Help! Zelf malen.

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Re: Help! Zelf malen.

Limpy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Limpy »

Maar die ruiken tenminste vrij neutraal.
mirdj
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door mirdj »

Klopt maar dat zegt helemaal niets. Als snoepie besluit dat het niet eetbaar is zal hij er geen hap van nemen.  ::) ::)
Barbaravh
4-sterren
4-sterren

Bericht door Barbaravh »

Hier lopen ze allemaal heel hard weg van de kwartel. Kheb hem gepluimd en organen ed eruit gedaan, maar de kwartel is geen succes.
mirdj
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door mirdj »

Hier wordt het voorlopig alleen karkas. Als ze het zo eten ga ik een stap verder, anders verdwijnt het gewoon in een mix en dan eten ze het wel.
Limpy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Limpy »

Diena schreef: Hier lopen ze allemaal heel hard weg van de kwartel. Kheb hem gepluimd en organen ed eruit gedaan, maar de kwartel is geen succes.
Mét veren en gehele inhoud is hier ook geen succes, dat eet allen de rooie kliko.. de rest slepen alleen met vleugels en veren door het huis. Hier komen ook er ook alleen maar bloterikken in (zitten alleen maar niertjes/lever? in en wat a.s. eitjes en dat eten ze wel)
mirdj
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door mirdj »

Lupa komt morgen trouwens de bestelling afleveren dus ik weet waar ik me donderdag en vrijdag mee bezig kan houden. Daar gaan me vrije dagen :D
mirdj
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door mirdj »

Vandaag het laatste restje spiervlees in porties verwerkt met uiteraard 2 mekkerende katten om me heen. Max heeft een stukje eend gegeten, Snoepie moest uiteraard niet en ze hebben allebei een stukje konijn op. Snoepie vindt konijn zo lekker dat hij zelfs het stuk van Max pikte voor ik er erg in had, dus heb ik Max maar weer een nieuw stuk gegeven en ben er als scheidsrechter bij blijven staan.

Ik heb in ieder geval weer een vriezer vol. Van het weekend maar eens kijken wat ik ga malen want ook dat is weer hoog tijd.
mirdj
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door mirdj »

De wonderen zijn echt de wereld nog niet uit. Ze hebben vanavond voor het eerst hert gehad. Ze draaiden zich allebei om zodra ze aan hun bakje hadden geroken. Nu hoor ik toch een hoop geknaag uit de kattenkamer komen en het is niet Max, want die ligt hier te slapen. Snoepie eet nu dus iets dat Max niet moet, dat is echt voor het eerst, en hij staat op botjes te knagen (konijn) Zou er dan toch een barf kat in hem zitten?

Ik geef ze nu af en toe een portie spiervlees tussendoor en dat gaat eigenlijk goed. Snoepie loopt af en toe te mutsen, bv als hij de stukken te groot vindt, maar met een beetje haarbalpasta en ervoor zorgen dat de stukken niet te groot zijn eet hij het wel. Max eet eigenlijk alles dat je hem voor schotelt (behalve hert) dus die zal niet echt voor problemen zorgen. Ik denk dat ik binnenkort ook maar eens ga beginnen met een portie vleesbot/orgaan, eens kijken wat ze daar mee doen. Niet meer te hoeven malen zou toch wel lekker zijn, want de molen vertoond al de eerste slijtage sporen waardoor het mesje af en toe stilstaat.
Barbaravh
4-sterren
4-sterren

Bericht door Barbaravh »

Heb gisteren voor het eerst wat barf gemalen voor de katten en het valt in de smaak. Zelfs de oudste die nog geen stukje kippenfilet wil, heeft er toch al wat van geproefd.
Ik heb een mix van parelhoenkarkas, hertenvlees en kippenorgaan en een mix van kipkarkas, haas- en rundsvlees en kippenorgaan.
Nu deze 2 mixen vlot binnen gaan, ga ik nog wat verschillende soorten maken. Kwa botwerk heb ik nog duif, kwartel, konijn en eend, maar kwa spiervlees heb ik niet veel meer dan hert, haas en rund. Schaap, geit en paard weet ik niet of dit goed gegeten wordt door poezen?
Als ik voldoende variatie in mijn botwerk heb, is het waarschijnlijk wel geen drama dat ik het bij 3 soorten spiervlees hou?
Nathascha
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Nathascha »

