Lizzy schreef:
Bij het berekenen van het IC houd je daar dus allemaal rekening mee. En het is natuurlijk wetenschappelijk aangetoond dat wat er na de 10de generatie komt, niet meer zoveel invloed heeft. Dus nee, ik ben het hier echt helemaal niet mee eens.
Ik denk dat ik wetenschappelijk bewijs wat minder hoog heb zitten dan jij. Of ik kijk er anders naar, kan ook. Iig ben ik er niet zo heel erg van onder de indruk. Wij mensen zijn, vind ik, onzettend beperkt in hoe wij waarnemen en hoe wij dingen interpreteren. En op die beperktheid is de wetenschappelijke methode gebaseerd. Zo'n IC zegt mij gewoon echt niets over een individuele hond. Ik kijk iig naar heel andere dingen. Maar natuurlijk, een vader op een dochter zetten lijkt me niet direct verstandig. Daar heb ik geen IC voor nodig om dat aan te voelen.
Als je nergens anders naar toe kunt om vers bloed te halen (US, Australie, Nieuw Zeeland, de hele mikmak), dan zou je (in mijn ogen) een ander ras in moeten kruisen. Want anders is het niet de vraag OF je ras om gaat vallen maar is het de vraag WANNEER je ras om gaat vallen. En heel eerlijk gezegd denk ik dat er vrij veel rassen zijn die al zijn omgevallen of die op het punt van omvallen staan.
Nou precies, ik vind dat daar veel te spastisch over wordt gedaan in rashondenland. Al die angst om het ras te verpesten, die begrijp ik persoonlijk niet.