eliminatiedieet bij jeuk, gevogelte vraagje

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: eliminatiedieet bij jeuk

Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Ik heb bij lupa gekeken, maar ik zie het niet bij geit staan. O, ik zie een kopje gemalen bot, wat goed. Dank je. Dan moet ik alleen even een berekening maken om tot 100% te komen.
Die site van lupa is trouwens echt een goede tip, want ze hebben echt heel veel.

Het eten mag echt wel wat vetter zijn bij hem, hij kan dat echt wel gebruiken. Volgens mij kan hij dat ook wel verdragen, want hij krijgt nu lotgering en dat is ook vetter.
Hij is ook echt een jonge hond van 1, dus lekker veel energie. Ik ga nu het wandelen weer opbouwen, vanwege mijn knie, maar normaal lopen we elke dag drie kwartier in het bos. Dus hij krijgt ook de nodige beweging.

Is jonge geiten rug schouder en nek wel te doen voor een beginnende barfer?
Laatst gewijzigd door Miranda 1 op vr 19 aug 2011, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Volgens mij moet je even nagaan hoeveel gemalen bot je zou moeten geven.
Ik geef bijvoorbeeld totaal 40% kippennekken, maar die zijn goed bevleesd.
Dus dat is nooit 100% bot, maar bijvoorbeeld maar 50 %. Snap je?!
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Ja, als het puur alleen bot is, moet hij gewoon wat meer hebben. Ik denk dat het handig is dat ik lupa daarover even bel. Dan kunnen ze me ook zeggen of het echt alleen bot is ofdat er ook vlees bij zit.

Met bot ga je er toch vanuit dat je bevleesd bot geeft of hoeft dat niet perse? Dus als het onbevleesd is dan moet je percentage vlees omhoog? 
Limpy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Limpy »

Op de site van lupa staat dat de gemalen bot 85-90% bot bevat, de rest wat vlees....
mirjansen schreef: Met bot ga je er toch vanuit dat je bevleesd bot geeft of hoeft dat niet perse? Dus als het onbevleesd is dan moet je percentage vlees omhoog? 
Jep, bij (bijna) kaal bot meer vlees bij doen.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

het 'vleesbot' percentage in een barfmenu is gebaseerd op een product dat ongeveer half vlees, en half bot is. als je een menu aan houdt van 50% vleesbot, 25 spiervlees, en 25 orgaan, voer je dus feitelijk 25% bot (de helft van het vleesbot), 25%vlees (van het vleesbot) 25% vlees (het gewone spiervlees percentage) en 25% orgaan.

hoeveel eet de hond en in welke percentage's wil je dat gaan voeren?
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Dat moet ik dan even gaan uitrekenen, doe ik vanavond even want ik moet straks werken. Dan moet het bot omlaag en het vlees omhoog.

Als ik 2% van zijn lichaamsgewicht neem, dan kom ik uit op 1 kilo. Maar ik zit eraan te denken om 2,5 of zelf 3% te nemen. Afhankelijk hoe vet het vlees is.
Hij krijgt nu van lotgering alleen lam, vanwege de jeuk. Daar krijgt hij 2% van, maar lotgering is ook wat vetter.

Maar als ik geit neem en dat is ook vrij vet, dan is 2% misschien wel genoeg. Ik twijfel hierover nog een beetje. Aan de andere kant ik kan er altijd wat bij gaan doen of er wat vanaf halen. Hij zal niet snel te dik worden denk ik.

Weet iemand of jonge geiten rug, schouder en nek wel te doen is voor een beginnende barfer?
Laatst gewijzigd door Miranda 1 op za 20 aug 2011, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

dat ligt er denk ik aan hoe jong het dier is geweest. misschien kan je bij een islamitische slager bij jou in de buurt eens gaan vragen of die wat hebben? onze islamiet in hoorn had wel eens piep jonge schaapslammetjes waarvan Reus zelfs de pootjes met gemak op kreeg, toen hij nog maar net rauw kreeg. (wist toen nog niet zoveel)
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Ik wil alles ip bij lupa bestellen. Maar omdat ik niet heel veel vriesruimte heb, wil ik idd kijken of ik een islamitische slager kan vinden die ook iets van geit heeft. Dan kan ik bij lupa iets minder bestellen en het een keer tussendoor bij de ic halen. En dan red ik het hopelijk met 1 maand bestellen.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

