Porties geven slecht?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Re: Porties geven slecht?

Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Ja, het kuikensyndroom  :D

De Frummels kwamen hier met 6 weken en kregen toen 4 a 5x daags eten. En wel zoveel als ze wilden, en dat was heeeeel veel  ::) Geleidelijk aan gingen ze zelf meer eten per maaltijd waarna ze dus langer geen honger hadden en inmiddels eten ze met ong 12 weken nu 3 a 4x daags. Daar doen ze het uitstekend op, Hollands welvaren is er niks bij. Ze krijgen ontbijt als ik opsta en late supper als ik naar bed ga, tussendoor wanneer het uitkomt, ik voer niet op de klok.
Ze mogen hier eten totdat ze zelf weglopen met schudpootjes, dan haal ik de bakjes weg. Meestal zijn ze zo'n 10 minuten bezig met een barfhap en 3 seconden met gemalen meuk  :D

Ik heb nooit mijn katten onbeperkt gevoerd, ook niet in de brokkentijd. Volwassen katten kregen 2x daags een bakkie meuk en wat na 10 minuten niet op was haalde ik weg. En ik stond en sta er bij om te zorgen dat niemand te veel of te weinig krijgt. De volwassen katten nu eten vaak 1x per dag, Knor is geen ontbijter en Eppo is nog wel eens de hort op dus die krijgen gewoon 's avonds een bak vol waar ze een half uur over kunnen doen. Niet alleen leven ze nog steeds, ze zijn ook nog kerngezond op hun 16de. En de inmiddels overleden oude garde is 21, 19 en 17 geworden, waarbij 17 vanwege op brok opgedane nierschade.
*Yvje*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Yvje* »

Wauw, wat een leeftijden zeg ! Als mijn katten nou ook eens zo oud zouden worden !  :)

Hij heeft vandaag iets meer als 200 gram op ! Ik pleur gewoon een hele boel bolletjes Kvv op
een schoteltje, even in de magnetron want komt uit de koelkast en dan zet ik het neer,
hij weet het al want zodra hij het schoteltje en de magnetron hoort komt hij er al rennend aan
en begint ook meteen goed te eten, laat soms een paar stukjes liggen ..

Maar 200 gram is genoeg toch voor een kitten ? Hij mag meer hoor maar laat dan dus wel wat liggen..
Hij heeft trouwens de hele dag nog niet gedronken, ja, kattenmelk, gister en dag daarvoor dronk hij wel heel erg veel
maar had toen dus nog volledig Rc babybrokjes.. zal wel door het Kvv komen maar hoop wel dat ie er ook naast gaat drinken
anders heb ik twee katten die niet drinken naast hun Kvv ..
*Yvje*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Yvje* »

WAUW ! Jeetje, wat al een verschil in de kattenbak ! Hij is net wezen poepen en
nu al zien de poepjes er steviger uit en was het een stuk minder en de geur is bijna heerlijk te noemen !
Hij was wel wat langer bezig als normaal maar het ging goed !! Was bang dat ie misschien nog
aan de schijterij zou gaan maar niet dus !  :D
Limpy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Limpy »

Hahaha, wat kun je toch blij zijn van een 1e barfdrol!
Als je nieuwe frutsel zo slim is kvv te blijven eten wordtie vast net zo oud als de katsels van Olga!
200 gram is netjes als hij dat nodig heeft (pekke zat toen op 150 gr maar das een oosterling, die zijn wat dunner)
*Yvje*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Yvje* »

Ja, dis een stevige Birmaan, die zijn nogal robuust en niet bepaal slank te noemen !  ;D
Limpy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Limpy »

Das idd een paar maatjes groter dan mijn earodynamische model.  ;D
*Yvje*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Yvje* »

:P

Liam heeft vandaag voor het eerst Tinlo konijn gehad, moest hij toch wel even aan wennen,
hij ging er bij staan mauwen, maar met wat Rc mouse erdoor en het naast het schoteltje leggen
ging het er wel in, laatste paar stukjes liet hij liggen.
Hij kreeg bij de fokster alleen af en toe Cb ... dan is konijn natuurlijk wel raar, vreemde geur etc ..

