eliminatiedieet bij jeuk, gevogelte vraagje

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: eliminatiedieet bij jeuk

Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Nou hier werkte het wel, het ding is zo oud als matuzelem maar het duurde een eeuwigheid.
Onze hond krijgt nooit kluifjes of andere dingen, die slikt hij in 1 keer in. Misschien dat hij nu hij barf krijgt begrijpt dat je er ook op kan kluiven, haha!

Zo'n droogmachine lijkt mij wel handig, maar ik heb vooral hele dure gezien.

Misschien een domme vraag, maar wat in een kong?
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Dan is een kong ideaal voor jou hond als hij kluiven in slikt. http://www.goldenretrieverforum.nl/gold ... /kong.html. Je hebt ze nu ook van martin gaus. http://www.martingauswebshop.nl/product ... Blauw.html. Bij martin gaus is de opening groter en dat is beter voor mijn Berner. Mijn golden klemt kluifjes en de kong tussen zijn poten, mijn Berner niet, dus die heeft er meer moeite mee.
Je vult dit met eten. Momenteel doe ik er de kvv in, lekker makkelijk. Het leuke is dat hij stuiterd, dus ze kunnen er ook mee spelen. het is even een uitgave, maar ik heb er erg veel plezier van. En het is veiliger dan een kluif wanneer je het geeft als je weg gaat.

Afbeelding

Misschien nog een andere tip, farmfood heeft van die witte kluifjes, volgens mij van buffelhuid die plat zijn, rechthoekig. Mijn Berner slikt die ronde kluiven ook in 1 keer door.  :o En omdat dit rechthoekig is moet hij wel kluiven. Ze doen er niet heel lang mee hoor, zoeen kwartiertje. Maar misschien dat dat niet handig is voor jou hond, omdat die ook met een allergie zit.

http://www.aximax.nl/catalog/bomann-dr4 ... 82562.html Ik heb deze als tip gekregen voor een droogmachine en niet duur. Maar ik moet ook nog verder op onderzoek.
Laatst gewijzigd door Miranda 1 op za 20 aug 2011, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Limpy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Limpy »

Ik gebruik zelfs (puppy)kongs voor mn 2 jongste katers om ze bezig te houden, geweldig spul!
Zij vinden het ook leuk dat ze stuiteren: obi-wan heeft ooit eens bedacht dat het eten er sneller uitkomt als je ermee gaat gooien  ;D

@hope: bij zoo-plus zijn ze regelmatig in de aanbieding, althans de rode (die is voor honden met normale bijtkracht, als je ´n sloper hebt moet je de zwarte nemen)
Tuincentrum ranzijn heeft ook wel eens nepperts, die zijn wat goedkoper (weet niet hoe stevig die zijn, kong is kwalitatief wel goed spul)
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Wat goed dat je ze voor je katten gebruikt. Ja, als ze ermee gooien komt het er sneller uit, doen ze hier ook.

De echte kong en die van gaus kunnen in de vaatwasser, dat vind ik wel handig. Helemaal bovenin is het lastig schoonmaken.

Ik heb uitgerekend hoeveel mijn hond moet hebben. Ik ben uitgegaan van 2% dus 1100 gram per dag.

Normaal 50% vleesbot 550 gram (225 gram bot en 225 gram vlees), 25% vlees 275 gram en 25% orgaaan 275 gram.

Maar lupa heeft gemalen bot, 90% bot en 10% vlees. Dus is wilde de percentage vleesbot en vlees omdraaien, maar omdat het 10% vlees is iets meer bot geven dan 225 gram.

Dan kom ik uit op gemalen vleesbot 325 gram, vlees 500 gram en 275 gram orgaan = 1100 gram.
Klopt dit een beetje? Want het is zo wel lastig uitrekenen vanwege die 90 en 10%
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Ik ben echt mega slecht in rekenen en mijn rekenmachine is niet in de buurt dus wat dat betreft houd ik even wijselijk mijn mond  :D .
Die lupa gemalen bot lijkt me wel handig hoor! Je kan het ook daar nog vragen.
Vorige maand ben ik er zelf voor het eerst geweest en die vrouw was echt super aardig en heeft me nog wat goede adviezen meegegeven.

Zo'n kong lijkt me wel wat! Het is echt altijd hap-slik-weg. Ik sta nog elke dag verbaasd toe te kijken hoe hij zijn kippenruggen tot moes bijt, dat had ik echt nooit verwacht. Wat kan je allemaal in zo'n kong stoppen? Ook gewoon vlees of moet het echt een soort pate zijn? (de site van de goldens opent helaas momenteel niet) Lijkt me leuk om hem eens lekker bezig te houden en inderdaad is het ook ideaal als een hond niet zomaar alles mag hebben.

Die droogmachine is inderdaad helemaal niet duur! Daar kan je geen bult aan vallen!
Laatst gewijzigd door Hope op za 20 aug 2011, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Limpy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Limpy »

Je kunt er ook gewoon stukjes vlees in doen hoor, doe ik hier ook.
Om het wat moeilijker te maken kun je (uiteindelijk) het grote gat afdekken met stukje komkommer of wortel (als ze groente mogen hebben)

Ow ja, met een flessenragger zijn ze zelfs achterin goed schoon te maken....

