wat hart en pens na. 2 a 3x in de week een bak yoghurt met in haar geval pap/ brinta, omdat ze havermout niet goed wil eten.
Ook krijgt ze continu ondersteunend maria distel erbij, 1 capsule per dag. Mariadistel ondersteunt de lever in het reinigingsproces.

Als je zekerheid wil, zou je nu de bloedwaardes eens moeten laten meten. Misschien is dit bij jouw hond wel de eerste symptoom, voordat de rest erbij komt aan symptomen....dan ben je er iig vroeg bij.
May Linn
5-sterren
5-sterren

Bericht door May Linn »

@ choopy mag ik vragen van welk merk je die mariadistel geeft?
Ik heb van de week die van Arkopharma besteld.
Het gaat mij dan voornamelijk om de dosering.
Voor mensen werd 2 per dag aangeraden, 1 zou dan voor een hond een goede dosering zijn?
sella

Bericht door sella »

Ik geef formaat Diego 2 mariadistel capsules.(arkokaps)
Dus ik denk dat 1 mogelijk te heftig is om te beginnen, ik zou met dit formaat hond en haar achterliggende geschiedenis langzaam opbouwen tot 1.
Diego reageert ook heel heftig op dingen die de reining optimaliseren, en ze kunnen dan zo snel weer zo beroerd worden, dat ik nog voorzichtiger ben gaan opbouwen.
geef je haar een knuf van me?
May Linn
5-sterren
5-sterren

Bericht door May Linn »

Ah ok, dan begin gewoon langzaam en bouw dan op.
Ik ga meestal uit van de aanbevolen hoeveelheid voor een volwassen persoon gedeelt door 4 ongeveer.
Ze weegt 15kg.

Kaya is erg blij met de extra knuffel  :)
choopy
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door choopy »

Dat merk heb ik ook.
Djilly krijgt er dagelijks 1 van over haar eten.
Ik heb het bij haar niet opgebouwd, meteen gegeven.
En ondanks dat madam alle bijsluiters leest om vervolgens een bijwerking uit te zoeken, heeft ze hier geen last van gehad.

Plaats reactie