operatie nav verstopte darmen tgv botten
Moderator: Lizzy
Re: operatie nav verstopte darmen tgv botten
Precies, ervan wakker liggen is natuurlijk weer het andere uiterste...... Malen kan toch? Bij mij waren de laatste vervelende berichten ook van doorslag gevende aard, omdat met name Sophie nogal kan schrokken. Wil ze toch rauw blijven voeren, dus dan maar zo. En idd tanden poetsen daarbij.
Ik let wel goed op wat ik voer. Ik heb twee schrokkers maar de grootste problemen ontstaan bij mij met hele zachte botten en grote stukken vlees.
En Bobbie is een keer bijna gestikt in een te groot stuk hart, dus helemaal niet in bot. Ik was gelukkig in de buurt, maar had hem niet 100% van de tijd in het oog (moet ook op de ander letten). Bobbie viel al bewusteloos om !!!. Gelukkig kon ik hem door op de kop te houden, redden. Anders was hij helaas overleden. Dus grote stukken vlees of lappen pens geef ik niet meer.
Ook dingen als kippenruggen is voor hem ongeschikt. Die slikt hij in zijn geheel in, en ook daar heb ik hem wel eens voor op de kop moeten houden. Ook zachte kippenkarkassen zijn een probleem. Ze kauwen er wel op maar niet helemaal door. Blijkbaar denken ze al snel dat het wel goed gekauwd is. En als je het dan inslikt, krijg je een grote knoedel in je keel. Maar geef ik wat hardere botten zoals parelhoenkarkas, konijn of haas dan gaat het tot nu toe altijd goed. Ongeacht de grootte van de stukken die ik geef. Daar kauwen ze wel goed op. Na 7 jaar heb ik wel het een en ander geleerd. Ook een beetje na schade en schande helaas.
En Bobbie is een keer bijna gestikt in een te groot stuk hart, dus helemaal niet in bot. Ik was gelukkig in de buurt, maar had hem niet 100% van de tijd in het oog (moet ook op de ander letten). Bobbie viel al bewusteloos om !!!. Gelukkig kon ik hem door op de kop te houden, redden. Anders was hij helaas overleden. Dus grote stukken vlees of lappen pens geef ik niet meer.
Ook dingen als kippenruggen is voor hem ongeschikt. Die slikt hij in zijn geheel in, en ook daar heb ik hem wel eens voor op de kop moeten houden. Ook zachte kippenkarkassen zijn een probleem. Ze kauwen er wel op maar niet helemaal door. Blijkbaar denken ze al snel dat het wel goed gekauwd is. En als je het dan inslikt, krijg je een grote knoedel in je keel. Maar geef ik wat hardere botten zoals parelhoenkarkas, konijn of haas dan gaat het tot nu toe altijd goed. Ongeacht de grootte van de stukken die ik geef. Daar kauwen ze wel goed op. Na 7 jaar heb ik wel het een en ander geleerd. Ook een beetje na schade en schande helaas.
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Onze Laika is ook zo'n hond die eet volgens het principe: als het er in één keer in kan, dat ga ik geen twee keer kraken. Maar als dan blijkt dat doorslikken niet lukt, dan wurgt ze die "knoedel in haar keel" gewoon naar buiten hoor, en kraakt ze er nog een keer op, net zolang totdat hij door d'r keelgat past. Nog nooit een probleem mee gehad (afkloppen), en is het niet ook een beetje de natuurlijke manier zo? In het begin vond ik dat vreselijk eng, dat uitbraken omdat ze niet goed gekraakt heeft, maar inmiddels weet ik hoe het werkt bij haar, en kijk ik er niet meer van op. Of om. Ze staat achter mij te eten terwijl ik afwas, en ik zeg dan alleen maar "Langsaaaaam, blöder Pudel" of zo, en ga fluitend verder waar ik mee bezig was. En zij ook. 
Ik snap al jullie bezorgdheden ook heel goed.
Echter we moeten niet gaan overdrijven, jullie zijn toch niet voor niets over gegaan op rauw? Mensen zijn niet allemaal massaal over gegaan op rauw omdat brok zo'n akelige gevolgen heeft. Zijn ziekten als kanker dan minder erg dan een darmperforatie? Ik vind van niet, een lange slepende ziekte is wellicht veel erger.
Aan alles zit een risico, als ik naar buiten ga dan bestaat er ene kleine kans dat ik overreden word. Ga ik dan maar niet meer naar buiten?
En wat denk je er van dat je met 1 glas alcohol per dag als vrouw zijnde al een grotere kand krijgt op borstkanker? Drink je dan maar niet meer? En al het lekkers met de verzadigde vetten waar je uiteindelijk een hart- of herseninfarct van kunt krijgen?
