Smuldier of Orijen ?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re: Smuldier of Orijen ?

*Yvje*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Yvje* »

Ja, daar ga ik wel van uit en dan geen we gewoon meteen aan het barfen of Kvv'en !
Pauline
5-sterren
5-sterren

Bericht door Pauline »

[quote="*Yvje*"]
Nou, het blijven helaas voorlopig toch nog de Orijen brokjes ben ik bang.
Ik deel de kosten met mijn moeder en die wil niet per hond meer dan 35 euro per maand kwijt zijn.
Nu is het 35 euro voor iedere hond en daar doen we langer dan een maand mee...
Jammer .. hopelijk kan het over een tijdje financieel wel ... lastige is ook dat we de
kosten van het verzenden moeten betalen dat komt er dan ook nog weer overheen hè.
Al met al zijn we dan dus meer kwijt, de goedkoopste was Smuldier idd maar heb toch
mijn twijfels over dat merk, geef dan liever een iets betere
, Bibi was dan de eerste die in
aanmerking kwam, daar is hier makkelijk aan te komen maar ook weer verzendkosten
plus ben ik in de 40 euro kwijt alleen al aan Bibi .. heb het geprobeert maar helaas..
Gelukkig doet ze het wel goed op deze brokken ..  

Ik ga liever niet gedeeltelijk Barfen, simpel omdat ik daar gewoon nog niet genoeg verstand van heb
en het voelt niet goed nu. Dan zou ik eerst me daar eerst helemaal in willen verdiepen. En daar
staat mijn koppie nu even niet naar.
[/quote]
Tja.... toch denk ik dat Smuldier, ondanks zijn "goedkoopheid" beter is dan de dure brok die je nu voert.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Ik heb twee katten die vers eten en eentje die Orijen krijgt, na jaren dierenwinkelbrok te hebben gehad (Iams, Whiskas, RC). Hoewel de (rasloze) brokkenkat (ze wil en zal geen vers >:() er stukken op vooruit is gegaan met Orijen en er zelfs keurige barfkeutels op draait (met de andere merken had ze altijd wel iets dunnige ontlasting), kan ik aan haar vacht zien dat Orijen ondanks alles toch niet dát kan doen wat vers wel kan. Ze is zacht maar ze glanst gewoon niet. De twee andere, die vers eten, zijn hartstikke van de straat, geen zweempje ras in te ontdekken, maar zien er schitterend uit. Een van de twee heeft acht jaar op straat geleefd en zag er niet uit toen ik haar vorig najaar onder m'n hoede nam, maar inmiddels is zelfs zij een glanzend mokkel.

Wat ook belangrijk is, en wat Orijen ook niet zo goed kan als vers voer (zelfs Smuldier), is voor de tanden zorgen. Ook al zit er geen graan in Orijen, de schoonmakende functie van botjes en vlees ontbreekt natuurlijk, hoe je het ook wendt of keert.
*Yvje*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Yvje* »

Tsjaaaaah.. hih, ik twijfel nu toch weer. Ik kan natuurlijk ook gewoon de Smuldier compleet gaan voeren
en dan kijken na een maand of 3 hoe ze het op doet ! Denk dat ik dat maar eens ga voorleggen aan moeders.
Kan altijd nog weer terug als het niet bevalt toch !
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Oké. ik ben ook geen rekenwonder, maar ga even een poging doen.

Je wilt per hond niet meer dan 35 euro per maand uitgeven.

Nou heb jij een labbie van 20 kg. Volgens het barfprincipe zou je die zo'n 400-500 gram per dag kunnen voeren (ca. 2% van het lichaamsgewicht). Uitgaande van 500 gram per dag en 31 dagen in de maand, zou je dus 15,5 kg kvv per maand voor jouw hondje nodig hebben. Als je daar een budget van 35 euro voor hebt, kun je *steekt puntje van tong uit mond, hersenen draaien op volle toeren* 35 € gedeeld door 15,5 kg = 2,25 € per kilo kvv uitgeven. Volgens mij (ik voer geen kvv en woon niet in NL) kun je in NL een heel behoorlijke kvv krijgen voor die prijs.

