Hele zieke pup

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Hele zieke pup

inni
5-sterren
5-sterren

Bericht door inni »

Bah, wat een verloop, 't beestje zou best aan 't infuus gaan of op z'n minst aangepaste voeding. Berre had hier blikjes a/d van Hills, niet ideaal maar beter dan niet eten (ik heb 't wel in z'n bek moeten proppen)
Krijgt hij niks tegen de misselijkheid?? dan gaat hij misschien wel eten, Wat hier ook in de smaak viel was lichtjes gebakken (in een anti-kleefpan met 'n tikje boter) paardenvlees.
Hopelijk is hij ondertussen al aan de beterhand. :bigarmhug: voor jullie.
vitess
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door vitess »

Hoe gaat het nu?
sammetje2010
1-ster
1-ster

Bericht door sammetje2010 »

Het lijkt goed te gaan. Vrij snel na mijn laatste post ben ik naar de dierenarts gereden en hij bleek genoeg te hebben aan vochtspuiten. Als hij dan binnen 4 uur nog niet gedronken had, zouden we hem op laten nemen. Zodra we thuiskwamen begon hij te eten en te drinken en hij doet het nu nog steeds goed. Niet meer overgeven, geen diarree meer, goede eetlust en hij drinkt goed.

Volgens de DA werken zijn darmpjes nog niet helemaal naar behoren, want zodra we hem gewoon zijn normale hoeveelheid per dag (in 6 keer) geven, gaat hij overgeven. We voeren nu dus 12 keer per dag (ook 's nachts dus) en steeds maar héle kleine beetjes. Dat gaat nu al 2 dagen erg goed. Het enige wat daar nog een beetje lastig aan is is dat Max steeds meer wil, terwijl hij dat niet mag. Hij krijgt namelijk al meer op een dag als een normale bordeauxpup van zijn gewicht. Ik ga weer niet te snel juichen, want er kan nog vanalles misgaan. Hij krijgt nu wel vitaminenspuiten ipv de antibiotica (ook al 2 dagen) en we kijken even aan hoe dat gaat. Zoals het er nu naar uit zit reageert hij sowieso niet meer op antibiotica en door de beperkte aantal voedingsstoffen die hij binnenkrijgt zijn die extra vitaminen wel nodig na meer dan een week ziek zijn.

We hebben vanaf vandaag rauw gehakt aan zijn gekookte kip en brood-dieet toegevoegd (in overleg met  de DA) en hij doet het heel goed. DA raadde ook aan om helemaal niet meer over te gaan op brok, omdat dit hondje waarschijnlijk altijd te zwakke darmen zal hebben voor brok. Hij gaat dus op rauw of kvv uiteindelijk (ben er nog niet helemaal over uit), als hij dit overleeft.

Van de week hadden we de fokker nog eens gebeld om even een update te geven over het hondje en zijn reactie was weer zoals verwacht: 'De andere pups hadden hier geen last van dus het zal wel heimwee zijn' .. 'Probeer dit en dit medicijn maar eens' De DA vond het een hele rare reactie en maakte meteen de opmerking: 'Ahh, dus hij heeft ervaring met zulke zieke hondjes, anders raadt ie dat medicijn niet aan'.

Toen ik vandaag bij de DA vroeg of ik vast wat kon betalen van de hele afgelopen week (had namelijk nog maar 50 euro betaald en dat was alleen voor de eerste paar bezoekjes) zei hij dat hij geen geld hoefde en dat hij dit hondje gewoon héél graag erbovenop wilde helpen. Hij zei letterlijk: 'Ik zit hier voor de hond, niet voor het geld'. Ik heb in ieder geval tranen met tuiten gehuild uit dankbaarheid. Ik had geen idee dat er nog mensen bestonden die het zo deden en vind het ontzettend lief van de beste man.

Ik blijf nu dus maar hopen dat hij geen terugval krijgt en er helemaal bovenop komt. Hij krijgt trouwens heel de dag door water en 2 keer per dag vervang ik het kraanwater voor het water waar ik de kip in gekookt heb. Dat vind hij erg lekker. Hij is verder heel speels en het is wel moeilijk om hem zijn verplichte rust te geven. Hij is verder sinds vandaag ook héél erg grommerig tegen alles en iedereen en hij blaft heel veel. In zijn slaap is hij heel onrustig (ontzettend veel dromen) en in tegenstelling tot onze andere hond (die kwispelt in zijn slaap) ligt hij continue te grommen en zijn tanden te laten zien.
evds
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door evds »

Wat fijn dat het een stuk beter gaat met je pup.

Je schrijft dat hij zo onrustig slaapt en erg druk en speels is. Dat laatste is goed want dan voelt hij zich beter maar ..... houd hem gewoon rustig. Echt maar heel eventjes spelen dan dan weer rust. Om te herstellen en om tot rust te komen zodat hij rustig ontspannen kan gaan slapen.

