Vragen rashondenfokkers en weer over inteelt coefficient...........

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Vragen rashondenfokkers en weer over inteelt coefficient...........

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Esther Q schreef: Zo handmatig berekenen is leuk voor 3 generaties. Voor meer wordt het al snel een gedoe, het hangt er ook vanaf aan welke kant van de lijn de hond dubbel voorkomt of hij meetelt in het coefficient. Hier staat een voorbeeld tot 6 generaties voor handmatig berekenen:
http://www.xprt.net/~pgrogers/Wrightf.html
Maar een programmaatje is veel makkelijker, bv deze:
http://animalregister.net/
Valt wel mee hoor. Ja, het is vervelend maar het is tot en met 8 generaties prima te doen, heb ik vandaag gemerkt. Ook wanneer er honden dubbel voor komen.

Ik ga de link naar het programmaatje bestuderen, thanks!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

*Dorothea* schreef: Ja over 3 generaties dat zegt natuurlijk niks :-\
En om dat te bewijzen, dat over 3 generaties minder dan niks zegt :

Ik heb vandaag het inteelt coefficient berekent van een proefparing tussen 2 Dalmatische Honden. Bij een berekening over 3 generaties kwam ik uit op een inteelt coefficient van 1.1%. Bij een berekening over 4 generaties kwam ik uit op een inteelt coefficient van 1.5%. Gaat lekker toch, zou je denken?! Leuke combinatie toch?!! Lekker laag inteelt coefficient. En vergis je niet he, veel fokkers kijken over 4 generaties!

Ga ik voor dezelfde combinatie echter berekenen tot en met de 7de generatie, kom ik op een inteelt coefficient van 11.15%!!!
Do

Bericht door Do »

wat voor programma heb je Lizzy?
**Jillaroo**
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door **Jillaroo** »

Lizzy schreef: ............ dus ongeschikt voor die mensen die denken "allemachtig, heb je haar weer met d'r inteelt coefficient ::) ::)" :biggrin2:

Ik wil graag weten:

1)Welke rashondenfokkers weten wat het inteelt coefficient is van de gehele populatie van jouw ras?
2)En zo ja, hoe hoog is dit inteelt coefficient?
3)Tot hoeveel generaties terug kun jij gemiddeld terug kijken voor jouw eigen hond(en) en de reu waar je een nest mee fokt?
4)Tot welke generatie kijk je standaard terug, als je een reu zoekt/vindt voor de teef waar je een nest mee wilt fokken?

Alvast weer bedankt voor de medewerking :)

