Vioolklier / wolfsteken - zijn er hondenrassen met een werkende vioolklier??
Moderator: Lizzy
-
yvette_van_alert
- 5-sterren

- Contacteer:
Vioolklier / wolfsteken - zijn er hondenrassen met een werkende vioolklier??
Weet iemand dat hier? Ik dacht dat die bij honden niet meer werkte?
- me and my boys
- 5-sterren

- Contacteer:
Re: Vioolklier / wolfsteken - zijn er hondenrassen met een werkende vioolklier??
dat ze lekker ruiken is dat toch?
-
yvette_van_alert
- 5-sterren

- Contacteer:
Re: Vioolklier / wolfsteken - zijn er hondenrassen met een werkende vioolklier??
Het is een klier die bij wolven op de staart zit onder de zwarte vlek vrij hoog aan de staart. Die vlek heet het wolfsteken (die zie je bij veel honden) en de klier er onder de vioolklier. Bij Duzi is het een vieze vette stinkzooi 
Wat jij bedoelt Ellen zijn denk ik de anaalklieren?
Wat jij bedoelt Ellen zijn denk ik de anaalklieren?
- Angelique
- 5-sterren

De universiteit in Utrecht heeft al wel eens wat onderzoek gedaan naar deze klier en waarschijnlijk heeft de klier als functie veromonen uit te stoten die dienen als een soort van 'witte vlag' en om de hond aantrekkelijker te maken.
Dus nee, geloof niet dat Ellen de anaalklieren bedoelt
Dus nee, geloof niet dat Ellen de anaalklieren bedoelt
- me and my boys
- 5-sterren

- Contacteer:
dit bedoelde ik id..Angelique schreef: De universiteit in Utrecht heeft al wel eens wat onderzoek gedaan naar deze klier en waarschijnlijk heeft de klier als functie veromonen uit te stoten die dienen als een soort van 'witte vlag' en om de hond aantrekkelijker te maken.
Dus nee, geloof niet dat Ellen de anaalklieren bedoelt![]()
ik ga ervan uit dat als het kan ontsteken het ook nog werkt
, of in ieder geval werkte
Zo'n zwarte vlek hebben Balou en Chendo allebei (Fjurdy automatisch want die is zwartyvette_van_alert schreef: Het is een klier die bij wolven op de staart zit onder de zwarte vlek vrij hoog aan de staart. Die vlek heet het wolfsteken (die zie je bij veel honden) en de klier er onder de vioolklier. Bij Duzi is het een vieze vette stinkzooi
Reus heeft op die plek zijn enige zwarte haartjes zitten, zn haren zijn daar ook wat stugger en staan een beetje om wijd. als hij reden ziet om heel mans te gaan staan borstelen, dan piekt het helemaal. er moet inderdaad vrij vaak aan geknabbeld worden, en toen hij zo slecht was qua jeuk was het er ook wel een beetje stuk. de huid is er soms ook een beetje vettig.
-
Migudu
De Newf in elk geval niet!!! 8)
-
yvette_van_alert
- 5-sterren

- Contacteer:
[quote="gemke"]
, of in ieder geval werkte
[/quote]
Ik heb niet de indruk dat het onstoken is bij Duzi maar dat het gewoon werkt.. Of heb jij ervaring met een ontstoken vioolklier? een ontsteking in dit gebied kan ook komen door een gras aar in de huid natuurlijk. Morgen bij daglicht nog ff goed kijken!
Er is helaas weinig over te vinden en ik weet de engelse naam voor deze klier niet. Iemand anders??
Ik heb de vraag bij div. mensen uitgezet en er komt nog weinig uit. Ook het onderzoek van utrecht kan ik nog niet vinden.
[/quote]
Ik heb niet de indruk dat het onstoken is bij Duzi maar dat het gewoon werkt.. Of heb jij ervaring met een ontstoken vioolklier? een ontsteking in dit gebied kan ook komen door een gras aar in de huid natuurlijk. Morgen bij daglicht nog ff goed kijken!
Er is helaas weinig over te vinden en ik weet de engelse naam voor deze klier niet. Iemand anders??
Ik heb de vraag bij div. mensen uitgezet en er komt nog weinig uit. Ook het onderzoek van utrecht kan ik nog niet vinden.
-
yvette_van_alert
- 5-sterren

- Contacteer:
[quote="vanaalst"]
dit bedoelde ik id..
[/quote]
oke meestal heeft men het over anaalklieren als men het over de geurklieren heeft. 8)
dit bedoelde ik id..
[/quote]
oke meestal heeft men het over anaalklieren als men het over de geurklieren heeft. 8)
[quote="yvette_van_alert"]
[/quote]
de onze kreeg daar ineens een bijna kale ronde plek. Huid is daar heel ruw. Maar hij zit er verder niet aan, en lijkt er ook geen last van te hebben. Blijkbaar zouden reuen en teven er last van kunnen hebben, bij sommige komt haar terug, bij sommige niet, net zoals de klachten, soms weer wel, soms nooit meer
[/quote]
de onze kreeg daar ineens een bijna kale ronde plek. Huid is daar heel ruw. Maar hij zit er verder niet aan, en lijkt er ook geen last van te hebben. Blijkbaar zouden reuen en teven er last van kunnen hebben, bij sommige komt haar terug, bij sommige niet, net zoals de klachten, soms weer wel, soms nooit meer
volgens mij heet het dan tail gland/violet gland/glandula cauda
Alle bruine beren van mij hebben cq hadden op die plek ander haar ruw stug. En de huid is daar anders van structuur. Ik ken een beer die daar een ontsteking had, de da zei toen als diagnose ontstoken wolfsklier (maar goed dat geeft niet aan of het werkt cq een goede diagnose is). Dat stonk wel. De zwarte beren hebben daar niet allemaal andere haar structuur.
- var Stolthet
- 4-sterren

Vlak voor de loopsheid trekt Oya rondom de klier alle haren uit haar staart. Bij de saarloosjes is het haar daar anders en voelt de staart ook anders - harder, ruwer -
Mij is altijd verteld dat veel teefjes dat doen zodat de geur beter verspreidt wordt... Of het zo is geen idee
Mij is altijd verteld dat veel teefjes dat doen zodat de geur beter verspreidt wordt... Of het zo is geen idee