even voorstellen en wat vragen

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: even voorstellen en wat vragen

lindatjuh
1-ster
1-ster

Bericht door lindatjuh »

Nynke F schreef: hoeveel wegen jouw hondjes ?? ik schat een kilo of 6-7-8 ?? Als ze volwassen zijn??  Dan heb je genoeg aan een klein kistje of een tafelmodel kastje, maar dat hangt er ook vanaf hoeveel je bestelt  ;) en daarbij heeft de ECHTe :biggrin2: barfer nooit vriesruimte genoeg  ::) ::)

Een kistje is normaal gesproken zuiniger in het gebruik dan een kast, maar soms wel lastiger met dingen terugvinden  :-X 
Onze Spikey van 1,5 jaar weegt 7,5 kilo en Vito van 14 weken (morgen 15 weken) weegt ongeveer 3,5 kg (groeit als kool).
Wij willen inderdaad voor een kist gaan en we hadden al verschillende zien staan op internet en in winkels. Meestal tussen de 100 en 110 liter, maar ik heb echt geen idee hoeveel kg vlees je hierin kunt bewaren! Wij willen erg gaan variëren met vlees, dus het is belangrijk dat we behoorlijk wat vlees kunnen opslaan ;)
lauraV
5-sterren
5-sterren

Bericht door lauraV »

heb hier 2 vriezers van 100 liter en 3 lades , en die zitten altijd vol :biggrin2:
annielaumen
5-sterren
5-sterren

Bericht door annielaumen »

Ook van mij nog welkom
Ik ben begonnen met een tafelmodel met 4 laadjes(gekregen van mijn zus)
Dit was al heel snel te klein voor Astrid
Nu heb ik 3 vriezers 2 tafelmodellen en 1 kast met 6 laadjes
Mijn advies koop liever iets te groot
Al snel kun je aan heerlijke vleesjes komen voor je hondjes je wordt er steeds handiger in
Af en toe is het ook nog een verslaving :biggrin2:
Wel een gezonde verslaving voor je hondjes
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

in een kist van 100 liter kun je ongeveer 30-40 kilo barf kwijt, als je het goed verpakt en stouwt. Ik zou gaan voor een iets grotere, dat verdeelt de ruimte wat makkelijker, waardoor je dingen makkelijker kan terugvinden  :) :)
lindatjuh
1-ster
1-ster

Bericht door lindatjuh »

Allemaal bedankt voor jullie antwoorden!
Ik denk dat wij nu alleen even voor een vrieskist gaan en misschien later nog een tweede vrieskast aanschaffen als ze wat meer gewend zijn aan de vleessoorten. De vrieskist komt waarschijnlijk in de schuur te staan, maar ik vroeg me af of dat kon omdat het 's winters behoorlijk koud is en 's zomers is het al snel warm...
Ook zat ik te denken om na de laatste brokjes over te stappen op KVV, zodat de hondjes er vast aan kunnen wennen. Bij ons hier in het centrum bij de dierenwinkel verkopen ze carnivoer/carnibest (weet het niet meer precies), maar ik weet niet of dit een goed merk is. In de supermarkt verkopen ze ook smuldier compleet en smuldier pens. Moet je dan van hetzelfde aantal grammen uitgaan als bij barf? Ik ga me straks nog even goed inlezen over KVV, want ik ben de laatste tijd alleen bezig geweest met barf.
Onze hondjes hebben elke dag wat dunnere ontlasting, vooral na de maaltijd (komt waarschijnlijk ook door de korte neus). Ook heb ik het idee dat ze op het moment wel erg veel ontlasten (soms wel 5(!) keer per dag). Momenteel hebben ze ook wat last van winderigheid, vooral de pup. Zal dit allemaal wat minder worden als ik helemaal overgestapt ben op barf? Boston terriërs hebben een korte snuit, waardoor ze vaak meer lucht binnenkrijgen en gaan gassen, maar de lucht die er vanaf komt is soms niet te harden. Kan dit ook door de brokken komen?
lauraV
5-sterren
5-sterren

Bericht door lauraV »

ik zou morgen maar carnibest gaan halen en de brokjes aan een asiel doneren of in de kliko kiepen :biggrin2:
het is makkelijker om eerst met kvv te gaan beginnen zodat je je rustig in kunt lezen.
hoe zwaar zijn de 4voeters? en hoe oud?
er is hier heus wel iemand die je kan vertellen hoeveel cb (carnibest) je kan geven ;)
smuldier vind ik persoonlijk niet zo geweldig ....
(misschien alleen voor de afwisseling of on de kosten wat te drukken)
lindatjuh
1-ster
1-ster

