Biologisch Barfen

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Biologisch Barfen

Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Dan zijn wij het heel erg oneens Hope. Ik vind "de meeste paarden staan overdag buiten" A ver buiten de waarheid staan en B dan staan ze nog steeds meer uren per dag in hun eentje in een ruimte zo groot als een wc voor ons is.

Waarom ik dat ver buiten de waarheid vind? Ik woon in Leeuwarden en een vriendin is meer dan een jaar bezig geweest om binnen een straal van 25 km een pensionstalling te vinden waar de paarden in de winter overdag buiten staan. Onmogelijk, vind je niet. Als je geluk hebt komen ze 1 of 2 uur per dag in een paddock. Als je pech hebt, worden ze 1 a 2 keer per week "gelucht" in de bak.
Vorig jaar nog was ik op een pensionstalling en mocht ik de veulenstal zien. Was een mooie loopstal voor ze, want ze staan er de hele winter in op 1 uurtje per week in de binnenbak staan na. Die loopstal was niet groter dan 4 bij 6 meter en er stonden 3 friese enters in. Ze konden hun kont niet keren, in een stand heeft een paard nog meer ruimte.

De Leeuwarder manege, daar hebben ze uit mijn hoofd gezegd ruimte voor 80 paarden (het zouden er een paar minder kunnen zijn). En wel 2 paddocks om in de winter de paarden buiten te kunnen laten. 2 paddocks voor 80 paarden, betekend gewoon simpelweg dat ze amper buiten komen.

Zomers, dan zie je paarden buiten. En dan meestal nog alleen overdag.

Trainingsmethoden anno 2011? Met een bit kun je enkel pijn toedienen of stoppen met pijn toedienen. Daar is de gehele paardentraining op gebasseerd. Een paard wordt enkel beloond door op te houden met iets vervelends (bit, hulpteugel, zweep of spoor). Het is onmogelijk om met een bit iets anders te doen dan een vervelende prikkel geven. Daar is hij voor ontworpen. Ook met een zachte hand, want dan nog kan het bit geen plezierige prikkel afgeven.

Qua zorg en medicatie zijn we het wel eens. Is je paard ziek, dan bel je de veearts en krijgt hij medicijnen. En dan zit je inderdaad met een wachttijd voordat het dier geslacht mag worden.  Bij koeien en ander vee wordt al veel sneller de afweging kosten baten gemaakt, bij paarden speelt het houden van ook mee.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Hier bij ons is het zoeken naar een stal waar ze niet buiten komen.
Mijn paarden komen zomer en winter buiten.
Overdag.
We leven in Nederland, dat moet je niet vergeten. Mijn paarden staan echt liever op een laag stro in een fijne box dan de hele dag in de stromende regen met de voeten in het water in een buitenbak. Mij niet gezien. Die paarden staan de hele dag aan de poort te vragen of ze binnen mogen.

Een bit? Niks mis met een goed passend bit. Het bit is zo scherp als degene die het vast heeft.
Manegepaarden hoeven per definitie niet hele dagen buiten als ze minimaal 4 uur per dag beweging krijgen.

Veulens staan 5 of 6 maanden bij moeders. Hoe lang mag een kalf er bij? Een dag of 3?
Nee, laat mij maar paard zijn. Ik durf met recht te zeggen dat ik mijn paard geen pijn doe.
NOOIT. Dat laat ik mij niet zeggen!
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Goh, ik denk toch ook niet dat een gemiddeld paard het goed heeft.  In de zin van, echt leeft zoals het hoort. Alleen al het feit dat ze alleen in een box staan, vind ik voor een kuddedier echt niet kunnen.  Dat ze dan niet buiten hoeven als ze beweging krijgen als er op gereden wordt, vind ik ook onzin.  Het gaat mistens zoveel over het sociale contact en de vrijheid, iets waar in de piste gewoon geen ruimte voor is.

