Ik las dat jouw hond ook een gescheurde achterste kruisband heeft?
Ik heb een labrador van nu anderhalf jaar en toen ze een half jaar was kwamen we er achter dat ze problemen had met haar rechter achterpoot. Uiteindelijk zijn we bij De Tweede Lijn in Wilhelminaoord belandt (een goed aangeschreven dierenkliniek) waar de orthopeed Sylvia Jauernig een kijkoperatie heeft uitgevoerd. Daaruit bleek dat het goed fout zat...haar achterste kruisband was compleet afgescheurd en de aanhechting van het bot was verbrijzeld (is zeer waarschijnlijk al bij de fokker gebeurd dus toen ze nog heel erg jong was). Er was niets meer aan te doen, behalve fysiotherapie. Het leek een tijdje goed te gaan maar dat is alleen wanneer ze aan de lijn loopt. Ze kan niet meer los lopen/rennen, met andere honden spelen enz. want dan is het gelijk weer mis.
Ik kan bijna niks over dit letsel vinden of mensen die ook een hond hebben met een scheuring van het achterste kruisband, totdat ik ineens jouw verhaal las. Ik heb vandaag weer contact met de orthopeed om te vragen of er het afgelopen jaar misschien een nieuwe techniek ontwikkeld is zodat onze lieve hond (Xara) alsnog geopereerd kan worden maar ben er bang voor. Onze dierenarts heeft al voorzichtig geopperd dat we na moeten denken om haar pootje in de toekomst te laten amputeren omdat de artrose ook steeds verder gaat en ze nog zo jong is. Dat was een enorme schok om te horen natuurlijk en zover ben ik ook nog niet. Daar zal ik me eerst in moeten verdiepen en wil daar uitgebreide informatie over want zoiets doe je niet zomaar even. Als ik er aan denk krijg ik al een brok in m'n keel
Waar ik dus heel benieuwd naar ben is of jij inmiddels meer informatie hebt? En hoe gaan jullie er mee om? Ik vind het zooooo ontzettend moeilijk. Xara wil zo graag spelen en kan haar energie dus helemaal niet kwijt omdat ze aan de riem moet lopen. Ik doe thuis wel zoekspelletjes met haar maar ja...daar ben je ook zo mee klaar natuurlijk. Vorige week hebben we haar even een paar minuutjes los gehad. Ze begon als een gek te rennen, geweldig vond ze het. Maar we hebben haar toch maar snel weer aangelijnd en ja hoor...'s avonds was het alweer mis. Eigenlijk kreupelt ze constant maar dat heeft de orthopeed ook voorspeld omdat de knie zonder achterste kruisband instabiel is. Hoop dat jij inmiddels wat verder bent dan ik?
Groetjes, Nanne