1 grote homp paardenvlees

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: 1 grote homp paardenvlees

lauraV
5-sterren
5-sterren

Bericht door lauraV »

even op de oranjemarkt zoeken , wie weet kom je er 1 voor een paar euro tegen  ;)
smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Ik vind het ook veel gemakkelijker snijden als het spiervlees nog half bevroren is , en het scheelt idd gekledder
May Linn
5-sterren
5-sterren

Bericht door May Linn »

Herkenbaar van in het begin  :P
Moet zeggen dat ik nu een aardig systeem bedacht heb, waardoor het bijna niet meer kliederen is.
Ik zorg dat ik voldoende rode vleeskratten heb, daar gaan de dozen in om te ontdooien.
Als het zover ontdooit is dat ik het uit elkaar kan halen.
Dan ga ik eerst zakjes vouwen, dus 1 á 2 slagen het zakje omslaan en op elkaar stapelen, zoveel als ik nodig heb.
Het voordeel hiervan komt zo.

Dan pak ik de rode bak, verwijder de verpakking en haal het los van elkaar.
Daarna mijn handen wassen en drogen.
Dan pak ik de op elkaar gestapelde zakjes, de weegschaal en de mandjes uit de diepvries.

Dan 1 zakje op de weegschaal met de ene hand en met de andere hand schep ik het vlees erin.
Ik doe alles per kilo, dus dat is wel makkelijk.
1 van de 2 handen houd ik dus droog en zo blijft dus ook het zakje van de buitenkant droog waardoor ze niet aan elkaar vriezen.
Dan herhalen tot het vleeskrat leeg is.
Ik heb dan de vloer/aanrecht bezaait met volle open zakje.
Pak dan de mandjes van de diepvries. Vouw de volle zakjes om en stapel ze in de mandjes.
De mandjes gaan dan de diepvries in om in te vriezen.
Eenmaal ingevroren gaan de zakjes op hun plek in de vriezer.

Voila 1 krat leeg. Ik portioneer zo 100kg in uur, dat schiet tenminste op  :biggrin2:
Oh en die koude vingers, in het begin is het even koud merk ik, maar naar een tijdje voel ik er niks meer van.
Dus geen handschoenen ofzo hier.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Een blok van 10 kg aan elkaar gevroren spul haal ik uit de doos en leg ik op de bakplaat (of op 2 platen als het niet goed past) om te ontdooien. Zo blijft het kostbare vleesvocht voor de honden ook behouden.  ;)
nova
5-sterren
5-sterren

Bericht door nova »

Oesje72 schreef: Het is me gelukt hoor! ik heb 25 kilo paardenvlees (snippers) in heeeeeel veeel kleinere zakjes verpakt en weer in de diepvries gedaan.  :o

Ik was helemaal blij toen onze allereerste bestelling versvlees kwam, alles netjes per kilo verpakt, niks aan het handje. Maar die 25 kilo paardenvlees was 1 grote homp diepgevroren pakket. Eigenlijk wist ik het van te voren wel, maar als je de doos dan in je handen gedrukt krijgt, dan slik je toch wel een beetje. ::)
het heeft dus ook even geduurd voordat ik er stukken vlees af kon krijgen. Het ging nogal een beetje onhandig. Bloed dat door de doos begon te lekken, te weinig diepvrieszakjes om het in te doen, met een witte broek aan gaan lopen stuntelen, erg koude handen krijgen, een hele blije hond die om je heen staat te springen en al dit soort beginners-dingetjes.  :biggrin2:
Maar het is me dus gelukt, ik heb er 2 dagen over gedaan, maar in de diepvries zitten nu allemaal mooie pakketjes verpakte paardenvlees!

Ook had ik kippennekken besteld (die waren wel per kilo verpakt gelukkig) en die heeft hij ondertussen ook al mogen proeven; in het begin keek hij me echt met vragende ogen aan, hij wist ff niet wat hij er mee aan moest. Uiteraard deed hij vrijwel automatisch zijn bek open en begon er op te kauwen maar hij vond het toch wel gek dat ik het (voor de zekerheid) vast bleef houden. Na een paar aanmoedigingetjes is het helemaal goed gekomen en begon hij best blij te kwispelen toen ik er nog 1 pakte en nog 1 en nog 1 hahahha
De volgende morgen had hij een heel klein beetje gespuugd en daar vond ik een stukje bot tussen maar dat zal wel los lopen denk ik zo.

