Jeuk blijft ook met Barf

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Jeuk blijft ook met Barf

MauriceF
2-sterren
2-sterren

Bericht door MauriceF »

Veerle-scrappyToo schreef: Wat misschien ook wel goed is om te doen is toch één of twee diersoorten achter de hand houden voor mocht je toch moeten gaan elimineren.  Ik denk bvb aan konijn,...
Als blijkt dat je toch zou moeten gaan elimineren en nu alles gaat geven kan je nadien wel in de problemen komen.  Ik dacht aan konijn omdat dit een diersoort is waar je makkelijk aan kan komen én waarvan je compleet kan voeren ( dus vlees,bot en orgaan).
Ik heb bij Nena vroeger ook een dagboek bijgehouden en dat is echt een heel goed hulpmiddel omdat je nadien altijd nog even kan nakijken of er nog ergens een lijn in te vinden is.  
Ik hoop voor je dat je het vlug vind, een jeukhondje is echt niet leuk  :-\ en ik spreek uit ervaring.

Je zegt dat er soms periodes zijn dat er geen jeuk is geweest, kan je hier al ergens een constante in vinden die toen wegviel?  En dan kan dat idd iets uit de voeding geweest zijn maar evengoed idd een wandelplek die niet werd bezocht...
Was de jeuk er ook al in de winter of zijn de winters jeukvrij ( ik weet niet hoe lang de jeuk er al is en hoe oud het hondje is)
De jeuk ging meestal na een halve a week weg nadat ik op ander voer overging. Vandaar dat ik daar altijd een link mee heb gelegd. Dan is de jeuk er 2 a 3 weken niet meer en dan begint het weer van voor af aan. Omdat er naar mijn idee een direct verband ligt/lag met het veranderen van voer en het stoppen van de jeuk heb ik nog steeds het idee dat hij ergens niet tegen kan.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

ok, dus wat ga je nu doen? eerst een tijd een degelijk barf menu voeren, of gelijk beginnen met elimineren?
MauriceF
2-sterren
2-sterren

Bericht door MauriceF »

nienk schreef: ok, dus wat ga je nu doen? eerst een tijd een degelijk barf menu voeren, of gelijk beginnen met elimineren?
Wat versta je onder degelijk? ik ben al een maand 100% aan het barfen, omdat de jeuk wegging dacht ik dat de problemen waren verholpen. Omdat de jeuk weer begint na 3 a 4 weken, heb ik het gevoel dat hij dus ergens allergisch voor is. Maar omdat ik dat niet zeker weet vraag ik hulp. Naar mijn idee heeft een dagboek zeker zin, maar ik twijfel of ik direct met elimineren moet beginnen.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

Nou je kan nu 2 dingen doen: verder gaan met je menu, en kijken hoe het gaat. of gaan elimineren. ik weet niet wat de kans is dat de jeuk vanzelf ophoud na het een tijd voeren van een goed menu zonder de meest standaard jeuk veroorzakers (graan, nachtschade familie groentes, gekochte gedroogde snacks). elimineren is nou eenmaal gedoe, dus ik kan me zo voorstellen dat je dat niet wilt doen als het niet per se hoeft.
MauriceF
2-sterren
2-sterren

Bericht door MauriceF »

maar als je mijn menu zo leest, heb je dan het idee dat ik verkeerd voer. Naar mijn idee voer ik nu geheel barf en niks anders, vandaar dat ik verbaasd was dat de jeuk terugkwam. Ik ga dan toch een dagboek bijhouden en waarschijnlijk elimineren.. het is zo ontzettend vervelend dat hij continu jeuk blijft houden!
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

over menu's weet ik niet genoeg (ben zelf ook beginnend barfer).

wat ik bedoel, wat krijgt je hond nog naast zijn barfhap?

aan koekjes, kluiven, snacks, tussendoortjes?

ik zit hier ook met een jeuk hond, dus weet hoe vervelend het is. ik ben sinds afgelopen december bezig met elimineren, en hoewel Reus jeuk vrij het absoluut waard is, is het best frustrerend soms. daarom zou ik als ik jou was eerst heel goed te raden gaan of er andere dingen zijn die je eerst kan proberen. ook omdat je al veel diersoorten gegeven hebt en dat het elimineren nog wat lastiger maakt.
Veerle-scrappyToo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Veerle-scrappyToo »

MauriceF schreef: Het volgende aan BARF gegeven: Eendenvleugels, Hertnekken, Hertenvlees, Kippen nekken, Kippen lever, Runder Hart, Runder Nier, Runder Spiervlees, Zalmkoppen, Eendspiervlees met vel, Kalkoen.

