Elimineren stopgezet.

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Vorderingen eliminatie-dieet Jasco. Update week 6.

Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

Veerle-scrappyToo schreef: Ik duim alvast voor je!
Hoe reageren je ouders momenteel?  Ze waren ( of toch je moeder) er niet echt 100% zeker van toen je wou beginnen, zijn ze al een beetje meer overtuigd van barfen?
Ze vinden het nog steeds een heel gedoe maar nu hij wat bijgekomen is en mooier staat zijn ze stilaan overtuigd :).
Ook de verkoper  van bij Topdog heeft hen eens een goeie uitleg gegeven...  ;D
Men moeder voert hem wel niet meer :biggrin2:

Ook worden ze niet meer wakker s nachts als hij aan het krabben is dus dat vinden ze ook positief :)

Ik zal nog eens wat foto's posten hij is echt mooi geworden ;)

Momenteel voer ik wel meer kvv dan barf maar daar komt verandering in als ik meerdere diersoorten mag voeren :)

Groetjes Peter
Veerle-scrappyToo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Veerle-scrappyToo »

Als het maar de goede richting uit gaat , het enige wat telt  ;)
Gelukkig draaien ze heel langzaam bij, dat is voor jou ook veel leuker.  En wie weet worden ze het nog zo goed gewoon dat je mama toch zelf gaat voeren  :D
Patj88
3-sterren
3-sterren

Re: Vorderingen eliminatie-dieet Jasco. Update week 7.

Bericht door Patj88 »

Hallo allemaal,

Hier ben ik met de update van week 7.

Jasco is 300gr aangekomen en zen stoelgang blijft goed.
Het word hier wat warmer dus is hij aan het verharen ... hierdoor is zen vacht wat doffer.
Ik denk dat het nu toch is tijd word om wat meer te gaan borstelen zodat de dode haren sneller weg zijn.
Momenteel eet hij wel meer kvv dan barf aangezien ik geen konijn meer kon vinden.
Maar hij doet het goed op die alaska, al is het wel prijzig zeg ! Maarja het is tijdelijk he.
Ik heb deze week 38kg vlees gaan halen voor hem.
Volgende week krijgt hij nog is konijn met zalm en daarna voeg ik langzaam eend toe.
Hiervan kocht ik al hartjes en ook een paar rollen alaska.

Maar graag jullie mening over wat na de eend ... ik had gedacht een aan een grazeromdat ik dan menus kan maken met vleesbot van eend (nek karkas) en spiervlees van een grazer (paard,rund,hert,lam) Volgende botsoorten worden dan kalkoennek (gemalen) en ik wil toch ook kip gaan testen.

Ik wil elke diersoort 3 weken gaan testen, maar men vader die nu ook begint te snappen met wat ik bezig ben vind dit te weinig. Hij zou 6 weken willen testen om problemen met voorgaande diersoorten te kunnen uitsluiten maarja dan gaat alles vrij langzaam he...

Geef gerust jullie mening :)

Groeten Peter
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Het gaat dan misschien langzaam, maar misschien heeft je vader wel gelijk. Ik weet niet hoe snel Jasco een reactie geeft op een andere soort maar als daar een paar weken over heen gaan en je voert elke 3 weken iets nieuws er bij dan weet je weer niet waar het aan ligt en ben je terug bij af.
Als je om de 6 weken iets nieuws er bij doet weet je dat wel. Maar ja, deze keuze is aan jou natuurlijk.
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

tt-tjes schreef: Het gaat dan misschien langzaam, maar misschien heeft je vader wel gelijk. Ik weet niet hoe snel Jasco een reactie geeft op een andere soort maar als daar een paar weken over heen gaan en je voert elke 3 weken iets nieuws er bij dan weet je weer niet waar het aan ligt en ben je terug bij af.
Als je om de 6 weken iets nieuws er bij doet weet je dat wel. Maar ja, deze keuze is aan jou natuurlijk.
Ja daar ben ik het ook met je eens.
Maar ik begin meer om meer te denken dat er geen sprake is van voedselallergie maar dat hij overgevoelig reageerde op de granen in de brokken voorheen
(gluten-allergie).
Lizzy schreef hier ook dat hij een een tekort aan omega 3 zou hebben en dat ik best visolie of vette vis kon voeren.
Ik geef nu 2 weken 250gr zalm per dag en ik zie duidelijke verbeteringen.
Zijn darmproblemen waren meteen beter toen hij vers kreeg...
Dus hoeft er niet echt een probleem te zijn bij het vlees maar zat het probleem bij de granen.

