Nieuw topic, kruisbanden vervangen Dalmatier

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Nieuw topic, kruisbanden vervangen Dalmatier

koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Ik kom niet zo vaak in de ziekehondenafdeling, maar lees soms eens een stukje mee.
Ik lees hier dat zowel Whisper, als Linga en Kiek stijve poot hebben. Sien heeft 2 jaar geleden na een ongeluk ergens in de tuin haar knieband volledig afgescheurd; ze had daardoor acute patella luxatie graad 4. Sien kreeg bij de gewone dierenarts ook een teugel, hij vond doca niet nodig en dat heb ik dus ook niet gedaan. Sien is een poes van toen bijna 3 jaar (nu bijna 5) en best actief en gespierd en iets te dik. Sien heeft korte dunne pootjes (en een kort staartje).
Siens herstel duurde ook iets langer dan gebruikelijk, omdat ze haar kippenpoot tijdens de benchrust waarschijnlijk verdraaid heeft toen ik er niet was (ik kwam 's avonds laat thuis en Sien zat te gillen in de bench en kon ineens niet meer op haar kippenpoot staan). Sien heeft nog lang en soms nog als ze op tafel of de armleuning van de bank zit, met de kippenpoot naar beneden gehangen.
Nog steeds is haar kippenpoot aardig stijf en ik ga er niet meer vanuit dat het weggaat. Ik merk dat Ot echt veel atletischer is dan Sien. Dit is voor een gedeelte vast ook bouw en Otje is een jaar jonger, maar het grootste gedeelte wijd ik aan de operatie. Sien heeft moeite met hoog springen en zigzag rennen. Ze kan nog steeds op aardig tempo sjezen en een kudde olifanten nadoen, maar ze is eerder moe, bij stress heeft ze weer een zere kippenpoot (kan heel goed psychisch zijn) en ze rent bij voorkeur alleen in 1 rechte lijn.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Xgor schreef: Heb De Tweede Lijn gebeld voor Whispers knie, ik moet eerst naar de da. Er zit een harde bult aan de binnenkant van haar knie. Is de knie van Linga ook zo dik.
Nee, Linga's knie is niet dik. Er zit wel een verdikte rand in de knie maar dat is hard en ik vermoed dat het littekenweefsel is. Maar qua complete dikte is de knie net zo dik als de gewone gezonde knie.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Wat trouwens Linga's redding is geweest is fysiotherapie.
Xgor
1-ster
1-ster

Bericht door Xgor »

Heel veel meegemaakt met Whisper deze week. We zijn naar De Tweede Lijn geweest, de meniscus was beschadigd en haar knie moest weer geopereerd worden, meteen de volgende dag laten doen, maar wat is Whisper ziek geweest en wat heeft ze geleden, ze had veel pijn en durfde de hele nacht niet te liggen. Pas de volgende dag kon ik haar op haar kussen krijgen. De avond na de operatie nog naar de dierenarts voor een injectie met pijnstilling. Ze was heel ziek en beroerd. Haar voorpoot was heel dik vanwege een aderontsteking door het infuus, dat werd in een zwachtel gedaan met betadine. Nu gaat het beter, ze gebruikt haar been al en ze staat op haar hele voet ipv op haar tenen.
We hebben het ergste gehad maar het was heel zwaar.
Hopenlijk kunnen we over een paar maanden weer es naar het bos!
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

Bericht door spreeuwtje »

Jeetje wat een ellende weer! Wat hebben ze nu gedaan? Weer banden vervangen of nu ook een TTA?  Sterkte ermee!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Xgor schreef: Heel veel meegemaakt met Whisper deze week. We zijn naar De Tweede Lijn geweest, de meniscus was beschadigd en haar knie moest weer geopereerd worden, meteen de volgende dag laten doen, maar wat is Whisper ziek geweest en wat heeft ze geleden, ze had veel pijn en durfde de hele nacht niet te liggen. Pas de volgende dag kon ik haar op haar kussen krijgen. De avond na de operatie nog naar de dierenarts voor een injectie met pijnstilling. Ze was heel ziek en beroerd. Haar voorpoot was heel dik vanwege een aderontsteking door het infuus, dat werd in een zwachtel gedaan met betadine. Nu gaat het beter, ze gebruikt haar been al en ze staat op haar hele voet ipv op haar tenen.
We hebben het ergste gehad maar het was heel zwaar.
Hopenlijk kunnen we over een paar maanden weer es naar het bos!
Allemachtig, dat klinkt zeer heftig :o :(