precies en dan hoef je ook niet gelijk een kilo te nemen, maar kan je wat kleine bot dingetjes eerst uitproberen. (hoewel dat met zo'n grote hond natuurlijk minder uit maakt als dat minimonstertje van mij)

en pssst, voor te weinig vriesruimte is een hele makkelijke oplossing... (althans, als je de ruimte hebt, Reus en ik doen het uit pure praktische noodzaak met een vriezertje van 45 liter...zucht...)
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Ik heb een vriezer van 87 liter en nog een kleine boven een koelkast. Alleen heb ik naast mijn Berner die 1 kilo eet, ook nog een Golden die een halve kilo per dag eet. Dus ik heb twee flinke kostgangers, haha.

Zolang ik nog geen vriezer erbij heb, laat ik mijn Golden kvv eten. Ik kan dit makkelijk elke paar dagen halen. Bij de supermarkt, de welkoop en op route naar mijn werk kom ik langs een hele grote dierenwinkel. Dus voor hem ga ik gewoon 2 of 3 keer per week kvv halen. Dan heb ik voor hem even geen vriezer ruimte nodig. Op den duur gaat hij ook over op kvv, maar eerst even met mijn Berner beginnen.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

haha ja 2 grote kostgangers inderdaad, leuk! fijn dat je bij jou in de buurt zo goed aan kvv kan komen, dat scheelt een hoop.

wellicht ten overvloede, maar wil toch even zeggen dat het echt heel belangrijk is dat je berner tijdens zijn eliminatie dieet helemaal niets anders binnen krijgt naast de diersoort(en) uit zijn dieet. dat hij dus niet de kans krijgt om een lik uit je bak van je golden te nemen, of een kluifje oid van hem te pakken kan krijgen, bedoel ik.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Dat laatste is wel een hele belangrijke.
Ik weet niet of je nog met hem traint, want dan zal je ook andere beloningsdingen moeten gaan verzinnen.
Zit ik hier bijvoorbeeld mee. Ik voer maar 4 diersoorten en geen granen. Ik train nu met stukjes komkommer maar jij zal dan aan de gedroogde geit ofzo moeten!
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

vooor een paar tientjes heb je je eigen droog machine en maak je heel makkelijk je eigen gedroogde beloningen! (het kan ook in een gewone hete lucht oven, als die werkt met het deurtje open)
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Liet hier laatst appeltjes drogen, maar dat ware dure appeltjes geworden!
Had hele dunne schijfjes, deurtje open en toch moest dat ding een uur of 4 aanstaan. Dan beter een droogmachine, haha! Wel een goed idee trouwens!
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Mijn honden eten appart. Mijn Berner pikte als pup het eten van mijn Golden, dus gelijk appart laten eten. Ja, training gaat weer beginnen. Ik wil idd geit gaan drogen, omdat ik hem echt niks anders wil geven. Daarnaast heb ik voor beide een kong, die ga ik dus ook vullen met vlees en organen. En dat ga ik mijn Golden dan ook maar geven, zodat ik zeker weet dat hij niks anders krijgt.
Al weet ik bijna zeker dat hij tegen de kluiven kan.

Mijn Golden geeft zijn kong echt niet af. Een kluifje alleen als hij hem net krijgt, maar zeker niet als hij echt aan het kluiven is. Maar ik neem dus geen risico en ga gewoon de kongen vullen met geit. En zelf pensstaafjes maken.

Ik wilde sowieso al een droogmachine kopen. Ze vinden runderpens heerlijk. Als ik zie dat 1 kilo pens een paar euro kost en gedroogde pens € 10 de kilo. Dan heb ik een droogmachine er snel uit. Ze eten zoeen 1 tot 2 kilo gedroogde pens per maand, naast hun andere kluifjes. Ik moet nog even kijken welke droogmachines er zijn en welke aanbevolen worden.

Ik heb wel een heteluchtoven, maar geen idee of die werkt met het deurtje open.

Plaats reactie