Elimineren stopgezet.

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Vorderingen eliminatie-dieet Jasco. Update week 15

Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

Nienke,

Hoelang zou ik dit nu moeten doen voor ik hem een heel konijn geef?
Binnen 2 dagen ga ik rund testen ... SPANNEND !
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

hmm dat zou je even aan de iets ervarene barfers moeten vragen. Reus kreeg stukken konijn karkas al voordat hij eendennekken kreeg, en heeft daar nooit problemen mee gehad. (hij zelf dan, hij heeft wel met een bloedend stuk konijn rond gerend in een vakantie huisje met vloerbedekking, maar daar kon hij eigenlijk maar weinig aan doen. gelukkig vond hij het niet erg om de rest van de vakantie buiten in de sneeuw of in de wc te eten.)

ik denk dat het wel goed moet gaan hoor, delen konijn lijken mij minder aantrekkelijk om slecht gekauwd in te slikken dan een eendennek. qua vertering zou Jasco ondertussen wel goed moeten zitten, hij krijgt al een tijd rauw immers. wacht sowieso even morgen zijn ontlasting af zou ik zeggen.
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

nienk schreef: hmm dat zou je even aan de iets ervarene barfers moeten vragen. Reus kreeg stukken konijn karkas al voordat hij eendennekken kreeg, en heeft daar nooit problemen mee gehad. (hij zelf dan, hij heeft wel met een bloedend stuk konijn rond gerend in een vakantie huisje met vloerbedekking, maar daar kon hij eigenlijk maar weinig aan doen. gelukkig vond hij het niet erg om de rest van de vakantie buiten in de sneeuw of in de wc te eten.)

ik denk dat het wel goed moet gaan hoor, delen konijn lijken mij minder aantrekkelijk om slecht gekauwd in te slikken dan een eendennek. qua vertering zou Jasco ondertussen wel goed moeten zitten, hij krijgt al een tijd rauw immers. wacht sowieso even morgen zijn ontlasting af zou ik zeggen.
Ik zal em eens een menu geven van eendennekken met hart nier en paardenspiervlees.
nu heeft hij enkel gisteren en vandaag 1 nek gegeten naast zen menu van elke dag.
Veerle-scrappyToo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Veerle-scrappyToo »

Ik zou inderdaad eerst een paar dagen gewoon bij de eendenek blijven en zijn ontlasting goed in de gaten houden.  Als daar niets van stukjes bot terug komen zou je volgens mij gemakkelijk een stuk konijn kunnen proberen. Nog geen gans konijn, ik zou stuk per stuk proberen zodat je de ontlasting goed kan opvolgen.  Dus een dag de kop en nek en ribbenkast, dan een volgende dag een stuk rug en dan nog later een stuk met poten?

Ik ben benieuwd voor de rundtest.  Ik duim dat hij ook goed gaat!
Patj88
3-sterren
3-sterren

Re: Vorderingen eliminatie-dieet Jasco. Update week 17

Bericht door Patj88 »

nog even een korte update.

alles gaat goed met jasco. Hij kauwt zen eendenekken goed maar eet ze met minder smaak op dan de mixen die ik hem geef.
Sinds donderdag krijgt hij rundvlees ik ben benieuwd hoe dit gaat verlopen.
Stoelgang is tot nu toe nog altijd ok.
Zen vacht is mooi maar hij heeft soms nog wat schilfers en talg afscheiding.
Ik had hem is gewassen en dan is dit een maandje beter geweest...

Ik volg nu alles goed op want rund blijftt een tricky diersoort he. Als dit goed gaat hebben we een grote stap gezet...

Groeten Peter ;)
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

Even een vraagje.

Sinds verleden week donderdag kreeg jasco rund bij zen menu elke dag 250gr.
Dinsdag merkte ik dat hij merkelijk doffer was en meer schilfers had.
Kan zo een hevige reactie zich al voordoen om zo'n korte tijd.
Hij af van donderdag tot dinsdag zo'n 1.5kg rund.