Ik denk niet dat er veel paarden staan te springen om bereden te worden, terwijl je wel werkpaarden ziet die het leuk vinden.  Die staan meestal op de wei, en toch gaan die graag mee om te trekken.  Waar heeft dat dan mee te maken?  Dat ze in het algemeen beter in hun vel zitten en vrolijker zijn? Dat ze gewoon er het ras voor zijn? Of is het toch dat bit en zadel waar een trekpaard geen last van heeft?
Paarden die voor een koets komen zitten daar dan tussenin.

Ponies die niet bereden worden komen meestal van zelf aandraven in een wei, terwijl je rijpaarden vaak moet gaan halen.  Niet altijd, dat weet ik ook wel, maar dat ze het leuk vinden om bereden te worden met zadel en bit (gewoon los op de rug is iets anders) heb ik toch nooit duidelijk gemerkt.  Nochtans zijn paarden expressief genoeg.
Ook het voorbeeld dat je aanhaalt van een pony die zijn leven lang 'vertroeteld' wordt door kinderen kan ik niet volgen.  Op de manege waren juist die ponies die het meest door kinderen gebruikt werden heel snel kwaad en geïrriteerd.  Daar kwam ik liever niet bij in de box want ze beten en sloegen en pletten je tussen de muur.  Heel ontevreden als ze weer maar eens beweging kregen, die wilden gerust gelaten worden.  Borstelen vinden de meeste paarden wel leuk (tenzij ze weten dat er iets onaangenaams achter komt), maar staart of manen knopen?  ???  Dat denk ik niet hoor. 

Als ik kijk naar waarvoor een paard gemaakt is: vrij grazend in kuddes over de graslanden trekken, dan kan ik toch onmogelijk vinden dat dit het paradijs is... Sorry hoor, maar ik zie dat niet.
Dat ze liever binnen willen, zegt mij niets.  Kinderen zitten tegenwoordig ook liever binnen maar dat is maar hoe ze opgegroeid zijn en wat ze gewend zijn.
Kees
2-sterren
2-sterren

Bericht door Kees »

Nou, dit topic heeft me wel aan het denken gezet  :-\  Mede ook door de soms tegenstrijdige informatie.  Ik barf nu 2 jaar en mijn honden doen het er goed op. Ik heb er nooit zo bij stil gestaan, maar ik heb mijn honden natuurlijk veel "maaltijden" voorgeschoteld die zo uit de bio-industrie komen. Dat staat me tegen.  Ik ga ook over op meer biologisch.
Waar ik ook nog aan dacht (kan het niet helpen, mijn brein werkt zo): andere topics gaan er soms over om honden- en kattenbeziters die brokken voeren over te halen om vers te gaan voeren.
In 2005 waren er in Nederland 1.800.000 honden en 3.300.000 katten. Stel dat we er in zouden slagen al deze mensen te enthousiasmeren voor kvv of barf: zou dat geen geweldige impuls geven aan de bio-industrie? Laten we maar doorgaan met het voeren van kvv en zo verantwoord mogelijk barfen en dat lekker aan niemand vertellen  ;)

Kees.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Hope schreef: . Dan komt er een logboekformulier in het paspoort en is het dier gewoon voor een periode niet meer bestemd voor humane consumptie. Bij bepaalde medicatie komt er een stempel in het paspoort waardoor het paard levenslang ongeschikt is voor humane consumptie.
En wat gebeurd er dan mee, als het niet voor humane consumptie geschikt is, is dat dan het paard wat ik aan mijn hond zou voeren (de mijne lust geen paard) als ik dat zou doen, afgekeurd humaan vlees?

Geen kritiek overgens, ik vraag me gewoon af wat er dan gebeurd, dan breng je je paard naar de slachter, het heeft een "niet geschikt" stempel, en dan?
Of mag het dan helemaal niet naar de slachter?
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Hihi, dat van het niet aanzetten tot barf, is dan ook weer een redenering die NIET kan volgen  ;)
De bio-industrie is er in de eerste plaats voor de mensen.  Mensen hebben maar heel weinig dierlijk voedsel nodig, maar eten dat doorgaans minstens 3 keer teveel.  En dan zou je de dieren die daarvoor gemaakt zijn het vlees ontzeggen?
Nee, dat vind ik echt de omgekeerde wereld.

