HELP!!! Hoe mensen het aan hun verstand brengen dat botten geen kwaad kunnen???
Moderator: Lizzy
Re: HELP!!! Hoe mensen het aan hun verstand brengen dat botten geen kwaad kunnen???
Een hond is biologisch gezien nog steeds dezelfde soort als een wolf.
En wolven eten zowel vlees, bot als vacht (pluimen) van hun prooidieren.
En wolven eten zowel vlees, bot als vacht (pluimen) van hun prooidieren.
Re: HELP!!! Hoe mensen het aan hun verstand brengen dat botten geen kwaad kunnen???
herkenbaar, mensen vinden van mij ook dat ik bijvoorbeeld eten voor Reus veel te moeilijk maak (joh, doe gewoon lekker in stukkies in zn bak, nou moet ie buiten dat halve konijn staan knagen!). ook de botten, 'blijven die niet steken in zijn keel?' (over konijnen ribbetjes...). ook leuk : nien nien nien kom naar buiten, gauw, Reus eet die bolletjes op! (had mn lieve woef na uren knagen eindelijk het kraakbeen van zn mini lamsbotje af, dol gelukkig dat ie bij het merg kon). naja, ik negeer het ook gewoon, leg uit hoe ik hem eten geef (bla bla bla de percentages, principe dat zelfs 6 kilo jackrussel eigenlijk nog wolf is, etc.). als ik er zin in heb vertel ik nog wel hoeveel beter reus er uit ziet/poept/zich gedraagt/etc sinds hij vers krijgt. meestal eindig ik dan met : laat jij je hond maar eens kiezen, een bak pens met een lamsrib of kippennek, en daarnaast een bak brok...
Re: HELP!!! Hoe mensen het aan hun verstand brengen dat botten geen kwaad kunnen
Gewoon zeggen dat ALLE gekookte, gerookte en gebakken botten splinteren, maar RAUWE botten juist niet. Het ligt niet aan het diersoort, maar aan rauw of niet. Wellicht enkele foto's plaatsen.
Maar zeggen dat het helemaal GEEN kwaad kan is ook niet waar, het ligt genuanceerder.
Maar zeggen dat het helemaal GEEN kwaad kan is ook niet waar, het ligt genuanceerder.
Laatst gewijzigd door _Sandra_ op do 30 dec 2010, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
ik heb een vriendin die beweert dat honden geevolutiert (vergeef me de spellingsfout) zijn, ja dat kan in 10 tallen jaren.
als ik haar vertel dat zo iets miljoenen duurt ,zijn wij ook niet het zelfde als de aboriginals.
hihihi, ze mogen ons komen overtuigen waarom wij en jij dus ook wat anders aan de hond moeten geven dan vlees.
als ik haar vertel dat zo iets miljoenen duurt ,zijn wij ook niet het zelfde als de aboriginals.
hihihi, ze mogen ons komen overtuigen waarom wij en jij dus ook wat anders aan de hond moeten geven dan vlees.
In een notendop:
Botweefsel is een gemodifeerde vorm van bindweefsel. Bestaat oa uit:
opgebouwd uit collagenr fibrillen, kalkzouten, die maken het bot hard, en een beetje vocht.
Het collageen zorgt voor ervoor dat het bot trekvast en een beetje elastisch is, zonder collageen is het bot netzo hard, maar heel erg broos.
Door bot te verhitten denatureerd het collageen en verdampt het vocht, je houdt de kalkzouten over. kalkzouten zijn dus erg hard en broos -> scherpe randen
maar dan nog, mensen die niet willen luisteren horen toch niet wat je zegt. Je kan ze beter vragen of ze jouw kunnen overtuigen. Bij mij moet iemand met een knap verhaal komen om te overtuigen dat ik een carnivoor beter geen (prooi)dieren kan voeren maar droge zooi vol granen waar een kip nog niet gelukkig van wordt...
Botweefsel is een gemodifeerde vorm van bindweefsel. Bestaat oa uit:
opgebouwd uit collagenr fibrillen, kalkzouten, die maken het bot hard, en een beetje vocht.
Het collageen zorgt voor ervoor dat het bot trekvast en een beetje elastisch is, zonder collageen is het bot netzo hard, maar heel erg broos.
Door bot te verhitten denatureerd het collageen en verdampt het vocht, je houdt de kalkzouten over. kalkzouten zijn dus erg hard en broos -> scherpe randen
maar dan nog, mensen die niet willen luisteren horen toch niet wat je zegt. Je kan ze beter vragen of ze jouw kunnen overtuigen. Bij mij moet iemand met een knap verhaal komen om te overtuigen dat ik een carnivoor beter geen (prooi)dieren kan voeren maar droge zooi vol granen waar een kip nog niet gelukkig van wordt...
Echt evoleren in een ander soort duurt echt duizenden, miljoenen jaren.
