Blijf het moeilijk vinden

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Blijf het moeilijk vinden

May Linn
5-sterren
5-sterren

Bericht door May Linn »

Ben benieuwd of deze makkelijker maalt dan die ik nu gebruik, zou wel fijn zijn  :biggrin2:

Idd orgaan en spiervlees hoef je natuurlijk niet te malen als het je om de vleesbotten gaat.
Dat wat jij gelezen hebt klopt wel gedeeltelijk, want je mag wel vleesbotten zo voeren aan je hond natuurlijk.
Maar de meeste honden kunnen niet zo goed tegen een hele maaltijd vleesbot, ze krijgen daar vaak te harde ontlasting van.
Vandaar bij vleesbot spiervlees en/of orgaan toevoegen zodat de ontlasting mooi gelijkmatig is.
BaileyBeau
2-sterren
2-sterren

Bericht door BaileyBeau »

Ik ben ook benieuwd of dit makkelijker maalt dan een vleesmolen. Zou toch haast wel moeten, want daar is ie ook op ingericht, maar ik laat het weten als ik meer info heb. Ook ben ik benieuwd wat de verschillen in die 3 molens zijn, want je hebt er al 1 voor 127 euro.

Ik kan me voorstellen dat dat voor mijn meiden ook niet geschikt is, teveel bot in 1 maaltijd. Tinlo bevat ook teveel bot en dat is goed te merken. De man van Tinlo die ik hierover heb gebeld, vertelde iets dat er dan teveel vocht in de darmen werd ontrokken. Ik kon niet verder praten omdat er iemand voor de deur stond en ik heb niet meer teruggebeld. Hij gaat toch niet vertellen dat zij de verhoudingen niet helemaal optimaal hebben, als dat zo zou zijn. Er zullen ook genoeg honden zijn die het er goed op doen. Het valt me wel op dat ze het alle 3 hebben. Hij gaf wel aan dat mensen er in het verleden over hebben geklaagd, maar dat het nu goed is en de anaalklierproblemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Kan me ook wel voorstellen als je, zoals Beau, bijv 5 min bezig bent om er iets uit te krijgen  :-\
May Linn
5-sterren
5-sterren

Bericht door May Linn »

BaileyBeau schreef: Ik ben ook benieuwd of dit makkelijker maalt dan een vleesmolen. Zou toch haast wel moeten, want daar is ie ook op ingericht, maar ik laat het weten als ik meer info heb. Ook ben ik benieuwd wat de verschillen in die 3 molens zijn, want je hebt er al 1 voor 127 euro.

Ik kan me voorstellen dat dat voor mijn meiden ook niet geschikt is, teveel bot in 1 maaltijd. Tinlo bevat ook teveel bot en dat is goed te merken. De man van Tinlo die ik hierover heb gebeld, vertelde iets dat er dan teveel vocht in de darmen werd ontrokken. Ik kon niet verder praten omdat er iemand voor de deur stond en ik heb niet meer teruggebeld. Hij gaat toch niet vertellen dat zij de verhoudingen niet helemaal optimaal hebben, als dat zo zou zijn. Er zullen ook genoeg honden zijn die het er goed op doen. Het valt me wel op dat ze het alle 3 hebben. Hij gaf wel aan dat mensen er in het verleden over hebben geklaagd, maar dat het nu goed is en de anaalklierproblemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Kan me ook wel voorstellen als je, zoals Beau, bijv 5 min bezig bent om er iets uit te krijgen :-\
Nou optimaal voor alle honden kan natuurlijk niet, want iedere hond reageert anders  ;)
Hier verschilt het heel erg, 1 hond kan ik wel 60-70% vleesbot voeren en kan ook prima tegen een hele maaltijd vleesbot.
Terwijl een ander 40% toch echt maximaal is.
Dat is het voordeel van zelf samenstellen, dat je het op de hond kan afpassen  :)
BaileyBeau
2-sterren
2-sterren

May Linn schreef: Nou optimaal voor alle honden kan natuurlijk niet, want iedere hond reageert anders  ;)
Hier verschilt het heel erg, 1 hond kan ik wel 60-70% vleesbot voeren en kan ook prima tegen een hele maaltijd vleesbot.
Terwijl een ander 40% toch echt maximaal is.
Dat is het voordeel van zelf samenstellen, dat je het op de hond kan afpassen  :)
Dat is ook zo, maar omdat het bij alle 3 is, zou je misschien kunnen zeggen dat het structureel te hoog is.
BaileyBeau
2-sterren
2-sterren

Heb net de duitse firma gesproken die de bottenvermalers verkopen. Ik zou het liefste gaan voor degene die elektrisch is en stukken bot van 16 cm breed kan vermalen, maar dat wordt voor nu te duur. Ik ga denk ik voor degene van 153 euro. Ik ga dit weekeinde naar mijn moeder die in Duitsland woont, en de firma zit een half uur van haar weg, dus het zou fijn zijn als ik er zelf kan gaan kijken. Weet niet of iedereen dit een strak plan vindt, maar dat eerst dus overleggen. De man die ik heb gesproken kon geen uitspraak doen of het makkelijker zou werken dan een vleesmolen, maar hij gaf ook gelijk aan dat een vleesmolen niet geschikt is om botten te malen, dus het risico dat ie erop stukloopt. Deze molen is eigenlijk een allesmaler, dus of je er nu botten, groenten of vlees ingooit, hij maalt het allemaal. Laat het weten als ik hem heb.
BaileyBeau
2-sterren
2-sterren