Natuurlijk zou het er in de praktijk wel op neerkomen dat dat grotendeels van de bio-industrie afkomt, maar door de blijvend groeiende welvaart in de wereld groeit die toch al zoveel als ze kan hoor.  Je kan zelf er wel wat bewust mee omgaan, maar groeien doet ze toch. En ze zal zoveel groeien als ze kan want pas als er geen vlees genoeg is om iedereen te voeden, zal de globale mens minder vlees gaan eten.  
Ze zeggen al decennia lang dat de vleesconsumptie naar beneden moet omdat er niet genoeg ruimte op de aarde is om voedsel voor de dieren te kweken als iedereen zoveel vlees zou eten als nu. Maar wees eerlijk, zolang het kan, zal de mens zoveel vlees blijven eten. Ze blijven ook olie gebruiken zolang er nog is, hoe schadelijk dat ook is.
Dus dan mag het van mijn part zeker allemaal naar de honden gaan. Des te eerder komen we die grens tegen dat vlees schaarser wordt, en pas dan, als er manieren gezocht worden om met minder vlees rond te komen, kan er iets aan fundamenteel de bio-industrie veranderen.  Mensen leren niet op uit het verleden, dat is al meermaals bewezen.  Leiders hebben te weinig moed en er gebeurt niets behalve speculeren en klagen tot het niet anders meer kan.
Ik keur dat niet goed, maar het is wel zo. En naar die mensen die het wel weten en die uit principe keuzes maken zoals jullie om zo weinig mogelijk bio-industrie te kopen en/of zelf vegetarisch te gaan eten, wordt niet geluisterd.  Die mensen zijn niet uit op eigenbelang en net daardoor doen ze het niet zo goed in de politiek.  In het algemeen natuurlijk, je hebt er ook die net wel iets betekenen omdat ze fanatiek en overtuigd zijn.  Maar veel te weinig. En ik vrees dat dat niet zal veranderen... Geld en macht zullen altijd de wereld beheersen, en daar valt dierenwelzijn en milieuzorg meestal niet mee te rijmen...  :-X
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 12 aug 2011, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Kees schreef: Nou, dit topic heeft me wel aan het denken gezet  :-\  Mede ook door de soms tegenstrijdige informatie.  Ik barf nu 2 jaar en mijn honden doen het er goed op. Ik heb er nooit zo bij stil gestaan, maar ik heb mijn honden natuurlijk veel "maaltijden" voorgeschoteld die zo uit de bio-industrie komen. Dat staat me tegen.  Ik ga ook over op meer biologisch.
Waar ik ook nog aan dacht (kan het niet helpen, mijn brein werkt zo): andere topics gaan er soms over om honden- en kattenbeziters die brokken voeren over te halen om vers te gaan voeren.
In 2005 waren er in Nederland 1.800.000 honden en 3.300.000 katten. Stel dat we er in zouden slagen al deze mensen te enthousiasmeren voor kvv of barf: zou dat geen geweldige impuls geven aan de bio-industrie? Laten we maar doorgaan met het voeren van kvv en zo verantwoord mogelijk barfen en dat lekker aan niemand vertellen  ;)

Kees.
:biggrin2: Genoten van dit berichtje!
Marjet
3-sterren
3-sterren

Bericht door Marjet »

Ook ik probeer Luna zoveel mogelijk biologisch en wild te voeren (geef ook paard, maar daar moet ook ik me nog even goed in gaan verdiepen n.a.v. de discussie hier).
Ik bestel o.a. bij versvoer.nl (verkoopt ook Darf Eco en Bandit), laatst had zij (kippen)orgaantjes bio, en ik begreep van haar dat ze meer biologisch wil gaan verkopen. Je kunt eens contact opnemen (als je in haar vervoersregio zit tenminste).

