tandsteen wel/niet verwijderen bij de oudere hond?
Moderator: Lizzy
Re: tandsteen wel/niet verwijderen bij de oudere hond?
Ik heb 't er over wanneer het alleen om tandsteen gaat, zolang er geen rood of ontstoken tandvlees is,word het door mijn DA afgeraden.
Wanneer er ontsteking of slechte tanden zijn,dan is het 'n andere zaak.
En bij alle honden die ouder dan 5-6 jaar zijn, moet eerst bloedonderzoek gedaan voordat er narcose voor tand schoonmaken word gegeven.
En bij alle honden die ouder dan 5-6 jaar zijn, moet eerst bloedonderzoek gedaan voordat er narcose voor tand schoonmaken word gegeven.
-
Eef+Stippels
- 5-sterren

[quote="202Spots"]
Ik heb 't er over wanneer het alleen om tandsteen gaat, zolang er geen rood of ontstoken tandvlees is,word het door mijn DA afgeraden.
[/quote]
Dat bedoel ik ook. Als het gewoon om tandsteen gaat zou ik het niet gauw doen. Als er ontstekingen/verrotting etc zijn dan is dat weer een ander verhaal.
En inderdaad van te voren bloedonderzoek laten doen, daar sluit ik me graag bij aan.
[/quote]
Dat bedoel ik ook. Als het gewoon om tandsteen gaat zou ik het niet gauw doen. Als er ontstekingen/verrotting etc zijn dan is dat weer een ander verhaal.
En inderdaad van te voren bloedonderzoek laten doen, daar sluit ik me graag bij aan.
[quote="Mevroi Kruim"]
Zie je, dat dacht ik nou ook! Is het niet Lonsdale die van die mooie waslijsten beschrijft van alle ellende die door tandsteen en vervolg veroorzaakt wordt?
[/quote]
Maar dat geld voor ons mensen ook, het gebit is erg belangrijk
Zie je, dat dacht ik nou ook! Is het niet Lonsdale die van die mooie waslijsten beschrijft van alle ellende die door tandsteen en vervolg veroorzaakt wordt?
[/quote]
Maar dat geld voor ons mensen ook, het gebit is erg belangrijk
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
[quote="202Spots"]
[/quote]
Tandsteen zonder ontstoken tandvlees?
[/quote]
[quote="*Dorothea*"]
[/quote]
Ja dat kan hoor
[/quote]
Ja dat kan hoor
-
Suzanne
- 5-sterren

- Contacteer:
Tsja.. en toch laat ik het reinigen, maar dan idd zonder roesje of narcose; dus meer "afkrabben".
Mocht blijken dat er een probleem zit en er wel getrokken oid moet worden; dan gaat ook dat gebeuren, maar dat zal dan onder narcose moeten natuurlijk. Ik hoop van niet; zit er niet op te wachten; maar als dat maakt dat ze zich beter voelt.... simpel; doen.
Vooralsnog verwacht ik bij Guinnie geen ander "probleem" dan "is wat vuil en vies"... maar goed, ik laat ook goed naar het gebit kijken als ik er toch ben.
Het gaat verder voor zover ik weet uitstekend met 't dametje; maar ik wil haar gebit wel even in de gaten laten houden.
Suzanne
Mocht blijken dat er een probleem zit en er wel getrokken oid moet worden; dan gaat ook dat gebeuren, maar dat zal dan onder narcose moeten natuurlijk. Ik hoop van niet; zit er niet op te wachten; maar als dat maakt dat ze zich beter voelt.... simpel; doen.
Vooralsnog verwacht ik bij Guinnie geen ander "probleem" dan "is wat vuil en vies"... maar goed, ik laat ook goed naar het gebit kijken als ik er toch ben.
Het gaat verder voor zover ik weet uitstekend met 't dametje; maar ik wil haar gebit wel even in de gaten laten houden.
Suzanne
Bij Keet is eind vorig jaar haar gebit gereinigd en dat is prima gegaan.Ze was toen net 12. Als het alleen wat tandsteen is zou ik het niet doen maar als het wat meer is dan wat tandsteen dan zou ik het toch doen, als je dierenarts het aandurft. Tandsteen kan leiden tot allerlei nare toestanden tot aan hartproblemen aan toe. keet is er erg van opgeknapt.
Hier ben ik over hetzelfde aan het nadenken, onze opvanger heeft na 11 jaar slecht eten zo'n ongelofelijk bruine tanden
. En ja het luchtje is ook niet lekker
. Ik vind ook die narcose zo eng..
Inderdaad erg jammer dat je zo ver weg zit Dorothea
.
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