Bericht door lindatjuh »

lauraV schreef: ik zou morgen maar carnibest gaan halen en de brokjes aan een asiel doneren of in de kliko kiepen :biggrin2:
het is makkelijker om eerst met kvv te gaan beginnen zodat je je rustig in kunt lezen.
hoe zwaar zijn de 4voeters? en hoe oud?
er is hier heus wel iemand die je kan vertellen hoeveel cb (carnibest) je kan geven ;)
smuldier vind ik persoonlijk niet zo geweldig ....
(misschien alleen voor de afwisseling of on de kosten wat te drukken)
Hallo Laura, bedankt voor je antwoord!
Spikey is ruim 1,5 jaar oud en weegt 7,4 kilo. Vito is nu 15 weken oud en weegt 3,5 kilo.
Maar kan ik dan morgen meteen beginnen met KVV? En maakt het dan niet uit dat de ontlasting nu al wat dunner is als normaal? Het zal dan de eerste week nog dunner worden vanwege het ontgiften, toch?
lauraV
5-sterren
5-sterren

Bericht door lauraV »

het beste is om zo snel mogelijk met vers te beginnen ..  (brokken doen het nu met de ontlasting ook niet veel goeds)
wb de ontgifting  de ene hond heeft er meer last dan de andere , dus je kunt er nu alleen maar op vooruit gaan met de gezondheid van de honden (lijkt mij)
persoonlijk (als t mijn doggies waren , in deze situatie ) zou ik ze zo snel mogelijk omzetten .
ff kijken wat ze aan richtlijnen geven aan hoeveelheden met voeren van carnibest
lindatjuh
1-ster
1-ster

Bericht door lindatjuh »

lauraV schreef: het beste is om zo snel mogelijk met vers te beginnen ..  (brokken doen het nu met de ontlasting ook niet veel goeds)
wb de ontgifting  de ene hond heeft er meer last dan de andere , dus je kunt er nu alleen maar op vooruit gaan met de gezondheid van de honden (lijkt mij)
persoonlijk (als t mijn doggies waren , in deze situatie ) zou ik ze zo snel mogelijk omzetten .
ff kijken wat ze aan richtlijnen geven aan hoeveelheden met voeren van carnibest
Ik moet dus eerst uitzoeken hoeveel ze allebei krijgen. Is dat ook zoveel procent van het lichaamsgewicht, net zoals bij barf?
Ik vraag me ook af of ze dan ook minimaal 4 diersoorten moeten krijgen...
lauraV
5-sterren
5-sterren

Bericht door lauraV »

heb t ff opgezocht   ( heb t stukje gecopierd)
http://www.carnibest.nl/
Aanbevolen hoeveelheden voor honden

Volwassen honden hebben tussen 20 en 30 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig.
Zogende honden, jonge honden en pups hebben tussen 40 en 60 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig.
Bovengenoemde hoeveelheden zijn richtlijnen. Voor hele bewegelijke honden is er Carnibest Aktief.
Voor honden met overgewicht of neiging daartoe is er Carnibest Light.

en dan verschillende smaakjes aan schaffen en uitproberen ;)
tip: om uit te proberen niet te veel tegelijk in te slaan 
Laatst gewijzigd door lauraV op ma 27 dec 2010, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
lindatjuh
1-ster
1-ster

Bericht door lindatjuh »

lauraV schreef: heb t ff opgezocht   ( heb t stukje gecopierd)
http://www.carnibest.nl/
Aanbevolen hoeveelheden voor honden

Volwassen honden hebben tussen 20 en 30 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig.
Zogende honden, jonge honden en pups hebben tussen 40 en 60 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig.
Bovengenoemde hoeveelheden zijn richtlijnen. Voor hele bewegelijke honden is er Carnibest Aktief.
Voor honden met overgewicht of neiging daartoe is er Carnibest Light.

en dan verschillende smaakjes aan schaffen en uitproberen ;)
tip: om uit te proberen niet te veel tegelijk in te slaan 
Laura, hartstikke bedankt!
Dan krijgen ze straks hun laatste portie brokken en dan ga ik morgenochtend meteen naar de dierenwinkel ;)
Had alleen nog even een vraagje :P Hoe verdeel je zo'n diepgevroren rol? En zou je het kunnen ontdooien om het dan te verdelen en dan weer invriezen?
lindatjuh
1-ster
1-ster

Bericht door lindatjuh »

Ow ja, en maakt het voor de pup dan nog uit welke hij dan krijgt? (speciaal voor pups?)
lauraV
5-sterren
5-sterren

Bericht door lauraV »

ja , je kunt deze licht ontdooien , verdelen en weer invriezen .... toen ik nog rollen kvv voerde liet ik ze een uurtje ontdooien en daarna met een electisch broodmes snijden. ( wel ff de rol tijdens ontdooien uit plastic halen en evt. in een bakje leggen)
de puppenversie zijn meestal  alleen wat fijner gemalen.
lauraV
5-sterren
5-sterren

Bericht door lauraV »

carnibest heeft een aanbevolen richtlijn ....dus ff kijken hoe ze het erop doen ( voeren doe je met de ogen ;))
lindatjuh
1-ster
1-ster

Bericht door lindatjuh »

Bedankt voor al je antwoorden en informatie!
Morgen over op Carnibest, ben hartstikke benieuwd hoe ze het erop doen!

Plaats reactie