Overigens een boekentip voor wie nog niet overtuigd is van de wantoestanden in de bio-industrie: 'Dieren eten', van Jonathan Safran Foer.
Kan me bijna niet voorstellen dat dierenliefhebbers (waardoor dit forum bevolkt wordt, toch?) nog een hap bio-industrievlees door hun keel krijgen als ze dit boek hebben gelezen. Dus wees gewaarschuwd als je erg gehecht bent aan je goedkope lapje vlees  :-\
Laatst gewijzigd door Marjet op vr 12 aug 2011, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Ben ik de enige die ook echt werkzaam is in de sector?
Discussier ik met mensen die paarden alleen kennen vanuit hobby?
Want dat zou namelijk een enorm verschil zijn.

Waarom? Omdat paarden geen konijnen of andere knuffeldieren zijn.
(Overigens hebben de huis-konijnen het vreselijk veel slechter dan onze paarden maar dat terzijde.)
Wij verdienen onze boterham ermee. Wij zijn nuchter en reageren niet vanuit emotie maar vanuit ervaring, scholing en diverse studies.

Ik vind wat hier allemaal beschreven staat echt te zwart/wit.
Denk je dat Anky van Grunsven medailles zou halen als haar paard niet voor haar zou willen werken?
Weet je wat een paard doet die niet wil werken?! Ik heb er hier 1 gehad. Die vond het werk niet leuk, die wilde niet. Die stond om de 3 meter op zijn achterbenen en daar was gewoonweg niet op te rijden. Ik verkocht hem aan een recreant, die hem mee naar het bos nam. Meneer slijt daar zijn oude dagen. Ga je mij nu zeggen dat ik mijn paarden mishandel? Dat ze het niet goed hebben?!

Weten jullie welke paarden momenteel het meest geslacht worden?
Momenteel worden er veel 2,5 jarige paarden geslacht.
Die hebben eerst 4,5 tot 6 maanden heerlijk bij moeders gelopen, lekker op de wei. Veelal nog met andere paarden. Daarna worden ze afgespeend, dat gebeurd tegenwoordig steeds vaker geleidelijk. Ze komen dan in groepen waar ze in de winter in loopstallen staan. Lees: LOOPstallen. Ze kunnen er lopen, bewegen. Een kalf in een kalverbox kan net zijn kont keren.
De meeste opfokstallen hebben overdag vrije uitloop in paddocks. Sommige doen dat uit veiligheid voor de paarden juist niet. In de zomer gaan de paarden de wei op. Dag en nacht, in groepen van 10 tot 40 paarden.
Dit houden ze zo 2,5 tot 3 jaar vol.
Dan gaan de paarden de stal in en worden ze röntgenologisch gekeurd. De paarden die goed zijn gekeurd worden ingereden. De paarden die af zijn gekeurd worden geopereerd maar veel van die afgekeurde paarden word geslacht. Waarom? Omdat ze niet geschikt zijn. Omdat ze problemen hebben die het welzijn aantast. Omdat we op moeten passen dat we met deze paarden niet verder fokken.
HOE BIOLOGISCH WIL JE HET HEBBEN? ;)

Natuurlijk. Er zijn paarden die het niet goed hebben.
Er zijn ook honden die het slecht hebben. Die hele dagen alleen in een bench zitten. Er zijn katten die het slecht hebben, konijnen, cavia's noem het maar op.

Maar om onze sector zo weg te zetten? Nee dat is echt ver buiten de waarheid.

Onze paarden staan op stro (of krullen bij bv een allergie). Geen roosters, geen stallen waar ze niet fatsoenlijk kunnen liggen. Er zijn nog stands maar die worden per 2017 verboden. Onze paarden kunnen natuurlijk fourage-gedrag vertonen. Ze kunnen elkaar zien en aanraken door de tralies of luiken. Ook dit gaat verplicht worden.
Paarden houden zoals ze in het wild leven is niet mogelijk. De veiligheid van paard en ruiter is dan niet meer gegarandeerd.

Bij paarden wordt er niet gezegd: bel maar geen veearts want dan krijgt hij medicatie en brengt hij niks meer op.
Ze krijgen wat ze nodig hebben.