Groeten Peter
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

ja dat kan zeker, mits je zeker weet dat er geen anderen factoren een rol kunnen spelen, kan je nu concluderen dat Jasco rund niet verdraagt.

heb je voor de rest alles het zelfde gevoerd, heb je niets anders gedaan met Jasco, niet op andere plekken geweest, geen ander schoonmaak/was middel, etc?
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

nienk schreef: ja dat kan zeker, mits je zeker weet dat er geen anderen factoren een rol kunnen spelen, kan je nu concluderen dat Jasco rund niet verdraagt.

heb je voor de rest alles het zelfde gevoerd, heb je niets anders gedaan met Jasco, niet op andere plekken geweest, geen ander schoonmaak/was middel, etc?
neen enkel het rund is anders. hij heeft deze week wel een gebakken stuk varkensvlees gejat maar dan had ik wel al gezien dat het verergerd was.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

dus de verergering was er al voor het varkensvlees? dan zou ik rundvlees uit zijn menu gooien, en aantal weken zonder iets anders toe te voegen het menu van voor het rundvlees geven. het kan namelijk best een tijd duren voordat hij de verslechtering weer te boven is. misschien kan je dat proces wat helpen met een kuurtje probiotica, en/of een ander homeopatisch middel wat zijn weerstand verhoogd.
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

nienk schreef: dus de verergering was er al voor het varkensvlees? dan zou ik rundvlees uit zijn menu gooien, en aantal weken zonder iets anders toe te voegen het menu van voor het rundvlees geven. het kan namelijk best een tijd duren voordat hij de verslechtering weer te boven is. misschien kan je dat proces wat helpen met een kuurtje probiotica, en/of een ander homeopatisch middel wat zijn weerstand verhoogd.
Ja dat rund geef ik niet meer hoor dat ga ik hier aan men katten voeren. Van het varkenvleed kan het niet zijn.
Ik heb net zen vacht afgespoeld met water om zo het overtollige talg en schilfers weg te spoelen.
Ik vroeg me ook af is er een limiet van vis die je mag voeren ?
Ik zou nu eerder willen makreel geen toevoegen aan zen menu.
Ik ben wel van plan om eerst 4 weken het oude menu van konijn,paard,zalm en eend te gaan geven.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

er loopt een topic over veel vis voeren, daar worden verschillende meningen gegeven over hoeveel vis te voeren.

wel balen, net nu het zo goed ging! aan de andere kant heb je nu wel weer een boosdoener gevonden, dus je weet nu dat je in ieder geval niet voor niks bent begonnen aan het eliminatie dieet!
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

nienk schreef: er loopt een topic over veel vis voeren, daar worden verschillende meningen gegeven over hoeveel vis te voeren.

wel balen, net nu het zo goed ging! aan de andere kant heb je nu wel weer een boosdoener gevonden, dus je weet nu dat je in ieder geval niet voor niks bent begonnen aan het eliminatie dieet!
Idd een geluk dat ik begonnen ben met een eliminatie! En niet overgegaan ben op kvv. Al was ik van plan als rund goed verdragen werd een complete kvv te gaan testen. Het zal dus op een selectief menu blijven.
Kan je me dit topic effe doorgeven over vis.
Nu krijgt Jasco elke dag al 250gr zalmmix van kiezebrink ik ga ook eens de zalmlijven kopen.
Verdere stappen in zen eliminatie schrikken me nu echt weer af he het ging net zo goed.
Verschillende soorten vis en hert zijn de enige zaken waar ik zo meteen kan aan denken om te gaan voeren.
Voorlopig blijft hij nu weer een aantal weken op zen oude menu staan.
Veerle-scrappyToo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Veerle-scrappyToo »

Ik denkd at het dit topic was:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,87390.0.html

Het is even een tegenvaller als er iets een slechte reactie geeft maar anderzijds wel iets om blij voor te zijn want je heb een boosdoener gevonden.  Zo zie je dat het inderdaad niet voor niets is geweest.  Het lijkt wel even een stapje terug maar dat is het zeker niet.
Hoewel ik je gevoel ken hoor.  Gaat het net lekker en wordt het terug overhoop gegooid  >:(
Maar eens Jasco er weer door is is dat allemaal vergeten  ;)

Ik vind hert een goede volgende stap...mocht dit lukken heb je toch al voldoende diersoorten om een mooi menu mee uit te bouwen.  Haas is misschien ook een mogelijkheid?
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

jup, dat topic bedoelde ik.

heb je al aan lam gedacht?
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

nienk schreef: jup, dat topic bedoelde ik.

heb je al aan lam gedacht?
Mijn DA (die wel niets over rauwe voeding kent) noemde lam,rund en kip op als meest risico houdende diersoorten.

Plaats reactie