Biologisch Barfen

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Biologisch Barfen

Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Nou, om dan maar gewoon heel eerlijk te zijn:

"Beste mevrouw X,

Hartelijk dank voor uw reactie. Goed te horen dat u het Beter Leven kenmerk kunt waarderen.
De Dierenbescherming probeert via het kenmerk de consument weg te halen bij de dieronvriendelijke producten uit de vee-industrie. De Dierenbescherming heeft in samenwerking met de veehouderijsector en de detailhandel een betaalbaar, maar wel substantieel diervriendelijker alternatief ontwikkeld: het tussensegment. In de bedrijfsvoering die hier bij hoort zijn de meest schrijnende welzijnsproblemen in de vee-industrie aangepakt.

Paarden worden in Nederland over het algemeen niet gehouden voor hun vlees. Of daarmee het welzijn geborgd is, is de vraag. Niet voor niets is de Dierenbescherming in 2009 een campagne gestart om het welzijn te verbeteren. Daarnaast is bekend dat er vele lange afstandtransporten zijn waarbij het welzijn vaak geweld wordt aangedaan. Ook herinnert u zich wellicht de recente publicaties van onze zusterorganisaties GAIA, die aan het licht brachten dat er veel mis is met de paarden wiens vlees in de schappen van de winkels komt te liggen (http://gaia.be/nl/campagnes/ban-latijns ... rdenvleesb).

Kortom: ook bij het welzijn van paarden in de gehele paardensector zijn verbeteringen gewenst en mogelijk. Of paarden die geslacht worden een beter leven hebben gehad dan dieren uit de gangbare bio-industrie staat te bezien.
Indien u kiest voor producten met een kenmerk van de Dierenbescherming kunt u er zeker van zijn dat de grootste misstanden niet voorkomen bij bedrijven die de dieren voor deze producten houden. Of dat bij paardenvlees ook zo is, valt te bezien.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

NEDERLANDSE VERENIGING TOT BESCHERMING VAN DIEREN"

Heb mijn eigen naam even veranderd.
Deze mail kreeg ik vandaag na mijn vraag aan de dierenbescherming.

Hier willen wij eerst biologisch gaan eten, voor we biologisch gaan barfen.
Ook hier is het een probleem om volledig biologisch te gaan eten en voeren omdat het gewoon erg duur is.
Als wij in de supermarkt moeten bezuinigen en we hebben alles al van het B-merk, dan is de tweede stap bezuinigen op vlees. Het scheelt ook gewoon enorm af en toe. Maar laten we ons eerst allemaal eens bewust zijn van wat we eten. Dan gaan we daarna allemaal ook anders eten.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Ik moet zeggen dat ik dankzij dit topic toch ook eens wat keuzes ben gaan maken. Ik heb een barfleverancierderin gevonden die bij een aantal lokale boeren rund-, geiten- en schapenvlees betrekt; ze heeft zelf gecontroleerd hoe de dieren leven en afgesproken met die boeren dat zij de resten krijgt die niet doorgaan voor het winkelschap. Of het 100% bio is, weet ik niet, maar het zijn dus dieren die in de wei staan en geen bio-industriebestaan leiden; de koeienboer slacht ook maar één rund per week.
Een adres voor biokalkoennekken had ik al, en daar ga ik nu ook kipkarkassen bestellen (ik voerde voorheen nooit kippenbot). Ik ben van plan de variatie wat te minderen (heb nu nog wel eend en konijn als niet-bio producten) en dus in plaats van 8 botsoorten slechts 3 of 4 botsoorten te voeren, aangevuld met spiervlees van nog een paar andere soorten (heb net een megahoeveelheid reevlees geportioneerd). In totaal kom ik dan nog steeds op 5-6 soorten, ipv voorheen een stuk of 8-9, maar dat is voldoende. En het voelt goed. Macaroni of rijst voeren ter compensatie lijkt me niets; dan liever wat minder soorten.
Kees
2-sterren
2-sterren

Bericht door Kees »

Anne in Duitsland schreef: Ik moet zeggen dat ik dankzij dit topic toch ook eens wat keuzes ben gaan maken. Ik heb een barfleverancierderin gevonden die bij een aantal lokale boeren rund-, geiten- en schapenvlees betrekt; ze heeft zelf gecontroleerd hoe de dieren leven en afgesproken met die boeren dat zij de resten krijgt die niet doorgaan voor het winkelschap. Of het 100% bio is, weet ik niet, maar het zijn dus dieren die in de wei staan en geen bio-industriebestaan leiden; de koeienboer slacht ook maar één rund per week.
Een adres voor biokalkoennekken had ik al, en daar ga ik nu ook kipkarkassen bestellen (ik voerde voorheen nooit kippenbot). Ik ben van plan de variatie wat te minderen (heb nu nog wel eend en konijn als niet-bio producten) en dus in plaats van 8 botsoorten slechts 3 of 4 botsoorten te voeren, aangevuld met spiervlees van nog een paar andere soorten (heb net een megahoeveelheid reevlees geportioneerd). In totaal kom ik dan nog steeds op 5-6 soorten, ipv voorheen een stuk of 8-9, maar dat is voldoende. En het voelt goed. Macaroni of rijst voeren ter compensatie lijkt me niets; dan liever wat minder soorten.
Je haalt me de woorden uit de mond  :) Ik wil het ook zo gaan doen. Jouw adres voor bio-kalkoennekken ligt in Duitsland?

