van brok naar BARF
Moderator: Lizzy
Re: van brok naar BARF
mijn percentages zijn 50% vleesbot, 20% orgaan, 20% spier, 10% groenten
I teentje look en een rauw ei (dat geef ik al sinds zijn 5maanden) Hij is nu 1 jaar en 9 mnd
I teentje look en een rauw ei (dat geef ik al sinds zijn 5maanden) Hij is nu 1 jaar en 9 mnd
Kip is toch voor beginners? Ik zou nadien uiteraard ander vleesbot geven...
geef je hem elke dag een teentje knoflook?
Het grote verschil tussen bo*kken en Barf vind ik de geur van de vacht. Mijn honden ruiken niet. Totaal niet. Br*kkenhonden ruik je meestal en soms heel sterk :yucky:
Het grote verschil tussen bo*kken en Barf vind ik de geur van de vacht. Mijn honden ruiken niet. Totaal niet. Br*kkenhonden ruik je meestal en soms heel sterk :yucky:
Look is idem als knoflook. Ik heb berekend op 2% van zn gewicht. Kan dan nog steeds verhogen moest het te weinig zijn...
Ik heb me gebaseerd op waar ik zeker kan aan komen... Vandaar dat er nog niet veel variatie in zit.
Ik heb me gebaseerd op waar ik zeker kan aan komen... Vandaar dat er nog niet veel variatie in zit.
Ik zou beginnen met iets meer bijv 3%. Je ziet vaak dat ze net na de overstap wat meer nodig hebben, later kun je dan wat verminderen.
Voor de eerste paar weken kun je dit mooi voeren hoor! Dan heb je even de tijd om wat andere diersoorten erbij te zoeken.
Voor de eerste paar weken kun je dit mooi voeren hoor! Dan heb je even de tijd om wat andere diersoorten erbij te zoeken.
-
Mevroi Kruim
- 5-sterren

Met Cathelijn eens, als begin-menu kan dit prima. Je kunt idd pens toevoegen, dat helpt ook bij de vertering. Als je dit geen 6 maanden volhoudt maar voor de eerste twee weken loopt je hond geen tekorten op en kan hij rustig wennen. Daarna zou ik wel nieuwe diersoorten en botten gaan toevoegen.
Enne, je mag gerust afronden op 10 gram hoor! Het steekt echt niet zo nauw
de ene keer doe je 160 gram, de andere keer 140, of zelfs de ene keer 100 en de andere keer 200. Een beetje varieren in hoeveelheden kan geen kwaad en is zelfs wel goed voor een hond, daar is de maag op ingericht.
Enne, je mag gerust afronden op 10 gram hoor! Het steekt echt niet zo nauw
wat is nog zacht en ECHT beginnersbot buiten kippennek en eendennek? Misschen dat ik dan toch wat meer variatie kan brengen...
Kwartelkarkas, of hele kwartel.
Ik vind eendennekken geen beginnersbotjes eigenlijk. Ja voor hele enge grote honden misschien. Sien (barft al bijna 4 jaar) is sinds kort pas aan de eendennekken en dan hak ik ze nog in 2, omdat ze het anders niet wegkrijgt. Sien is een dikke kleine poes van 5 kilo.
Ik vind eendennekken geen beginnersbotjes eigenlijk. Ja voor hele enge grote honden misschien. Sien (barft al bijna 4 jaar) is sinds kort pas aan de eendennekken en dan hak ik ze nog in 2, omdat ze het anders niet wegkrijgt. Sien is een dikke kleine poes van 5 kilo.
Is kwartel niet erg prijzig?
Ik dacht ook wel dat eend te hard was voor een beginner vandaar dat ik enkel nog maar kippennek had vermeld in mn menu
Ik dacht ook wel dat eend te hard was voor een beginner vandaar dat ik enkel nog maar kippennek had vermeld in mn menu
kwartels zijn niet zo heel duur bij de Makro. Je kunt ook bot wat niet echt onder beginnersbot valt, zoals bijv. eendenruggen of konijnkarkas, kleinmeppen met een vleeshamer. Zorg dan wel dat er een plastic zakje om het bot zit, anders kun je steeds de keuken schoonmaken

-
Martine-Tom
Tom weegt 6.5 kilo en eet 130 (tussen de 120 en 150 gram) gram per dag, hij zit dus op 2% en doet het daar goed op, we lopen tussen de 2 en 5 uur per dag en hij rent daarvan zeker een half uur met andere honden.Senta schreef: En ik betwijfel of 2% wel voldoende is voor een klein hondje, een groot ras geef je namelijk 2% van het lichaamsgewicht, dus die vraag ben ik je verschuldigd.
En verders vidn ik dat je op zoek moet gaan naar meer variatie. Je kan ook zelf gaan malen.
Ik ben begonnen met 4% maar daar werd hij te dik op
Is het zo belangrijk dat je ook varieert met bot?
Of mag je ook gewoon alleen kippennekken geven en met spier- en orgaanvlees varieren in diersoorten?
Ik denk dat voor beginnende barf' ers het gewoon doodeng is om bot te geven en dat men daarom snel kippennekken voert (is mijn reden dan toch).
Of mag je ook gewoon alleen kippennekken geven en met spier- en orgaanvlees varieren in diersoorten?
Ik denk dat voor beginnende barf' ers het gewoon doodeng is om bot te geven en dat men daarom snel kippennekken voert (is mijn reden dan toch).
-
beesteboelmona
- 4-sterren

- Contacteer:
Tja daar denkt iedereen anders over.Hope schreef: Is het zo belangrijk dat je ook varieert met bot?
Mijn katten aten alleen kippennekken en zinds vandaag ook vleugeltipjes van de kip.
Mijn hond eet dat waar ik aan kan komen soms is dat een maand lang haaskarkas of eendenrug.
Ik ben begonnen met kipkarkas en dat heeft hij toch wel de eerste 2,5 maanden gehad.
De laatste maand had ik alleen haaskarkas en zinds gister nu ook eenkarkas.
Dus nu krijgt hij gewoon dat waar ik het makelijkst bij kan.
-
Martine-Tom
Mijn hond krijgt zo weinig mogelijk kip en ik probeer het dan biologisch te geven.
Hij eet vooral lamsribben, geitenribben, eendennek/karkas, parelhoen, als ik eraan kan komen kwartel, kip vind hij niet zo lekker en ik voel me er niet fijn bij om zoveel kip uit de bioindustrie te voeren, botlek brokken of botlek kip...voelt gewoon niet goed.
Hij eet vooral lamsribben, geitenribben, eendennek/karkas, parelhoen, als ik eraan kan komen kwartel, kip vind hij niet zo lekker en ik voel me er niet fijn bij om zoveel kip uit de bioindustrie te voeren, botlek brokken of botlek kip...voelt gewoon niet goed.
Nee daar heb je wel een punt, dat je dan veel kip voert.
Zal daar maar eens gewoon mee beginnen en dan zien hoe dat gaat.
Wie weet heb ik er dan meer vertrouwen in en durf ik wel andere dingen te geven.
Zal daar maar eens gewoon mee beginnen en dan zien hoe dat gaat.
Wie weet heb ik er dan meer vertrouwen in en durf ik wel andere dingen te geven.