Diena schreef: Heb gisteren voor het eerst wat barf gemalen voor de katten en het valt in de smaak. Zelfs de oudste die nog geen stukje kippenfilet wil, heeft er toch al wat van geproefd.
Ik heb een mix van parelhoenkarkas, hertenvlees en kippenorgaan en een mix van kipkarkas, haas- en rundsvlees en kippenorgaan.
Nu deze 2 mixen vlot binnen gaan, ga ik nog wat verschillende soorten maken. Kwa botwerk heb ik nog duif, kwartel, konijn en eend, maar kwa spiervlees heb ik niet veel meer dan hert, haas en rund. Schaap, geit en paard weet ik niet of dit goed gegeten wordt door poezen?
Als ik voldoende variatie in mijn botwerk heb, is het waarschijnlijk wel geen drama dat ik het bij 3 soorten spiervlees hou?
je zit toch aan meer dan 5 diersoorten in totaal?? Denk dat het heel goed is hoor!
Stel dat 1 van je katten een allergie heeft tegen 1 van deze soorten? dan moet je toch ook iets achter de hand houden om dat daarmee weer op te lossen?

Paard, lam en geit word hier ook gegeten door de katten. Zij het met iets meer moeite. Gevogelte en wild vinden ze hier het lekkerst. Maar die ik konijnkarkas, hertvlees en lamsorgaan. dan hoor je ze niet piepen hoor ;) gewoon een beetje er tussen verstoppen, dan eten ze alles op ten duur.
Limpy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Limpy »

Mijn katsels zijn ook best wel dol op paardenspiervlees.
Lam vinden ze soms lekker, ligt aan de leverancier.
Geit begin ik niet aan vanwege de lucht, als ik het bah vind dan vindt blixa het ook bah  ;D
(en als zij het 2x niet eet gaan de jongens het ook niet meer eten)
Barbaravh
4-sterren
4-sterren

Bericht door Barbaravh »

We zijn nu al een tijdje aan het malen en 2 van de 3 katten eten nu volledig van mijn gemalen barf. De oudste eet nog voornamelijk brokken met af en toe gemalen barf.
Nu een vraagje over mijn vleemolen, ik heb een porkert, een klein model. Mijn vlees stropt elke keer op tussen het mes en de gaatjesschijf, ik moet het meerdere keren losdraaien en het vlees vantussen de gaatjes te prutsen. Is er nog iemand met dit probleem?
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Is je mesje wel scherp genoeg?
Bij mij blijft er soms ook wat achter hangen, maar dat zijn dan specifieke dingen als draderig orgaan of vetter spiervlees of kippenvellen ofzo.
Barbaravh
4-sterren
4-sterren

Bericht door Barbaravh »

koekje schreef: Is je mesje wel scherp genoeg?
Bij mij blijft er soms ook wat achter hangen, maar dat zijn dan specifieke dingen als draderig orgaan of vetter spiervlees of kippenvellen ofzo.
Dat was ook mijn gedacht, maar ik heb er nog maar een zestal keer mee gemalen. Kheb geen idee wanneer dat zou moeten geslepen worden.
Het is enkel bij spiervlees, maar vandaag ook bij kalkoenvlees of is dit ook te draderig?
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Als je alleen spiervlees zonder vellen en zonder al te veel vliezen of bonken hard vet maalt, zou dat niet zo snel mogen. Snij je het wel in stukjes die niet te groot zijn?
Je kan proberen de snijkanten van het mesje even langs een wetsteentje te halen (dus beetje slijpen) en kijken of het dan beter gaat.

Plaats reactie