Volgens mij gaan we dit erg leuk vinden!  ;D
Barfen is  erg leuk ja en zeer verslavend.

Ik moet eerlijk bekennen, als ik een homp heb van echt 325 kilo, dan laat ik die deels ontdooien, ik haal daar aan de buitenkant een deel Laat zeggen de helft) vanaf en portioneer dat.
De resterende klomp gaat in zn geheel terug in de vriezer, het losgemaakte vlees portioneer ok in de gewenste hoeveelheden.
Voor spiervlees  en orgaan als hart en lever, maak ik gebruik van  lege melkpakken.
Daar gaat net een kilo in, en  dat is net een dagrantsoen voor mijn 2 honden.  Bovendien is het enigzins stapelbaar. Karkassen verpak ik in plastic zakken.
Oesje72
2-sterren
2-sterren

Bericht door Oesje72 »

Bedankt allemaal voor jullie reakties, er staan voor mij erg bruikbare tips in!  ;)

Binnenkort ga ik ook maar eens een karkasje van het e.o.a. proberen, zal hij ook vast kunnen waarderen.

We hebben een vrieskast met 7 lades en ik moet zeggen dat hij nu bijna helemaal vol zit... had ik toch die grote kist moeten nemen?!!  :o :biggrin2:
Ik heb er ook nog veel Carnibest inliggen en dat zijn niet echt handige rollen om een la mee op te vullen; er blijven altijd ruimtes ongebruikt over.. Ook hier moet ik mijn ritme nog even in vinden, maar dat komt helemaal goed!

Groetjes !!
Else
4-sterren
4-sterren

Bericht door Else »

Ik word er steeds makkelijker in waardoor het geklieder beperkt blijft.
Heb het geluk dat mijn hond 1 kg per dag eet en heb net zo lang zitten vogelen met zijn menu totdat het heel gemakkelijk is voor mij.
(geef bijvoorbeeld 2 dagen achter elkaar hetzelfde waarbij ik 1 kg vleesbot en 1 kg spiervlees uitleg en dan per dag 500 gram van beide geef)
Geef schapenpens en dat is ong 800 gram precies het gewicht wat hij nodig heeft.
Alleen de organen maak ik nog pakketjes van.

Grote stukken (had deze week ook 10 kg te ontdooien) leg in een dagje in de badkuip om te ontdooien. Maar goed als je het daarna gaat portitioneren zitten alsnog je hele armen en de keuken kastjes onder t bloed en ligt er kwijl van de hond achter je op de vloer ;)......

Heb met houten schotten 4 vakken in de vrieskist gemaakt. (1 voor vleesbot, 1 voor spiervlees, 1 voor orgaan waarbij ik voorin de pakketjes leg (lever/hart/maag/nier door elkaar en achterin de pens en dan nog 1 vak voor de visjes, de groentemix staat in een doosje ergens bovenop) Ik zorg dat er voldoende variatie in de vriezer zit en hussel alles door elkaar heen zodat je elke dag ongeveer wat anders pakt.
Ben helemaal blij met m'n systeempje want na een nieuwe bestelling een hele avond in dat koude vlees te moeten graaien vond ik toch best een gedoe.....
Voordat ik dit systeempje had zijn er wel een systeem of 5 aan vooraf gegaan en ook zeker een menu of 5 (en nog veel meer excel sheets met van allerlei ingewikkelde berekeningen)......... haha
Voordeel van hoe ik 't nu doe is dat mijn vriend het ook snapt :)
miik
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door miik »

Ik heb lege melkpakken ook geprobeerd, maar vond dat geen succes. Ze gingen bij mij bol staan (tevol gedaan ?) waardoor ze alsnog niet te stapelen waren, en ik vond het meer afval dan zakjes.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

nova schreef: Barfen is  erg leuk ja en zeer verslavend.

Ik moet eerlijk bekennen, als ik een homp heb van echt 325 kilo, dan laat ik die deels ontdooien, ik haal daar aan de buitenkant een deel Laat zeggen de helft) vanaf en portioneer dat.
De resterende klomp gaat in zn geheel terug in de vriezer, het losgemaakte vlees portioneer ok in de gewenste hoeveelheden.
Voor spiervlees  en orgaan als hart en lever, maak ik gebruik van  lege melkpakken.
Daar gaat net een kilo in, en  dat is net een dagrantsoen voor mijn 2 honden.  Bovendien is het enigzins stapelbaar. Karkassen verpak ik in plastic zakken.
:o die past nooit op mijn bakplaat  :biggrin2: :biggrin2:
*Marga*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Marga* »

Hoe lang en breed zou dat zijn 325 kilo?

