Nu heb ik mij laten vertellen dat de Raad van Beheer straks geen R- foto's meer beoordeeld die zonder roesje zijn genomen dus wie zonder roesje wil: opschieten geblazen!
heupfoto's
Moderator: Lizzy
Re: heupfoto's
wij gaan de laatste jaren naar Nico Dijkshoorn, geen roesje en altijd perfect rechte foto's. Wij zijn daar zeer tevreden over we moeten er toch een stukje voor rijden (vlakbij Leeuwarden naar Zeist
) en wat leuk is, hij kan je ook precies vertellen wat de uitslag wordt, hij heeft er bij ons tenminste nog nooit naast gezeten in tegenstelling tot andere klinieken 
Nu heb ik mij laten vertellen dat de Raad van Beheer straks geen R- foto's meer beoordeeld die zonder roesje zijn genomen dus wie zonder roesje wil: opschieten geblazen!
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Ja dat heb ik ook gehoord.Sietie schreef: Nu heb ik mij laten vertellen dat de Raad van Beheer straks geen R- foto's meer beoordeeld die zonder roesje zijn genomen dus wie zonder roesje wil: opschieten geblazen!![]()
-
Parelridder
- 5-sterren

- Contacteer:
Ik hoorde dat in 2008 al, van dr. Hazewinkel. Is er nu wérkelijk sprake van dat het dit geeist gaat worden of wordt er gewoon nog steeds over gediscussieerd?
Ja dat klopt, er is hier een nieuwsbrief over geweest van de Raad... even gegoogled, kon het niet vinden op de site van de Raad maar hier is die brief
http://engelsespringerspanielclub.nl/co ... pfoto.html
http://engelsespringerspanielclub.nl/co ... pfoto.html
-
Gilmour
- 2-sterren

Ik heb hierover vorige week nog contact gehad met de Hopmans kliniek in Roden. Ik ben voornemend foto's te laten nemen eind april en dit kan nog zonder narcose.
-
danielle1980
- 5-sterren

- Contacteer:
nou moet zeggen ben er met bellamy voor eerst geweest en voor ik kon knipperen met me ogen was t klaartt-tjes schreef: Ik zweer bij Maarten Kappen voor de HD foto's, gewoon zonder roesje, fluitje van een cent.
Bij onze d.a. wordt alleen een spierverslapper gegeven en als baas mag je er bij blijven.
Bedoelen julie met een roesje dat ze ook even helemaal weg zijn?
Bij Maarten mag je er ook gewoon bij blijven.pallas schreef: Bij onze d.a. wordt alleen een spierverslapper gegeven en als baas mag je er bij blijven.
- Angelique
- 5-sterren

Helemaal officieel is dit al jaren zo, maar er wordt een gedoogbeleid op uitgevoerd. Dus tja, wie gaat de RvB vertellen dat ik de foto zonder roesje heb laten maken?*Dorothea* schreef: Ja dat heb ik ook gehoord.
-
Alba
- 5-sterren

- Contacteer:
Die ervaringen ken ik ook, maar ik ken ze net zo goed precies andersom (dus betere uitslag bij geen roesje). Dat geeft dus meer aan hoe discutabel dit hele systeem is dan dat het één danwel het ander duidelijk beter is.Senta schreef: Klopt, de hond kan bewegen hierdoor wordt de foto niet duidelijk en kan er een verkeerde uitslag uit komen.
Door een roesje voorkom je dit ken menig hondenbezitter bij wie de honden zonder roesje HD hadden en mét roesje niets aan de hand.
Overigens, hoe denken ze dat bij de Raad/FCI te gaan controleren?
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Ik ben nog steeds benieuwd welk middel dat is.pallas schreef: Bij onze d.a. wordt alleen een spierverslapper gegeven en als baas mag je er bij blijven.
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Het formulier is veranderd, als dierenarts moet je invullen of je de foto's wel of niet met sedatie hebt gemaakt,Angelique schreef: Helemaal officieel is dit al jaren zo, maar er wordt een gedoogbeleid op uitgevoerd. Dus tja, wie gaat de RvB vertellen dat ik de foto zonder roesje heb laten maken?
-
Alba
- 5-sterren

- Contacteer:
Ik snap heel goed dat jij op jouw ervaring gebasseerd nooit meer zonder roesje zal doen. Zelf ben ik eerlijk gezegd ook niet voor zonder roesje, omdat er een enorme hoeveelheid kracht uitgeoefend wordt door zowel hond als dierenarts als ze daar zo liggen in die bak... Ik heb bij Dijkshoorn stage gelopen (para-veterinair) en daar heb ik zelf gevoeld hoeveel tegenkracht een hond geeft, en wat je dus zelf moet doen om wel de juiste positie te krijgen, zelfs als de hond gewoon braaf is. Voor mijn gevoel is dat niet goed voor het lijf van de hondSenta schreef: Kijk dat ze bewegen zonder roesje en dr dus een schaduw te zien is okay daar kan ik bij inkomen (Mijn teef had zonder roesje zware spondylose zonder roesje niets)
Dier had éven bewogen, meteen een schaduw of wat te zien.
Maar wat voor verklaring is er dan voor rontgenen zonder roesje en waarvan het beeld vertekend zou zijn?
Je begrijpt wel ik ga dat risico niet meer nemen.
Maar ja, ik ken dus zát mensen met ervaringen waarbij de foto's van de heupen zonder roesje een veel betere uitslag kregen dan met roesje. Waar dat aan ligt, kan ik niet zeggen. Zo'n foto is een enorme momentopname en het beoordelen ook.
Persoonlijk heb ik dan ook weinig vertrouwen in het hele rontgensysteem zoals dat binnen de FCI gehanteerd wordt. De PenHIP methode spreekt mij veel meer aan, is wetenschappelijk onderbouwd en de resultaten zijn er ook naar. Maar goed, dat gaat er never nooit doorkomen binnen de FCI/Raad dus dat is iets wat je als fokker zelf op moet pakken.
-
oDB van Angela
- 1-ster

- Contacteer:
kwam dit toevallig even tegen en wilde toch nog iets zeggen.. Toevallig gisteren wezen rontgen van HD en ED bij Maarten Kappen.. idd zonder sedatie.. Ik snap dat er voor en nadelen zijn voor wel of geen sedatie (spierspanning) maar.... is het echt veel erger dan die rommel van sedatie in de hond te spuiten?? Ik dacht het niet.. hoor behoorlijk vaak dat honden last hebben van narcose middelen en zelfs kunnen sterven... Ikzelf kies voor het snelle werk.. Honden die in paniek raken??? dat zit meer tussen de oren van de eigenaar.. ik zal je vertellen dat de hond zo overvallen wordt door de snelle en adequate handeling van dierenarts en assistentes, dat voor hij er erg in heeft het al gepiept is.. Ik geloof niet dat een hond betere uitslag heeft zonder sedatie als met.. Een hond in het dagelijkse leven heeft ook spierspanning.. en hoort dus eigenlijk ook op die manier beoordeelt te worden.. Als een hond zijn koppen niet diep in de kom heeft liggen zie je dat sowieso.. Maar als een gezonde hond met gezonde spierspanning de koppen goed in de kom houdt.. lijkt me dat geen 'fake'.