Wat wel kan, binnen 1 gereratie al, is het optreden van mutaties in de genen. Je kunt dit al zien als evolutie, omdat het zo ontstaat. Is de mutatie ongunstig, dan overlijdt het dier en plant het zich niet voort. Is de mutatie nuttig, dan overleeft dat dier en geeft hij deze genen weer door. Mutaties kunnen in elk nest optreden.
Mooi toch?
Wat wel kan, binnen 1 gereratie al, is het optreden van mutaties in de genen. Je kunt dit al zien als evolutie, omdat het zo ontstaat. Is de mutatie ongunstig, dan overlijdt het dier en plant het zich niet voort. Is de mutatie nuttig, dan overleeft dat dier en geeft hij deze genen weer door. Mutaties kunnen in elk nest optreden.
Mooi toch?
maar bij honden bepaalt voor een groot deel de mens welk dier zich voortplant, en helaas wordt er (of men het weet of niet) ook gefokt met honden die ongunstige genen hebben. het idee van dat dieren met gunstige gen veranderingen zich voortplanten en anderen niet werkt alleen als de dieren zelf de selectie bepalen, en dan ook nog eens alleen als ze ruim de keuze hebben, gelegenheid hebben gehad om te beoordelen en andere factoren zullen ook nog wel een rol spelen. dus ik denk niet dat het idee van genmutatie van toepassing is op de voedselbehoefte van honden!
-
mad_trapper
- 1-ster

Als er een wolf geboren wordt die (door een fout gen) niet goed bot kan verteren, zal die wolf vrij snel sterven en zich niet kunnen voortplanten.maar bij honden bepaalt voor een groot deel de mens welk dier zich voortplant, en helaas wordt er (of men het weet of niet) ook gefokt met honden die ongunstige genen hebben
Als er zo een hond geboren wordt, weet men het in de meeste gevallen niet, en krijgt de hond gewoon brokken te eten.....en kan de hond zich voortplanten.
Op die manier kan er vrij snel een lijn gekweekt worden die geen barf kunnen eten.
hm ja daar heb je een punt. maar denk je niet dat bij het verwerken van barf voedsel een heleboel verschillende factoren binnen het hondenlijf een rol spelen, dus dat er wel een hoop mutaties moeten hebben plaatsgevonden willen er nu honden zijn die genetisch gezien beter op brok staan?
-
Mevroi Kruim
- 5-sterren

Heel veel genen zijn gelinkt dus een mutatie op 1 gen heeft dan gelijk gevolgen voor andere genen. En veel genen sturen processen aan in de ontwikkeling, 1 mutatie ontregelt dan een hele keten aan gebeurtenissen waardoor er heel veel verandert.nienk schreef: hm ja daar heb je een punt. maar denk je niet dat bij het verwerken van barf voedsel een heleboel verschillende factoren binnen het hondenlijf een rol spelen, dus dat er wel een hoop mutaties moeten hebben plaatsgevonden willen er nu honden zijn die genetisch gezien beter op brok staan?
Ik denk overigens dat veel problemen in de loop van een hondenleven ontstaan, door bv ziektes, ontstekingen, gifstoffen e.d. Bij Zimba van Ellen zou dat ook heel goed het geval kunnen zijn, dan is er dus geen sprake van een erfelijk verschil maar van een verworven verschil.
En in alle eerlijkheid zou je je kunnen afvragen wat er erg aan is als honden die in een mensenmaatschappij leven evolueren in de richting van een mensen-dieet, met koolhydraten. Als dat een proces is dat geen andere schadelijk neven-effecten heeft dan denk ik dat het voor honden nog niet zo gek zou zijn om beter om te kunnen gaan met koolhydraten dan opa wolf. DE cruciale kreet is 'geen andere schadelijke neven-effecten'. Het probleem is dat dat vrijwel altijd wel het geval is. Dat zie je heel goed bij het sterk fokken op bepaalde kenmerken bij huisdieren: fok je op de ene eigenschap dan zie je altijd wel tevens veranderingen in allerlei andere eigenschappen, en dan vaak hele ongewenste en vervelende veranderingen. Je wilt graag een witte hond omdat die zo lekker zichtbaar is; krijg je bv blindheid, doofheid of andere dingen gratis bijgeleverd omdat die eigenschappen dicht bij elkaar liggen op het chromosoom. Je vindt witte herders zo mooi (andere vorm van wit); krijg je karakterveranderingen die je helemaal niet wilt.
wat ik bedoelde eigenlijk, dat de hond in het algemeen het het beste doet op vers vlees heeft te maken met : gebit, slokdarm, maag (vorm,kracht,zuurgraad,etc), lengte darmstelsel, en dan nog de stofwisseling, energieverbruik etc. ik bedoel, een hond zal het misschien best goed doen op brok, maar krijgt dan sneller iets aan zijn tanden. bijvoorbeeld.Mevroi Kruim schreef: Heel veel genen zijn gelinkt dus een mutatie op 1 gen heeft dan gelijk gevolgen voor andere genen. En veel genen sturen processen aan in de ontwikkeling, 1 mutatie ontregelt dan een hele keten aan gebeurtenissen waardoor er heel veel verandert.