Alles heeft een risico... maar blijf het wel in verhouding zien. Eddie heeft eergister een halve gebakken kipdrumstick in één keer doorgeslikt, met scherpe punten en al. En het is een kleine hond, dus door een klein nekje. Alles is goed gegaan, ik heb het wel in het oog gehouden (of hij nog poepte en niet ziek werd of ging braken) maar niet bijzonder. Ik ben gewoon naar bed gegaan en ben gaan slapen.
Ik ben verpleegkundige, dus ik weet hoe het zit met risico's en zo. Het valt allemaal best mee als je het in de goede verhoudingen kunt zien.
Echter we moeten niet gaan overdrijven, jullie zijn toch niet voor niets over gegaan op rauw? Mensen zijn niet allemaal massaal over gegaan op rauw omdat brok zo'n akelige gevolgen heeft. Zijn ziekten als kanker dan minder erg dan een darmperforatie? Ik vind van niet, een lange slepende ziekte is wellicht veel erger.
Aan alles zit een risico, als ik naar buiten ga dan bestaat er ene kleine kans dat ik overreden word. Ga ik dan maar niet meer naar buiten?
En wat denk je er van dat je met 1 glas alcohol per dag als vrouw zijnde al een grotere kand krijgt op borstkanker? Drink je dan maar niet meer? En al het lekkers met de verzadigde vetten waar je uiteindelijk een hart- of herseninfarct van kunt krijgen?
Alles heeft een risico... maar blijf het wel in verhouding zien. Eddie heeft eergister een halve gebakken kipdrumstick in één keer doorgeslikt, met scherpe punten en al. En het is een kleine hond, dus door een klein nekje. Alles is goed gegaan, ik heb het wel in het oog gehouden (of hij nog poepte en niet ziek werd of ging braken) maar niet bijzonder. Ik ben gewoon naar bed gegaan en ben gaan slapen.
Ik ben verpleegkundige, dus ik weet hoe het zit met risico's en zo. Het valt allemaal best mee als je het in de goede verhoudingen kunt zien.
Laatst gewijzigd door _Sandra_ op do 09 dec 2010, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat gaat hier meestal ook zo, maar soms lukt het dus niet meer om het weer op te geven. het dat is dus gebeurd met het stuk hart en soms gebeurt dat ook met zachte stukken bot.Anne in Duitsland schreef: Onze Laika is ook zo'n hond die eet volgens het principe: als het er in één keer in kan, dat ga ik geen twee keer kraken. Maar als dan blijkt dat doorslikken niet lukt, dan wurgt ze die "knoedel in haar keel" gewoon naar buiten hoor, en kraakt ze er nog een keer op, net zolang totdat hij door d'r keelgat past. Nog nooit een probleem mee gehad (afkloppen), en is het niet ook een beetje de natuurlijke manier zo? In het begin vond ik dat vreselijk eng, dat uitbraken omdat ze niet goed gekraakt heeft, maar inmiddels weet ik hoe het werkt bij haar, en kijk ik er niet meer van op. Of om. Ze staat achter mij te eten terwijl ik afwas, en ik zeg dan alleen maar "Langsaaaaam, blöder Pudel" of zo, en ga fluitend verder waar ik mee bezig was. En zij ook.![]()
-
Mevroi Kruim
- 5-sterren

Als je honden hebt zoals Evelyn dan lijkt het me een prima idee om vooral geen hele botten en grote stukken te geven. Je hebt altijd van die exemplaren
en dan is een ongeluk niet meer een klein kansje maar vrijwel een zekerheid, vooral omdat het al eerder misgegaan is.
Ik heb keurige kauwers. Het gaat hier al 9 jaar prima met alle soorten bot en lappen spiervlees en noem maar op, het ergste dat ooit gebeurd is was een keer een te groot stuk ingeslikt en na 5 minuten er weer uit gewerkt. Dus ik blijf botten en lappen voeren. Krijg ik ooit een enorme schrokker dan ga ik ook malen of knippen.
Ik heb keurige kauwers. Het gaat hier al 9 jaar prima met alle soorten bot en lappen spiervlees en noem maar op, het ergste dat ooit gebeurd is was een keer een te groot stuk ingeslikt en na 5 minuten er weer uit gewerkt. Dus ik blijf botten en lappen voeren. Krijg ik ooit een enorme schrokker dan ga ik ook malen of knippen.
Lodewijk is ook een keurige kauwer gelukkig...ga voorlopig ook door zonder te malen heb ik besloten. Ik ga wel malen als ik er niet bij ben en iemand anders hem eten gaat geven (ouders en zus zijn ook niet zo'n voorstander van barf: gatver vies ;-)).
Ik snap alle vergelijkingen over auto's enz ook wel maar dat is een risico die ik zelf neem over mezelf....Lodewijk is volledig afhankelijk van mij..
Maar ik ga niet miepen en gewoon door met bot!
