Biologisch Barfen

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Biologisch Barfen

Barf
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Barf »

wolfdolf schreef: Ik ben tegen Biologische bedrijven (vlees, groenten en fruit)...dus ik ga zeker niet op zoek naar bioproducten voor m'n hond. (tenzij uit eigen tuin of via een jachtvereniging ofzo)
Wat valt er tegen te zijn dan ?
ulla
5-sterren
5-sterren

Bericht door ulla »

Wendi schreef: trouwens....kennen jullie http://www.okvlees.nl?
Peter Kolster van wie dit net gestarte bedrijf is was in februari ook op de lezing van Tannetje in Zwiggelte.
Hij was de enige daar zonder hond  :biggrin2:
Hij wilde wat meer weten over het vers voeren van honden en misschien wordt dit in de toekomst ook een tak van hem, wie weet.
We hebben het er al vaker over gehad (ik zou het namelijk geweldig vinden!) maar op dit moment nog niet, het is nu erg druk met het mensenvlees.
Ook heeft hij in dat geval eigenlijk alleen rund en kip, voor de kippen heb ik/hebben we Antonia en rund ben ik vooralsnog niet nodig omdat ik daar zelf een diervriendelijk adres het jaar rond en in de slachttijd de natuurgrazers voor heb. Maar wie weet...ik blijf in contact met hem!

Wil je voor jezelf diervriendelijk vlees dan zou ik daar echt eens kijken, het is allemaal heel transparant en dat is erg prettig!
Ik heb vandaag vlees van hem binnen gekregen, perfect verpakt en bevroren.
Het ziet er allemaal mooi uit, nu de smaak nog.
Antonia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Antonia »

wolfdolf schreef: Ik ben tegen Biologische bedrijven (vlees, groenten en fruit)...dus ik ga zeker niet op zoek naar bioproducten voor m'n hond. (tenzij uit eigen tuin of via een jachtvereniging ofzo)
Dan vind je dit misschien wel acceptabel?

Afbeelding

Veel vlees voor weinig geld: met ‘kiloknallers’ lokken supermarkten klanten naar hun winkels. Maar voor goedkoop vlees betalen dieren de prijs. Bijvoorbeeld de goedkope supermarktkip: deze is in zes weken tijd uitgegroeid van donzig kuikentje naar vleesklomp van ruim twee kilo.

Wakker Dier komt op voor de dieren in de vee-industrie. Via tv, radio en in de krant schudt ze iedereen wakker. Met haar campagne tegen de kiloknaller wil Wakker Dier ervoor zorgen dat de neergaande prijsspiraal wordt doorbroken. Want alleen voor een fatsoenlijke prijs kunnen dieren een fatsoenlijk leven krijgen.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Mooie prent! Maakt het wel duidelijk.
Als ik mag kiezen ga ik ook voor de kip...
Ik vind trouwens het tekeningetje van de Therapode grappig, maar sorry, daar gaat het hier niet over  :-X

Een buurman hier verder heeft zo'n vleeskippen (ik denk wel de industiele, niet die kiloknallers, ze zien er nog beveerd en gezond uit). Die lijken meer op kalkoenen echt, ik vroeg al aan mijn ouders (woon pas terug hier) of dat wel kippen waren, want ze zijn zo enorm!!  Nu zijn ze twee weken geleden beginnen kraaien en ik geloof dat ik ze nu al niet meer hoor (heb er niet zo op gelet) en ik vrees dus het ergste.  :-[
Positief hieraan is dat ze wel alle ruimte hebben gehad om rond te lopen (en dat kunnen ze!  :o), maar toch, het is toch veel te kort...  :'(

Legkippen zijn trouwens ook maar een schaduw meer van wat ze geweest zijn. Dus ik ben ook heel blij met mijn scharreleitjes van raskipjes. Zelfs kapotgekweekte legkippen komen er bij mij niet meer in.  
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 23 aug 2011, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Meike en Daisy
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Meike en Daisy »

Even tussen alle discussies door... ik heb een overzicht gemaakt van alle (bij mij bekende) verkooppunten met diervriendelijke producten: http://www.voerwijzer.com/artikelen/diervriendelijk-inkopen Suggesties welkom!

Tsja, de kiloknaller is een mooi voorbeeld en helaas niet de enige. Ook de vleesrunderen zijn flink doorgefokt en ik neem aan ander vee voor de vleesproductie (of melk of eieren) ook. En ik kan me voorstellen dat dat ook in de biologische veehouderij gebeurd, maar dan met andere proporties.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb een boer gekent die biologisch koeien en geiten hield. De geiten waren gewoon witte geiten zoals je ze overal ziet (ken ik ook niet zoveel van), maar zijn melkkoeien waren een kruising tussen een vrij natuurlijk melkras en een vrij natuurlijk vleesras. En zo kreeg je een stevige, gezonde koe die toch goed melk gaf (dat was de bedoeling natuurlijk, het ging niet om het vlees maar om de melk). Het waren speciale rassen maar ik weet niet meer de welke, maar zo heel mooie koeien, bruin met wittere neuzen en zwarte mascara-ogen. Die melk was ook lekker romig, niet zo'n wit water.  Als je daar boter of ijs van maakte... Of slagroom! Daar kon je een toren mee bouwen.
Spijtig genoeg heeft hij het niet kunnen volhouden...

