zelf gemalen BARF!

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Re: zelf gemalen BARF!

koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Ja, in principe is je maaltijd dan wel compleet. Ik jas soms ook een braadkuiken met die dingen los in een zakje (zonder zakje dan natuurlijk) door de molen. De nieren hangen nog in de kip, die zijn klein. De nek zit meestal wel in het zakje.
Maar een compleet menu heeft wel meerdere diersoorten nodig en ook af en toe wat vette vis en een eitje of kuikentje.
Dus dan wel complete maaltijd, maar geen compleet menu.
mirdj
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door mirdj »

Ik heb antwoord gekregen van En Garde. Ten eerste is mijn molen ergens afgegeven, maar heeft TNT geen afleverrapport achter gelaten dus waar m'n molen nu is, geen flauw idee. Ook de buren hebben geen pakket ontvangen voor mij dus maar een klacht ingediend bij TNT.

De grootste schijf die op de Westmark 10 past is de 8 mm schijf. Ik ga dus even kijken of ik dat grof genoeg vind. Als dat niet het geval is stuur ik hem terug en ga ik kijken voor de Bomann. Nadeel van de Bomann vind ik wel dat ik nog nergens iets heb gevonden waar je losse onderdelen zoals messen en schijven kan bestellen.
Emytje
4-sterren
4-sterren

Bericht door Emytje »

Balen dat je niet weet waar je vleesmolen nu is... :(
8 mm klinkt niet heel groot, laat je weer weten hoe grof het is geworden? ;)
Antheman
3-sterren
3-sterren

Bericht door Antheman »

Nathascha schreef: @antheman
ik vraag het me af hoe het nou zit. Als je hele soepkippen koopt, waar vaak ook nog de lever,maag,nieren en hart inzit in een apart zakje, Als je dat nou allemaal maalt. is dan je barfmaaltijd compleet?? Of moet je dan toch nog meer spiervlees of orgaan toevoegen??
Ik vond dat wel erg eenzijdig en heb konijnniertjes, en spiervlees toegevoegd. Ik weet niet meer precies welk spiervlees.
Ik maal voor circa 3 weken, en heb div andere dingen in de vriezer liggen. Omdat kip en konijn erg goed gaan, eten ze dat heel veel. Maar het is natuurlijk nog geen gevarieerd menu. Ze krijgen wel stukjes hert ed, maar dat isc nog geen volledige hap.
Nathascha
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Nathascha »

Ja alleen kip is ook nog niet voldoende variatie. Maar het zou dus een compleet onderdeel kunnen zijn van het totale menu. ik wil nl niet teveel inkopen voor ze. Dus al ik een hele soepkip door de molen doe, daarnaast nog een vis mix en daarnaast nog 1 of 2 andere mixen, dan ga ik de goeie kant op.
ze eten hier nu sinds 2weken gemale barf. Kip en zalm zijn populair. dus ik wil langzaam aan meer dieren gaan toevoegen.
mirdj
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door mirdj »

Ik ben trots op m'n mannen. Ik heb vanavond bij de supermarkt maar even wat spiervlees (kip, zalm en rundergehakt) gehaald, want ik zie mezelf morgen echt niet naar Schiedam rijden om de bestelde HB op te halen. Helaas heb ik nog maar zo weinig HB dat ik alternatieven moet gaan zoeken en blik en brok zijn daar geen opties voor dus het moet maar even zo. Morgen even naar de dierenwinkel hier kijken voor wat hart zodat ik in ieder geval iets aan orgaan heb. Bot wordt een probleem want kippenvleugels eten ze niet, morgen even bij de visboer hier langs om te kijken of ze zalmgraten hebben. Verder is er hier in de buurt niets te krijgen.

Vanavond met lage verwachtingen het gehakt gegeven, de rund versie van HB trekken ze letterlijk hun neus voor op. Binnen 10 minuten waren beide bakjes leeg en ik heb lekker zitten genieten van hun gesmikkel. Nu van de week even kijken wat ze met de zalm doen, want ook voor die HB versie trekken ze hun neus op, sterker nog ze rennen bijna de kamer uit als ze dat krijgen.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Hier kan je bij de AH (en vroeger ook de c1000, toen dat nog geen AH was) runderhart halen en soms ook kippenlevertjes. Er is ook schelvislever in blik, maar dat zal wel erg laxeren. Ik ben in de gezegende positie dat ik om de hoek ook allerlei winkeltjes en een dagelijkse markt heb, ook allerlei (Islamitische) slagers. De dierenwinkel hier verkoopt iig rodi-lamshartburgers en lams/runderhart in blokjes bevroren. En wat kvv, iig CB voor katten en meer hondenmerken. En veel te dure kuikentjes.