Je moeders hond is 27 kg. Die zou zo'n 550-600 gram per dag mogen hebben. Zelfde rekensommetje nogmaals: 600 gram x 31 dagen is afgerond 19 kilo voer per maand. 35 € gedeeld door 19 kilo = 1,85 € per kilo kvv. Nogmaals, ik vermoed dat je ook daar best een leuke kvv voor kunt krijgen. Gooi je er dan nog een eitje en wat groente bij, en af en toe een rauw visje, dan zit je helemaal goed, en hoe dan ook beter dan Orijen. Dat is weliswaar een uitstekende brok, maar zoals iedere brok is ook Orijen eerst verhit geweest om er een brok van te kunnen maken, en daarmee altijd minder gunstig dan gewoon rauw voer.

Ik kijk net even op de site van Lotgering, die hebben bv. Totaalvoer met 50% eend en 50% lam, 18 kilo voor 33,40 €. Daar zou jouw hond dus langer dan een maand mee kunnen doen, want jij hebt maar 15,5 kilo per maand nodig. En als jij de overige 2,5 kilo aan je moeder doneert, heeft die ook meer dan voldoende voor háár hond (die immers maar 19 kilo nodig heeft), en zijn jullie allebei voor 33,40 € in de maand klaar. En dan is de eend/lam-variant nog een van de duurdere van Lotgering, als ik het zo bekijk.

Als je op deze link klikt http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 724.0.html, vind je nog veel meer kvv-adressen.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op wo 13 apr 2011, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
marjan23
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door marjan23 »

Smuldier vlees en pens/vlees compleet kost per 400 gr 0,46 cent = 1,15 per kilo
Als je de hond 500 gr per dag geeft komt dat uit op 0,57 cent en is 17,82 per maand.
Van die overige 17,18 kun je leuke aanvullingen aanschaffen zoals vis, ei, pens etc

Wou dat ik voor die prijs mijn honden kon voeren :biggrin2:
May Linn
5-sterren
5-sterren

Bericht door May Linn »

[quote="*Yvje*"]
Tsjaaaaah.. hih, ik twijfel nu toch weer. Ik kan natuurlijk ook gewoon de Smuldier compleet gaan voeren
en dan kijken na een maand of 3 hoe ze het op doet ! Denk dat ik dat maar eens ga voorleggen aan moeders.
Kan altijd nog weer terug als het niet bevalt toch !
[/quote]

Ik zou de poging wagen  :)
Als je toch vind dat je hond het er niet goed op doet kun je idd altijd nog wat anders voeren.
En wat Marjan23 zegt, smuldier aanvullen met wat vis, een eitje en wat groente, maakt het nog wat beter.
Mijn mening is ook dat smuldier zeker beter is dan brok, simpelweg omdat smuldier vers is en Orijen dood gekookt.
*Yvje*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Yvje* »

Haha, dankje wel Anne ! Je hebt het mooi duidelijk uitgelegd zo ! Ik heb eens gekeken op de site
van lotgering en ik kom dan idd op hetzelfde bedrag als jou uit, ze bezorgen gelukkig ook in Winschoten,
dan ben ik nog 12 euro extra kwijt aan bezorgkosten, daar wil ik dan wel voor in staan !
Ik zal het vanmiddag met haar overleggen ( hopelijk is ze in een goeie bui, ze werd een beetje gek van al
dat gezeur van me geloof ik ). Thx iedereen ! :biggrin2:
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

You're vewwy welcome! :biggrin2:

Als je bij Lotgering ook wat goedkopere versies bestelt, moet het financieel wel goed komen, denk ik. Is ook beter voor de variatie. Misschien kun je lam+eend combineren met kip en rund of zo, die zijn vaak niet zo kostbaar.