Ben ook niet zo´n rekenwonder maar mn gevoel zegt dat je net ietsjes te hoog zit met die 325 gr gemalen bot.
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Op de goldensite staan veel tips. Raar dat je hem niet kunt openen, want ik kan het wel. Via diezelfde site zit ik daar ook nu op het forum. O, maar ik zie het. Je kunt wel de site openen, maar niet de verschillende vullingen.  :-\
Ik deed er eerst brood met pindakaas is, maar dat wordt 1 brei. Toen had ik alleen mijn Golden en heb de kong heel lang niet gebruikt omdat ik me er geen raad mee wist. Toen kwam onze Berner en die slik ook grote stukken kluif door, dus kon alleen kleine kluiven kopen. Dus toch maar een kong erbij gekocht en gaan zoeken een vulling. Ik ben toen begonnen met stukken blikvoer, sorry. Hierdoor begon mijn Berner het door te krijgen.

Nu doe ik eerst gekookte groente erin en dan verder vullen met kvv.

Ik doe dit nu 2 keer per dag, want ik ben mijn Berner aan het trainen om alleen thuis te kunnen blijven. Hij blaft namelijk als ik weg ga met mijn Golden en hij helemaal alleen thuis is. Zo krijg hij niet teveel eten binnen en weet ik zeker dat hij er tegen kan wat ik erin doe.

Volgens mij kun je er van alles in doen. Je hebt van kong ook een vulling, maar die vind ik giga duur en heb ik nooit gekocht. Maar als je even zoekt op internet dan kom je vast veel tips tegen.  
Laatst gewijzigd door Miranda 1 op za 20 aug 2011, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

En, ben je al begonnen met elimineren?
Of ben je er nog niet helemaal uit wat je kan gaan geven?

Hope heeft een kong (of nee, een sumo van martin gaus, die zijn niet zo duur).
Het is een leuk ding. Mijn vader had hem vanmorgen gevuld met gemalen pens. Dat was niet erg fris, maar hij heeft er wel mooi 3 kwartier over gedaan om hem leeg te krijgen, haha. Schoonmaken ging ook goed, dus het was eigenlijk niet erg. Behalve dan dat mijn moeder hem naar buiten heeft gedaan omdat ze de penslucht niet kon harden  ;D

Ben benieuwd hoe het gaat met je berner!
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Ik ben nog niet begonnen met elimineren. Dit heeft twee redenen, 1 ik heb net lotgering gekregen en zit mijn vriezer helemaal vol. En een tweede, hij heeft nog steeds jeuk. Het wordt wel minder. Ik denk dat als ik nu begin met elimineren en de jeuk blijft, dan weet ik niet of het van de geit komt.
Ik wil hem nog zoeen 2 weken lotgering lam geven. Hierop is hij jeuk vrij geweest en ik hoop dat de jeuk over 2 weken minder is. Goed dat ik je berichtje lees, want ik wil even lupa en volgens mij versdier bellen over de geitenbotten. Ga ik zo even doen, want ik ben vandaag vrij.

Leuk dat ze het goed doet met de sumo. Ja, ik heb daarom ook de sumo gekocht, scheelde toch best wat op zoeen grote maat. Ik kan me indenken dat pens niet zo handig is, haha. Heb je die site van het goldenforum nog kunnen openen met tips om het te vullen? Anders stuur ik iemand even een pb, dat het niet te openen is.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

ehm, ik volg je niet helemaal. waarom begin je niet met elimineren als hij nog steeds jeuk heeft? wat krijgt hij nu te eten?

als je hem jeuk vrij krijgt, moet je dit wel echt langer dan 2 weken vol houden hoor! het hondenlijf heeft tijd nodig om te herstellen en eventueel te ontgiften van alle jeuk toestanden en bestrijding daarvan, voordat je iets nieuws gaat proberen.
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Ik geef hem nu lam van lotgering. Dit heeft hij al eerder gehad en het daarop goed gedaan. Dus mijn gedacht was, als ik hem eerst lam geef dan kan zijn lijf rustig worden. Als het dan wat rustiger is, begin ik met een eliminatiedieet. Stel ik begin met een eliminatiedieet en hij is allergisch voor het eerste dier dat ik hem geef, dan kom ik daar moeilijk achter omdat hij al jeuk heeft.
Of is dit niet logisch?
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Of dat logisch is of niet weet ik niet.
Maar stel dat hij nu allergisch is van de lotgering (ik hoor veel over jeuk bij lotgering) dan komt het niet tot rust en kan je dus wachten tot je een ons weegt. Maar ja, een vriezer vol is ook weer zo wat.
Kan je golden het niet opeten?

De site is nog altijd gedeeltelijk niet te openen helaas.
Ben wel blij met de sumo, en voor 20 euro vond ik het ook goed te doen.
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Mijn Golden eet maar 500 gram per dag. Ik ga vanaf zaterdag een week op vakantie. Dan neem ik de lotgering mee. En als ik terug kom ga ik eten bestellen of halen voor het eliminatiedieet.

