het allergeen in de voeding hoeft geen nieuw ingredient te zijn...
het is meestal iets dat de hond al vaker heeft gegeten en plotseling overgevoelig op reageerd..
elk ingredient dat de hond weleens heeft gegeten kan in principe een voedelovergevoeligheid veroorzaken, meestal een allergie op een bepaald eiwit..
rundvlees, eieren, lamsvlees of gluten...
HET FEIT DAT EEN HOND OVERGEVOELIG REAGEERD ZEGT NIETS OVER DE KWALITEIT VAN DE VOEDING...
een eliminatiedieet op basis van 1 niet eerder gegeten eiwitbron en 1 koolhydraatbron is de meest betrouwbare methode om een voedselovergevoeligheid te diagnosticeren...
een eliminatiedieet is eventueel zelf voor uw huisdier te bereiden een makkelijker,practischer en in de meeste gevallen een goed alternatief voor zelftebereiden eliminatiedieet is 'kant en klare'hypoallergene dieetvoeding..die bevat 1 eiwitbron en koolhydraatbron..
de eiwittten in brokken zijn gehydrolyseerd--zo klein gemaakt dat ze door het lich niet meer als allergeen te herkennen zijn en geen overgevoeligheids reactie veroozaken...
als de problemen tijdens de testperiode verdwijnen, kan geprobeerd worden te achterhalen voor weleke voedingsmiddelen de hond overgevoelig is..door middel van kleine hoeveelheden aan het eliminatiedieet toe te voegen, 1 tegelijk en 1 per week..komen de klachten terug moet het uit het dieet gehaald worden en niet meer gegeven worden..
ik vroeg me af of het zo plotseling kan ontstaan, zimba heeft al wel langer last van maag maar nog nooit van darmen gehad, maar id kan het plotseling optreden...
ondanks dat mandigers ook heeft geschreven dat je het kan uitproberen met een vleeseliminatie dieet blijf ik voorlopig eventjes die brokken geven...
wel zal ik als zimba het hier heel goed op doet(en dat hopen we) met hem gaan bespreken hoe of wat, wat hij voorsteld wbt vlees aangezien hij hier niet sceptisch tegenover staat, ik zal dan een lijst maken met wat ie allemaal in die jaren gegeten heeft en wat niet...aan de hand daarvan zullen we erachter moeten komen hoeveel eiwitten en koolhydraten daar in zou zitten......
maar dan denk ik pas aan volgend jaar, voorlopig blijft hij op de brokken, mits dat ook problemen ga geven natuurlijk want dat kan..
hoewel ik er van overtuigd ben dat vers voeren het beste is wat je je hond kan geven en wat de meeste klachten kan verkomen en zeker niet de klachten van zimba heeft veroorzaakt kies ik voorlopig voor deze weg..
zimba was voor hij ging rommelen met de darmen in topconditie, ijzersterk!
anders had ie nu veel en veel zieker geweest als ie nu is.......en dat komt mijn inziens doordat ie al jaren op vers staat..
hoop van harte dat ie snel op gaat knappen, ik blijf bij mandigers met hem onder controle en we houden hem goed in de peiling, ik zal alles maar dan ook alles doen om zimba zo gezond en gelukkig mogelijk leven te geven.....dat is voorlopig op deze voeding...
zou het niet anders meer kunnen dan blijft ie daarop en hoop ik dat ik zeker nog 7 jr van mijn jongen genieten kan....mijn jongens zijn mijn alles!
zo, dat moest ik eventjes van me af schrijven