tandsteen wel/niet verwijderen bij de oudere hond?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: tandsteen wel/niet verwijderen bij de oudere hond?

Suzanne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Suzanne »

*Dorothea* schreef: Daarover verschillen we dan van mening, ik vind dat net zoiets als stofzuigen maar dan niet onder de bank.
Dat ben ik wellicht me je eens; maar ik zie op dit moment geen noodzaak om ook onder de bank te stofzuigen.
Mocht er tijdens het schoonmaken iets anders aan het ligt komen ("heel grote puinhoop onder de bank") dan kan ik altijd nog besluiten om die puinhoop ook weg te laten halen.
Ik verwacht niet dat die er ligt maar ik wil wel het gewone onderhoud blijven doen.

(Om in stofzuigtermen te blijven)  ;-)

Suzanne
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Hier staat heel goed uitgelegd hoe een goede gebitsreiniging in z'n werk gaat.
http://www.lhasa-apso-newssite.eu/lhasa ... iging.html
Eef+Stippels
5-sterren
5-sterren

Bericht door Eef+Stippels »

*Dorothea* schreef: Maar een hond gaat toch niet stil liggen in een stoel, terwijl je even fijn met een ultrasoon trilapparaat langs z'n tanden gaat?
Dat zei ik toch ook, dat dat niet bij alle honden kan... :)
En als dat bij Suzanne wel lukt is dat super, maar ik zou het dus niet bij een oude hond laten doen wanneer die ervoor onder narcose moet.
Tenzij het tandsteen dus problemen geeft.

Interessante link, mooi met foto's uitgelegd.
Ulrike
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ulrike »

Eef+doggies schreef: Dat zei ik toch ook, dat dat niet bij alle honden kan... :)
En als dat bij Suzanne wel lukt is dat super, maar ik zou het dus niet bij een oude hond laten doen wanneer die ervoor onder narcose moet.
Tenzij het tandsteen dus problemen geeft.

Interessante link, mooi met foto's uitgelegd.
Zo ik dacht al dat het een erg grondige behandeling was, maar het gaat nog veel verder dan ik al dacht  :o. Dorothea wij hebben een opvanger van 11 die door toxoplasmose neurologische schade heeft opgelopen. Helaas is daarna ook veel spierweefsel afgebroken en kan hij sinds een week of 8 niet meer op zijn achterpoten lopen. Gelukkig zien we nu weer spieren verschijnen en gaat hij weer iets vooruit. Zou een narcose bij een dergelijke hond weer voor een terugval kunnen zorgen? En ik weet niet of ik dit mag vragen, maar heb je enig idee welk bedrag we ongeveer kwijt zouden zijn voor een grote windhondachtige (podenco x galgo-kruising)? Hij heeft echt een erg bruin gebit, met veel slijtage en tandsteen. Het luchtje uit zijn bek zegt denk ik genoeg  :-\. Ik weet alleen nog niet of het aan te raden is en financieel op te brengen..
ramona r
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door ramona r »

Jantina schreef: We hebben van de DA in Oud-Beijerland een pilletje gekregen wat hij 1x in de 8 dagen moet krijgen en je ruikt niets meer. Het werkt ook blijvend, want we zijn nu dik een half jaar verder en het gaat goed. Ook wordt het probleem niet erger en heel langzaam wordt het gebit schoner.
kun je mij misschien zeggen/schrijven hoe dat pilletje dan heet?
Linda en Kiri
3-sterren
3-sterren

Bericht door Linda en Kiri »

Bij mijn vorige kat konden ze het gebit schoonmaken zonder narcose. Hij liet het gewoon toe maar vrouwtje moest er wel bij blijven.
202Spots
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door 202Spots »

ramona r schreef: kun je mij misschien zeggen/schrijven hoe dat pilletje dan heet?
Dit is 'n andere oplossing..
Wanneer het gebit en tandvlees in orde is, dan kan je 'n verkruimeld chlorophyll tabletje door 't eten geven,
of 'n beetje vloeibaar chlorophyll door drink water doen om de slechte adem te verbeteren
Loti
3-sterren
3-sterren

Bericht door Loti »