Paarden buiten zetten in de winter, op de bevroren grond? Gebroken benen houdt je er aan over!
Soms gaat het goed, soms krijgen ze 4 gekneusde voeten. Mok, van in het water staan. Regenexceem van te lang een natte vacht.
Je bent als eigenaar verantwoordelijk voor je paard.
Moet hij dan buiten, omdat de dierenbescherming achter een bureau heeft bedacht dat ze buiten horen? Ben je wel eens op grote bedrijven geweest? Daar komen de paarden 4 keer per dag uit stal. Ze komen buiten, in de stapmolen, gestapt aan de hand, gereden en gelongeerd. Wat denk je dat de FNRS doet? Die controleren bedrijven op veiligheid voor mens en paard, kijken naar het welzijn van de paarden. Wat denk je dat de KNHS doet (de sportbond)? Die geven ook steeds meer cursussen en opleidingen om het welzijn nog verder te verbeteren. Wat denk je dat de sector doet?

Dat een paard vrij over de steppes hoort te trekken?
Hoe zit dat met jou hond dan?! Die hoort toch ook in een roedel te leven? Toch ook niet bij ons op de bank te zitten en aan de riem te worden uitgelaten. En toch maken wij ons hier niet druk om.

Paarden die niet meer geschikt zijn voor humane consumptie worden geslacht en verwerkt tot bio-brandstof.

De paardenhouderij is een open sector. Dat betekend dat iedereen kan zien wat we doen.
Je kan gewoon een pensionstal, manege of fokkerij binnenwandelen en zien hoe het er aan toe gaat. Geen geheimen, niets achter gesloten deuren. Dat doet geen enkele veehouderij.
Alles wat wij weten komt van artikelen die geschreven zijn met een gekleurde bril.
De varkenshouder vind dat hij het goed doet, varkens in nood vind het vreselijk.

We weten het niet. We weten niet hoe biologisch een kalf uit de bio-industrie is.
De melk krijgt een stikker, maar is dat kalf daarmee geholpen? Weten wij echt hoe de dieren het doen daar? Dat moeten wij aannemen. En dat doen we ook. Bij de paarden kan je dat zien.

Daarnaast is paardenvlees kopen behoorlijk neutraal.
Koop jij biologisch koeienvlees dan betekend dat, dat vraag en aanbod gaat verschuiven.
Daar worden de dieren beter van. Als wij allemaal alleen nog maar biologisch zouden eten, dan was de bio-industrie niet zo groot.
Maar hoe zit dat met paardenvlees? Daar heeft het wel of niet kopen van vlees geen invloed op het welzijn van de dieren. Want aangezien de dieren niet worden gefokt voor de slacht, maakt geen boer zich er druk om hoe zijn paard er bij staat.

Nog even een klein puntje:
Als ik paardenvlees koop, dan alleen van paarden geslacht in Nederland. Hier is het slachtproces veilig en worden de dieren constant veterinair gecontroleerd.
Koop geen paardenvlees uit het buitenland. Hier worden de dieren wel slecht behandeld, staan ze urenlang uitgeput en zonder water op de trein. Paardenvlees geïmporteerd uit de US al zeker niet kopen.
Dit is vaak paardenvlees van paarden die gebruikt zijn bij rodeo en stierengevechten.
Daar werk ik ook niet aan mee, die dieren hebben het slecht. Maar hier in Nederland?
Ik denk dat er dieren zijn (ook biologische) die het slechter hebben.

Overigens (laten we maar weer iets meer on-topic gaan, haha) koop ik geen vlees bij de islamitische slager. Een dier kan nog zo biologisch gehouden zijn, als het op die wijze geslacht word komt het ons huis niet in. Alle respect voor het geloof, maar ik sta niet achter het slachtproces.
Laatst gewijzigd door Hope op vr 12 aug 2011, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Hope schreef: Ben ik de enige die ook echt werkzaam is in de sector?
Discussier ik met mensen die paarden alleen kennen vanuit hobby?
Want dat zou namelijk een enorm verschil zijn.
Nee hoor, ik heb een HBO diploma paard en management op zak, heb stage gelopen op meerdere bedrijven en ben ook jaren lang werkzaam geweest in de hoefverzorging. Ik heb vele paardenbedrijven van binnen gezien, zowel voor mijn hobby als professioneel.