maar wat je zegt, het is moeilijk aan te tonen aangezien er zoveel factoren zijn, en hondenbazen zeggen dat hun woef het goed doet op brokken, terwijl de hond het op vers misschien wel 10 keer beter zou doen. of net zo gezond zou zijn, maar ouder zou worden.
het is nogal een discussie natuurlijk, uiteindelijk zal iedere hond het zelf aan zijn baasje moeten laten zien denk ik. ik vond het eerst ook maar gedoe, maar mijn kleine Reus heeft me overtuigd!
toen ik voor het eerst hoorde van Barf dacht ik: Gaaf dat ga ik ook doen!! dol enthousiast aan iedereen vertellen die het maar horen wilde (of niet...) wat ik had gevonden en hoe goed ik va nu voor mn 20wkn kitten zal gaan zorgen, wbt voeding.
NIEMAND echt NIEMAND deelde mijn mening! Diep teleurgesteld ging ik lekker toch doen wat ik bedacht had. Het leek veel gedoe, maar dacht: dat heb ik er wel voor over.
Als ik nu zie hoe blij t beestje is met al zijn knaagwerk en lekker de tijd neemt om eens uitgebreid te gaan eten om daarna met zijn vieze poten over mijn studie boeken te wandelen om mij te bedanken, dan vind ik het een klusje van niets!
Toevallig las ik laatst ergens dat behalve de juiste voeding invloed op hormonen en hersenen enz, barf ook een mentale uitdaging is voor dieren. Deze dingen samen zal zorgen voor minder 'gedragsproblemen'.
Nu moet ik beamen dat wij een voorbeeldige kater hebben
, nooit op aanrecht, geen nagels in banken/stoelen/benen/armen, nog nooit in gordijnen gehangen, vind alles prima wat je met hem doet (als je maar wel laat merken dat je het door hebt als hij het eigenlijk niets vind) en met onbekende dieren/mensen is hij erg relaxed, sinds kort gaat hij mee wandelen met de buurvrouw en haar chiuahua. Ze vinden elkaar erg leuk, maar spreken een andere taal... 
NIEMAND echt NIEMAND deelde mijn mening! Diep teleurgesteld ging ik lekker toch doen wat ik bedacht had. Het leek veel gedoe, maar dacht: dat heb ik er wel voor over.
Als ik nu zie hoe blij t beestje is met al zijn knaagwerk en lekker de tijd neemt om eens uitgebreid te gaan eten om daarna met zijn vieze poten over mijn studie boeken te wandelen om mij te bedanken, dan vind ik het een klusje van niets!
Toevallig las ik laatst ergens dat behalve de juiste voeding invloed op hormonen en hersenen enz, barf ook een mentale uitdaging is voor dieren. Deze dingen samen zal zorgen voor minder 'gedragsproblemen'.
Nu moet ik beamen dat wij een voorbeeldige kater hebben
Laatst gewijzigd door *Flip* op wo 05 jan 2011, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
kijk, dat hele mentale aspect is natuurlijk ook wel een goed argument. mensen die niet mee gaan in het hele 'hond is van binnen nog wolf' verhaal, zijn misschien wel vatbaar voor het 'hond is gemaakt om voor zijn eten te werken' verhaal. bijna alle hier in nederland aanwezigen rassen stammen immers nog redelijk dichtbij af van werkhonden. daarbij is bekend dat honden knagen ook gewoon enorm fijn vinden, of dat nou op een stuk hout, vaders nette schoenen, speeltjes of lego is. dus waarom die hond niet iets geven wat er voor bedoeld is, en dat tegelijkertijd zijn eten is? wellicht komen mensen dan met het dentastix argument, waarop ik zou antwoorden met: jij geeft je kinderen toch ook geen lollie met mintsmaak als tandenborstel?
zullen ze de kids wel brokken voeren?!nienk schreef: kijk, dat hele mentale aspect is natuurlijk ook wel een goed argument. mensen die niet mee gaan in het hele 'hond is van binnen nog wolf' verhaal, zijn misschien wel vatbaar voor het 'hond is gemaakt om voor zijn eten te werken' verhaal. bijna alle hier in nederland aanwezigen rassen stammen immers nog redelijk dichtbij af van werkhonden. daarbij is bekend dat honden knagen ook gewoon enorm fijn vinden, of dat nou op een stuk hout, vaders nette schoenen, speeltjes of lego is. dus waarom die hond niet iets geven wat er voor bedoeld is, en dat tegelijkertijd zijn eten is? wellicht komen mensen dan met het dentastix argument, waarop ik zou antwoorden met: jij geeft je kinderen toch ook geen lollie met mintsmaak als tandenborstel?
hond : brok
kind : witte boterhammen met chocopasta?
kind : witte boterhammen met chocopasta?