BARF/KVV & laag inkomen -> barfmenu gemaakt

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Re: KVV & laag inkomen

tripkippiej
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door tripkippiej »

Mijn puntje ligt in Zeeuws-vlaanderen: Graauw (hulst/terneuzen)

tot nu toe veel bij caroba besteld, omdat ze bijna geen verzendkosten rekenen en de service goed is.

Iemand nog tips en/of antwoord over de vraag van zo'n handmolentje en/of een (niet al te dure) elektro molen?
Lonaa
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lonaa »

De belangrijkste vraag: Is het te doen om bv kippen/konijnkarkassen/nekken te malen met een handmaler? (geen elektrische)

Geen idee.

Op de website van gelukkigdier staat als percentage:
45% vleesbot
40% spiervlees
15% orgaan

Is dat een goede verhouding of moet er ergenst wat af/bij?
Als bijproduct zou ik evt kuikens kunnen geven; daar zijn ze enorm gek van en dat jatten ze 's nachts van me aanrecht af ;)

Ziet er prima uit. Ik geef iets minder orgaan omdat ze het niet eten. Kuikens zijn natuurlijk prima. :)

De poezels liggen allemaal tussen de 3,5-4 kg.
Dit zou neerkomen op een 125gr per dag, per kat (lijkt wat weinig?)
dus een 850-900gr per week,per kat.

Dat krijgen ze hier ook, 125 gram per kat per dag.

Nu vraag ik me nog af: kan je alle vleesbot,spiervlees & organen door elkaar gooien om er 1 mix van te maken of moet je bv maandags vleesbot, dinsdags spiervlees etc.. geven?
Je kan in principe alles door elkaar gooien hoor, geen probleem. Maar hier lust er 1 absoluut geen orgaan. Heb ooit een mix gemaakt met haar favo spiervlees en orgaan erdoor, en dat at ze dus niet. Dus als je een HEEL erg kieskeurige kat hebt, kan het misschien niet zo handig zijn. Kwestie van eerst kleine porties maken voordat je 20 kg maalt. :P

Hebben jullie nog toevoegingen voor wat ik nog bij de verschillende onderdelen kan geven? zo vind ik de spiervlees wat 'magertjes', welk vlees valt nog onder die spiervlees?

Er stonden wat dingen bij waar ik me niet in kan vinden, zoals konijnenkop (te hard) en pens (vinden ze meestal niet lekker)

Hier eten ze qua spiervlees:
kipsnippers, rundvlees, paard, konijn, hert, struisvogel, eend

Qua vleesbot:
Kipdelen (poot, vleugel, karkas)
Eendenrug (karkas) of vleugel
Konijnenkarkas (geen kop, die is te hard)
Kwartel
Haas (een aantal tenminste)
Parelhoen

Qua orgaan:
lever
hart
nier
maag

Dus in principe vind ik dat je je goed ingelezen hebt. :)
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

tripkippiej schreef: Mijn puntje ligt in Zeeuws-vlaanderen: Graauw (hulst/terneuzen)

tot nu toe veel bij caroba besteld, omdat ze bijna geen verzendkosten rekenen en de service goed is.

Iemand nog tips en/of antwoord over de vraag van zo'n handmolentje en/of een (niet al te dure) elektro molen?
ah, Graauw, das aan de overkant :biggrin2:

't handmolentje-vraag was al beantwoord:
kijk naar wat ik maal ;)

elec-molen is leuk als je een (goede) vrij prijzige koopt..; lees rond de 300.- euri
Limpy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Limpy »

En garde heeft wel leuke handmolentjes, zie link (westmarkt nr 8 of 10 is wel leuk), of anders marktplaats afstruinen...

http://www.en-garde.nl/index.php?cPath= ... 88594edde2

Qua karkassen: kip (nekken ook okay), parelhoen en eendnekken maal ik er goed mee, konijn schijnt ook wel te doen te zijn (ze krijgen hier nooit zoveel nijn dus ik maal het niet zelf) en je hoeft niet naar de sportschool want krijgt spieren van malen...

Hier eten ze 100 en 125 gram per dag.
Als je katsels eend en lam lusten kun je dat ook aan je spiervlees toevoegen (of rundergehakt of soepvlees)
Met frequentie orgaan geven moet je idd effe kijken hoe die van jou het er op doen, die van mij doen het goed met hun hoeveelheid te verdelen over 2x per week (gemengd met gemalen kip- of parelhoenkarkas)
Elke dag een beetje werkt hier niet, maar elke kat is natuurlijk anders....
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

Limpy schreef:

Hier eten ze 100 en 125 gram per dag.
oohhhh, 'k ga de mijne inruilen ;

tis hier echt rond de 600 gram voor 3 :-X
tripkippiej
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Thanks voor de tip van En Garde,
Nu zie ik daar ook de volgende op staan: http://www.en-garde.nl/product_info.php ... 88594edde2
Die lijkt me qua vormgeving wel goed, daar die stabiel staat en je hem niet hoeft te klemmen. (kan em enkel aan salontafel of vensterbank klemmen haha!)
Is deze ook goed qus bv slijpschijf?
De poezels mogen gerust wat grover gemalen hebben, hoeft niet de structuur van CB Kitten te hebben ;-)

Stel dat ik (even zonder goed uit te rekenen) bv Kippennek, kwartel/eendkarkas & Kopvlees/eendvlees/paardensnijling & wat verschillende oorgaantjes geef en daarnaast tussendoor wat kuikens; is dat voor een begin gevarieerd genoeg of moeten er nog toevoegingen bij?

