Iedereen een andere mening over percentages?
Moderator: Lizzy
-
Angela_Bodhi
- 3-sterren

Re: Iedereen een andere mening over percentages?
Iedereen=iedereen in de wereld. De wereld kan 3x gevoed worden, als er minder vlees wordt gegeten en niets meer wordt weggegooid. Dan zijn er namelijk minder dieren (die plantaardig voedsel eten), dus meer landbouw voor mensen. Biologisch is nu idd een luxe-product, omdat we inefficiënt met onze voedselketen omgaan.
waar ik eerlijk gezegd wel eens moeite mee heb in dit licht zijn de enorme hoeveelheden vlees die wij aan onze honden geven. Meer dan 10 kg per week gaat er hier door en dan reken ik de katten niet eens mee. Daar eet een mens niet tegenop!
En het is niet allemaal afval wat we onze honden voeren. Wel eten we hier in nederland weinig anders dan spiervlees, dat is in andere landen wel anders.
In Tsjechie liggen de pensen en de niertjes maar ook koppen enzo gewoon bij de slager in de vitrine bijvoorbeeld.
zelf eet ik nauwelijks/geen vlees, maar dat is zo ook een druppel op de gloeiende plaat....
voor de duidelijkheid, ik ben voor vers voeren hoor!
En het is niet allemaal afval wat we onze honden voeren. Wel eten we hier in nederland weinig anders dan spiervlees, dat is in andere landen wel anders.
In Tsjechie liggen de pensen en de niertjes maar ook koppen enzo gewoon bij de slager in de vitrine bijvoorbeeld.
zelf eet ik nauwelijks/geen vlees, maar dat is zo ook een druppel op de gloeiende plaat....
Ja ze vreten hier echt van alles....drostkova bijv= penssoepWendi schreef: waar ik eerlijk gezegd wel eens moeite mee heb in dit licht zijn de enorme hoeveelheden vlees die wij aan onze honden geven. Meer dan 10 kg per week gaat er hier door en dan reken ik de katten niet eens mee. Daar eet een mens niet tegenop!
-
mad_trapper
- 1-ster

Heb je daar een bron voor? Cijfers?Iedereen=iedereen in de wereld. De wereld kan 3x gevoed worden, als er minder vlees wordt gegeten en niets meer wordt weggegooid. Dan zijn er namelijk minder dieren (die plantaardig voedsel eten), dus meer landbouw voor mensen. Biologisch is nu idd een luxe-product, omdat we inefficiënt met onze voedselketen omgaan.
Dat kgeloof ik echt niet.
Het verschil tussen biologisch geteelde zaken en de bioindustrie is sowieso een verschil dat enkel de rijkere/westerse landen hebben. (de grote minderheid)
In de meeste landen kan men niet kiezen.
En 'niets meer weggooien' is niet iets dat je zomaar kan opleggen aan de mensen...dat is fictie.
De bioindustrie heeft als doel om zoveel mogelijk mensen te voeden EN zoveel mogelijk biodiversiteit te bewaren.....dat is 100 keer belangrijker dan die extra vitamientjes van biologische dingen.
-
Antonia
- 5-sterren

En daar geloof ik dus niet in. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen, maar ik mijn beleving gaat het bij de bio-industrie om zoveel mogelijk productie om met zo weinig mogelijk moeite zoveel mogelijk geld te verdienen. Dat gaat volgens mij ten kosten van het welzijn van mens en dier en zeker ook ten koste van de biodiversiteit.mad_trapper schreef:
De bioindustrie heeft als doel om zoveel mogelijk mensen te voeden EN zoveel mogelijk biodiversiteit te bewaren.....dat is 100 keer belangrijker dan die extra vitamientjes van biologische dingen.
Daar heb ik geen moeite mee. Een hond (en kat) is nu eenmaal een carnivoor. Wil je minder vlees voeren neem je geen of minder honden/katten.waar ik eerlijk gezegd wel eens moeite mee heb in dit licht zijn de enorme hoeveelheden vlees die wij aan onze honden geven. Meer dan 10 kg per week gaat er hier door en dan reken ik de katten niet eens mee. Daar eet een mens niet tegenop!
Ik heb meer moeite met het decadente, respectloze consumeren wat wij als westerse mens doen. Alleen het beste spiervlees, en de rest van het dier is afval. Ik koop patrijs karkassen waar alleen de filets voor menselijke consumptie zijn afgesneden
Het gaat mij persoonlijk bij biologische producten niet om wat er aan vitamines méér in zou zitten, maar vooral om wat er aan rotzooi mínder in zit. De mensheid is zichzelf aan het vergiftigen met ons buitensporige consumptiepatroon en de produktiewijzen die daarbij horen.dat is 100 keer belangrijker dan die extra vitamientjes van biologische dingen
Ja, maar in NL liggen de zaken nu eenmaal anders. En daarom heb ik er geen moeite mee. Mijn honden eten dat wat weg wordt geknikkerd of de frikandel in gaat. Maar daarom voer ik dus geen hele prooidieren. Dat gaat mij dus wel een brug te ver, dat dieren speciaal gefokt worden voor mijn honden.Wendi schreef: waar ik eerlijk gezegd wel eens moeite mee heb in dit licht zijn de enorme hoeveelheden vlees die wij aan onze honden geven. Meer dan 10 kg per week gaat er hier door en dan reken ik de katten niet eens mee. Daar eet een mens niet tegenop!
