Reus heeft (hoewel niet getest, meer uit praktijk gebleken) ook een vlooien allergie, wat zich uit in hele nare, slecht genezende wondjes zodra hij gebeten is. Heel goed je ontvlo beleid volhouden is stap 1. geen vlooien, geen allergische reactie. dus ik zeg, koop bij je dierenarts ontvlooi zooi, en geef dat ook echt iedere maand, het hele jaar door. 1 vlo die overwinterd kan genoeg zijn voor een hoop ellende.
daarnaast je huis goed schoon houden.
Allergieën komen zelde alleen, dus dat het bij jou hond alleen de vlo&mijt is, die kans is klein.
Granen e.d. zijn jeuk veroorzaker nummer 1 bij honden, ik zou dus per direct alles wat je in huis hebt normale hondenkoekjes, snackjes, kluifjes, e.d aan het asiel doneren en je hond nooit meer iets geven waar graan in zit. ook niet ergens op visite ofzo, gewoon echt niet meer. ook geen rijst.
Honden kunnen heel gevoelig zijn voor toevoegingen. Let er dus op dat je hem zo puur natuur mogelijk voert. ga zelf je snackjes drogen met een droogmachine. makkelijk, goedkoop, leuk en gezond. (en verslavend, maar dat terzijde)
Ga opschrijven wanneer je hond veel jeuk heeft, en wat je dan met hem gedaan hebt, wat hij gegeten heeft, waar je geweest bent en wat voor weer het is. wanneer je je huis schoon maakt, zijn kleedjes in de was gaan, alles wat ook maar iets met je hond te maken heeft, schrijf het op per dag, met de mate van jeuk er naast. wie weet kom je dan nog op iets geks waar je niet aan gedacht hebt.
Allergieën zijn problemen van de weerstand. help je hond dus om zijn weerstand op te bouwen. ik denk dat aan probiotica, of een middeltje als Immuboost van Phytonics. Puur jeuk of puur huid zijn ook prima hoor, maar ik zou iets verder aan de basis beginnen.
Ga elimineren. minstens 6 weken (liever langer) 1 diersoort die je hond nog nooit gehad heeft. voor de rest niets anders. klachten weg? 1 diersoort toe voegen, paar weken aan kijken. meer jeuk? dan is hij daar allergisch voor. geen verandering? nog een diersoort toevoegen. etc. begin met diersoorten die niet zo risico vol zijn en niet vaak in honden voer voorkomen. eindig met kip en rund. (meest voorkomende dierlijk eiwit allergieën bij honden)
Ik gebruik voor Reus VetGold cream shampoo, ideaal spul.
Laat entingen even zitten tijdens de eliminatie, en wees heel voorzichtig met andere medicatie zoals antibiotica, prednison en meer van die dingen die dierenartsen graag als symptoombestrijders inzetten.
Het hele verhaal van Reus en zijn allergieën vind je trouwens hier:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 288.0.html
wij zijn nu sinds de winter bezig, het is een hoop gedoe geweest maar gaat nu super goed. er staat een hoop in, mocht je nog andere vragen hebben, stel ze gerust.
succes!