Hij heeft net een ook een ienieminie poepje gedaan op de bak ! Zag er prima uit ...
Evy_JD
3-sterren
3-sterren

Bericht door Evy_JD »

ik heb het geprobeerd, dat in porties aan bieden, zelfs 5x kleine beetje per dag en het werkte voor mij iig niet.
ik werk onregelmatig en ze krijgen dan ook op wisselende tijden eten.
nu heb k bv. nachtdienst dus 's ochtends om 8:00 krijgen ze hun halve porie kvv en hieronder plaats is koelelementen (onder het dienblad) 's avonds 20:00 ong. doe ik hetzelfde maar dan met de andere helft.
dit gaat super.
Ik heb gelezen dat je voor dieren met een verminderde weerstand kvv max 6 uur mag laten staan.
(zonder koelelementen dan) binnen die tijd eten ze het wel op, maar die koelelementen zijn meer voor mijn eigen gemoedsrust  ;)
*Flip*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Flip* »

goed te horen dat het zo goed gaat! Kitten zijn een stuk gemakkelijker overzetten hè! Als ik Flip nieuwe sameken introduceerde, dan legde ik er altijd een klein hapje van iets dat hij al kende & lekker vond naast. Hij snuffelde dan wat aan het nieuwe, at het bekende en daarna het nieuwe er zo achteraan. Soort tapa's voor de kat  :P

Kuiken moest ik in het begin wel in kleine stukjes knippen, 1e weg kunnen gooien. bij 2e poging stukje haasvlees erbij gelegd en het was zo op. 3e keer was al vliegles  ;D
*Flip*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Flip* »

Evy_JD schreef: ik heb het geprobeerd, dat in porties aan bieden, zelfs 5x kleine beetje per dag en het werkte voor mij iig niet.
ik werk onregelmatig en ze krijgen dan ook op wisselende tijden eten.
nu heb k bv. nachtdienst dus 's ochtends om 8:00 krijgen ze hun halve porie kvv en hieronder plaats is koelelementen (onder het dienblad) 's avonds 20:00 ong. doe ik hetzelfde maar dan met de andere helft.
dit gaat super.
Ik heb gelezen dat je voor dieren met een verminderde weerstand kvv max 6 uur mag laten staan.
(zonder koelelementen dan) binnen die tijd eten ze het wel op, maar die koelelementen zijn meer voor mijn eigen gemoedsrust ;)
ik heb een voederbak met deksel & timer, onder de bakjes, 2, kan ook een koelelement. Ideaal als je eens een nacht weg bent, bevroren eten erin, koelelement eronder en de timer op de volgende ochtend. Het andere bakje dan met half ontdooid eten voor die avond.
Ik vind het dekseltje wel erg prettig ivm die enkele bromvliegen, met warm weer zitten er soms na 1u al vliegeneitjes op het vlees >:(
Evy_JD
3-sterren
3-sterren

Bericht door Evy_JD »

Ik heb (even afkloppen) nooit last van vliegen in de vertrekken waar de katten komen.
even binnen vliegen en ze worden vakkundig om zeep geholpen door 1 van de katten  :biggrin2:
in de keuken zie ik er wel eens 1 (die komen af op de restjes kvv volgens mij wat ik weg gooi)
Ik heb wel zitten kijken naar die automatische voerbakken, maar de recencies waren wisselend en om ze te kopen en even uit te testen daarvoor vond ik ze te prijzig..
misschien ben ik indd wel te soft hoor en leren ze dat in porties eten snel.
dat idee van snacks drogen en in een bakje apart zetten staat me ook wel aan.
dan hebben ze iig altijd wat te eten als ze willen.
ik ben iig nog zoekende naar de beste manier van eten geven, de hoeveelheid en de menu keuze hahaha.
Sorry *Yvje* ik neem je halve draadje over. Ik lees iig mee voor tips en heel veel plezier met je nieuwe kitten!
*Yvje*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Yvje* »

Haha, geeft niet hoor !!  ;D
*Yvje*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Yvje* »

Maar wat betreft dan niet drinken, is niks om me zorgen over te maken toch ?
Axl drinkt ook niets naast zijn Kvv ..
Emytje
4-sterren
4-sterren

Bericht door Emytje »

Hier word er ook zelden water gedronken (tenminste ik zie het zelden). Dat was heel apart om te zien toen het duo hier kwam. Toen ze op brokken zaten dronken ze in mijn ogen gigantisch veel (ondertussen ben ik wel barfkatten gewend) en toen ze op kvv zaten werd dat echt ineens heel, heel veel minder. Nu zie ik ze dus echt zelden drinken.
*Yvje*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Yvje* »

Ja, hij kreeg eerst Rc babycat en dronk echt mega veel daarvan, nu sinds die paar dagen Kvv haast niets.

Plaats reactie