De volgende soorten gevoerd: Lotgering compleet (Rund, lam, kip) Lotgering pens compleet (Rund, Lam). Smuldier (pens/vlees compleet) runderpens, lever, hart, schapenvet, groenten, ontsloten tarwe, zonnebloemolie, vitamines en mineralen. Smuldier (vlees compleet) rundvlees, lever, hart, schapenvet.

Als ik het zo neerzet, dan zie ik dat er in alle voeding rund zit, zou hij dus blijkbaar allergisch voor Rund kunnen zijn? Slimme vraag trouwens, dank je..
MauriceF schreef: Wat versta je onder degelijk? ik ben al een maand 100% aan het barfen, omdat de jeuk wegging dacht ik dat de problemen waren verholpen. Omdat de jeuk weer begint na 3 a 4 weken, heb ik het gevoel dat hij dus ergens allergisch voor is. Maar omdat ik dat niet zeker weet vraag ik hulp. Naar mijn idee heeft een dagboek zeker zin, maar ik twijfel of ik direct met elimineren moet beginnen.
Ik ben even niet goed mee ( mijn hersenen zijn uitgevallen  ;D :D) want ik ken die kvv's niet echt.  Bvb die lotgering compleet was dat rund appart, lam appart en zo of zaten die drie soorten samen omdat er bvb rundspiervlees, lamspens en kip als bot in zit ( en tewijl ik dit schrijf lijkt me dat zoooo onlogisch  ??? hoewel wat heeft rund dan als bot want runderbot is toch te hard  :-\)

Als je die periode van kvv bekijkt... gaf je dan bvb eerst drie weken lam en dan drie weken rund en dan een paar weken weer iets anders of ging het in de trend van: elke dag een andere vleessoort?  Als je dagelijks wisselde kan ik me moeilijk voorstellen waarom het dan plots toch wegging.  Als de jeuk wegging ook al bleef je rund geven dan lijkt het me sterk dat hij alleen allergisch is voor rund.

Als je elimineren niet echt ziet zitten...dan zou ik voorstellen dat je even kijkt aan welke vleessoorten je kan geraken en daarmee een menu opstelt, dat hier even bij ons op barfplaats gooit zodat we kunnen meedenken met je.  Ik raad je echt aan om 1-2 diersoorten achter de hand te houden (en ik zeg het nog maar een keer, ik denk bvb aan konijn  :biggrin2: ) zodat je zeker diersoorten hebt om te gaan elimineren mocht het toch nodig blijken.
Zelf zou ik bvb wel al een menu opstellen zonder kip, rund en elke vorm van granen.

Wat gaf je als "snoepgoed" aan je hond.  Is er een mogelijkheid dat er daar iets mis ging?  Kant en klare koekjes waar bvb granen in zitten, kleur- of smaakstoffen, bewaarmiddelen...  Heb je daar al bij stil gestaan?  Misschien waren het telkens periodes dat je minder snoepgoed of knaagbenen gaf waardoor de jeuk ook minderde?
Veerle-scrappyToo
5-sterren
5-sterren

Waar ik ook nog aandenk...Is er ergens een verband te zien tussen het ontvlooien en het wisselen van de voeding? 
Ben je er 100% zeker van dat er niet telkens één vlo ergens achterbleef die dan terug vermeerderen kon omdat het vlooienspul was uitgewerkt?  1 Vlo is al genoeg om jeuk te geven en niet alle producten werken ook altij deven goed.  Ik heb het hier zelf ondervonden met frontline...altijd tevreden van geweest maar nu heb ik gemerkt dat het hier toch niet meer zijn werk doet zoals het moet ( na 2 weken het product op te hebben zat er toch een vlo bij onze pup  >:().  En ik heb een hond die allergisch aan vlooien...die moet maar één beet krijgen om jeuk te hebben.