Nee daar geloof ik ook niet in. Het voeden van zoveel mogelijk mensen daar kunnen ze misschien mee schermen, maar het enige waar het om gaat is zoveel mogelijk geld te verdienen met zo weinig mogelijk aan kosten. Behoud van biodiversiteit ??? ??? Hoe moet ik me dat in hemelsnaam voorstellen ???Antonia schreef: En daar geloof ik dus niet in. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen, maar ik mijn beleving gaat het bij de bio-industrie om zoveel mogelijk productie om met zo weinig mogelijk moeite zoveel mogelijk geld te verdienen. Dat gaat volgens mij ten kosten van het welzijn van mens en dier en zeker ook ten koste van de biodiversiteit.
Ja dat vond ik ook diep treurig toen ik dat zag. Complete vogeltjes, alleen die ieniemienie filetjes eraf. De rest van het dier is afval. In en in triest.jalukrifa schreef: Ik heb meer moeite met het decadente, respectloze consumeren wat wij als westerse mens doen. Alleen het beste spiervlees, en de rest van het dier is afval. Ik koop patrijs karkassen waar alleen de filets voor menselijke consumptie zijn afgesneden. Als ik mijn hond geen vlees meer geef, gaan wij mensen echt voortaan niet het hele beestje oppeuzelen. En daarbij, kunnen we met heel wat minder vlees toe als we nu gemiddeld eten. Ik ben zo'n beetje overgestapt op biologisch, duurder, zeker. Maar dan eten we maar wat minder vlees.
Daar zit wat in maar ik vraag me toch af hoe dat nou werkelijk zit. Ongetwijfeld zijn er mensen/bedrijven die speciaal voor dieren dieren fokken. Maar neem bijvoorbeeld de Kiezebrink. Als je de info aanklikt bij bijv. de konijntjes compleet in de vacht dan staat daarbij: ze zijn afkomstig van bedrijven die kweken voor menselijke consumptie. Wanneer en waarom komen die dan als cat. 3 terecht bij de diervoeding waar ze voor minder geld over de toonbank gaan ?????? zie ik hier iets over het hoofdLizzy schreef: Ja, maar in NL liggen de zaken nu eenmaal anders. En daarom heb ik er geen moeite mee. Mijn honden eten dat wat weg wordt geknikkerd of de frikandel in gaat. Maar daarom voer ik dus geen hele prooidieren. Dat gaat mij dus wel een brug te ver, dat dieren speciaal gefokt worden voor mijn honden.
Misschien zijn dit de dieren waarmee gefokt is?pike schreef: Daar zit wat in maar ik vraag me toch af hoe dat nou werkelijk zit. Ongetwijfeld zijn er mensen/bedrijven die speciaal voor dieren dieren fokken. Maar neem bijvoorbeeld de Kiezebrink. Als je de info aanklikt bij bijv. de konijntjes compleet in de vacht dan staat daarbij: ze zijn afkomstig van bedrijven die kweken voor menselijke consumptie. Wanneer en waarom komen die dan als cat. 3 terecht bij de diervoeding waar ze voor minder geld over de toonbank gaan ?????? zie ik hier iets over het hoofd![]()
Ik denk dat je Kiezenbrink zou moeten vragen. Maar dat het mogelijk te maken heeft met het feit dat de konijntjes die deze categorie in gaan niet geschikt zijn voor menselijke consumptie omdat ze afgekeurd zijn. En dat hoeft niet persee te zijn omdat ze niet in orde zijn maar omdat ze bijv. te klein zijn gebleven ofzo. Maar, interessante vraag voor Kiezenbrink!pike schreef: Nee daar geloof ik ook niet in. Het voeden van zoveel mogelijk mensen daar kunnen ze misschien mee schermen, maar het enige waar het om gaat is zoveel mogelijk geld te verdienen met zo weinig mogelijk aan kosten. Behoud van biodiversiteit ??? ??? Hoe moet ik me dat in hemelsnaam voorstellen ???
Ja dat vond ik ook diep treurig toen ik dat zag. Complete vogeltjes, alleen die ieniemienie filetjes eraf. De rest van het dier is afval. In en in triest.
Daar zit wat in maar ik vraag me toch af hoe dat nou werkelijk zit. Ongetwijfeld zijn er mensen/bedrijven die speciaal voor dieren dieren fokken. Maar neem bijvoorbeeld de Kiezebrink. Als je de info aanklikt bij bijv. de konijntjes compleet in de vacht dan staat daarbij: ze zijn afkomstig van bedrijven die kweken voor menselijke consumptie. Wanneer en waarom komen die dan als cat. 3 terecht bij de diervoeding waar ze voor minder geld over de toonbank gaan ?????? zie ik hier iets over het hoofd![]()
Nee, het zijn jonge konijntjes, ze hebben ze in verschillende leeftijdsklassen.Martine. schreef: Misschien zijn dit de dieren waarmee gefokt is?