Over 2 weken krijgt mijn teckel van 12 een gebitsreinigings behandeling.
De dierenarts adviseert daarna dentasticks te geven, dat zou tandplaque verminderen/voorkomen???
Ik geef de teckels al jaren bandit en darf, plaque off en als kauwmateriaal pensstaafjes, maar een van de honden heeft toch veel meer last van het gebit en mist helaas een aantal elementen.
Ik ben daarom erg geïnteresseerd in het pilletje wat hier genoemd wordt, als het werkelijk helpt zou het een uitkomst zijn voor veel dieren en het bij iedere dierenarts bekend en verkrijgbaar moeten zijn. Dat zou heel wat gebitsellende voorkomen.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Loti schreef: Over 2 weken krijgt mijn teckel van 12 een gebitsreinigings behandeling.
De dierenarts adviseert daarna dentasticks te geven, dat zou tandplaque verminderen/voorkomen???
Ik geef de teckels al jaren bandit en darf, plaque off en als kauwmateriaal pensstaafjes, maar een van de honden heeft toch veel meer last van het gebit en mist helaas een aantal elementen.
Ik ben daarom erg geïnteresseerd in het pilletje wat hier genoemd wordt, als het werkelijk helpt zou het een uitkomst zijn voor veel dieren en het bij iedere dierenarts bekend en verkrijgbaar moeten zijn. Dat zou heel wat gebitsellende voorkomen.
Gut, wat een briljant idee, Dentasticks! Moet je kijken wat daar in zit :-X
Granen, Plantaardige bijproducten, Mineralen (min. 2,6% natriumtripolyfosfaat, min. 0,11% zinksulfaat), Vlees en dierlijke bijproducten. Met conserveermiddelen en kleurstoffen (EUadditieven).
Ik denk persoonlijk dat er maar 2 opties zijn om het gebit van de hond goed te houden: BARF en eventueel daarbij tandenpoetsen (met bijv. de Saline tandpasta van Weleda + paar druppels zilverwater. Dit vinden honden natuurlijk ontiegelijk smerig want het smaakt zout. Maar het ingredient dat er in zit is o.a. Natriumbicarbonaat en dat werkt erg goed tegen tandplak en zelfs tandsteen). En als je een hond hebt waarbij naast BARF poetsen nodig is, dan ben je er niet met 1 keer per week poetsen. 
Loti
3-sterren
3-sterren

Bericht door Loti »

Precies, die dentasticks komen er hier niet in.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Loti schreef: Precies, die dentasticks komen er hier niet in.
Goed zo :-*!
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Ja BARF is, naast tandenpoetsen, echt het enige wat helpt. Ik vind de aanname dat een gebit schoon blijft door de brok de deur uit te doen en kvv te geven niet juist. Voor sommige dieren misschien wel, maar voor veel dieren ook niet. Er zijn teveel dieren met een vies gebit die kvv eten.
Ik zie het hier bij Indy, eet nu een tijdje kvv, ik schrok me een hoedje toen ik in z'n bek keek z'n kiezen waren helemaal bruin.  :o Daar had hij met BARF dus geen last van.
zurca
5-sterren
5-sterren

Bericht door zurca »

Ik spring hier nog even op in....Hier eet ook alles KVV, fulltime Barf is geen optie, en ook hier aanslag op tanden/kiezen.
Wat is nu iets wat je ernaast kan geven wat die tanden wat "poetst"; kippennekken een optie of moet je echt aan het "zware kauwwerk" gaan denken? (Kippennekken is iig iets wat 1 van de katten wel wil eten....ik denk dat dat voor hem ook wel het "hardste" is wat tie zal willen eten. De andere kat vind het te veel werk...die wil hap-slik-weg ::) Maar zet een nekkie, zoden aan de dijk bij een hond?)
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Ik heb Indy laatst een lamsnek gegeven, dat heeft de boel weer schoon gemaakt op de hoektanden na.
zurca
5-sterren
5-sterren

Bericht door zurca »

Een lamsnek....Ik zal toch eens rond gaan kijken of ik hier of daar wat "barfmateriaal" kan vinden. En dan mezelf nog ff toespreken want ik vind het "eng" :-[ ::) Tous heeft eens een akkefietje gehad met een kipkarkas en sindsdien vind ik alles na een kippennek "eng" :-[ :biggrin2:

Plaats reactie