Ik vind 10 kilo al zo veel ;)
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

32 van die grote dozen bij elkaar  :D
Benjy en Misty
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Benjy en Misty »

Ik heb nooit grote hompen vlees, het max. is 10 of 15 kilo. Dat laat ik in een grote bak ontdooien en verdeel het later in de porties die ze krijgen. Het dooivocht is voor de hondjes. Smullehhh....  :P

De zakjes deed ik voorheen dichtmaken met een bindel maar nu vouw ik ze op. Is ruimtebesparend. Ook ik ben begonnen met een vriezer met 7 lades waarvan er 4 voor de honden waren en 3 voor eigen gebruik. Later hebben we er nog een met 7 lades bij gekocht. Hier moet ik het mee doen want meer ruimte voor vriezers heb ik niet. Ondanks het energie zuinige label moet ik trouwens 6,- per maand meer gaan betalen.  >:(

Ik blijf het na bijna 2 jr een geklieder vinden. Vind de lippen echt smerig en strotten in 2 delen maken is ook niet mijn grootste hobby. Voor ik begon met barfen vond ik het al heel wat dat ik het vlees van manlief klaarmaakte. Brrrrr.... en nu sta ik met mijn handen in het "smerig" goedje te kliederen. Wat ik niet al over heb voor mijn hondjes.  ::)
nova
5-sterren
5-sterren

Bericht door nova »

pike schreef: :o die past nooit op mijn bakplaat   :biggrin2: :biggrin2:
ach ja, typfoutje heb je snel  ;D ;D

scheelt in deze alleen 300 kilo   ;D

meteen een flinke vriezer vol
nova
5-sterren
5-sterren

Bericht door nova »

Benjy en Misty schreef: Ik heb nooit grote hompen vlees, het max. is 10 of 15 kilo. Dat laat ik in een grote bak ontdooien en verdeel het later in de porties die ze krijgen. Het dooivocht is voor de hondjes. Smullehhh....  :P

De zakjes deed ik voorheen dichtmaken met een bindel maar nu vouw ik ze op. Is ruimtebesparend. Ook ik ben begonnen met een vriezer met 7 lades waarvan er 4 voor de honden waren en 3 voor eigen gebruik. Later hebben we er nog een met 7 lades bij gekocht. Hier moet ik het mee doen want meer ruimte voor vriezers heb ik niet. Ondanks het energie zuinige label moet ik trouwens 6,- per maand meer gaan betalen.  >:(

Ik blijf het na bijna 2 jr een geklieder vinden. Vind de lippen echt smerig en strotten in 2 delen maken is ook niet mijn grootste hobby. Voor ik begon met barfen vond ik het al heel wat dat ik het vlees van manlief klaarmaakte. Brrrrr.... en nu sta ik met mijn handen in het "smerig" goedje te kliederen. Wat ik niet al over heb voor mijn hondjes.  ::)

goed voor het ultieme barfgevoel  :biggrin2: :biggrin2:
Hondjes denken echt heel anders over lippen , en al helemaal als ze gedroogd zijn :D
was het de eerste keer dat je lip heb gekocht?
Benjy en Misty
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Benjy en Misty »

Nee, ik heb al meerdere keren lippen gekocht. Geloof dat dit de 4e keer was maar ik blijf het een smerige en glibberige bende vinden. De hondjes vinden het lekker en daar doe ik het voor anders gaf ik gewoon kvv. Maar nu weet ik écht wat ze eten, hebben ze wat te knagen en elke morgen komt Misty de keuken in rennen om alvast in haar bak te gluren/ruiken wat er vandaag op het menu staat en dat is het me allemaal wel waard.  :)

Drogen heb ik ze nog niet gedaan. Dat gaat dus het volgende plan worden. Ik wil alleen graag kleine stukjes hebben om te belonen en denk niet dat ze gedroogd klein te krijgen zijn en dus een smerig karweitje in aantocht. :-X

Plaats reactie