Vraag en antwoord m.b.t het gebruik van een droogmachine
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
-
Benjy en Misty
- 5-sterren

- Contacteer:
Re: Vraag en antwoord m.b.t het gebruik van een droogmachine
Onlangs weer wat nieuws geprobeert te drogen; runderkopvlees. Na 8 uur was het heel goed droog, had best een uurtje minder lang gemogen maar ok. De grote stukken laten zich vrij makkelijk breken met de hand maar breken niet spontaan.
En kan je het dan buiten de koelkast bewaren of moet je dat opnieuw invriezen?
Hoelang blijft het goed?
Hoelang blijft het goed?
Vis of vlees in flinterdunne plakjes, goed gedroogd kan zeker twee weken buiten de koelkast worden bewaard.
Misschien nog wel langer maar dat haalt de lekkernij bij ons nooit...
Drogen is een manier van conserveren... feitelijk.
Misschien nog wel langer maar dat haalt de lekkernij bij ons nooit...
Drogen is een manier van conserveren... feitelijk.
Ja hoor ik heb een droogmachine de bomann,gisteren besteld en vandaag al binnen.
Ik ga om te beginnen rundergehakt kopen en dat drogen,wat denken jullie hoe lang moet dat?
En fruit om van die lekkere stukjes gezoete ananas te krijgen moet je dan van te voren al iets van suiker er op doen?
Ik ga om te beginnen rundergehakt kopen en dat drogen,wat denken jullie hoe lang moet dat?
En fruit om van die lekkere stukjes gezoete ananas te krijgen moet je dan van te voren al iets van suiker er op doen?
Dam had jij een snellere duif dan ik*Marga* schreef: Ja hoor ik heb een droogmachine de bomann,gisteren besteld en vandaag al binnen.Ik ga om te beginnen rundergehakt kopen en dat drogen,wat denken jullie hoe lang moet dat?
Wat het gehakt betreft: is moeilijk te zeggen, ligt aan de grootte van de balletjes en het vetgehalte van het vlees!
Moet je die schalen zo neer zetten dat het helemaal dicht is?
ik zag dat je hem ook zo kan draaien dat de roosters iets hoger worden.
Ik ben nu bezig met een kilo rundergehakt en maak daar allemaal balletjes van,krimpt dat nog erg?
ik zag dat je hem ook zo kan draaien dat de roosters iets hoger worden.
Ik ben nu bezig met een kilo rundergehakt en maak daar allemaal balletjes van,krimpt dat nog erg?
Ja, het krimpt behoorlijk, maar dat is ook weer afhankelijk van hoe vet je gehakt is. Om te proberen zou ik ze iets kleiner draaien dan soepballetjes.
Over de stand van de schalen zijn de meningen verdeeld: sommige mensen zetten ze helemaal in elkaar, maar zelf stapel ik ze zo dat ze niet helemaal op elkaar staan. Heb beide manieren geprobeerd, maar heb de indruk dat het vlees op de "ventilatiestand" sneller droogt door een betere luchtcirculatie!
Over de stand van de schalen zijn de meningen verdeeld: sommige mensen zetten ze helemaal in elkaar, maar zelf stapel ik ze zo dat ze niet helemaal op elkaar staan. Heb beide manieren geprobeerd, maar heb de indruk dat het vlees op de "ventilatiestand" sneller droogt door een betere luchtcirculatie!
Hij is nu helemaal dicht ,ik ga hem zo op die ventilatie systeem zetten.
Geven jullie dit allemaal alleen als snack?
En als jullie bijvoorbeeld orgaan drogen halen jullie dat van je hoeveelheid orgaan af?
En als jullie bijvoorbeeld orgaan drogen halen jullie dat van je hoeveelheid orgaan af?
Nee, is echt als snack tijdens training of wandeling bedoeld....*Marga* schreef: Hij is nu helemaal dicht ,ik ga hem zo op die ventilatie systeem zetten.
Ik geef het gedroogde spul als snack, maar ook als ontbijt*Marga* schreef: Hij is nu helemaal dicht ,ik ga hem zo op die ventilatie systeem zetten.
Paardenhart neem ik gedroogd mee in mijn jas als bij-me-komen-lokkertje
Ik haal het niet van het normale orgaan af, reken niet zo nauw
Vleugeltips is het volgende doel 
Voedingswaarde van gedroogd vlees ligt lager dan het verse spul. Vandaar ook dat ik het sec als snack gebruik 
Ik voer gedroogd spul als snack en dan m.n. kippennekjes en gedroogde long. In dat laatste zit nauwelijks voedingswaarde dus als er flink beloond moet worden voor iets moeilijks is dat geen ramp. Gedroogd hart geef ik ook en trek dat niet van orgaan af, alleen met lever ben ik wat preciezer.
Nou, mijn nieuwe heeft het al begeven

O dat is wel erg snel.
Had jij een Bomann?
De balletjes gingen erg goed,maar wat een lucht komt er vanaf moet ik wel aan wennen,ik had ongeveer 500 gram over van de kilo.
Dus voorlopig genoeg.
Niet echt duidelijk de foto maar dit is een gedeelte van de ballen.

Had jij een Bomann?
De balletjes gingen erg goed,maar wat een lucht komt er vanaf moet ik wel aan wennen,ik had ongeveer 500 gram over van de kilo.
Dus voorlopig genoeg.
Niet echt duidelijk de foto maar dit is een gedeelte van de ballen.