Ik wil niet dat alle moeite die ik gedaan heb verloren gaat en daarom ga ik het nog steeds stap voor stap aanpakken he.

Zijn er diersoorten die ik langer moet testen dan 3 weken of dan toch maar 6 weken testen.
Mijn DA had het over 2 weken ze zei dat een reactie ivm de darmen zeer snel komt.
Ik denk wel dat ik naar een menu ga met elke dag 250gr vette vis afwisselend zalm makreel sardines haring, zo krijgt hij elke dag een dosis omega 3 binnen.
Veerle-scrappyToo
5-sterren
5-sterren

Het is moeilijk te voorspellen hoe snel ze een reactie geven natuurlijk.  Of je zou meteen moeten testen met een diersoort die meer kans geeft op een reactie zoals bvb kip.  In kippenekken en zo durft nog wel eens graan achterblijven en als daar echt het probleem zit dan heb je kans op een reactie en dan kan je ook meteen gaan ontdekken of die snel of traag komt?  En op basis daarvan kan je dan gaan kijken hoe lang je een andere diersoort zeker moet blijven voeren voor je een nieuwe kan introduceren.  Extra voordeel is dat kip ietsjes goedkoper is en je eindelijk de kosten wat kan gaan drukken.
Als je daar niet echt achter staat...dan zou ik gaan voor paard of lam.  Paard wordt ook vaak aangeraden bij allergische honden.  Maar daar heb je alleen maar spiervlees, bij lam kan je ook bot gaan gebruiken ...

Veel succes al in elk geval, we blijven duimen dat het even goed verder blijft gaan en nergens een reactie op komt.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Qua kippennek en kippenmaag en eendennek sluit ik me graag bij Veerle-scrappyToo aan. Dat is link vanwege de graan die achtergebleven kan zijn in maag of slokdarm. Ik vind eens in de 6 weken iets toevoegen eerlijk gezegd wel erg langzaam. Ik zou dat zelf niet doen, ik zou eens per 2 weken prima vinden. Als je hond echt allergisch is, komt de reactie wel sneller hoor, dan binnen die 6 weken. Bovendien schat ik de kans nog steeds vrij hoog in dat hier helemaal geen sprake is van eiwit-allergieen.
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

Lizzy schreef: Qua kippennek en kippenmaag en eendennek sluit ik me graag bij Veerle-scrappyToo aan. Dat is link vanwege de graan die achtergebleven kan zijn in maag of slokdarm. Ik vind eens in de 6 weken iets toevoegen eerlijk gezegd wel erg langzaam. Ik zou dat zelf niet doen, ik zou eens per 2 weken prima vinden. Als je hond echt allergisch is, komt de reactie wel sneller hoor, dan binnen die 6 weken. Bovendien schat ik de kans nog steeds vrij hoog in dat hier helemaal geen sprake is van eiwit-allergieen.
Ja dat zei je me al eerder Lizzy maar toch ga ik langzaam aan om de 3 weken nu een andere diersoort toevoegen zo kan ik toch zien of alles blijft goed gaan :)
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

het is inderdaad een afweging die je moet maken, streven naar een gevarieerd menu, of het zekere voor het onzekere nemen? punt is, dat als je het vrij snel doet (iedere 2 of 3 weken iets nieuws) en er later toch weer iets veranderd in de klachten van de hond, je niet zeker weet door wat of dat nou komt. Ik zag het met Reus bijvoorbeeld dat zijn jeuk veranderde, en dat ging zo geleidelijk dat ik niet precies wist wanneer het nou begonnen was. Je zit ook altijd met veranderende omgevingsfactoren, wat het helemaal lastig maakt. ook daarom is er iets voor te zeggen om het heel langzaam aan te doen. Stel je merkt dat Jasco meer jeuk krijgt, je bent 4 weken geleden begonnen met diersoort B geven, 2 weken  geleden met diersoort C en net toevallig 3 weken geleden is een bepaalde plant bij jou in de buurt gaan bloeien. door wat komt het dan? ik ben het met Lizzy eens, mij lijkt de kans op een vlees-allergie ook bijzonder klein, maar je bent nu al zo'n tijd zo goed bezig dat het mij zonde lijkt om dat niet door te zetten.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