Jij vind het kennelijk oke dat paarden het grootste deel van een etmaal in een box staan waar ze nauwelijks bewegingsruimte hebben, prima, ik niet.

Jij vind het kennelijk oke als paarden getraind worden met middelen waar enkel negatieve prikkels mee toegedient kunnen worden, prima, ik niet.

Jij vind het kennelijk niet erg als een sociaal dier het grootste gedeelte van de dag geen sociaal gedrag kan uiten, prima, ik niet.

Ik rij alleen op paarden die 24 uur per dag, 7 dagen in de week, 12 maanden per jaar buiten staan. En ja, een paard staat liever buiten in weer en wind, mits hij een droge plek heeft om te staan wat gemakkelijk te realiseren is met een stukje verharding. Ik rij alleen op paarden die niet beslagen zijn, zonder bit, zonder zweep, zonder hulpteugel en zonder sporen. Ik leer de paarden waar ik op rij enkel en alleen nieuwe dingen aan door middel van positieve bekrachting.
Conclusie: zolang ik geen geld heb voor een eigen paard, om die te houden op een paardgerichte manier, rij ik bijzonder weinig. Want er zijn maar weinig paarden die volgens bovenstaande voorwaarden gehouden en gereden worden. Vind ik niet erg, paardrijden is geen recht wat ik heb.
Gelukkig heb ik 3 verzorgpaarden, die zomer en winter, dag en nacht buiten staan. Ook als de ondergrond bevroren is. Een paard dat altijd buiten staat, kan daar namelijk prima mee om gaan. Die explodeert nooit van energie, want die kan zich dag en nacht vrij bewegen en weten precies hoe ze over een bevroren ondergrond moeten lopen.
Mok is een weerstandprobleem, evenals regenexceem. Mijn 3 verzorgpaarden zijn 18, 20 en 25 en hebben geen van allen ooit een dergelijk probleem gehad. Ze zien zelden een stal van binnen. De 50+ paarden op het Nederlandse bedrijf en de 100+ paarden op het duitse bedrijg waar ik stage heb gelopen, kennen dergelijke problemen ook niet of zeer, zeer zeldzaam. Staan allemaal dag en nacht, zomer en winter buiten en waren paarden van zeer verschillende rassen.

Paarden hoeven niet over de steppe te trekken, ik ga ook niet zo ver dat ik zeg dat je er niets meer mee mag qua rijden en training. Maar als jij zegt dat een sociaal bewegingsdier het goed heeft als hij het grootste deel van een etmaal solitair in een klein hok opgesloten staat, dan ben ik dat oneens met je. En als jij het lovenswaardig vind dat een dier 4 keer per dag uit de stal komt om in de stapmolen, aan de hand stappen, rijden en longeren, dan ga je simpelweg compleet voorbij aan het feit dat zo'n dier geen enkele kans krijgt om in vrije beweging sociaal gedrag naar soortgenoten te uiten. Soortgenoten zien door tralies is al beter dan isoleercellen, maar zien alleen is bij lange na niet voldoende om als sociale omgeving te kunnen worden gezien. Paarden raken elkaar vaak aan, spelen samen, groomen elkaar, scharrelen samen rond om het lekkerste graasplekje te vinden, waken over elkaar als de ander slaapt. Dit zijn allemaal dingen die in een stal nooit kunnen, ook al zijn er tralies en mag het paard zijn hoofd over de staldeur steken.