1+2) vrees erg hoog, veel lijnen zitten in nl verweven met elkaar. bepaalde fokkers zitten muurvast en dus ook hun pupkopers die evt willen gaan fokken en dan helemaal met aparte kleur waar ze ook nog eens een zwarte reu voor moeten hebben......
3) Ik heb galyi laten over komen op de stamboom van mijn eigen reu, en daar zat 1 match in nl. reu 3e generatie en de teef 5e generatie 1 dezelfde reu. En dat is best uniek.
4) komend nest wordt een herhaling mede door diverse oorzaken de belangrijkste is dat ik graag een pup van galyi wil aanhouden x vreemde reu zodat ik met een mogelijke pupje hier mee verder kan en evt terug kan grijpen naar de lijn waar mijn reui uit kom. Echter is mijn max echt 3 honden. en ik heb twee pupkopers die graag een pup uit deze combi willen hebben en bji hetlaatste nest van galyi over 3 jaar is mijn reu al aardig op leeftijd... maar voor haar laatste nest kijk ik dus meer dan 4 generaties terug en ben in contact met australie omdat het hier in europa erg moeilijk is, veel honden met missende gebitselementen ( en dan niet een p1 hoor!) te lichte ogen en nog wat andere zaken waardoor het voor mij lastig wordt. ben vrees ik te kritisch.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Esther Q schreef: Nee, weet ik niet. Wel van enkele lijnen als fokkers die op hun website plaatsen, maar mij persoonlijk zegt het vrijwel niets. Je kunt een lage IC hebben maar bv een hoge RC (coefficients of relationships). En als tot 10 generaties de IC laag is, maar in generatie 11 zit overal dezelfde moeder dan zegt heel dat coefficient niet veel. En als je de IC van de hele populatie weet dan zegt me dat nog niets. Uiteindelijk is de hele populatie gebaseerd op dat eerste groepje honden waar het allemaal mee begon en alles wat daarin zit kom je toch tegen. Geen idee, maar ik vermoed vrij hoog. Iig binnen onze groep honden is hij hoog.Op dit moment 3 tot 5 bij de meeste en een enkeling langer, tot meer dan 10.Bij onze eigen honden (honden zonder officiele stamboom) kijken we terug vanaf waar we ze kennen, nu dus max. 5 generaties. Bij honden die van buitenaf komen kijken we naar de stamboom van de hond zelf, verder niet.
Bij het berekenen van het IC houd je daar dus allemaal rekening mee. En het is natuurlijk wetenschappelijk aangetoond dat wat er na de 10de generatie komt, niet meer zoveel invloed heeft. Dus nee, ik ben het hier echt helemaal niet mee eens. Ja, wel dat je uiteindelijk hetzelfde groepje honden tegen komt. Dat zijn de foundationhonden. Als dat groepje heel klein is en je hebt daar je hele ras op gebouwd, dan is het overall COI percentage van je ras heel hoog. Als je nergens anders naar toe kunt om vers bloed te halen (US, Australie, Nieuw Zeeland, de hele mikmak), dan zou je (in mijn ogen) een ander ras in moeten kruisen. Want anders is het niet de vraag OF je ras om gaat vallen maar is het de vraag WANNEER je ras om gaat vallen. En heel eerlijk gezegd denk ik dat er vrij veel rassen zijn die al zijn omgevallen of die op het punt van omvallen staan.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Lizzy schreef: Bij het berekenen van het IC houd je daar dus allemaal rekening mee. En het is natuurlijk wetenschappelijk aangetoond dat wat er na de 10de generatie komt, niet meer zoveel invloed heeft. Dus nee, ik ben het hier echt helemaal niet mee eens. Ja, wel dat je uiteindelijk hetzelfde groepje honden tegen komt. Dat zijn de foundationhonden. Als dat groepje heel klein is en je hebt daar je hele ras op gebouwd, dan is het overall COI percentage van je ras heel hoog. Als je nergens anders naar toe kunt om vers bloed te halen (US, Australie, Nieuw Zeeland, de hele mikmak), dan zou je (in mijn ogen) een ander ras in moeten kruisen. Want anders is het niet de vraag OF je ras om gaat vallen maar is het de vraag WANNEER je ras om gaat vallen. En heel eerlijk gezegd denk ik dat er vrij veel rassen zijn die al zijn omgevallen of die op het punt van omvallen staan.
exact!
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Lizzy schreef: Bij het berekenen van het IC houd je daar dus allemaal rekening mee. En het is natuurlijk wetenschappelijk aangetoond dat wat er na de 10de generatie komt, niet meer zoveel invloed heeft. Dus nee, ik ben het hier echt helemaal niet mee eens.
Ik denk dat ik wetenschappelijk bewijs wat minder hoog heb zitten dan jij. Of ik kijk er anders naar, kan ook. Iig ben ik er niet zo heel erg van onder de indruk. Wij mensen zijn, vind ik, onzettend beperkt in hoe wij waarnemen en hoe wij dingen interpreteren. En op die beperktheid is de wetenschappelijke methode gebaseerd. Zo'n IC zegt mij gewoon echt niets over een individuele hond. Ik kijk iig naar heel andere dingen. Maar natuurlijk, een vader op een dochter zetten lijkt me niet direct verstandig. Daar heb ik geen IC voor nodig om dat aan te voelen.
Als je nergens anders naar toe kunt om vers bloed te halen (US, Australie, Nieuw Zeeland, de hele mikmak), dan zou je (in mijn ogen) een ander ras in moeten kruisen. Want anders is het niet de vraag OF je ras om gaat vallen maar is het de vraag WANNEER je ras om gaat vallen. En heel eerlijk gezegd denk ik dat er vrij veel rassen zijn die al zijn omgevallen of die op het punt van omvallen staan.
Nou precies, ik vind dat daar veel te spastisch over wordt gedaan in rashondenland. Al die angst om het ras te verpesten, die begrijp ik persoonlijk niet.
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Hier trouwens een kruising malamute - dalmaat. Hij is niet van ons, maar ik zou hem zo willen ophalen.
Afbeelding
Afbeelding
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Lizzy schreef: En om dat te bewijzen, dat over 3 generaties minder dan niks zegt :