Ik ga daar denk ik inderdaad eens een mailtje aan besteden, ik ben al een hele tijd heel nieuwsgierig hoe dat nou precies werkt. Al hun spul (voor zover ik het bekeken heb althans) komt van bedrijven die kweken voor humane consumptie. Alles via gecontroleerde slachtlijnen. Dus ik vraag het me echt af, waar in de "produktielijn" het dan cat. 3 wordt en waarom. Als het afgekeurde konijnen e.d. zijn, dan kan je ze dus wel zien als afval (hoe betreurenswaardig dan ook) en zonder gewetensvroeging voeren. Maar omdat ze verschillende gewichtsklassen verkopen, wat weer samenhangt met de slachtleeftijd, denk ik niet dat het zoiets is als "ondermaats". Ik vermoed eerder dat er gewoon orders geplaatst worden bij de opfokbedrijven. Zodat ze zelf ook verzekerd zijn van een constante aanvoer. Maar omdat ze zelf een bedrijf zijn dat diervoeding verkoopt (en ik neem aan dus geen vergunning hebben om vlees voor humane consumptie te verkopen) zijn ze verplicht het als cat. 3 -vlees niet voor humane consumptie- te labelen. Dat lijkt me het meest voor de hand liggen.Lizzy schreef: Ik denk dat je Kiezenbrink zou moeten vragen. Maar dat het mogelijk te maken heeft met het feit dat de konijntjes die deze categorie in gaan niet geschikt zijn voor menselijke consumptie omdat ze afgekeurd zijn. En dat hoeft niet persee te zijn omdat ze niet in orde zijn maar omdat ze bijv. te klein zijn gebleven ofzo. Maar, interessante vraag voor Kiezenbrink!
op het moment dat er een label 'diervoeding' aan een product hangt, dan valt het onder de regels en wetten van 'normale' handelswaren, dwz niet mensenvoeding. Er is geen enkele kwaliteitscontrole, vanuit de overheid, meer. Dat maakt het voor 'foute productie' uit de bio-industrie wel voordelig om dit als nog te kunnen verkopen.
wb de dierwelzijn in de bio-industrie, heb ik vaak het idee dat de schuld bij de boeren wordt gelegd. Als je weet dat een boer voor 1L melk 2cent meer krijgt tov 20jr geleden en dat vergelijkt met de prijzen die wij voor 1L pak melk betalen, dan weet je dat dat geld dus niet naar de boer gaat, maar naar de distributeurs.
Bij varkens is het bedrijf die de slachtvarkens opkoopt vaak dezelfde als deze die het voer verkoopt. Zij weten dus precies hoeveel een varken een boer kost en veel meer zal hij er dan ook niet voor krijgen.
Geloof mij, boeren geven echt wel om hun dieren en zien het zelf ook liever anders, maar zij moeten zelf ook een boterham kunnen eten.
wb de kippen industrie, als je in de super een plofkip van €2,50 ziet liggen en weet dat die fabrieken 3 mnd vol zitten, enkele weken luchten en dan weer 3mnd vol. Dan weet dat je voor €2,50 een kuiken in 3 mnd tot een plofkip getransformeerd wordt, volgens mij kan er dan ook geen welzijn zijn...
wb de dierwelzijn in de bio-industrie, heb ik vaak het idee dat de schuld bij de boeren wordt gelegd. Als je weet dat een boer voor 1L melk 2cent meer krijgt tov 20jr geleden en dat vergelijkt met de prijzen die wij voor 1L pak melk betalen, dan weet je dat dat geld dus niet naar de boer gaat, maar naar de distributeurs.
Bij varkens is het bedrijf die de slachtvarkens opkoopt vaak dezelfde als deze die het voer verkoopt. Zij weten dus precies hoeveel een varken een boer kost en veel meer zal hij er dan ook niet voor krijgen.
Geloof mij, boeren geven echt wel om hun dieren en zien het zelf ook liever anders, maar zij moeten zelf ook een boterham kunnen eten.
wb de kippen industrie, als je in de super een plofkip van €2,50 ziet liggen en weet dat die fabrieken 3 mnd vol zitten, enkele weken luchten en dan weer 3mnd vol. Dan weet dat je voor €2,50 een kuiken in 3 mnd tot een plofkip getransformeerd wordt, volgens mij kan er dan ook geen welzijn zijn...
3 maand? Nog geen 2 maand.. 
Was het geen 6 weken? De zus van mijn zwager heeft een kippenboerderij en ik dacht dat zij had gezegd dat deze dieren met 6 weken naar de slachterij gingen. Overigens moet ik wel zeggen dat ik het er bij hen wel netjes uit vond zien. Geen tig kippen in 1 stal, maar dus wel de ruimte. Alleen een beetje jammer dat er van alles in word gestopt om ervoor te zorgen dat ze zo snel gigantisch worden.