Lizzy begon goed: het darmkanaal van de hond is 5 cm langer dan van de wolf.
Ordell maakt er in zijn reactie korter van en Lizzy antwoordt dan, dat je bij Donath kan lezen, dat het darmkanaal 5 cm korter is.
Het maakt niet veel uit die 5 cm voor de spijsvertering, maar het is wel 5 cm langer bij de hond als bij de wolf.
gr.
Nicolette
[/quote]
Inderdaad Donath schrijft dat, maar dat is een verkeerde conclusie volgens mij, en ik zal me verduidelijken, naar zijn bron toe;
Hij heeft het over ene Baba, die zou aangetoond hebben bij jonge kikkers dat hun darm langer wordt naargelang er meer of minder plantenkost wordt opgenomen.
Hier legt hij een foute link of ziet hij iets heel belangrijks over het hoofd.
Het is namelijk zo dat kikkers een metamorfose ondergaan.
In het prille stadium zijn het kikkervisjes, hebben ze kieuwen en zijn het planteneters (meestal algen). Bij de groei naar volwassenheid evolueren ze naar insecteneters, dus vleeseters (er is een Latijnse naam voor maar ik kan hem zo snel niet herinneren).
Volwassen kikkers zijn pure vleeseters en pakken zelfs alleen maar bewegende, dus levende prooien.
Het langer worden van hun darmen in hun groei van kikkerVISJE (met kieuwen) naar vleesetende amfibie die zelfs geen kieuwen meer heeft is een totaal andere evolutie.
dat is een evolutieproces eigen aan de soort, een soort die zonder die evolutie niet bestaat.
Baba heeft de link naar deze metamorfose niet gelegd, een link die er bij de canide ( wild of gedomesticeerd) niet is, en Donath heeft de verkeerde conclusie getrokken, gesteund op de stelling van Baba.
Noem me verder één wetenschappelijk werk ter ondersteuning van die 5 centimeter, of het nu korter of langer is, maakt niks uit...