Beterschap.
inni
5-sterren
5-sterren

Bericht door inni »

Ik duim dat deze trend zich doorzet. ;)

Houd hem idd rustig en warm (niet te warm ivm vochtverlies) zo heeft hij meer energie om te herstellen.

:bigarmhug: voor jullie.
sammetje2010
1-ster
1-ster

We laten hem inderdaad verplicht veel rusten in zijn bench, maar dan nog is hij erg druk. Eerst hadden we kranten in zijn bench liggen, die hebben we er nu uitgehaald, omdat hij ze helemaal kapot scheurt. Ook zijn kussen/deken scheurt hij helemaal kapot steeds, maar die doen we er wel steeds eentje in. Hij is ongeveer een kwartier lang actief in die bench en daarna valt hij in slaap. Hij wordt meteen wakker als hij ook maar 1 geluidje hoort, dus ik blijf dan rustig op de bank zitten met een boek, totdat hij weer uit zichzelf wakker wordt. Dat is meestal na een uurtje. Dan moet ie weer eten en dan weer in die bench.

Hij heeft dus eigenlijk nog wat te weinig rust naar mijn zin, maar weet niet hoe ik dit anders aan moet pakken als dat ik nu doe. We hebben ook geprobeerd hem op een kussen buiten de bench te leggen, omdat hij misschien een hekel heeft aan die bench, maar ook dat werkt niet en dan blijft hij steeds erg druk.

Het is inderdaad een goed teken, maar wel enorm lastig, omdat ie het eigenlijk niet mag. Vandaag hoeven we voor het eerst niet naar de dierenarts. We hebben nog een spuitje thuis (krijgen we steeds mee) en daar moeten we hem vandaag nog 2 keer mee spuiten (doet mijn schoonvader die er ervaring mee heeft. Zowel bij mensen als bij dieren). We moeten de dierenarts wel telefonisch 2 keer per dag op de hoogte stellen, maar zoals het er nu naar uitziet gaat het helemaal de goede kant op. Ik juich nog maar niet te hard en ik hoop dat hij niet weer terugvalt.

Bedankt voor al jullie medeleven. :)
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

fijn dat het goed gaat!
probeer hem eens geestelijk moe te maken, zoekspelletje in de tuin, zo'n bordspel ed..
inni
5-sterren
5-sterren

Bericht door inni »

Of misschien is hij rustiger als hij dicht in je buurt is, Berre lag 't rustigst als hij zich tegen een lauw-warme pittenzak kon nestelen.
sammetje2010
1-ster
1-ster

inni schreef: Of misschien is hij rustiger als hij dicht in je buurt is, Berre lag 't rustigst als hij zich tegen een lauw-warme pittenzak kon nestelen.
Bedankt voor de tip. Had ergens op zolder nog zo'n pittenzak liggen. Hij doet het nu inderdaad veel beter. Hij wil er af en toe nog wel uit en ik moet af en toe echt goed in de gaten houden dat ie die pittenzak niet kapot bijt, maar het gaat tot nu toe goed. Zodra ik even weg ga (voor boodschappen ofzo) haal ik die pittenzak wel eventjes uit zijn bench.

Het gaat verder nog steeds erg goed. Hij eet goed, drinkt goed, hoeft niet over te geven en heeft vaste ontlasting. We gaan het vanaf vandaag zonder medicijnen proberen en meer gehakt geven en het brood afbouwen. Vanaf maandag gaan we even kijken naar voer (ik denk kvv) wat we langzaamaan kunnen gaan geven. Dit alles nog steeds in overleg met de DA.

Ik hoop nog steeds dat ie geen terugval krijgt (ben er af en toe wel bang voor), want het lijkt erop dat hij weer helemaal beter is (zelfs levendiger en beter eten/drinken als de eerste dag dat ie hier was).
deja
5-sterren
5-sterren

Bericht door deja »

Wat fijn dat het zo goed gaat na al die narigheid, hoop voor Sam en jullie dat het zo blijft. Wat een fijne dierenarts heb jij dat hoor je maar heel weinig.
inni
5-sterren
5-sterren

Bericht door inni »

sammetje2010 schreef: Bedankt voor de tip. Had ergens op zolder nog zo'n pittenzak liggen. Hij doet het nu inderdaad veel beter. Hij wil er af en toe nog wel uit en ik moet af en toe echt goed in de gaten houden dat ie die pittenzak niet kapot bijt, maar het gaat tot nu toe goed. Zodra ik even weg ga (voor boodschappen ofzo) haal ik die pittenzak wel eventjes uit zijn bench.

