Zelf samenstellen menu

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Zelf samenstellen menu

Antheman
3-sterren
3-sterren

Bericht door Antheman »

je leert je vlees ook wel kennen hoor.

Zo is hart bijv in bevroren toestand nog relatief makkelijk door de snijden met een flink broodmes.
Enm pens kun je bijna bevroren in stukken maken.

Zo zijn er veel meer dingen. Ik moet wel, mijn hond eet 250 gram per dag en voor de katten maal ik zelf, en dat is 220 gram per dag. Als mijn vlees binnenkomt, is het dus echt heel erg veel werk om alles weer in de diepvries te krijgen. Ik hou er rekening mee, maak die avond/dag erna geen afspraken.
BbvDoerak
3-sterren
3-sterren

Bericht door BbvDoerak »

De tijd is idd. het enige "nadeel" aan BARF.
Moet het vlees ophalen, dan een tijd gedeeltelijk laten ontdooien (in de winter gewoon in de tuin, in de zomer helaas op mijn aanrecht), alles snijden, opnieuw in dagporties verpakken (ik verpak bot, vlees en orgaan in dagporties), boven in de vriezer en dan kan ik weer een week of 2/3 vooruit.
Maar het kost je idd. wel een halve dag werk ofzo (bestel zo'n 10 kg in een keer en dat wordt verdeeld in porties van ongeveer 500 gr).
Een goed vleesmes en een goede wildschaar is een must!

1/2 bevroren vlees snijden gaat meestal wel prima.
Pens bestel ik trouwens kant en klaar in blokjes, scheelt alweer ;)
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Ach 10 kilo per keer is nog te doen, hier komt soms 60 a 70 kilo tegelijk binnen dat verdeeld moet worden  :D Tis ff doorbijten en dan kunnen ze er weer een hele tijd tegen.
Voor echte koopjes moet je idd soms reizen, kun je wat meer uitgeven dan kun je ook laten bezorgen door een barf-leverancier en dan is het meestal al netjes per kilo verpakt en gelabeld, hoef je het alleen maar in je vriezer te stampen.
Ik laat trouwens in de douche of in het bad ontdooien als ik grote bergen moet verdelen, maakt makkelijker schoon en is toch iets hygiënischer  ;)
Lonaa
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lonaa »

Mevroi Kruim schreef: Ach 10 kilo per keer is nog te doen, hier komt soms 60 a 70 kilo tegelijk binnen dat verdeeld moet worden  :D Tis ff doorbijten en dan kunnen ze er weer een hele tijd tegen.
Voor echte koopjes moet je idd soms reizen, kun je wat meer uitgeven dan kun je ook laten bezorgen door een barf-leverancier en dan is het meestal al netjes per kilo verpakt en gelabeld, hoef je het alleen maar in je vriezer te stampen.
Ik laat trouwens in de douche of in het bad ontdooien als ik grote bergen moet verdelen, maakt makkelijker schoon en is toch iets hygiënischer  ;)
Dat zou ik ook graag doen, en denk alleen dat vriendlief het een vreemde onaangename verrassing vindt als hij om half 4 's nachts wil gaan douchen..  ::)
*Monique
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Monique »

Senta schreef: Ik heb op de vakschool waar ik zat testen moeten doen op het effect van ontdooien op vlees, wordt je niet vrolijk.
Daalt drastisch. Vergeet niet dat het al een keer ingevroren en ontdooit is, en nog een keer ingevroren, daarna ga jij het nog keer ontdooien wordt dus al de derde keer.
Och, heb jij jouw hond al eens aan kadavers zien vreten????? Word je ook niet vrolijk van hoor ;)
Ik denk dat we in sommige dingen ook niet moeten doorslaan! Het zal toch verdeeld moeten worden, en ja als je dan hele hompen vlees binnen krijgt dan heb heb je geen andere keuze ;)
Boez
4-sterren
4-sterren

Bericht door Boez »

Senta schreef: Ik heb op de vakschool waar ik zat testen moeten doen op het effect van ontdooien op vlees, wordt je niet vrolijk.
Daalt drastisch. Vergeet niet dat het al een keer ingevroren en ontdooit is, en nog een keer ingevroren, daarna ga jij het nog keer ontdooien wordt dus al de derde keer.
Interessant, kan je daar wat over uitwijden? Over die voedingswaarde?
Want volgens mij is het juist niet zozeer een kwestie van hoe vaak iets is ontdooit en weer ingevroren, maar hoe lang het alles bij elkaar ontdooid is geweest. Omdat de bacterien niet doodgaan van invriezen, blijven ze vermenigvuldigen zodra het vlees ontdooid is. Dus als het vlees meerdere keren ontdooid en weer ingevroren is geweest, is het vervolgens minder lang houdbaar.
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Lonaa schreef: Dat zou ik ook graag doen, en denk alleen dat vriendlief het een vreemde onaangename verrassing vindt als hij om half 4 's nachts wil gaan douchen..  ::)
Ja, da's toch ook geen tijd voor onder de douche  >:(

Plaats reactie