Dat dieren uit de bioindustrie het zo mogelijk nog slechter hebben, prima. Maar dat is een non-argument. De vraag van de topic starter is dat ze zo diervriendelijk mogelijk vlees wil voeren. Dan vind ik duidelijk moet zijn hoe paarden in Nederland gehouden worden. Als we dan vervolgens verschillen van mening of dat die houderij goed of slecht is, prima. Iedereen die deze draad leest kan er zelf over nadenken wat ze er van vinden en besluiten of ze hierdoor mogelijk andere keuzes maken.
Dat veel jonge paarden al naar de slacht gaan omdat ze niet door keuringen heen komen, zal best. Neemt niet weg dat een groot deel van de paarden die geslacht worden ouder zijn en wel het leven hebben geleeft dat wij beiden hier neerschrijven.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Ben het er nog altijd niet mee eens.

Mag ik niet vergelijken met bio-industrie dieren? Weet je waarom niet?
Omdat ze het niet zijn.

Paardenvlees is goed vlees. Het is vlees van dieren die met liefde zorg en aandacht krijgen.
Als we moeilijk gaan doen over het feit dat paarden niet 24/7 buiten kunnen lopen zomer en winter dan moeten we allemaal veganist worden.  ;)
En ik vind nog altijd dat paarden niets te kort komen als ze niet 24/7 buiten komen. Als er dan maar alternatieven zijn. En die zijn er hoor.

Nu ik hier zo eens over nadenk, heb ik eigenlijk zin om de dierenbescherming te vragen hoeveel sterren paardenvlees zou krijgen. Ze hebben zo'n sterrensysteem. Bio-industrie is 0 sterren en biologisch 3.
Mijn mening over het welzijn van de paarden in Nederland (uitzonderingen daargelaten) blijft ongewijzigd hoor. Maar ben benieuwd hoe hun het inschatten in vergelijking met bio en biologisch.

@ kaela: als je de verschillende berichten zo achter elkaar leest, kan je daar qua toon verschillende wendingen aan geven.
Ik heb niks tegen iemand persoonlijk of iemands mening. Dat we dat even duidelijk houden, voor we straks elkaar niet meer begrijpen  :)
CarpePuncto
1-ster
1-ster

Bericht door CarpePuncto »

Ten eerst ben ik het er mee eens dat biologisch beter is.

Ik ben opgegroeid op een kalver mesterij. De zogenaamde "kist" kalveren. Ze kregen weinig ijzer zodat het vlees extra blank bleef (ik praat nu over de jaren 80/90 vorige eeuw). Ik weet nog dat de Dierenbescherming en Lekker Dier toen al bezig was met hun strijd tegen de BIo industrie. en wat lieten ze altijd zien ? Altijd de filmpjes van stallen uit de jaren 60/70 net alsof de industrie niet wil veranderen etc etc. Terwijl de situatie heel anders was bij ons in de stal en bij het gros van de collega's.

Mijn mening is dat er teveel mensen een mening hebben gevormd over zaken waar ze zelf niet mee in aanraking zijn geweest en het uit een boekje en/of van een internet site hebben gelezen en dat altijd zien als "waarheid". Ik denk dat heel veel mensen niet eens weten wat de term "biologisch" inhoud. Aan welke voorwaarden een bedrijf moet voldoen om een keurmerk "biologisch" te krijgen. Is de huisvesting daadwerkelijk veel beter ?? Of is het gewoon een etiket omdat de consument graag een goed gevoel wil hebben ? Komen scharrel eieren ook echt van een boerderij waar de kippen ook echt buiten scharrelen of zitten ze nog steeds in een stal met alleen iets meer ruimte in vergelijking met de batterijkip.

Zoals ik al begon met mijn reactie ben ik natuurlijk voor een goed product zonder antibiotica en andere gifstoffen. Het dier moet een goed leven hebben gehad.. de grote vraag alleen is, wat is de definitie van een "goed leven" ? Ga dan zelf een aantal dieren houden en slacht ze zodra ze slachtrijp zijn. dan weet je exact wat er mee gebeurt is. Voor de rest moeten we maar geloven wat de marketing afdeling ons wil laten geloven. Natuurlijk zijn er eisen en regels mbt biologisch/ecologisch etc etc. Maar ik ken ze niet.. en ik denk het gros van de consumenten ook niet.