Heb ook ergenst gelezen dat lever niet geweldig zou zijn, omdat het een 'afvalverwerkings-orgaan' is..
En hoevaak per week mogen ze een kuiken?
Laatst gewijzigd door tripkippiej op wo 20 jul 2011, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Limpy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Limpy »

Die westmark-newstyle ken ik niet dus weet ik niet hoe zn "wegligging" is mbt vastklemmen.
Ik heb de WM10, zelfde vastschroef idee denk ik, en die moet ik halverwege ook weer effe vastdraaien aan de tafel.
Kan ook aan de manier liggen hoe ik aan dat ding slinger?.... met wat geweld indien nodig :D
Als je wat grover gemalen wilt hebben gaat snijschijf 8 te klein zijn.
Wellicht is de WM8 dan wat? Daar kun je de porkert 8 snijschijven ook opzetten -> met grotere gaten (bv de 10, 12 of 14)
flin schreef: oohhhh, 'k ga de mijne inruilen ;

tis hier echt rond de 600 gram voor 3 :-X
Als ik pekke 200 gr zou geven kon ik hem inmiddels rollen terwijl broer obi-wan met 125 gr nix aankomt (met het dubbele nog niet eens) en nee, ik wil de mijne niet omruilen hoe geweldig mooi ik jouw jongens ook vind ;D
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Ik schroef de molen aan de werkbank (Workmate), dat houdt prima. Ik maal er kipkarkas, parelhoen, konijnkarkas en op een goeie dag haaskarkas mee, maar dat knip of hak ik wel eerst een kleinere stukken, da's erg hard.
millyckk
5-sterren
5-sterren

Bericht door millyckk »

Ik heb nog een gehaktmolen liggen, gekregen,volgens mij Alexandrie of zoiets.... ga morgen even kijken en als je hem kunt gebruiken, mag je hem hebben. Heb helemaal geen verstand van die molens en de bruikbaarheid ervan, dus wel even onder voorbehoud of hij voor jou geschikt is :-[
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Alexanderwerk denk ik  ;) als het een grote is met een snijschijf met ruime openingen dan istie goed geschikt. De standaard kleine molentjes voor gehakt zijn niet geschikt om botwerk mee te malen.
tripkippiej
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Iemand nog toevoegingen/op/aanmerkingen voor moi?

Vanavond met het nestje van mijn 2 dames naar de dierenarts geweest.
1 nestje bestaat uit 1 poesje (brits langhaar)
het andere bestaat uit 4 katers (brits kortharen)

Het resultaat van het KVV & Barf bij de dames én bij de kittens laten zich goed blijken:
Lightning (wit katertje) 1700gr
Flame (Lilac) 1620gr
Sneeuwbal (wit) 1550gr
Bink (blauw) 1530 gr

Het dametje BeAtch 1400 gram. (11,5wkn oud)

Normaal gezien rekenen we het gewicht in weken leeftijd + 100 gram.
De heren zouden normaal gezien nu rond de 1200gr moeten liggen voor hun gewicht/leeftijds-schema.
Hoezo, goed voer :biggrin2:
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Britten, effen helemaal, zijn natuurlijk steviger dan iele 'moderne' siameesjes. Ik vind het mooie gewichtjes, 1200 had ik niet zo denderend gevonden eerlijk gezegd.

Maar die namen....
Ik was eerder gegaan voor Henk, Piet, Kees, Aart en Hosanna  :biggrin2:
tripkippiej
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

de cattery-naam is Beautiful Nature
Wilde dus ook zoeken achter namen die toch met de nature te maken hadden.
Oorspronkelijk waren het Lightning, Fire, Flame & Skye
Maar 'Skye' gaat bij een gezin met 3 jonge meisjes wonen ,dus werd dat al snel Sneeuwbal. (de papa hoopt dat de kleine nooit weg zal lopen en dat hij hem dan moet gaan roepen. Zie hem al bezig: midden in de zomer,35 graden: 'sneeuwwwwwballlllllll, waar ben jeee' haha :biggrin2:

Fire, het blauwe kereltje komt ook in een jong gezin terrecht met 2 jongens van 8 & 11 jaar. Die moeten toch een stoere naam geven; dus werd dat Bink.

Flame & Lightning wachten nog geduldig op hun toekomstig paleisje
Limpy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Limpy »

De katten van mn ex zn zus heetten jarretel en sloerie... dat riep pas lekker  ;D
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

;D ;D ;D

Plaats reactie