Terug op brok

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re: Terug op brok

202Spots
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door 202Spots »

[quote="Angelique"]
Je kunt naast brokken, ongeacht welke, gerust wat vers blijven voeren. Graag zelfs, in het kader van "beter iets dan niets"  :-X
Alleen de combinatie met vleesbotten wordt afgeraden.[/quote]
Daar is al eerder over geschreven, en  Mary Straus is het dus niet met je eens,maar goed, jij mag jou mening hebben ;)
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

[quote="202Spots"]
Daar is al eerder over geschreven, en  Mary Straus is het dus niet met je eens,maar goed, jij mag jou mening hebben ;)
[/quote]

Fijn :)
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

[quote="Angelique"]
Alleen de combinatie met vleesbotten wordt afgeraden.
[/quote]
Bedoel je dan de combinatie van brokken en vleesbotten gelijktijdig, of brokken en vleesbotten uberhaupt?
Sabien84
1-ster
1-ster

Bericht door Sabien84 »

oke, de voornaamste rede dat ik terug over wil/ wou op brok omdat mij altijd verteld is dat als je brok en vers niet moet combineren ivm de snelheid van het verteren. Het meest ideale voor ons op dit moment zou zijn half om half. Maar dat hem ik niet overwogen in de veronderstelling dat dit niet ten goede gaat van de gezondheid van onze hondjes.
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

[quote="202Spots"]
[/quote]
Bedoel je dat volgens Straus hele vleesbot, dus ongemalen, wel tegelijk met brok in 1 maaltijd gevoerd kan worden? Het laatste dat ik erover las was dat ze gemalen geen probleem vindt, maar ongemalen toch afraadt?
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Ik heb Zoë nu 1,5 jaar op vers staan en ik heb wat gevechten met haar gehad omdat ze weigerde te eten. Ik heb volgehouden en nu sinds een paar maandjes eet ze goed. Brokken wilde ze wel eten, maar dat is ook tijdelijk. Als ik toen gezwicht was dan had ze na een poosje de brokken ook niet meer willen eten. Ze krijgt haar spiervlees en orgaan gemalen en heel iets warmer dan kamertemperatuur, haar vleesbot eet ze altijd al goed al heeft ze zo haar voorkeuren.
202Spots
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door 202Spots »

[quote="Esther Q"]
Bedoel je dat volgens Straus hele vleesbot, dus ongemalen, wel tegelijk met brok in 1 maaltijd gevoerd kan worden?
Het laatste dat ik erover las was dat ze gemalen geen probleem vindt, maar ongemalen toch afraadt?
[/quote]
Ik kreeg 't idee dat Angelique bedoelde dat ze het liever helemaal niet gemengd met elkaar geeft... dus vandaar.
Van Mary mag de gemalen vlees MET bot, dus zelf gemalen vleesbotten of KVV, gewoon gemengd met de brok worden gegeven.
Maar grotere stukken van vleesbotten, waar de hond dus zelf de bot stuk bijt, dat kan beter apart worden gegeven
omdat de afgebeten stukken bot groter en ongelijker zijn dan gemalen botten en anders verteren wanneer er brok bij zit.
Dus voer b.v de ene dag grote vleesbotten/Barf onderdelen, en de ander dag alleen de brokken.
Wanneer er 2 x per dag word gevoerd, dan de ene maaltijd alleen brok, en de andere maaltijd alleen barf/vleesbotten voeren
Sorry als 't wat onduidelijk over kwam..
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Dank je, Dory.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

[quote="Sabien84"]
oke, de voornaamste rede dat ik terug over wil/ wou op brok omdat mij altijd verteld is dat als je brok en vers niet moet combineren ivm de snelheid van het verteren. Het meest ideale voor ons op dit moment zou zijn half om half. Maar dat hem ik niet overwogen in de veronderstelling dat dit niet ten goede gaat van de gezondheid van onze hondjes.

[/quote]

Dat wordt inderdaad vaak beweerd ja, maar mijn eigen ervaring is altijd anders geweest. Ik heb ruim 6 jaar 50/50 brok/kvv (rodi) gevoerd en daar hadden mijn honden geen problemen mee. D.w.z. goede ontlasting e.d. dit is echt niet bij alle honden het geval. Kwestie van uitproberen dus hoe jouw hond erop reageert.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

[quote="Esther Q"]
Bedoel je dan de combinatie van brokken en vleesbotten gelijktijdig, of brokken en vleesbotten uberhaupt?
[/quote]

Ik bedoel brokken en vleesbotten uberhaupt. Wanneer een hond die van de brok over gezet wordt op barf eerst aan kleine botten moet wennen om het maagzuur te laten aansterken tot maagzuur wat in staat is om botten te verteren, dan vind ik het niet logisch klinken om in dezelfde zucht te zeggen dat vleesbotten voeren terwijl er grotendeels brok gevoerd geen probleem zou zijn of zou kunnen geven.
En misschien kan het best goed gaan hoor, maar ik ben altijd liever "safe then sorry" wat het voeren van botten aangaat, omdat, als het fout gaat, het meestal ook meteen goed fout gaat :-\
Micha7
2-sterren
2-sterren

