Nieuw bot toevoegen?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Nieuw bot toevoegen?

Too
5-sterren
5-sterren

Bericht door Too »

Haas en [tam] konijn zijn echt heel anders, dat ruikt zelfs een mensenneus  8)
Leonike
3-sterren
3-sterren

Bericht door Leonike »

Too schreef: Haas en [tam] konijn zijn echt heel anders, dat ruikt zelfs een mensenneus  8)
Ik heb gister haas opgehaald (voor het eerst) en kan dit inderdaad beamen  :)
De kleur is ook heel anders, haas is veel donkerder.
Aradia
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Aradia »

Ik had toen volgens mij haaskarkas van herby. Het was vrij donker en eigenlijk was het alleen ruggengraat met een gedeelte van de ribben leek het wel.

De parelhoen is dat een compleet dier met de organen er nog in of echt alleen karkas. Wat patrijs en kwartel (wat dieren zijn met de organen er nog bij in) eet ie niet.

Ik weet ook niet of ik herby kan vragen om jonge geitenribben of hertenribben.

Ik zag bij herby ook nog fazantkarkas.... iemand daar bekend mee?
smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Sommige verkooppunten hebben parelhoen incl organen , anderen hebben weer alleen parelhoenkarkas . Vaak staat op de site wel te lezen of het om een karkas gaat of een parelhoen incl organen
Fazantkarkas is iets harder dan de parelhoen , sommige honden vinden het blehe . Mijn honden zijn er wel gek op . En ook met de fazant zie je wel wat het is .... karkas of incl organen

Kwartel is hier ook uit de mode , in het begin aten ze het wel graag maar nu is het bleheh

Haas is voor sommige honden weer jammie vanwege de lucht  :biggrin2: En idd als ik haas heb is het ook het rugstuk met een deel ribbetjes
Aradia
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Aradia »

Nou konijnenvoorbeen hoeft meneer ook niet. Gisterenavond laten liggen, vanmorgen laten liggen. Hoe lang kan dat in de koelkast voordat ik het weg kan gooien???

Hertennek heb ik zowat mijn eigen armen kunnen breken om die in 4 stukken te krijgen. Het was een stuk volgens mij met strot en al..... dus die is bikkelhard. Kan me niet voorstellen dat ie die opkan.

En de gevogeltemix hoeft meneer ook niet. Katten zijn er ook niet weg van trouwens.

Wordt hier zo onderhand een beetje strontziek van....... nog even en ik stap gewoon over op smuldier of zo.  >:(
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Maar hij eet toch wel kip en lamsbot? Dat lijkt me beter, om dat dan te blijven voeren als om over te stappen op KVV!

Mixzooi zou ik ook niet eten, als verstandige hond/kat. Van die gemalen handeltjes weet je toch helemaal niet wat er in zit?

Fazant en patrijs en dat soort wild: dat vinden toch veel honden ook niet te knagen hoor... De enige uitzondering daarop vormt haas. Ik denk dat haas hier toch wel een ieders lievelingsvleesbot is!
smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Als kip en lam wel gewaardeerd word en bv haas dan kan je toch gewoon doorgaan ? Mogelijk lust hij een lams of geitennekje ? Nou en daarbij flink wat afwisseling qua spiervlees en liefst biologische kipkarkassen dat zou ik veel liever voeren dan kvv hoor .
Aradia
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Aradia »

Ja, maar ik lees hier steeds over veel afwisseling, maar verder dan kipkarkas en lamsribben kom ik dus niet.

Haaskarkas ook niet, konijn dus niet, fanzant en patrijs, eend en kwartel niet.

Qua spiervlees is hij ook een zeur. Wild niet, hert niet, eend niet.  >:( >:(

Dus afwisseling hebben we hier niet. Het lukt gewoon niet..... grrrrr....
beesteboelmona
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door beesteboelmona »

Aradia schreef: Ja, maar ik lees hier steeds over veel afwisseling, maar verder dan kipkarkas en lamsribben kom ik dus niet.

Je krijgt er dus 2 verschillende bot soorten in.
Daar zou ik gewoon vrede mee nemen.
Als hij dan nog 2 andere soorten spiervlees eet en van nog een ander dier orgaan dan is dat toch ook prima.
Hij zal er niet aan dood gaan dat hij geen haaskarkas eet. (tenzij je niks anders geeft natuurlijk)
Dus ik zou er gewoon vrede mee nemen en je er niet over opwinden en druk maken.
Het is altijd beter dan brok en veiliger dan kvv want daarvan weet je tenslotte niet wat ze er in stoppen. (volgens mij zit in de meeste kvv toch kipkarkas als bot?)
Eventueel kun je van de kip nog afwisselen qua bot deel dus ook een keertje vleugeltjes of nekjes.
Maar maak er geen wereld ramp van zou ik zeggen
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Aradia schreef: Ja, maar ik lees hier steeds over veel afwisseling, maar verder dan kipkarkas en lamsribben kom ik dus niet.

Eens met beesteboelmona, vleesbot van 2 diersoorten is op zich prima. Ik zou eerst een tijd voeren wat je hond lekker vindt. En er idd geen probleem van maken. Misschien kun je over een paar maanden nog eens iets anders voorschotelen, zien hoe het dan gaat. Lukt het niet, misschien na een half jaar nog eens, je weet nooit, maar eet hij het niet, jammer dan :)
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Parelhoen? Hier eten ze dat beiden graag en hier wordt geen wild gegeten (dus geen fazant, haas en wilde dieren die ook tam te krijgen zijn).
Wat ook nog wel eens kan helpen is om een andere leverancier te nemen of een ander botdeel van datzelfde dier. Of bio ipv plof.

Sien heeft volgens mij het laatste jaar vreselijk lopen miepen met de eendenvleugels van Herby. Ik heb zelfs mn laatste restanten eendenvleugels door de molen gedraaid, zodat ik Sien dan voor de gek kon houden dat het een muffin van Ot was, ik moest er zelfs kattenmelk doorroeren en dan at ze het nog met lange tanden.
Laatst had ik een kilo eendennekken van KB, want ik wilde toch wel graag eend voeren, omdat ze hier ook al geen wild eten en duif ook maar half met lange tanden tegenwoordig en ik niet te veel variatie wilde verliezen zo.
Vrijdag kreeg Sien de eerste eendennek en ze vond hem best stevig knagen, maar hij is wel opgegaan. Volgens mij vond ze hem ook lekker, want ze likte er wel veel aan.
Aradia
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Aradia »

Parelhoen zou ik moeten kijken of ie die gehad heeft. In principe heeft hij karkassen waar alles nog in zit (ingewanden en zo.) sowieso niet aangeraakt en alles wat wild is niet.
Smaakt toch anders blijkbaar..

Dan laat ik het inderdaad rusten en probeer ik in eerste instantie niets anders meer. Dan maar wat eenzijdiger hoor.

Hij eet wel verschillende soorten vis, ei, yoghurt e.d.

Fijn dat twee soorten bot in principe genoeg is...

Plaats reactie