Ik heb vandaag het inteelt coefficient berekent van een proefparing tussen 2 Dalmatische Honden. Bij een berekening over 3 generaties kwam ik uit op een inteelt coefficient van 1.1%. Bij een berekening over 4 generaties kwam ik uit op een inteelt coefficient van 1.5%. Gaat lekker toch, zou je denken?! Leuke combinatie toch?!! Lekker laag inteelt coefficient. En vergis je niet he, veel fokkers kijken over 4 generaties!

Ga ik voor dezelfde combinatie echter berekenen tot en met de 7de generatie, kom ik op een inteelt coefficient van 11.15%!!!
Was dat percentage niet iets hoger?
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Esther Q schreef: Hier trouwens een kruising malamute - dalmaat. Hij is niet van ons, maar ik zou hem zo willen ophalen.
Afbeelding
Ja, sketig hoor, dit is een leuk kruisingkje, maar dit heeft natuurlijk niets te doen met een rashond of inkruisen van een ander ras met als doel de instanthouding/voortzetting van een ras.
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Nee, zo was ie ook niet bedoeld.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Angelique schreef: Was dat percentage niet iets hoger?
Ja nee sorry, ik haal hier 2 dingen door elkaar. Dit is de inteelt coefficient berekening van Biscuit. Ik heb een proefparing berekening gedaan en daar kwam met een berekening van 5 generaties een inteelt coefficient uit van 31.87%. Nu zouden deze berekeningen niet kloppen dus we gaan ze alsnog naast een inteelt coefficient berekening leggen die de Wright formule gebruikt.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Lizzy schreef: Ja nee sorry, ik haal hier 2 dingen door elkaar. Dit is de inteelt coefficient berekening van Biscuit. Ik heb een proefparing berekening gedaan en daar kwam met een berekening van 5 generaties een inteelt coefficient uit van 31.87%. Nu zouden deze berekeningen niet kloppen dus we gaan ze alsnog naast een inteelt coefficient berekening leggen die de Wright formule gebruikt.
Ow gaap...ben heel benieuwd in hoeverre dat gaat afwijken van jouw berekening :)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Angelique schreef: Ow gaap...ben heel benieuwd in hoeverre dat gaat afwijken van jouw berekening :)
Ik dus ook. And frankly? Ik geloof er geen ene zak van dat het af gaat wijken. Het tegenargument, waarom deze berekening niet kon kloppen was dat een dekking tussen broer en zus een IC van 25% oplevert. Ja en dus? Als je gewoon alsmaar optelt welke overeenkomstige voorouders er zijn, kun je dus makkelijk een IC van 32% krijgen bij een flink verwant paar, wat in de eerste 3 generaties (dus op stamboom) outcross lijkt. Maar goed, wie weet zit ik er pikaal naast hoor en is deze berekening foutief. We wachten het geduldig af :biggrin2:

Overigens, deze proefparing heeft, als je alleen de eerste 3 generaties berekend, een IC van 8.61%. En na 5 generaties dus een percentage van bijna 32%.
Alba
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Alba »

Ik vind 32% op 5 generaties echt heel erg veel, zeker voor een ras als de Dalmaat. Ik weet natuurlijk niet veel van de lijnen, misschien is het echt allemaal 'meer van hetzelfde', maar het ras is numeriek redelijk groot dus als alle fokkers bewust zulke hoge percentages kiezen snap ik er echt niets van.
Of ligt dat dan aan die andere rekenmethode?

Alba is uit een combinatie die (zoals de stambomen in PawPeds zijn van de ouderdieren) die op 4 generaties 0% IC geeft. Op 5 generaties is het al 5,64%. Op 10 generaties is het 9,95%. Dat is dus erg knap voor binnen dit ras, zeker als je weet dat dit een combinatie was die zowel de gewenste bloedlijn 'vermeerderd' en toch ook vers bloed toevoegt. Ik vraag me dus wel af wat er gebeurd als ik met de verwantschap zou gaan uitrekenen :-\.

Plaats reactie