Pup groot ras/toch LPC :(

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Pup groot ras

toscak
5-sterren
5-sterren

Bericht door toscak »

Ok! Nou uitproberen vind ik geen probleem, maar heb dus net zo'n grote pot Glucosamine Speciaal van Groene Os gekocht tot ik ineens zag dat er calcium inzit. Gelukkig pas 1 schepje gegeven, maar das wel zonde van mijn 50 euro. Even kijken of iemand nog geinteresseerd is.

Ik ga dan denk ik voor de Puur glucosamine.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Oef, dat is ook wel erg balen dat je puppenkind nu al onder het mes moet.

Maar liep hij dat al zo jong zo slecht, als hij nu 6 maanden is? Heb je preventief foto's laten maken, of omdat je zag dat hij niet goed liep?
Heb je hem bij een fokker vandaan met getestte ouders?
Maakt calsium trouwens iets uit? Als het een 'natuurlijke' zou zijn, dan poept hij dit toch weer uit? (of is dit een gevalletje klepel en iets met klokken?)

Puur interesse hoor, ik heb ook grote honden, vandaar.

Veel succes voor de komende dagen, en zeker ook sterkte voor de kleine, helpen de pijnstillers hem wel een beetje?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

eelke schreef: Oef, dat is ook wel erg balen dat je puppenkind nu al onder het mes moet.

Maar liep hij dat al zo jong zo slecht, als hij nu 6 maanden is? Heb je preventief foto's laten maken, of omdat je zag dat hij niet goed liep?
Maakt calsium trouwens iets uit? Als het een 'natuurlijke' zou zijn, dan poept hij dit toch weer uit? (of is dit een gevalletje klepel en iets met klokken?)

Veel succes voor de komende dagen, en zeker ook sterkte voor de kleine, helpen de pijnstillers hem wel een beetje?
Ja, maar dit is dus calcium in een supplement en per definitie niet natuurlijk en ik zou dat niet naast vleesbot geven, aan een opgroeiende hond.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

En het is calCium natuurlijk. Bedankt voor je uitleg, inderdaad wel jammer van zo een grote pot.

(wordt je zelf nog niet oud en stram?  ;))
toscak
5-sterren
5-sterren

Bericht door toscak »

eelke schreef: Oef, dat is ook wel erg balen dat je puppenkind nu al onder het mes moet.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik hem gewoon al sinds dat hij een week of 12 was een beetje 'raar' vond lopen. Ik heb het echt aan 10 mensen laten zien, waaronder tijdens de ringtraining (voor labradors nota bene!) en ook niemand daar zag het. Mijn vriend verklaarde me voor gek en ik kon eigenlijk alleen maar de conclusie trekken dat ik te panisch was (zie eerder post in dit topic  :biggrin2:). En had een stevig gesprek met mezelf gevoerd dat ik ook moest genieten van deze tijd. Tot ik eigenlijk besloot om maar gewoon 200 a 300 euro neer te leggen voor mijn eigen rust en hem dus 'preventief' te laten röntgenen. Tijdens dat onderzoek gaf de orthopeed aan dat hij toch wel overvuld is en dat hij reactie geeft op zijn ellebogen. Mijn wereld stortte in natuurlijk. De foto's waren geen 0, maar ook geen 10. Hij zou hem een 8 geven en gaf het advies rust te nemen en te hopen dat het stabiliseert. Ik heb daar een paar dagen over na gedacht en ben toen dus het hele CT proces ingegaan.

Ik heb James bij een goede fokker vandaan en uiteraard zijn zijn ouders en voorouders getest. Sterker nog.... ik heb zo'n anderhalf jaar gewacht op deze combi  :(. Maar dan wordt je toch echt weer met de neus op de feiten gedrukt: je hebt gewoon te maken met een setje genen. En goede fokkers leer je pas kennen als er iets niet zo goed gaat. En ik kan oprecht zeggen dat ze super zijn! Ik heb ontzettend veel contact met ze en ze steunen me in alles.

Bedankt voor je interesse en steun! James krijgt veel rust, dus ik kan slecht beoordelen of de pijnstillers werken.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Nee, niks niet gek hoor, vrouwelijke intuitie heet dat...

Ik ben ook altijd bang dat ik te panisch ben, maar meestal heb ik toch gelijk (zou liever heben dat ik echt te panisch ben eigenlijk, scheelt een boel dierenleed en dierenarts kosten)

Ik was dus erg benieuwd of de ouders getest zijn, de ouders van mijn newf zijn natuurlijk ook getest, maar uiteindelijk zegt dat dus weinig (tja, het zal de kans misschien van 20 naar 5 procent brengen, maar ja, als je dan tot de 5 procent hoort maakt het nog weinig uit natuurlijk)
Wel heel fijn dat het contact met de fokkers nog zo goed is, dat getuigd inderdaad van een goede fokker. Is hij dan ook de enige in het nest? Kan me voorstellen dat ze de andere eigenaren ook op de hoogte brengen?

Is rust nu ook echt nodig? Kan veel spelen het nog zo laten verslechteren die paar dagen voor de operatie? Anders zou ik hem toch nog lekker latne spelen, de weken erna kan en mag hij dat zowiezo niet.

LPC is een loszittent botje in de elleboog toch?
toscak
5-sterren
5-sterren

Bericht door toscak »

eelke schreef: Nee, niks niet gek hoor, vrouwelijke intuitie heet dat...