Ik durf Ot en Sien gerust wel 2 weken incompleet te voeren; incompleet qua diersoorten en ook qua verhoudingen. Zolang ze maar spiervlees krijgen en voor Sien ook wat vleesbot (voor de knageritis en in haar geval ook stoelgang). Ot zou best 2 weken gelukkig kunnen leven op tartaar in rondjes (in een vierkantmodel is schijnbaar minder lekker) van de AH.
Als ik ze meeneem naar de logeeraccommodatie, neem ik gepast voer mee. Sien is een stresskip en krijgt dan sneller diarree. Sien eet in die periode weinig orgaan. Ik kies dan ook voor makkelijke dingen, met name makkelijk om te voeren. Ze krijgen dan halve kippen, kwartels, af en toe eens een grote lap vlees en Ot ook weekendratten en wat meer muizen. Die dingen zijn vooral voor mij makkelijk om te voeren; wegleggen en niet meer naar omkijken totdat het op is. Ik voer vooral dingen dan waar ze beiden van eten en Sien niet alles in 1x opschranst zodat Otje niets meer heeft. Sien krijgt niet in 1x een halve kip weg, hoe hard ze het ook probeert. Sien eet ook geen ratten etc. Ot acclimatiseert sneller, dus heeft minder last van stress (niet eten, of juist teveel eten). Voor Sien kan ik dan makkelijk al het speelgoed even opbergen en een halve kip voorschotelen, mag ze daar aan knagen.
mirdj
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door mirdj »

Ik denk ook niet dat het een heel groot probleem is als ze een ruime week alleen maar spiervlees krijgen. Ik heb nog voor 4 dagen kvv dus dat wissel ik gewoon af en zo krijgen ze toch nog een redelijke compleet menu binnen. Gezien het huidige weer denk ik dat het straks toch maar ga wagen om naar Schiedam te rijden. Hier in de wijk ligt nog veel sneeuw maar de wegen er buiten en zeker de snelwegen zijn goed berijdbaar.
Ewald en Stephanie
2-sterren
2-sterren

Bericht door Ewald en Stephanie »

mirdj schreef:
De grootste schijf die op de Westmark 10 past is de 8 mm schijf. Ik ga dus even kijken of ik dat grof genoeg vind. Als dat niet het geval is stuur ik hem terug en ga ik kijken voor de Bomann. Nadeel van de Bomann vind
Ja dat is de 8mm snijschijf van Westmark zelf, maar mij is ooit verteld dat de schijven van westmark nr.10 en porkert nr.10 uitwisselbaar met elkaar zijn, misschien toch even Duikelman in A'dam raadplegen ofdat de schijven uitwisselbaar zijn.
http://www.duikelman.nl/
+31 (0)20 671 22 30

Porkert gaat met zijn schijven voor de nr.10 tot 20 mm. als ze nog verkrijgbaar zijn, want Porkert is officieel gestopt met produceren al komen er bij Duikelman af en toe mondjesmaat wel aanbiedingen van Porkert. Daarom even ook Duikelman bellen.
zo sprokkel ik ook nog onderdelen voor mijn Porkert nr. 22 bij elkaar.

Succes

Ewald

in de webwinkel heb ik ze niet kunnen vinden maar je kunt ze gewoon telefonisch bestellen.
Laatst gewijzigd door Ewald en Stephanie op ma 20 dec 2010, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
mirdj
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door mirdj »

Bedankt voor de tip! Volgens En Garde is de grootste schijf 8 mm en die is inderdaad volgens hun webshop ook uitwisselbaar met de Porkert. Groter verkopen ze ook maar die zou dan niet uitwisselbaar zijn, ik ga het zeker even navragen.
mirdj
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door mirdj »

Ze hebben vanavond voor het eerst zalmfilet gehad. De vuilnisbak (Max) had het zo op en heeft lekker zitten smikkelen. Snoepie is meer van wat de boer niet kent eet hij niet dus die heb ik een half uurtje opgesloten. Uiteindelijk heeft hij toch een klein stukje gegeten. Ik vermoed dat Max de rest in een holle kies heeft gestopt (ik ben nog niet in de kattenkamer geweest).
Limpy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Limpy »

Ewald en Stephanie schreef: Ja dat is de 8mm snijschijf van Westmark zelf, maar mij is ooit verteld dat de schijven van westmark nr.10 en porkert nr.10 uitwisselbaar met elkaar zijn, misschien toch even Duikelman in A'dam raadplegen ofdat de schijven uitwisselbaar zijn.
http://www.duikelman.nl/
+31 (0)20 671 22 30

Porkert gaat met zijn schijven voor de nr.10 tot 20 mm. als ze nog verkrijgbaar zijn, want Porkert is officieel gestopt met produceren al komen er bij Duikelman af en toe mondjesmaat wel aanbiedingen van Porkert. Daarom even ook Duikelman bellen.
zo sprokkel ik ook nog onderdelen voor mijn Porkert nr. 22 bij elkaar.
Bij duikelman verkopen ze porkert nr 10 niet meer (komt ook niet meer zeiden ze), wel de nr 5 en nr 8 of anders de nr 22 en nog een grotere...
mirdj
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door mirdj »

Het gaat niet om de machine maar om de schijven ;)
Limpy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Limpy »

Ah, okay.

Ben je er inmiddels al achter of de porkert schijven groter dan nr 8 op de westmark 10 past?
Ik overweeg die nl ook te bestellen bij en garde maar ik wil evt ook iets grover hebben dan schijf 8....
mirdj
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door mirdj »

Nee, nog niet. Volgens En Garde is de 8mm het grootste, maar ik heb zelf het idee dat de schijven van de westmark en porkert 10 uitwisselbaar zijn. Ik zie ook geen verschil tussen de schijven op de website van En Garde. Morgen wil ik even bellen met Duikelman, die Ewald als tip gaf.

Plaats reactie