Ik heb begrepen dat Lotgering per 500 gram verpakt, zodat je voor je moeders hond even wat zou moeten portioneren. Maar dat leggen we je hier wel uit wanneer je het groene licht van je mams hebt! :D

Succes met zeuren! :P :biggrin2:
*Yvje*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Yvje* »

Jeeeeeeeeeej ! Succes ! Ze is om ! Alleen voor mijn hond, de hare wil ze dat niet, maar goed.  ;)
Nu alleen eerst nog op zoek naar een goedkope tweedehands tafelmodel vriezer !
Kreeg ineens de briljante ingeving dat ik het natuurlijk in moest vriezen ! Haha..  ;D
Heb geen plaats in mijn uber kleine vriezer nu met al dat spul voor de katten !
Ben al druk bezig op marktplaats dus.. maar ben super blij dat Tara nu iig
binnenkort vlees mag, we gaan dus voor Lotgering, wel de goedkoopste smaak overigens,
dus we kunnen niet zoveel afwisselen maar goed, altijd nog beter dan die brokjes toch !
En is afwisseling nou echt zo nodig, voor de smaakk iig niet want Tara eet letterlijk alles !
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Hé, wat gaaf, gefeliciteerd met je diplomatieke kunsten! :biggrin2: En ach, je moeder volgt over een maandje of wat vanzelf wel, als ze ziet hoe blinkend goed je labbie het erop doet!

Welke smaken van Lotgering gaan het worden? Als je vier smaken kunt krijgen voor een redelijke prijs, dan ben je al goed op weg. Het is juist die afwisseling waardoor de moderne huishond alle stofjes binnenkrijgt die hij nodig heeft. Maar Lotgering biedt geloof ik de mogelijkheid om verschillende soorten te combineren, en als je dan 36 pakjes x 500 gram bestelt en die 36 verdeelt over 4 soorten (dus 9 pakjes per soort), dan komt het helemaal goed.

Verder moet je voor vragen over Lotgering en andere kvv-soorten bij andere mensen op dit forum aankloppen, ik ken de ins en outs daarvan ook niet. Maar er zijn hier veel mensen die Lotgering voeren, dus gooi er een topicje tegenaan, zou ik zeggen! :D

Succes met het vinden van een vriezertje! Gaat vast wel lukken ook!
*Yvje*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Yvje* »

Ja, ik zat net even te kijken op de site van lotgering en ze verkopen ook 18 kilo voor onder de 35 euro
en dan heb je bv 6 totaal versies, dus 6 verschillende smaken en dan doen we ook nog langer als een maand mee
mits ze voldoende heeft aan de algemene richtlijn natuurlijk. Daarnaast koop ik nog regematig
vis of vlees wat ze ook mag en groentes krijgt ze ook nog wel eens hier.. ik heb er helemaal zin in joh !
Ik wou dat ik nu al een vriezer had ! Zo irritant, moet je altijd wachten op reacties van marktplaats
terwijl ik hier zit te springen van ongeduld !
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Nou, wat fijn Yvje :D Veel plezier, maar dat heb je duidelijk al :biggrin2:
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

[quote="*Yvje*"]
Ja, ik zat net even te kijken op de site van lotgering en ze verkopen ook 18 kilo voor onder de 35 euro
en dan heb je bv 6 totaal versies, dus 6 verschillende smaken en dan doen we ook nog langer als een maand mee
mits ze voldoende heeft aan de algemene richtlijn natuurlijk. Daarnaast koop ik nog regematig
vis of vlees wat ze ook mag en groentes krijgt ze ook nog wel eens hier.. ik heb er helemaal zin in joh !
Ik wou dat ik nu al een vriezer had ! Zo irritant, moet je altijd wachten op reacties van marktplaats
terwijl ik hier zit te springen van ongeduld !
[/quote]

Klinkt goed! 6 totaalversies zou prima zijn! En als je hondje toch meer nodig blijkt te hebben, dan kun je dat inderdaad opvangen met een visje of wat extra vlees (geen extra orgaan, de meeste kvv's bevatten meer dan voldoende orgaan) en groente natuurlijk. En anders, als het prijstechnisch nog past, kun je natuurlijk altijd een grotere portie kvv geven. Maar begin maar met de richtlijn, na een tijdje zie je wel of 2% voldoende is of dat er meer in je hondje moet.

Hihi, ik zie hier nou echt een ongeduldig stuiterend Yvje voor me. :mbounce:  ;D
*Yvje*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Yvje* »

Jah, hahaha.. dat plaatje komt aardig in de buurt nu ja ! Ik moet maar eff geduld hebben,
ze zit nu al zo lang op brok, die paar weekjes extra maken dan niet bijzonder veel uit denk ik.
Ik ben nu geneigd om meteen akkoord te gaan met ieder bod, ook te hoge, dus ik
moet me maar even inhouden !

Plaats reactie