Het lijkt me sterk dat het ontvlooien dan ook altijd ergens bijna gelijk viel met het veranderen van voer maaar...niets uitsluiten bij een jeukhondje. Ik had nooit gedacht een hond te krijgen die allergisch is aan gras bvb  :-X
MauriceF
2-sterren
2-sterren

Bericht door MauriceF »

Mijn hond heeft geen vlooien en ik geef hem er eigenlijk ook niks voor. Dus dat kan het niet zijn, lijkt mij.

De KVV's die ik gaf waren altijd compleet, dus er zaten meerdere soorten door elkaar heen. Wel gaf ik vaak maar 1 soort tegelijk om te proberen. Dan na een maand veranderde ik vanwege de opnieuw beginnende jeuk. Wel heeft mijn moeder de afgelopen dagen een paar keer een koekje gegeven bij het uitlaten heeft ze opgebiecht. Dus dat zou het kunnen zijn, alhoewel hij met de KVV's geen koekjes erbij kreeg.

Als hij allergisch voor gras zou zijn (zou een goede mogelijkheid kunnen zijn vanwege mijn tuin). Daar kun je volgens mij op een snelle manier achter komen door hem te testen op allergie bij de DA?

Daarnaast lijkt een eliminatiedieet mij geen probleem, je kunt via websites altijd wel aan de diersoorten komen. Maar het is natuurlijk wel heel eenzijdig, bvb alleen konijn. Ik zou natuurlijk een menu kunnen samenstellen waar bvb kip en rund niet in voorkomen...
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

als je wilt gaan elimineren, dan moet je het goed doen. dus met 1 diersoort beginnen, en dat minstens 6 weken. dan per paar weken iets toevoegen. anders heeft het simpelweg (in mijn ogen) geen zin en kom je nergens achter.

maar, kreeg je hond dan helemaal niets naast de kvv? niets te kluiven ofzo?
Veerle-scrappyToo
5-sterren
5-sterren

MauriceF schreef: Mijn hond heeft geen vlooien en ik geef hem er eigenlijk ook niks voor. Dus dat kan het niet zijn, lijkt mij.

De KVV's die ik gaf waren altijd compleet, dus er zaten meerdere soorten door elkaar heen. Wel gaf ik vaak maar 1 soort tegelijk om te proberen. Dan na een maand veranderde ik vanwege de opnieuw beginnende jeuk. Wel heeft mijn moeder de afgelopen dagen een paar keer een koekje gegeven bij het uitlaten heeft ze opgebiecht. Dus dat zou het kunnen zijn, alhoewel hij met de KVV's geen koekjes erbij kreeg.

Als hij allergisch voor gras zou zijn (zou een goede mogelijkheid kunnen zijn vanwege mijn tuin). Daar kun je volgens mij op een snelle manier achter komen door hem te testen op allergie bij de DA?

Daarnaast lijkt een eliminatiedieet mij geen probleem, je kunt via websites altijd wel aan de diersoorten komen. Maar het is natuurlijk wel heel eenzijdig, bvb alleen konijn. Ik zou natuurlijk een menu kunnen samenstellen waar bvb kip en rund niet in voorkomen...
Via bloedonderzoek kan je idd achterhalen of ze allergisch zijn aan grassen, mijten, vlooien,.... alleen niet voor voedsel ( hoewle iemand op een ander forum zegt dat het bij haar wel gelukt is.  
Als je zeker wil weten of het aan het eten ligt zal je toch iets moeten doen in je menu om zekerheid te krijgen.  Als je het niet ziet zitten om al meteen te elimineren zou ik voorstellen dat je dus idd een menu opstelt zonder kip en rund én zonder granen ( geen koekjes, zou rijst ook vermijden)  Maar dus 1-2 soorten achter de hand houden voor als je moet elimineren.
Dat het eenzijdig zou zijn...het kan geen kwaad om een paar weken achter elkaar één diersoort te geven maar je kiest dan best wle een diersoort waar je compleet van kan voeren om zo weinig mogelijk kans te maken op tekorten.  Van konijn kanje makkelijk alles vinden en als je even zonder valt kanje desnoods eens een konijn voor menselijke consumptie kopen.  Dan hoef je niet zonder te vallen ( maar is wel iets duurder)
Wat betreft de koekjes...dat kan dus echt niet tijdens een eliminatiedieet of je moet zelf aan de slag.  Je kan perfect vlees of organen drogen in je oven zodat hij wel iets te snoepen kan krijgen.  En dan is het kwestie van zorgen dat je anderen voorbent bi het geven van een koekje: zo snel mogelijk je eigen koekjes in hun handen duwen :P
Als je bedoelt dat het voor je hond eenzijdig wordt al die weken hetzelfde vlees...ons Nena heeft daar geen problemen mee gehad hoor ;D