nienk schreef: het is inderdaad een afweging die je moet maken, streven naar een gevarieerd menu, of het zekere voor het onzekere nemen? punt is, dat als je het vrij snel doet (iedere 2 of 3 weken iets nieuws) en er later toch weer iets veranderd in de klachten van de hond, je niet zeker weet door wat of dat nou komt. Ik zag het met Reus bijvoorbeeld dat zijn jeuk veranderde, en dat ging zo geleidelijk dat ik niet precies wist wanneer het nou begonnen was. Je zit ook altijd met veranderende omgevingsfactoren, wat het helemaal lastig maakt. ook daarom is er iets voor te zeggen om het heel langzaam aan te doen. Stel je merkt dat Jasco meer jeuk krijgt, je bent 4 weken geleden begonnen met diersoort B geven, 2 weken  geleden met diersoort C en net toevallig 3 weken geleden is een bepaalde plant bij jou in de buurt gaan bloeien. door wat komt het dan? ik ben het met Lizzy eens, mij lijkt de kans op een vlees-allergie ook bijzonder klein, maar je bent nu al zo'n tijd zo goed bezig dat het mij zonde lijkt om dat niet door te zetten.
Ik ben er van overtuigt dat een eiwit allergie zich sneller openbaart. Maar goed, doe het gerust zo langzaam als je denkt dat het moet. Kwaad kan het niet.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

ja ik denk ook dat het zich snel openbaart, maar de effecten van een hele lichte reactie zie je soms niet gelijk. dan bedoel ik dingen als het doffer worden van de vacht, rode plekken van het minimaal meer krabben, verergerde haar uitval, etc. die hele lichte reactie op een diersoort zie je wellicht over het hoofd als je snel dingen toe voegt, terwijl die reactie wel erg ongewenst is. ik ben ook pas kort geleden hier op gekomen hoor, ik dacht ook dat je het wel gelijk zou zien, maar twijfel daar nu toch aan.
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

Lizzy schreef: Ik ben er van overtuigt dat een eiwit allergie zich sneller openbaart. Maar goed, doe het gerust zo langzaam als je denkt dat het moet. Kwaad kan het niet.
Ook men DA zei me dat een reactie snel te zien zou zijn Lizzy.
Maar men DA zei dat konijn,eend,hert,zalm,struisvogel en paard 'hypoallergeen' werken
En dat kip,rund en lam reacties kunnen veroorzaken.
Dit is iets wat jij tegen spreekt he?
Mijn DA heeft namelijk geen ervaring met rauwe voeding en spreekt over de gebruikte dierlijke eiwitten in brokken en deze die door hen aangeraden worden bij een eliminatie dieet...

Door verder te blijven lezen zowel hier op het forum als op internet denk ik eerder dat jasco een gluten-allergie heeft en dat de problemen kwamen uit de grote hoeveelheden graan in zen voeding

Maar om toch zeker te spelen ga ik afzonderlijk elke diersoort testen.
Ik denk volgende week te beginnen met eend toe te voegen daarna is paard aan de beurt.
Maar wat met pens? :-\

Nog 1 vraagje Lizzy: Hoe denk jij over men idee om elke dag een kleine hoeveelheid vette vis te blijven geven ?
Zo krijgt hij elke dag een dosis omega 3 binnen en niet 1 of 2 keer per week.

Groeten Peter
Veerle-scrappyToo
5-sterren
5-sterren

Ik ben Lizzy niet  :biggrin2: maar ik zie er geen probleem mee dat je elke dag een portie zalm geeft en hem zo elke dag van omega 3 voorziet.  Lijkt me logisch...ik heb het ook nog zo gedaan ( nu even zonder vis gevallen).  Mijn redenering: als je 1 dag per week vis geeft krijgt hij een grote hoeveelheid binnen en dan is hij misschien tegen het eind van de week op reserve aan het draaien.  Terwijl je hem elke dag wat vis geeft hij elke dag zeker omega 3 heeft om te gebruiken en dus niet "plat-zonder" valt...  Maar ik ben ik natuurlijk.
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