Ik snap alle vergelijkingen over auto's enz ook wel maar dat is een risico die ik zelf neem over mezelf....Lodewijk is volledig afhankelijk van mij..
Maar ik ga niet miepen en gewoon door met bot!
..of een hond (las ik laatst weer ergens) die is overleden na gestikt te zijn in zijn brokkenmaaltijd...
aan alles zitten voor en nadelen, al kan ik mij voorstellen als je inderdaad een x je hond eraan hebt moeten opereren, of erger nog, dat hij dus overlijdt, dat je het dan niet meer helemaal in perspectief kan zien. Dat is dan weer de andere kant.
ik ben juist na een paar jaar KVV naar Barf overgestapt omdat de jongste hond dit voor mij besloten heeft (weigerde elke vorm van KVV op een gegeven moment). Met Barf eet meneertje dus weer ouderwets met smaak zijn maaltijd op, iets wat hij voorheen sinds puppytijd niet meer deed.
aan alles zitten voor en nadelen, al kan ik mij voorstellen als je inderdaad een x je hond eraan hebt moeten opereren, of erger nog, dat hij dus overlijdt, dat je het dan niet meer helemaal in perspectief kan zien. Dat is dan weer de andere kant.
ik ben juist na een paar jaar KVV naar Barf overgestapt omdat de jongste hond dit voor mij besloten heeft (weigerde elke vorm van KVV op een gegeven moment). Met Barf eet meneertje dus weer ouderwets met smaak zijn maaltijd op, iets wat hij voorheen sinds puppytijd niet meer deed.
Mijn Jakko is ook geopereerd nav een verstopping van bot.
Dat kwam(denk ik zelf) omdat hij een vergrote prostaat had, daardoor moeite kreeg met poepen met een verstopping tot gevolg, met een operatie tot gevolg.
Toen de DA hem open maakte zag hij dat Jakko's prostaat ernstig vergroot was, tijdens de operatie belde hij mij en hebben we besloten hem meteen te laten castreren.
Daarna heb ik hem een week of 6 op HB gezet(durfde even geen botten te geven) en later weer nrv, in het begin echte, kleine zachte prooitjes.
Nu eet hij alles weer en gelukkig! heeft hij daarna nergens meer last van gehad.
Wel geef ik niet zoveel bot(10/15%) anders krijgt hij toch weer last met poepen heb ik bemerkt en dan slaat de schrik weer om mijn hart..
Op zijn darmen zit toch littekenweefsel en dat werkt dan niet mee als hij moet ontlasten.
Dat kwam(denk ik zelf) omdat hij een vergrote prostaat had, daardoor moeite kreeg met poepen met een verstopping tot gevolg, met een operatie tot gevolg.
Toen de DA hem open maakte zag hij dat Jakko's prostaat ernstig vergroot was, tijdens de operatie belde hij mij en hebben we besloten hem meteen te laten castreren.
Daarna heb ik hem een week of 6 op HB gezet(durfde even geen botten te geven) en later weer nrv, in het begin echte, kleine zachte prooitjes.
Nu eet hij alles weer en gelukkig! heeft hij daarna nergens meer last van gehad.
Wel geef ik niet zoveel bot(10/15%) anders krijgt hij toch weer last met poepen heb ik bemerkt en dan slaat de schrik weer om mijn hart..
Op zijn darmen zit toch littekenweefsel en dat werkt dan niet mee als hij moet ontlasten.
Ik ben een hond verloren aan (verkeerd)bot. Maar niet om dit soort botten zoals kip en zo. Ik ben toen een tijdje gestopt met barfen maar barf nu voor een groot gedeelte weer. Zonder angst durf ik gewoon kip en dergelijke te geven. Maar botten van wat grotere dieren geef ik (bijna) niet meer. Een geit is al te groot hier. Heb het ook heel eng gevonden om weer te beginnen maar stoppen doe ik niet. Ik bedoel ik stop niet met vers geven. Dankzij BARF is het leven van mijn andere hondje juist gered eigenlijk. Door barf leeft ze nog. krom he.
Goh dat heb ik nou ook altijdReneeGJ schreef: pfff ik weet het niet meer......heb vanacht er wakker van gelegen!
-
Red_Hunter
- 5-sterren

- Contacteer:
Wat zo iets toch voor reacties geeft. Mijn vraag begon gewoon met het verhaal dat ik een vermoeden van verstopping had en me afvroeg wat ik nu moest doen en nu is het een hele discussie geworden.
Harmony is weer prima in orde trouwens.
Ik heb niemand willen laten schrikken met mijn verhaal.
Ik heb helaas geen schone gebitten ondanks BARF, alleen de achterste kiezen zijn wit, dus ze kauwen voornamelijk met de achterste kiezen. De kleine kiezen en hoektanden zijn zelfs bij de jongste van 2,5 al aangeslagen, dus helaas bij mij werkt dat bot niet goed.