Bericht door Micha7 »

Vroeger, voor ik er zelfs maar een idee van had, dat "vers" bestond, kregen mijn honden ook alleen maar brokken. Zo 1 keer per maand kregen ze een kalfsbot. Onze Tervuren is heel fanatiek, en eet zo'n bot praktisch volledig op! Het enige "probleem" dat wij ondervonden, was dat ze wat "moeilijker" mest maakten, en dat ze ons 's nachts uit bed halen om buiten te gaan voor hun behoefte (veel drinken...) Nu krijgen onze honden dus al 2 weken kvv, en vandaag heb ik ze voor het eerst terug een bot gegeven. Ben nu eens benieuwd of er iets "anders" zal zijn...
Wat "eten" betreft, hebben mijn honden nooit problemen gemaakt, alles werd in recordtempo naar binnen "gewurgd". Maar ik zie wel aan hun snoeten, dat ze het vlees veel liever hebben, dan vroeger hun brokken... Wij hebben ook nooit een punt gemaakt, rond het voeren. Als het tijd is, krijgen ze hun voerbak, en na enkele minuten kunnen we die "brandschoon" gelikt afwassen. De zeldzame keren dat ze eens niet willen eten, nemen we de bak gewoon weg, en nemen contact met de DA, want dan is er iets grondig mis! (Tot nu toe nog maar 2x tegen gekomen op de 23 jaar dat we al honden hebben!) Kan dus niet meepraten over "moeilijke" eters, maar denk dat je gewoon moet volhouden, eten aanbieden, na enkele minuten wegpakken, later op het tijdstip dat je anders voert terug aanbieden... meer kan je volgens mij niet doen. Volhouden! Sterkte!
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

[quote="Angelique"]
Ik bedoel brokken en vleesbotten uberhaupt. Wanneer een hond die van de brok over gezet wordt op barf eerst aan kleine botten moet wennen om het maagzuur te laten aansterken tot maagzuur wat in staat is om botten te verteren, dan vind ik het niet logisch klinken om in dezelfde zucht te zeggen dat vleesbotten voeren terwijl er grotendeels brok gevoerd geen probleem zou zijn of zou kunnen geven.
En misschien kan het best goed gaan hoor, maar ik ben altijd liever "safe then sorry" wat het voeren van botten aangaat, omdat, als het fout gaat, het meestal ook meteen goed fout gaat :-\
[/quote]
Ja, dat klinkt ook wel weer logisch eigenlijk. Bij onze groep honden zit er toch best wel wat verschil in de vertering en bij sommige is het nog zoeken naar de beste volgorde en combi. Ik ben er nog niet uit.
202Spots
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door 202Spots »

[quote="Sabien84"]
[/quote]
Ik begrijp 't steeds minder geloof ik...maar wat ik dus bedoel is...
Brok en gemalen vers MET bot, kan dus wel gemengd gegeven.
Brok met dezelfde maaltijd geven in combinatie met hele (ongemalen) botten word niet aangeraden,
maar je kan wel de ene maaltijd brokken geven,en de andere maaltijd alleen hele vleesbotten.
HannekeKjell
5-sterren
5-sterren

Bericht door HannekeKjell »

[quote="Micha7"]
Zo 1 keer per maand kregen ze een kalfsbot. Onze Tervuren is heel fanatiek, en eet zo'n bot praktisch volledig op! Het enige "probleem" dat wij ondervonden, was dat ze wat "moeilijker" mest maakten, en dat ze ons 's nachts uit bed halen om buiten te gaan voor hun behoefte (veel drinken...) Nu krijgen onze honden dus al 2 weken kvv, en vandaag heb ik ze voor het eerst terug een bot gegeven. Ben nu eens benieuwd of er iets "anders" zal zijn...
[/quote]

Mag ik vragen wat voor kalfsbotten dat zijn? Weet je zeker dat het geschikte (vlees)botten zijn?
Ik krijg daar namelijk altijd beeld bij van een flink (kaal) dragend bot, maar dat is natuurlijk moeilijk af te leiden uit platte tekst.

Als het inderdaad kale dragende botten zijn dan zou ik die niet meer geven.
Dat het in het verleden altijd goed is gegaan geeft helaas geen garantie voor de toekomst  :-\
Micha7
2-sterren
2-sterren

Bericht door Micha7 »

@HannekeKjell. Zijn kalfsbotten, met beetje vlees eraan. Worden per 4 stuks verkocht in makro. Zijn deze niet goed dan???? DA heeft altijd gezegd dat kalfsbot ok was!? "Deskundig" advies méér dan welkom!!!! Probeer echt het beste te doen voor onze honden!!!

Plaats reactie