Ja, dat dacht ik ook al, hij kan natuurlijk ook een allergische reactie ontwikkelen op lotgering. Ik belde net met versvoer. Ik vroeg of hun geitenribben en andere geitenbot geschikt is voor een beginnende BARFer en ze zei dat dat niet geschikt is. Dus ze zei ook konijn, maar toen zei ik dat dat vrij mager is en hij best wat vetter eten mag hebben. Dus zei ze eend, ik vertelde dat hij een paar keer eend met rund heeft gehad van lotgering. Toen vertelde ze dat er ws minimaal eend in zat en ik die paar keer eigenlijk kan verwaarlozen. Ze maakte ook een opmerking van je wil niet weten wat er wel in zit en er kunnen andere dingen bijzitten dan die op de verpakking staan.
Dus wat ik begrijp zou eend ook nog een optie zijn volgens haar.

Ik heb ook Lupa gebeld. Zij adviseerd ook om geit te geven. Reden, het kan zijn dat hij op eend reageerd omdat hij, volgens mij allergisch is voor kip. Zij zei ook dat geitenbot niet geschikt is voor een beginnende BARFer. Ze adviseerd dus de gemalen geitenbot. In het begin moet ik de percentage bot omwisselen met de percentage vlees, dus 25% bot en 50% vlees. Is zijn ontlasting daarop te dun, dan moet hij iets meer bot krijgen, is het te dik dan moet het percentage omlaag.
Ze adviseerde om daarna konijn erbij te geven, omdat konijn zacht bot is, dus een goed beginners bot.
Laatst gewijzigd door Miranda 1 op wo 24 aug 2011, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

je gedachtegang is opzich begrijpelijk. maar ik ben het er niet helemaal mee is. Precies omdat het goed zou kunnen dat je hond inmiddels een allergie heeft ontwikkeld voor lam, of jeuk krijgt van de lotgering in zijn algemeen (dat hoor je inderdaad vaker van lotgering dan van andere merken). daarnaast denk ik zelf ook dat de hond als begin van eliminatie een start van iets compleet nieuws nodig heeft. ik zie het zelf ook als een soort ontgiften, zo'n tijd maar 1 diersoort eten. het honden lijf moet daar op ingesteld worden en dan kunnen mooi alle onnodige dingen overboord gegooid worden. dat effect is minder als het een diersoort is waar de hond al aan gewend is.

dat hij de eend een paar keer minimaal gehad heeft zou toch voor mij reden zijn om niet eend als 1e diersoort te pakken. het is een klein risico, maar aangezien elimineren best wat gedoe is en je een lange adem moet hebben, zou ik geen enkel risico willen lopen.

ik zou dus echt konijn doen. ja het is mager, maar dan weet je het tenminste zeker dat hij het nog nooit gehad heeft. vervelend dat je net de vriezer vol hebt liggen. misschien is er iemand bij je in de buurt die het van je over kan nemen, na je vakantie? (even oproepje in vraag&antwoord zetten)

overigens is het altijd het beste om te elimineren met volledig barf, niets gemalen of mixen. dan weet je zo zeker mogelijk dat je hond echt alleen maar die ene diersoort binnen krijgt. (daarom ben ik ook geen voorstander van elimineren met geit, want herken jij geit van schaap/lam?) het moet echter natuurlijk wel praktisch haalbaar zijn, ik heb het ook niet kunnen doen. (had toen nog geen vriezer).
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Oke, dat klinkt logisch. Ik ga niet beginnen met eend hoor. Idd het is best een 'gedoe' elimineren en dan wil ik geen risico lopen. En konijn en geit is ook prima. De vrouw van lupa zei ook dat er een kans bestaat dat hij op eend, gevogelte reageerd omdat hij allergisch lijkt voor kip. Dus zei gaf om die reden het advies om het niet te geven.

Ik heb eens even een berekening gemaakt. Konijn is goedkoper dan geit. Ik moet hem 1100 gram per dag geven. Stel ik moet hem er de helft bij geven omdat het mager is, dan nog ben ik hetzelfde kwijt als geit.

Ik snap je gedachte over gemalen producten. Dat is ook de reden waarom ik niet wil elimineren met kvv en waarom ik geen kiezebrink wil geven. Maar bij Lupa malen ze het bot zelf. Misschien naief van mij hoor, maar als zij zeggen dat het echt geit is dan geloof ik dat wel. Maar ik snap ook dat je beter geen risico kan nemen en het daarom volledig zelf wil samen stellen en dus niet iets gemalen neemt.

Als ik terug ben van vakantie, dan heb ik nog maar voor 1 week eten en dat eet mijn andere hond wel op. Dan kan ik ze de maandag na mijn vakantie bellen en ga ik het denk ik even ophalen, lijkt mij het snelst. Dat zou dan betekenen dat hij, vanaf vandaag nog zoeen twee weken lam krijgt van lotgering.

Plaats reactie