Ik ben ook benieuwd, hebben ze een TTA of TPLO gedaan? Of er nylon teugels (kunst kruisbanden) in gezet?

Ik hoop dat ze nu snel hersteld!!!!!!!!!!!!!!!!!
Xgor
1-ster
1-ster

Bericht door Xgor »

Ze hebben eind januari lichaamseigen kruisband aangelegd, toen was de meniscus nog heel, ook omdat ik er vroeg bij was. De kruisband zit heel goed, de knie is erg stabiel. Dat is goed genezen. De beschadigde delen van de meniscus zijn verwijderd en nu maar hopen dat we over een paar maanden lekker naar het bos kunnen. Hoe is het met linga en mag je al wat met haar doen?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Xgor schreef: Ze hebben eind januari lichaamseigen kruisband aangelegd, toen was de meniscus nog heel, ook omdat ik er vroeg bij was. De kruisband zit heel goed, de knie is erg stabiel. Dat is goed genezen. De beschadigde delen van de meniscus zijn verwijderd en nu maar hopen dat we over een paar maanden lekker naar het bos kunnen. Hoe is het met linga en mag je al wat met haar doen?
Aha, OK. Dus ze hebben nu alleen de beschadigde delen van de meniscus weggehaald... Die zijn bij Linga ook weggehaald. Alleen in de eerste operatie. Met Linga gaat het goed. Ze loopt behoorlijk. Ze is natuurlijk 8 maanden geleden geopereerd ze loopt al weer een tijdje los in het bos. Maar, je blijft het zien hoor, dat haar knie niet in orde is. En zo sterk als ie was wordt het nooit meer. Als ze een beetje een verkeerde beweging maakt, loopt ze gelijk weer dagen/weken kreupel.
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

wat vreemd dat die meniscus alsnog stuk is gegaan toch?
enig idee hoe dat gekomen is?

kiek loopt de laatste dagen weer behoorlijk goed..
niet/nauwelijks kreupel..
als ze los is en heeft gespeeld.. dan loopt ze daarna idd wat moeilijk.. maar bij de volgende wandeling is dat alweer over..
kiek is 3 maanden terug geopereerd.. dus ik vermoed dat het bij haar wel zo goed als volledig hersteld..
daarnet voor t eerst weer gefietst..
het ging zo lekker dat ik zomaar 3 kwartier onderweg geweest ben..
eigenlijk te lang.. of 3/4 ging ze toch kortere passen maken en later wat kreupelen..
maar omdat ze dat bij los idioot rennen al eerder heeft, maak ik me daar niet zo'n zorgen om..
rechtdoor in een stabiel tempo lijkt me beter dan dat gedubbele flikflak van haar als ze losloopt..
Xgor
1-ster
1-ster

Bericht door Xgor »

wat vreemd dat die meniscus alsnog stuk is gegaan toch?
enig idee hoe dat gekomen is?

Nee, dat gebeurd vaak bij kruisbandletsel, maar met de kruisbandoperatie was de meniscus nog heel.
Enfin, het gaat nu heel goed, ik vind het nu ook wel genoeg voor ons allebei, whis en ik.
Ze heeft echt haar ondeugd blik weer, maar ik moet haar nog 2 maand rustig houden...
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

ja nee dat snap ik.. maar haar banden waren gerepareerd en toen gingen ze alsnog stuk..
ik dacht dat dat dan niet maar zou mogen gebeuren.. :)

sterkte ermee..  :-*

Plaats reactie