Mvg
Kees.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Kees schreef: Je haalt me de woorden uit de mond  :) Ik wil het ook zo gaan doen. Jouw adres voor bio-kalkoennekken ligt in Duitsland?

Mvg
Kees.
Klopt. Ik bestel ze bij Frischfleisch Express (http://www.idefix.biz). Ze hebben daar ook biolam, maar dat is vaak hard bot (poten, kale ribben waarvan ik vermoed dat ze van bioschaap zijn, knalharde ruggengraatdelen), en niet-bio rund.
Barf
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Barf »

Kees schreef: Ik heb het citaat van Staftime een paar keer gelezen, maar ik kan er niets in vinden dat je conclusie in je laatste zin rechtvaardigt :)
Mogelijk heb ik nog wel een nieuw gezichtspunt: een principe kàn tot gevolg hebben, dat je geen tien honden houdt, maar bijv. 2. Mogelijk gaat biologisch voeren dan wel tot de mogelijkheden behoren.

Mvg
Kees.
Ja 8 honden laten kreperen in het buitenland om biologisch te voeren is mijn optie niet ;)
Gooi de prijzen voor biologisch vlees maar eens stukken omlaag en dan weet ik zeker dat er heel veel mensen die overstap zullen maken 8)
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Barf schreef: Ja 8 honden laten kreperen in het buitenland om biologisch te voeren is mijn optie niet ;)
Jij hebt buitenlandse honden geadopteerd?
Dan kan je ook bijvoorbeeld geld doneren zodat ze ter plekke geholpen worden ipv ze naar Nederland te importeren.
Dus niet zeggen dat je geen keuze hebt, die heb je wel, het is alleen een andere keus dan je wil maken...dat is wat anders ;D
Staftime
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Staftime »

Ik word helemaal blij dat ik lees dat er mensen zijn gaan nadenken door dit topic, en ook daadwerkelijk stappen zetten om andere producten te kiezen om te voeren!
Fijn om te lezen! Doet me echt enorm goed!

Zelf eet ik doordeweeks helemaal geen vlees meer, in het weekend maar heel af en toe, en dat is altijd biologisch.
Eieren zijn biologisch, en kaas eet ik niet meer, melk drink ik niet meer.

Ik wil graag heel bewust zijn en blijven van wat ik consumeer.
Gelukkig is er bij ons voldoende inkomen om deze keuze erg gemakkelijk te kunnen maken.
Als dat niet zo was, zou ik het daar heel moeilijk mee hebben.

Romeo krijgt nog het duurst te eten, die krijgt momenteel nog biologisch vlees uit de supermarkt dat stervensduur is, en dat bak ik voor hem. Hij vindt het zalig.
Barf
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Barf »

martine-tom schreef: Jij hebt buitenlandse honden geadopteerd?
Dan kan je ook bijvoorbeeld geld doneren zodat ze ter plekke geholpen worden ipv ze naar Nederland te importeren.
Dus niet zeggen dat je geen keuze hebt, die heb je wel, het is alleen een andere keus dan je wil maken...dat is wat anders ;D
Oh maar dat doe ik ook hoor ;) maar daar krijgen ze geen goed huisje door 8) Had het nog verschil gemaakt voor je als het tien nederlandse honden geweest waren 8)
En alles is keuze, ik voer zoveel mogelijk biologisch maar volledig is niet haalbaar, verder eet ik zelf geen vlees maar ik blijf erbij dat als men wil dat mensen biologisch vlees gaan gebruiken het echt een stuk goedkoper zal moeten.
Ik wil best meer betalen voor kwalitatief goed en verantwoord vlees maar deze prijzen vind ik echt absurd.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

De prijzen zijn ook absurd. Mijn vader riep vanmorgen nog gekscherend dat we voor onszelf ook maar bij Lupa moesten gaan bestellen. Ziet er beter uit vind hij en het is een stuk minder duur.
Zelf wil ik ook wel meer biologisch. Voor de hond heb ik dat zelf in de hand, voor mezelf moet ik gewoon met de pot mee-eten. Helaas is het ook nog gewoon echt te duur. Jammer, maar helaas.