Het gaat verder nog steeds erg goed. Hij eet goed, drinkt goed, hoeft niet over te geven en heeft vaste ontlasting. We gaan het vanaf vandaag zonder medicijnen proberen en meer gehakt geven en het brood afbouwen. Vanaf maandag gaan we even kijken naar voer (ik denk kvv) wat we langzaamaan kunnen gaan geven. Dit alles nog steeds in overleg met de DA.

Ik hoop nog steeds dat ie geen terugval krijgt (ben er af en toe wel bang voor), want het lijkt erop dat hij weer helemaal beter is (zelfs levendiger en beter eten/drinken als de eerste dag dat ie hier was).
't Ja als die rakker zich weer beter gaat voelen zou die zak er wel 's bij kunnen sneuvelen, dat is niet erg een andere is zo gemaakt maar die pitjes eet hij beter niet op :-\. Bij Berre lag die zak onder de hoes (stretch-onderlakentje) die ik over zijn kussen trok. Maar Berre is nooit een knabbelaar of sloper geweest ;)

Toch fijn dat 't herstel zich doorzet.
Els77
2-sterren
2-sterren

Bericht door Els77 »

Net je verhaal gelezen. Wat een ellende, zeg.
Ik hoop dat het vanaf alleen maar beter gaat en dat je lekker kunt genieten van je pupje i.p.v. dat je je de hele tijd zorgen loopt te maken.
sammetje2010
1-ster
1-ster

Het gaat nog steeds de goede kant op. Gisteren ging hij steeds met zijn kont over de grond slepen (jeuk dacht ik) en heb ik zijn poep nagekeken. Ik kon geen wormen vinden, maar de DA zei dat je die ook vaak niet kon zien met het blote oog. We zijn dus even langs geweest voor een wormkuur, waar hij eigenlijk al te laat mee was, maar wat we niet wilden geven terwijl hij nog ziek was.

Hij heeft de wormkuur dus gehad, maar het blijkt nu ook dat hij opgezette anaalkliertjes had. Nou heb ik niet aan de DA gevraagd wat dat precies inhoud, dus mijn vraag aan jullie is of dat erg is?

Verder is hij echt heel agressief en heeft hij onze andere hond al tot bloedens toe gebeten. We houden ze nu dus wat meer uit elkaar als we al deden. Is er hier toevallig ook een topic over hoe je om moet gaan met zulke agressie? Ik vind het erg moeilijk, omdat hij alleen maar bozer wordt als hij gestraft wordt. Alleen al als hij het woordje 'nee' hoort, gaat hij enorm tekeer. Wat ik nu doe als hij agressief doet is hem oppakken, hem aankijken en 'foei' zeggen (met Sam gebruiken we het woord 'nee', maar Max reageert daar dus echt heel erg agressief op). Soms is hij dan wel even afgeleid geweest en houdt hij ook echt op, maar 9 van de 10 keer gaat hij meteen weer door. We blijven hem dan maar oppakken en 'foei' zeggen, maar ik ben bang dat dit niet zo effectief is.

Nekvel is een no go, want hij heeft daar ongelofelijk veel spuiten in gehad. Het zal daar nog wel gevoelig zijn, dus daar wil ik hem liever niet pakken. Ik vind het echt heel moeilijk, want nu hij nog jong is wil ik eigenlijk zoveel mogelijk van die agressie eruit halen. Het is ook niet zomaar 'speels bijten' ofzo, het is echt tanden laten zien, bijten, grommen, en erg hard bijten.
sammetje2010
1-ster
1-ster

Ik wilde ook nog even toevoegen dat we bij Sam om het bijten (die deed speels bijten) af te leren ook het commando 'lief doen' hebben geleerd. Als hij je hand likte zeiden we: 'goedzo, lief doen!' en dan kreeg hij een beloningssnoepje of iets dergelijks. Hij kent nu dus het commando 'lief doen' en toen hij nog klein was hebben we dit regelmatig gebruikt als hij aan het bijten was. Hij ging dan ineens likken en hield op met bijten.

Bij Max is dit ook vrijwel onmogelijk, omdat hij niet likt. Hij bijt echt alleen maar. Ik heb al geprobeerd om mijn handen in te smeren met 'lekkers' (kip, gehakt, etc) zodat hij ging likken, maar zelfs dan likt ie niet. Hij bijt dan ook gewoon in mijn handen.
pallas
5-sterren
5-sterren

Bericht door pallas »

Met zulke gedragsproblemen kan je naar een goede gedragstherapeut gaan, werkt 1000 keer beter dan het op een forum uitzoeken.

Jammer van die wormenkuur. Volgende keer eerst maar een mestonderzoek...al dat gif is nou niet het beste voor een kwetsbare darmflora :-X

Plaats reactie