Veerle-scrappyToo schreef: Ik ben Lizzy niet  :biggrin2: maar ik zie er geen probleem mee dat je elke dag een portie zalm geeft en hem zo elke dag van omega 3 voorziet.  Lijkt me logisch...ik heb het ook nog zo gedaan ( nu even zonder vis gevallen).  Mijn redenering: als je 1 dag per week vis geeft krijgt hij een grote hoeveelheid binnen en dan is hij misschien tegen het eind van de week op reserve aan het draaien.  Terwijl je hem elke dag wat vis geeft hij elke dag zeker omega 3 heeft om te gebruiken en dus niet "plat-zonder" valt...  Maar ik ben ik natuurlijk.
We delen dezelfde mening :)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Patj88 schreef: Ook men DA zei me dat een reactie snel te zien zou zijn Lizzy.
Maar men DA zei dat konijn,eend,hert,zalm,struisvogel en paard 'hypoallergeen' werken
En dat kip,rund en lam reacties kunnen veroorzaken.
Dit is iets wat jij tegen spreekt he?
Ja, dat klopt niet. Konijn en een en hert en zalm en struisvogel en paard zijn niet hypoallergeen. Jouw DA heeft dat niet goed begrepen of niet duidelijk uitgelegd. Een hond die allergisch is voor eiwitten zal nog geen allergie op hebben gebouwd voor diersoorten die hij nog nooit eerder gegeten heeft. Dus als jouw hond nooit eerder konijn en hert en zalm heeft gegeten, zal hij daar niet allergisch op reageren, totdat hij er weer een allergie tegen heeft opgebouwd. Er is dus niks speciaals aan deze diersoorten, het enige is dat jouw DA denkt dat de meeste mensen deze diersoorten nooit eerder aan hun hond gevoerd hebben. Bij mensen die zelf samenstellen ligt dat totaal anders. Als ik dus een eliminatie dieet moet gaan doen, moet ik dus een diersoort (eiwit) kiezen die mijn hond nooit eerder gegeten heeft. Al deze diersoorten heeft mijn hond eerder gegeten (OK, behalve paard) en dus kan ik geen van deze diersoorten gebruiken voor een eliminatie dieet. Dat is niet iets wat ik zelf verzonnen heb, dat is gewoon zoals het met allergieen werkt.

Kip rund en lam zijn diersoorten die de gemiddelde hond ooit wel gegeten heeft in z'n brokjes. En daarom kan de gemiddelde hondeneigenaar deze diersoorten niet gebruiken voor een eliminatie dieet. Maar een hond die nog nooit eerder lam heeft gegeten, kun je dus prima op een eliminatie dieet zetten van lam.

En waar je dus voor uit moet kijken is dat je hond niet opnieuw een allergie opbouwt tegen eiwit/diersoort. Vandaar dat ik aanraad niet te lang te blijven hangen op 1 diersoort en adviseer zoveel mogelijk diersoorten te gaan en blijven voeren. Als er tenminste sprake is van een voedsel allergie. Maar goed, stel dat daar sprake van is: als je 1 diersoort blijft voeren die je hond nooit eerder had gegeten en je blijft dit voeren, kun je er de donder op zeggen dat je hond ook daar weer een allergie tegen op gaat bouwen. En die kans is dus kleiner wanneer je meerdere diersoorten voert.
Mijn DA heeft namelijk geen ervaring met rauwe voeding en spreekt over de gebruikte dierlijke eiwitten in brokken en deze die door hen aangeraden worden bij een eliminatie dieet...
Ja, dat blijkt. Maar de term hypoallergeen heeft ie ook niet begrepen.
Door verder te blijven lezen zowel hier op het forum als op internet denk ik eerder dat jasco een gluten-allergie heeft en dat de problemen kwamen uit de grote hoeveelheden graan in zen voeding
Ik denk dat je daar wel eens gelijk in kan hebben.
Maar om toch zeker te spelen ga ik afzonderlijk elke diersoort testen.
Ik denk volgende week te beginnen met eend toe te voegen daarna is paard aan de beurt.
Maar wat met pens? :-\
Pens moet je als apart diersoort nemen omdat pens nog wel eens reacties kan veroorzaken. Dus stel je hond doet het prima op runderkopvlees, kan het toch zijn dat hij het op runderpens niet goed doet. En waarom is dat? Vanwege de inhoud van de pens. Runderen krijgen helaas niet alleen maar mooie grasjes en kruiden te eten, ook runderbrokken. Er hoeft maar iets in zo'n runderbrok te zitten (graan) waar jouw hond niet tegen kan en voila, je hebt een reactie. Hoeft niet, kan wel gebeuren.
Nog 1 vraagje Lizzy: Hoe denk jij over men idee om elke dag een kleine hoeveelheid vette vis te blijven geven ?
Zo krijgt hij elke dag een dosis omega 3 binnen en niet 1 of 2 keer per week.

Groeten Peter
Dat lijkt me prima. Ik zou zelf alleen op termijn wel de vissoorten gaan afwisselen want alleen zalm is wel wat eenzijdig. Ik zou echter wel kleine porties blijven geven.

Plaats reactie