Ma zei vroeg waarom ik geen kippen ging houden, als ik zo graag biologische eieren wil. Misschien is dat nog een optie  ;)

Wat doen jullie eigenlijk met de groenten? Haal je die ook biologisch?
Wij halen groenten bij de Lidl, omdat er bij een onderzoek naar voren was gekomen dat daar de minste pesticiden op zitten.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Kippen houden is ontzettend gemakkelijk, gewoon een hok, rennetje en water en eten voorzien.
Maar je moet dan ook opletten welk voer je ze geeft als je biologische eieren wilt.  Ik weet niet of zomaar elk voer biologisch is...
Je kan er alleszinds ook veel tafelrestjes (ik veronderstel dat Hope die niet mag met zijn gevoeligheid), en groentenafval aan kwijt.  Als het biologisch is natuurlijk, als je biologische eieren wilt... ;)
Maar als je gewoon geeft wat je zelf zou eten, heb je ook al gezondere eieren dan zomaar uit de winkel, dus dan ben je ook al beter af zelfs al zijn ze niet 100% biologisch opgekweekt. Je weet dan waar ze vandaan komen en hoe goed de kippen het hebben, want je hebt het in de hand. En lekkerder zijn de eieren ze ook!

Ikzelf heb raskipjes, omdat ik niet hou van die typische legkippen die enkel gekweekt worden om zoveel mogelijk eieren te leggen met zo weinig mogelijk voer.  Dat zijn geen natuurlijke kippen meer in mijn ogen, die zijn kapotgeselecteerd.  Raskippen zijn mooier, levendiger en hebben een beter karakter (mijn legkippen werden soms echt aggressief, ook naar elkaar).  Ze hebben ook een heel ander sociaal leven wat leuk is om zien.  Zo hou ik de kip in ere vind ik, door raskippetjes te nemen.
Ze zijn natuurlijk dubbel zo duur in aanschaf en ze leggen wat minder, maar ze leggen wel langer. Dus in hun levensloop maakt dat niet zoveel verschil...
De legkippen die ik eerst had, hebben maar een jaar gelegd, en nu blijkt dat ze ook maar gekweekt zijn om een jaar 'mee te gaan'.  Ik vond dat zo vreselijk en ik kreeg de tip om eens raskippetjes te halen.
Je hebt legrassen zoals Barnevelder vb, of Wyandottes, maar die leggen nogal variabel.  Ikzelf heb Brahma krielen.  Die zitten tussen de sier- en legrassen in, maar ik vind dat ze ook nog vrij veel leggen, ze worden gewoon iets sneller broeds...  Maar ik vond ze zo mooi  ::)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 17 aug 2011, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Oooooh jaaaah, dat is een nog niet-verwezenlijkte droom van me: zelf kipjes om het huis houden! Helaas verhuizen wij om de 2-4 jaar, meestal naar een buitenland, en daardoor moet die droom nog even een droom blijven. Maar ooit...
ulla
5-sterren
5-sterren

Bericht door ulla »

Je hond ( en ) biologische groenten laten eten kan heel goedkoop, door te gaan kiemen, ben je nog minder kwijt dan aan niet biologische groenten.
Super gezond ook nog.
Verder heeft lidll in het vriesvak ook gemengde biologische groenten mixen. ;)
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Zelf groenten in de tuin laten groeien heb ik ooit geprobeerd, maar het was veel werk voor die ene sla.
Leuk was het eigenlijk wel.
Die kippen gaan we hier eens bespreken. Lijkt me leuk!
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Kippen zijn idd heel leuk! Maar dat 'rennetje' wil ik toch wel ff kwalificeren  ;)  als je hele rustige kippen hebt zoals brahma's hoeft je ren niet enorm groot te zijn. De meeste raskippen zijn een stuk actiever en hebben behoefte aan veel meer ruimte. De kippenhokken die standaard in de handel zijn hebben ook standaard veel en veel te kleine rennen, net als de standaard konijnenhokken. Dat wordt dan een beetje bio-industrie in de achtertuin en dat willen we toch niet.

Kippen willen graag kunnen scharrelen en graven en zandbadderen en zonnen. Ze zijn dol op groen en piertjes, miertjes en ander klein grut, een buitje regen is goed voor de veren en voldoende ruimte, afwisseling en begroeiing zorgen er ook voor dat ze elkaar intact laten. Een overdekte ren van 1x1m met betonvloer is dus niks voor een kip, laat staan voor een toompje kippen.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Mevroi Kruim schreef:
Kippen willen graag kunnen scharrelen en graven en zandbadderen en zonnen. Ze zijn dol op groen en piertjes, miertjes en ander klein grut, een buitje regen is goed voor de veren en voldoende ruimte, afwisseling en begroeiing zorgen er ook voor dat ze elkaar intact laten. Een overdekte ren van 1x1m met betonvloer is dus niks voor een kip, laat staan voor een toompje kippen.
Ah, ik word hier helemaal broeds van!  ;D

Gesloten