Iemand die engelse medische termen goed kent

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Iemand die engelse medische termen goed kent

nanne

Bericht door nanne »

Hallo May Linn,

Ik las dat jouw hond ook een gescheurde achterste kruisband heeft?

Ik heb een labrador van nu anderhalf jaar en toen ze een half jaar was kwamen we er achter dat ze problemen had met haar rechter achterpoot. Uiteindelijk zijn we bij De Tweede Lijn in Wilhelminaoord belandt (een goed aangeschreven dierenkliniek) waar de orthopeed Sylvia Jauernig een kijkoperatie heeft uitgevoerd. Daaruit bleek dat het goed fout zat...haar achterste kruisband was compleet afgescheurd en de aanhechting van het bot was verbrijzeld (is zeer waarschijnlijk al bij de fokker gebeurd dus toen ze nog heel erg jong was). Er was niets meer aan te doen, behalve fysiotherapie. Het leek een tijdje goed te gaan maar dat is alleen wanneer ze aan de lijn loopt. Ze kan niet meer los lopen/rennen, met andere honden spelen enz. want dan is het gelijk weer mis.

Ik kan bijna niks over dit letsel vinden of mensen die ook een hond hebben met een scheuring van het achterste kruisband, totdat ik ineens jouw verhaal las. Ik heb vandaag weer contact met de orthopeed om te vragen of er het afgelopen jaar misschien een nieuwe techniek ontwikkeld is zodat onze lieve hond (Xara) alsnog geopereerd kan worden maar ben er bang voor. Onze dierenarts heeft al voorzichtig geopperd dat we na moeten denken om haar pootje in de toekomst te laten amputeren omdat de artrose ook steeds verder gaat en ze nog zo jong is. Dat was een enorme schok om te horen natuurlijk en zover ben ik ook nog niet. Daar zal ik me eerst in moeten verdiepen en wil daar uitgebreide informatie over want zoiets doe je niet zomaar even. Als ik er aan denk krijg ik al een brok in m'n keel  :'(

Waar ik dus heel benieuwd naar ben is of jij inmiddels meer informatie hebt? En hoe gaan jullie er mee om? Ik vind het zooooo ontzettend moeilijk. Xara wil zo graag spelen en kan haar energie dus helemaal niet kwijt omdat ze aan de riem moet lopen. Ik doe thuis wel zoekspelletjes met haar maar ja...daar ben je ook zo mee klaar natuurlijk. Vorige week hebben we haar even een paar minuutjes los gehad. Ze begon als een gek te rennen, geweldig vond ze het. Maar we hebben haar toch maar snel weer aangelijnd en ja hoor...'s avonds was het alweer mis. Eigenlijk kreupelt ze constant maar dat heeft de orthopeed ook voorspeld omdat de knie zonder achterste kruisband instabiel is. Hoop dat jij inmiddels wat verder bent dan ik?

Groetjes, Nanne
May Linn
5-sterren
5-sterren

Bericht door May Linn »

nanne schreef: Hallo May Linn,

Ik las dat jouw hond ook een gescheurde achterste kruisband heeft?

Ik heb een labrador van nu anderhalf jaar en toen ze een half jaar was kwamen we er achter dat ze problemen had met haar rechter achterpoot. Uiteindelijk zijn we bij De Tweede Lijn in Wilhelminaoord belandt (een goed aangeschreven dierenkliniek) waar de orthopeed Sylvia Jauernig een kijkoperatie heeft uitgevoerd. Daaruit bleek dat het goed fout zat...haar achterste kruisband was compleet afgescheurd en de aanhechting van het bot was verbrijzeld (is zeer waarschijnlijk al bij de fokker gebeurd dus toen ze nog heel erg jong was). Er was niets meer aan te doen, behalve fysiotherapie. Het leek een tijdje goed te gaan maar dat is alleen wanneer ze aan de lijn loopt. Ze kan niet meer los lopen/rennen, met andere honden spelen enz. want dan is het gelijk weer mis.