Ik kijk daarom ook uit met dit soort discussies. Mensen denken veel te weten maar zijn helaas geïndoctrineerd door de media etc.

Mijn hond krijgt Darf Eko op dit moment en ik heb een kipfiletje uit een grote supermarkt hier in Duitsland gekocht.. weet bij god niet waar het vandaan komt etc etc..

Het is een rare wereld :)
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Hope schreef: @ kaela: als je de verschillende berichten zo achter elkaar leest, kan je daar qua toon verschillende wendingen aan geven.
Ik heb niks tegen iemand persoonlijk of iemands mening. Dat we dat even duidelijk houden, voor we straks elkaar niet meer begrijpen  :)

Hoi Hope, laten we het eens zijn dat we het oneens zijn. Dat is prima, we hebben ons standpunt duidelijk gemaakt en daarmee in deze draad een heleboel informatie verstrekt. Ook ik heb niets tegen iemand persoonlijk of iemand mening, dus dan zijn we het daar gezellig over eens.
Meike en Daisy
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Meike en Daisy »

Goh, wat is het een interessante discussie geworden, over paardenhouderij. Ik ben het met Kaela eens, over de wijze waarop een paard het beste gehouden kan worden. En inderdaad, in omgeving Leeuwarden (waar ook ik gekeken heb) waren er geen pensionstallen waar de paarden 24 uur per dag buiten konden staan. (Alleen een westernstal, waar je kon leasen, maar niet je paard plaatsen)

Het probleem met de paardenhouderij is misschien wel dat er zulke grote verschillen zijn. Er zijn ook hele kuddes die vooral buiten staan, er zijn paarden die bijna de hele dag in een stand staan, er zijn paarden die ongelukkig zijn en paarden die wel gelukkig zijn. Als je paardenvlees koopt weet je (over het algemeen) niet wat voor leven het paard gehad heeft en dat maakt het lastig. Je kunt er dus niet vanuit gaan dat het diervriendelijk vlees is, natuurlijk afhankelijk wat je diervriendelijk noemt.

Leuk om te horen trouwens, de verhalen uit 'de sector'. Maar ook dat zal toch wel verschillen per sport? En waarschijnlijk zelfs per stal en per eigenaar?

@Marjet, ik ben toevallig nu bezig in het boek Dieren eten van Jonathan Foer, erg interessant! Weet ik weer even heel goed waarom ik geen vlees eet. (En bah, dat recept voor gestoofde hond!)
Laatst gewijzigd door Meike en Daisy op za 13 aug 2011, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

@ kaela:
We zijn het inderdaad gewoon gezellig niet met elkaar eens, haha.
Jij blijft bij jou standpunt en ik bij het mijne, wat prima is.

Wat ik me nog wel even afvroeg, is waarom je vind dat een paard 24/7 ieder seizoen buiten moet lopen, en een koe wel alleen in de zomer. Koeien, varkens, schapen, geiten, die lopen toch ook alleen in de zomer buiten als ze biologisch worden gehouden? En zijn dat niet ook dieren met fourageergedrag etc? Ik wil niet de hele discussie weer opstarten hoor, ik denk dat er voldoende info is gegeven. Vroeg het me gewoon af.

Het is inderdaad een interessante discussie geworden met veel informatie.
Zelf ben ik het vooral met CarpePuncto. Eigenlijk is het jammer dat we niet meer weten waar onze dieren vandaan komen. Mijn vader verteld altijd leuke verhalen van de varkens die bij hem in de tuin liepen en die de tafelresten en aardappelschillen kregen als voeding. De enige plek waar ik een varken buiten zie staan is op de kinderboerderij. Overigens woon ik in het gebied met de meeste geitenhouders van Nederland. Hoewel daar ook biologische bedrijven tussen zitten heb ik er nog nooit 1 buiten gezien. Dus waarom een biologische geit het beter heeft als een bio geit zal mij echt een raadsel zijn, en toch ga ook ik uit van de verpakking.

Jammer dat we met zijn allen deze kant op zijn gegaan. De vraag is nu of er nog een goede weg terug is..

Gesloten