Wat zou je willen gaan doen?
MauriceF
2-sterren
2-sterren

Bericht door MauriceF »

Niet vaak. Heel soms een runderstrot maar dat was echt incidenteel.
MauriceF
2-sterren
2-sterren

Bericht door MauriceF »

Veerle-scrappyToo schreef: Via bloedonderzoek kan je idd achterhalen of ze allergisch zijn aan grassen, mijten, vlooien,.... alleen niet voor voedsel ( hoewle iemand op een ander forum zegt dat het bij haar wel gelukt is.  
Als je zeker wil weten of het aan het eten ligt zal je toch iets moeten doen in je menu om zekerheid te krijgen.  Als je het niet ziet zitten om al meteen te elimineren zou ik voorstellen dat je dus idd een menu opstelt zonder kip en rund én zonder granen ( geen koekjes, zou rijst ook vermijden)  Maar dus 1-2 soorten achter de hand houden voor als je moet elimineren.
Dat het eenzijdig zou zijn...het kan geen kwaad om een paar weken achter elkaar één diersoort te geven maar je kiest dan best wle een diersoort waar je compleet van kan voeren om zo weinig mogelijk kans te maken op tekorten.  Van konijn kanje makkelijk alles vinden en als je even zonder valt kanje desnoods eens een konijn voor menselijke consumptie kopen.  Dan hoef je niet zonder te vallen ( maar is wel iets duurder)
Wat betreft de koekjes...dat kan dus echt niet tijdens een eliminatiedieet of je moet zelf aan de slag.  Je kan perfect vlees of organen drogen in je oven zodat hij wel iets te snoepen kan krijgen.  En dan is het kwestie van zorgen dat je anderen voorbent bi het geven van een koekje: zo snel mogelijk je eigen koekjes in hun handen duwen :P
Als je bedoelt dat het voor je hond eenzijdig wordt al die weken hetzelfde vlees...ons Nena heeft daar geen problemen mee gehad hoor ;D

Wat zou je willen gaan doen?
Ik denk dat het beste is om het in een keer goed toe te passen, zeker nu mijn vriezer leeg begint te geraken en ik opnieuw moet bestellen. Dus dan met konijn aan de slag en hopen dat het niks anders zal zijn. Ik zal is kijken welke site ik dat het beste kan bestellen. dank je voor de info.

Wat ik mij ook nog afvraag: is het mogelijk dat een hond na het eten van een bepaalde diersoort een allergie op kan bouwen en begint met jeuken na 3 a 4 weken?
Laatst gewijzigd door MauriceF op ma 09 mei 2011, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Veerle-scrappyToo
5-sterren
5-sterren

Misschien kan je hier net zoals Nienk met Reus en PAtj 88 met Jasco zelf een nieuw topic openen bij de start van je eliminatiedieet.  Dan kan je daar alle info verzamelen en alle vragen ook stellen.  Zo blijft alles gebundeld.  Is makkelijk voor jou en voor ons ook. Als we meedenken kunnen we makkelijk terug kijken in plaats van 7 keer dezelfde dingen te vragen  ::)

Ik wens je in elk geval héél veel succes en hopelijk zie je snel resultaat!!  Hou ons op de hoogte!
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

dat topic aanmaken lijkt me inderdaad praktisch voor iedereen.

over dat allergie opbouwen, daar lopen de meningen en 'feiten' nogal over uit een. de een zegt dat je een allergie binnen 2 weken moet merken, de ander zegt dat het kan dat een hond na een hele tijd (weer) een allergie op kan bouwen voor iets. ik weet het niet zo goed, Reus zijn klachten zijn begonnen toen hij bijna 2 was, dus hij is niet altijd allergisch geweest, zou ik in zeker mate zeggen. mensen kunnen ook in of uit een allergie groeien.

1 dingetje dat ik je nog even mee wil geven: mocht je het idee hebben dat je er zelf niet helemaal uit komt, of dat het anders voeren niet het gewenste effect heeft, een holistisch dierenarts kan jou en je hond dan wellicht een heel eind verder helpen.

succes!!

Plaats reactie