Ik kan bijna niks over dit letsel vinden of mensen die ook een hond hebben met een scheuring van het achterste kruisband, totdat ik ineens jouw verhaal las. Ik heb vandaag weer contact met de orthopeed om te vragen of er het afgelopen jaar misschien een nieuwe techniek ontwikkeld is zodat onze lieve hond (Xara) alsnog geopereerd kan worden maar ben er bang voor. Onze dierenarts heeft al voorzichtig geopperd dat we na moeten denken om haar pootje in de toekomst te laten amputeren omdat de artrose ook steeds verder gaat en ze nog zo jong is. Dat was een enorme schok om te horen natuurlijk en zover ben ik ook nog niet. Daar zal ik me eerst in moeten verdiepen en wil daar uitgebreide informatie over want zoiets doe je niet zomaar even. Als ik er aan denk krijg ik al een brok in m'n keel :'(

Waar ik dus heel benieuwd naar ben is of jij inmiddels meer informatie hebt? En hoe gaan jullie er mee om? Ik vind het zooooo ontzettend moeilijk. Xara wil zo graag spelen en kan haar energie dus helemaal niet kwijt omdat ze aan de riem moet lopen. Ik doe thuis wel zoekspelletjes met haar maar ja...daar ben je ook zo mee klaar natuurlijk. Vorige week hebben we haar even een paar minuutjes los gehad. Ze begon als een gek te rennen, geweldig vond ze het. Maar we hebben haar toch maar snel weer aangelijnd en ja hoor...'s avonds was het alweer mis. Eigenlijk kreupelt ze constant maar dat heeft de orthopeed ook voorspeld omdat de knie zonder achterste kruisband instabiel is. Hoop dat jij inmiddels wat verder bent dan ik?

Groetjes, Nanne
Hoi Nanne,

Erg fijn hé om achterste dikgedrukt te moeten schrijven, ik kreeg toen zoveel antwoorden: van ja dat heeft mij hond ook gehad en als je dan even verder vraagt gaat het om de voorste kruisband. Naja het maakt het er niet makkelijker op met zoeken zeg maar  ;)

Ik had al gereageerd in je topic. Als je mij per pb je mailadres wil sturen dan kan ik alle mails doorsturen die ik toen gehad heb van artsen, miss kun je er wat mee.

Wel erg jammer dat dit ws al zo jong gebeurt is en het nu een flink letstel geworden is  :-\
Kan me ook goed voorstellen dat jullie met je handen in het haar zitten, zo'n jonge hond en dan zo weinig kunnen doen  :'(
Dat ze permanent mank loopt heeft niet alleen met de scheuring van de achterste kruisband te maken.
Want een hond kan in principe prima functioneren zonder die band, alleen die atrose en dat er een stuk bot afgebroken zorgen er waarschijnlijk voor dat je hond zo mank.
Het voelt heel zuur om te zeggen tegen je, maar mijn eigen hond is voorledig hersteld, loopt niet meer mank en doet zelfs weer behendigheid op wedstrijdniveau.
Dit geeft aan dat de band alleen helemaal niet zo erg is, zoals de orthopeed van jou zei.

Dit maakt het ook juist erg lastig dat artsen er eigenlijk weinig tot niets vanaf weten omdat het zo weinig voorkomt.
Als ik mee mag denken, zou ik eerst eens kijken of je wat doen met hydrotherapie met je hond.
Het lijkt mij namelijk doordat je hond weinig doet dat de bespiering ook minder is en juist de spieren kunnen vaak veel opvangen in een gewricht.
Hydrotherapie is vele malen minder belastend voor de hond dan gewoon lopen omdat de waterdruk veel opvangt.
Hiermee kun je dus de bespiering opbouwen. Daarnaast moeten ze ook nadenken om op zo'n band te lopen waardoor de hond ook kan gaan leren zijn poot recht neer te zetten.
In combinatie daarmee, zou ik ook een goed glucosamine complex geven en als je hydrotherapie gaat doen ook spiersupport van de groene oss.
Dit laatste helpt met de spieropbouw.
Ik hoop dat dit wat resultaat geeft bij jou hond zodat ze iig nog lekker kan wandelen enzo zonder veel pijn.

Amputatie klinkt nogal heftig, dus zou ik eerst zo een poging wagen of dit iets van resultaat oplevert.
Amputeren kan altijd nog raar gezegd, maar andersom natuurlijk niet  ;)

Mocht je nog meer vragen hebben nu of later mag je altijd roepen  ;)
Plaats reactie