Hij had een ijssalon, alles zelfgemaakt natuurlijk (in de winter ook pannekoeken, tarwe en boekwijt) waar je ook iets kon drinken en lag langs een wandel en fietsroute. Hij verkocht door de week natuurlijk ook melk, boter, kaas, karnemelk...enz.   Ik heb er nog een tijdje in het weekend gewerkt voor 5 euro in het uur (meer kon hij niet betalen) en vrijwillig het hooi mee binnen gaan halen.  Zalig was dat!
Ik vind het echt doodzonde dat hij ermee is moeten stoppen want zo'n mensen moesten er meer zijn!  
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 23 aug 2011, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
fransbulletje

Bericht door fransbulletje »

Wij zijn ook overgestapt op biologisch vlees voor onszelf en de bullen.
Vlees voor ons haal ik bij de biologische vleesboerderij Arkema in Noordbroek en vleeswaren bij de Groene Weg slager in Assen.  De bullen krijgen  Carnibest biologisch afgewisseld met de Biodog kvv van de Groene Weg slager in Assen.
Liever een klein stukje biologisch vlees dan een groot stuk uit de bio industrie.
~anna~
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door ~anna~ »

Vlees en zuivel is ook helemaal niet gezond voor mensen, als ik de jerrycans melk zie in de supermarkt :-[
http://voeding.pilliewillie.nl/voeding- ... /melk1.php
Staftime
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Staftime »

Hope schreef: Hé gets!
Maar een 'made in Holland' kussen is wel goed dan?
Nou ik ben bang van niet.
Ze kunnen nml de veren importeren vanuit het buitenland en er dan pas in Nederland een kussen mee maken/vullen.
Dan is het toch echt een made in Holland, maar een 'geplukt en mishandeld in China/Japan' ....
Sarah5
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Sarah5 »

Staftime schreef: Nou ik ben bang van niet.
Ze kunnen nml de veren importeren vanuit het buitenland en er dan pas in Nederland een kussen mee maken/vullen.
Dan is het toch echt een made in Holland, maar een 'geplukt en mishandeld in China/Japan' ....
Dat klopt sinds ik dat weet slaap ik alleen nog op en onder synthetische materialen.
Jump
4-sterren
4-sterren

Bericht door Jump »

*anna* schreef: Vlees en zuivel is ook helemaal niet gezond voor mensen, als ik de jerrycans melk zie in de supermarkt :-[
Net melk kun je heel goed bio kopen,zelfs friesche vlag is van weide koeien,en nee niet die jerry-cans! ;)
fransbulletje schreef: Wij zijn ook overgestapt op biologisch vlees voor onszelf en de bullen.
Vlees voor ons haal ik bij de biologische vleesboerderij Arkema in Noordbroek en vleeswaren bij de Groene Weg slager in Assen.  De bullen krijgen  Carnibest biologisch afgewisseld met de Biodog kvv van de Groene Weg slager in Assen.
Liever een klein stukje biologisch vlees dan een groot stuk uit de bio industrie.
Ik voer nu bio-geitenvlees ipv gewoon,en wat een verschil!het lijkt wel een andere diersoort.
Veel minder vet,je kunt het zo voeren,bij het gewone moest ik vaak de helft vet wegsnijden.
En dat allemaal voor 0,25 meer per kilo!
Barf
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Barf »

*anna* schreef: Vlees en zuivel is ook helemaal niet gezond voor mensen, als ik de jerrycans melk zie in de supermarkt :-[
Je kan gewoon biologische melk kopen, mijn honden krijgen biologische karnemelk
Meike en Daisy
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Meike en Daisy »

Barf schreef: Je kan gewoon biologische melk kopen, mijn honden krijgen biologische karnemelk
Maar dan nog is melk niet gezond. Het zal vast gezonder zijn dan niet biologische melk, maar dit artikel vertelt dat koemelk gewoon niet gezond is. Sojamelk is een alternatief, maar dan wel biologisch, want de niet-biologische soja is heel erg natuuronvriendelijk.
Jump
4-sterren
4-sterren

Bericht door Jump »

Meike en Daisy schreef: Maar dan nog is melk niet gezond. Het zal vast gezonder zijn dan niet biologische melk, maar dit artikel vertelt dat koemelk gewoon niet gezond is. Sojamelk is een alternatief, maar dan wel biologisch, want de niet-biologische soja is heel erg natuuronvriendelijk.
Je moet niet alles voor 100% waar aannemen alleen omdat er onderzoek gedaan is en er artikelen over verschijnen.
Ik neem al mijn hele leven veel melk producten tot mij en ik voel me er prima bij!
Sarah5
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Sarah5 »

Jump schreef: Je moet niet alles voor 100% waar aannemen alleen omdat er onderzoek gedaan is en er artikelen over verschijnen.
Ik neem al mijn hele leven veel melk producten tot mij en ik voel me er prima bij!
Hihi dit had ook in de rubriek gepast hoe mensen reageren op het feit dat je vers voert: "onze hond eet al zijn hele leven Bonzo en voelt zich er prima bij"  ;D

Gesloten