Ik heb hier ook al tot 3x toe kippenruggen uit kelen moeten trekken bij mijn teven, dus met dit laatste voorval erbij, heb ik er toch even genoeg van.
Daarbij spuugt mij reu altijd na een wat harder bot en dat was laatst met hazenpoten, vandaar dat ik alleen nog zachter bot gaf.
Ik barf toch al 7 jaar, maar ik moet voor mezelf toch even gaan nadenken en ga daarom nu over op KVV en dus niet alleen door dit laatste incident, maar alles bijelkaar.
Iedereen moet doen wat hij/zij het beste vindt en ik sta nog steeds achter BARF hoor, maar voor mij even een nadenkperiode.
Groetjes Trudie
Ik heb helaas geen schone gebitten ondanks BARF, alleen de achterste kiezen zijn wit, dus ze kauwen voornamelijk met de achterste kiezen. De kleine kiezen en hoektanden zijn zelfs bij de jongste van 2,5 al aangeslagen, dus helaas bij mij werkt dat bot niet goed.
Ik heb hier ook al tot 3x toe kippenruggen uit kelen moeten trekken bij mijn teven, dus met dit laatste voorval erbij, heb ik er toch even genoeg van.
Daarbij spuugt mij reu altijd na een wat harder bot en dat was laatst met hazenpoten, vandaar dat ik alleen nog zachter bot gaf.
Ik barf toch al 7 jaar, maar ik moet voor mezelf toch even gaan nadenken en ga daarom nu over op KVV en dus niet alleen door dit laatste incident, maar alles bijelkaar.
Iedereen moet doen wat hij/zij het beste vindt en ik sta nog steeds achter BARF hoor, maar voor mij even een nadenkperiode.
Groetjes Trudie
-
Ewald en Stephanie
- 2-sterren

Ligt er natuurlijk ook aan hoe fijn maal je, wij malen voor onze katten met een porkert 22 snijschijf 14 mm en daar komen nog redelijke botjes doorheen, je hoort onze katten echt de botjes "kraken" tijdens het eten.Lizzy schreef: Omdat gemalen bot nul reinigende werking heeft. En juist het reinigen van de tanden van essentieel belang is. Je kunt lezen in Raw Meaty Bones wat de gevolgen zijn van plaque en tandsteen op de gezondheid van de hond. Dat houdt namelijk niet op bij een slecht gebit. Daarnaast is het eten van vleesbot natuurlijk zeer gezond voor de spieren van kaak, kop, hals en niet te vergeten het geestelijke welzijn van de hond.
Zelfs onze oude Momo van 17,5 jaar oud, die 5 kiezen mist, kauwt op de botjes
tja je geeft kippenruggen aan een ierse setter. een kippenrug is veel te klein voor zo'n grote hond. je zou er in dit geval beter aan doen om hele karkassen te geven. Dan moeten ze het er wel afbijten een hele kip slikken ze heus niet door.Red_Hunter schreef: Wat zo iets toch voor reacties geeft. Mijn vraag begon gewoon met het verhaal dat ik een vermoeden van verstopping had en me afvroeg wat ik nu moest doen en nu is het een hele discussie geworden.
Groetjes Trudie
Hazenpoten alleen zijn te droog en te hard, je mist dan bij de voeding de rest van de haas. Zelfs met mijn Podenco's die respectievelijk maar 12,5 en 20 kg wegen krijgen niet alleen hazenpoten. ik koop hele hazen voor ze met vacht en al. Als ze al een poot krijgen dan is dat het de hele achterpoot inclusief dij en vacht. Mocht er dan al niet wat bot van de poot te hard zijn wordt dit netjes verpakt in het bont wat ze mee binnen krijgen.
Ik begrijp dat je het gehad hebt met een aantal problemen, maar het ligt vaak aan wat je aan je hond geeft en hoe groot het is. Grote honden moet je nu eenmaal grotere delen geven dan een kleinere hond. ook juist een schrokkende hond doe je er beter aan om grotere stukken te geven, zo niet hele stukken.
En Lizzy haalde het al aan. gemalen bot reinigt niet ook geen grof gemalen bot! Bij een kat werkt het mss wel omdat ze anders eten dan honden, maar bij honden werkt het dus niet zo.
- MarijeEnBoomer
- 5-sterren

Mijn Engelse Setter die een even groot hoofd heeft als een Ierse staat rustig 5 minuten te kauwen voor een kippenrug naar binnen gaat hoor 
Zelfs een kippennekje word door mevrouw nog fijngemalen!!
Dus grote van de hond zegt niet alles!!
Zelfs een kippennekje word door mevrouw nog fijngemalen!!
Dus grote van de hond zegt niet alles!!