Ik heb de duitse firma nog maar even gebeld, omdat ik was vergeten te vragen hoe grof de botten vermalen worden. Nu ben ik blij dat ik dat heb gedaan, want hij geeft aan dat de botten er als meel uitkomen. Je kunt het vergelijken met granulaat, maar wel echt meelvorm. Is dit nu niet te fijn ? Ik ben gewoon van plan om het vlees en de organen te snijden, maar is dit wel gezond als je het bot als een soort meel voert ?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

BaileyBeau schreef: Ik heb de duitse firma nog maar even gebeld, omdat ik was vergeten te vragen hoe grof de botten vermalen worden. Nu ben ik blij dat ik dat heb gedaan, want hij geeft aan dat de botten er als meel uitkomen. Je kunt het vergelijken met granulaat, maar wel echt meelvorm. Is dit nu niet te fijn ? Ik ben gewoon van plan om het vlees en de organen te snijden, maar is dit wel gezond als je het bot als een soort meel voert ?
Dat lijkt me wel erg fijn. Dat lijkt me ook lastig voeren, dat wordt toch heel vies plakkerig?
lauraV
5-sterren
5-sterren

Bericht door lauraV »

tja moeilijk want doordat het zo fijn gemalen word is het alleen maar papperig :-\
BaileyBeau
2-sterren
2-sterren

Ja ik heb ook zoiets van dat dat toch niet helemaal de bedoeling is. Hij gaf aan dat dit apparaat als het ware de botten afschaaft en het er als een soort meel uitkomt. Tja wat is wijsheid, verdorie. Denk je wat gevonden te hebben, is het het nog niet helemaal. Ik heb ook gevraagd of je het in kan stellen dat het wat grover wordt, maar dat blijkt niet te kunnen. Misschien dan toch maar een handmolen van Alexanderwerk op marktplaats kopen en spierballen kweken  :-\
Laatst gewijzigd door BaileyBeau op wo 02 mar 2011, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
202Spots
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door 202Spots »

http://www.siepmann.net/siepmann_shop.p ... ategory=70
Deze ziet er meer uit als 'n hele grote rasp, dus de bot word niet echt "gemalen" maar geraspt en daar krijg je dan idd de "meel" van.

Afbeelding
BaileyBeau
2-sterren
2-sterren

Idd, het ziet eruit als een schraper, dus ik heb besloten dit maar niet te gaan doen. Ik was al helemaal blij dat ik een bottenmaler had gevonden, die dus ook makkelijk werkt. Blij met een dooie mus  :-\

Ik zit nu vanavond al weer de complete avond te zoeken op welke handmolen ik dan wil. Alexanderwerk of Porkert, daar ben ik uit.

Het enige waar ik nu meezit is dat je nergens onderdelen kunt vinden voor de Alexanderwerkmolen en Porkert is er al een paar jaar mee opgehouden machine's te maken.

Hoe doen jullie dit dan als je een nieuw mes of dergelijks nodig hebt ?

Van de porkert zijn nu volgens mij ook al niet meer alle onderdelen verkrijgbaar wat ik zo heb kunnen vinden.

Word er werkelijk tuuuuuureluurs van hoe en wat, want toch wel makkelijk als je een apparaat koopt en je kunt in de toekomst nog dingen vernieuwen.
Laatst gewijzigd door BaileyBeau op wo 02 mar 2011, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
BaileyBeau
2-sterren
2-sterren

Oh ja en welke opening zou ik moeten hebben voor het malen ivm Reza. Zij heeft geen kiezen meer en ik maal het liefste dan voor alle 3, want het is nu al een hele administratie wie wat krijgt.
Van de porkert nr 22 kan ik nog een snijschijf kopen van 14 mm, maar kan Reza de bottenmix dan ook goed eten zonder kiezen, of is dit al te grof ?
Laatst gewijzigd door BaileyBeau op wo 02 mar 2011, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
BaileyBeau
2-sterren
2-sterren

Kan niemand me helpen met bovenstaande vragen ? Ik ben bang dat ik anders iets aanschaf waar ik achteraf misschien niets aan heb.
May Linn
5-sterren
5-sterren

Bericht door May Linn »

Ik zou dit eens vragen aan Koekje hier op het forum, zij heeft een porkert en kent ook de maalschijven meen ik.
Ik zou het niet durven zeggen omdat ik totaal geen beeld heb bij snijschijf 14mm  ;)
In de kattenhoek word wat meer gemalen en hier zoeken levert vaak ook nog wel antwoorden op  ;)
Limpy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Limpy »

Ik ben dan geen koekje maar ik kan antwoord geven.
Er zijn nog wel een paar winkels die nog een klein voorraadje porkert molens hebben, anders 2e hands wellicht.
Onderdelen v/d porkert zijn nog wel te koop (messen ensnijschijven in div maten) iig bij Engarde in den haag.

Een alternatief voor de alexanderwerk en porkert is wellicht een Westmark-molen, is ook gietijzer en in verschillend maten verkrijgbaar, ik heb zelf de nr 10 maar denk dat je met nr 8 ook een eind komt. Hij maalt goed. Snijschijven ook los verkrijgbaar.
Kijk eens op www.en-garde.nl   (klik aan en dan in linkercolom naar (vlees)molens/persen gaan) 

Plaats reactie