[quote="Eef+doggies"]
[/quote]
Maar is tandsteen verwijderen niet ook nuttig als het erom gaat ontstekingen en verrotting te voorkomen? Het lijkt me dat je beter het tandsteen kunt verwijderen wanneer er nog geen andere bijkomende problemen zijn?
[/quote]
Maar is tandsteen verwijderen niet ook nuttig als het erom gaat ontstekingen en verrotting te voorkomen? Het lijkt me dat je beter het tandsteen kunt verwijderen wanneer er nog geen andere bijkomende problemen zijn?
[quote="Ulrike"]
Hier ben ik over hetzelfde aan het nadenken, onze opvanger heeft na 11 jaar slecht eten zo'n ongelofelijk bruine tanden
. En ja het luchtje is ook niet lekker
. Ik vind ook die narcose zo eng..
[/quote]
Er zit verschil in bruine tanden en kalk aanslag..
De tanden kunnen ook bruin zijn zonder dat de tandvlees rood en onstoken hoeft te zijn...Hoe ziet de tandvlees er uit?
[/quote]
Er zit verschil in bruine tanden en kalk aanslag..
De tanden kunnen ook bruin zijn zonder dat de tandvlees rood en onstoken hoeft te zijn...Hoe ziet de tandvlees er uit?
-
Eef+Stippels
- 5-sterren

Ja, het is zeker nuttig om tandsteen te verwijderen om narigheid te voorkomen, maar bij oude honden is het de vraag of dat het risico waard is.Anne in Duitsland schreef: Maar is tandsteen verwijderen niet ook nuttig als het erom gaat ontstekingen en verrotting te voorkomen? Het lijkt me dat je beter het tandsteen kunt verwijderen wanneer er nog geen andere bijkomende problemen zijn?
Ik zou zelf niet het risico nemen dat mijn hond niet meer wakker wordt uit de narcose, om te voorkomen dat hij in de toekomst misschien tandproblemen krijgt, wie weet of de hond dan nog leeft.
Maar dat is dus mijn persoonlijke mening. Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet bedenken of het het risico waard is.
En zoals Suzanne het laat doen is natuurlijk het fijnst, tandsteen verwijderen zonder narcose, maar dat kan niet bij alle honden.
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Daarover verschillen we dan van mening, ik vind dat net zoiets als stofzuigen maar dan niet onder de bank.Eef+doggies schreef: En zoals Suzanne het laat doen is natuurlijk het fijnst, tandsteen verwijderen zonder narcose, maar dat kan niet bij alle honden.
-
Eef+Stippels
- 5-sterren

Wat is bij jou het verschil dan? Tandsteen verwijderen is toch tandsteen verwijderen, met of zonder narcose.*Dorothea* schreef: Daarover verschillen we dan van mening, ik vind dat net zoiets als stofzuigen maar dan niet onder de bank.
En dan heeft bij mij zonder verdoving de voorkeur, helemaal bij een oude hond.
Als bij mijzelf het tandsteen wordt verwijderd krijg ik ook geen narcose of verdoving.
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Maar een hond gaat toch niet stil liggen in een stoel, terwijl je even fijn met een ultrasoon trilapparaat langs z'n tanden gaat?Eef+doggies schreef: Wat is bij jou het verschil dan? Tandsteen verwijderen is toch tandsteen verwijderen, met of zonder narcose.
En dan heeft bij mij zonder verdoving de voorkeur, helemaal bij een oude hond.
Als bij mijzelf het tandsteen wordt verwijderd krijg ik ook geen narcose of verdoving.
Het verschil is dat je bij een wakkere hond niet onder het tandvlees kan komen, sterker nog je kunt niet eens een goede inspectie doen bij een wakkere hond. Ik ken geen wakkere hond die een pocketsonde onder z'n tandvlees accepteert. Tandsteen op de kroon geeft naast de lucht verder geen problemen, het is de plaques met bacterien onder het tandvlees die de ellende geeft elders in het lichaam.
Dit is een pocketsonde

Ontstoken tandvlees is geen graadmeter. Ik heb genoeg dieren gezien met prachtig roze tandvlees, maar waarbij je dus zo tussen de wortels door kan steken naar de andere kant. Een goede gebitsreiniging begint met sonderen!
En verder lukt het meestal ook niet om de achterkant van de tanden en kiezen schoon te maken bij een wakkere hond.