Ik ben ook altijd bang dat ik te panisch ben, maar meestal heb ik toch gelijk (zou liever heben dat ik echt te panisch ben eigenlijk, scheelt een boel dierenleed en dierenarts kosten)

Ik was dus erg benieuwd of de ouders getest zijn, de ouders van mijn newf zijn natuurlijk ook getest, maar uiteindelijk zegt dat dus weinig (tja, het zal de kans misschien van 20 naar 5 procent brengen, maar ja, als je dan tot de 5 procent hoort maakt het nog weinig uit natuurlijk)
Wel heel fijn dat het contact met de fokkers nog zo goed is, dat getuigd inderdaad van een goede fokker. Is hij dan ook de enige in het nest? Kan me voorstellen dat ze de andere eigenaren ook op de hoogte brengen?

Is rust nu ook echt nodig? Kan veel spelen het nog zo laten verslechteren die paar dagen voor de operatie? Anders zou ik hem toch nog lekker latne spelen, de weken erna kan en mag hij dat zowiezo niet.

LPC is een loszittent botje in de elleboog toch?
Zie hier nog wat extra info over de percentages. Super interessant.
Geqouted van een ander forum:
'Het is in ieder geval wel duidelijk, dat fokken met HD- en ED-vrije ouders aanzienlijk minder zieke nakomelingen geeft. Dat kan je zien in dit rapport:
http://www.offa.org/pdf/monograph2006web.pdf (als je een zwart scherm krijgt, even het beeldpercentage verkleinen).
Op blz. 40 staat een overzicht van wat er gebeurt bij verschillende ED-combinaties. Je kan daarin zien dat ED-vrij x ED-vrij 11,5% nakomelingen mét ED geeft, en ED x ED geeft maar liefst 43,6% zieke nakomelingen. Hoe dat met HD zit, staat op blz. 10. De onderzoeken leveren dus wel degelijk resultaat op'.

En ook dit is geqouted uit hetzelfde topic:
'Hier kan je de staatjes zien van de gezondheidsonderzoeken in de V.S. bijgewerkt t/m december 2010:
http://www.offa.org/stats.html#breed
Je moet zelf even het ras kiezen en dan op Show Stats klikken.
Toch best hoge percentages ED en HD (11% en 13%), terwijl dit alleen de officieel onderzochte honden betreft. Het grote legioen huishonden met deze ziektes komt waarschijnlijk niet eens in deze statistieken terecht'.

Ja, rust is echt nodig. De orthopeed vond het prima als hij in de keuken is, maar elke excessieve beweging moet voorkomen worden. LPC is inderdaad een los stukje en dat kan binnen een korte tijd aanzienlijke artrose maken.
Verder heeft James eigenlijk nooit echt gerausd. Wel veel los gelopen, maar altijd op onmogelijke tijdstippen. En hij had Bob natuurlijk, maar zij mogen van mij alleen 'bekvechten'.

Er is nog een pupje wat mank loopt, deze heeft deze week een afspraak met de orthopeed. Niet elke mank is natuurlijk ED, maar de haast zit er nu wel meer bij.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

ai, had ik liever niet gezien denk ik, 25 procent bij de newf bij ellebogen én heupen
19 en 11 procent bij de golden...

nah ja, we zien wel.

heeft jouw pup ook last gehad van groeipijnen?
duimen voor het andere pupje dat er iets onschuldigs aan de hand is dan!
Lil

Bericht door Lil »

Ooo ik had zo gehoopt dat je je onterecht zorgen maakte... Succes met de operatie en het herstel!
toscak
5-sterren
5-sterren

Bericht door toscak »

Lil schreef: Ooo ik had zo gehoopt dat je je onterecht zorgen maakte... Succes met de operatie en het herstel!
Ik ook  :'(

Dank voor je support!
toscak
5-sterren
5-sterren

Re: Pup groot ras/toch LPC :(

Bericht door toscak »

Dinsdag is gelukkig al de operatie!! Nog even een ruim weekend doorzetten  :-\
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

De zorg over iedere jonge hond, dat 'ie zich alsjeblieft gezond ontwikkelt. Oh wat zul je geschrokken zijn toen je ging om gerustgesteld te worden (zo herkenbaar, maar dan rondom de hartspierziekte DCM) hopende te horen te krijgen dat je spoken zag.. en dan blijkt het toch werkelijk te zijn...
Heel veel succes bij operatie en herstel!!!
toscak schreef: Zie hier nog wat extra info over de percentages. Super interessant.
Geqouted van een ander forum:
'Het is in ieder geval wel duidelijk, dat fokken met HD- en ED-vrije ouders aanzienlijk minder zieke nakomelingen geeft. Dat kan je zien in dit rapport:
http://www.offa.org/pdf/monograph2006web.pdf (als je een zwart scherm krijgt, even het beeldpercentage verkleinen).
Op blz. 40 staat een overzicht van wat er gebeurt bij verschillende ED-combinaties. Je kan daarin zien dat ED-vrij x ED-vrij 11,5% nakomelingen mét ED geeft, en ED x ED geeft maar liefst 43,6% zieke nakomelingen. Hoe dat met HD zit, staat op blz. 10. De onderzoeken leveren dus wel degelijk resultaat op'.

En ook dit is geqouted uit hetzelfde topic:
'Hier kan je de staatjes zien van de gezondheidsonderzoeken in de V.S. bijgewerkt t/m december 2010:
http://www.offa.org/stats.html#breed
Je moet zelf even het ras kiezen en dan op Show Stats klikken.
Toch best hoge percentages ED en HD (11% en 13%), terwijl dit alleen de officieel onderzochte honden betreft. Het grote legioen huishonden met deze ziektes komt waarschijnlijk niet eens in deze statistieken terecht'. (...)
Ik heb natuurlijk even de Flatcoated opgezocht en deze info klopt niet, véél te rooskleurig. Over PL is bijvoorbeeld bekend dat 23% (1 op de 4) van de Flatcoateds deze afwijking heeft, terwijl deze site zegt dat slechts anderhalf procent hier aan zou lijden. Ik zou dus niet te zwaar tillen aan de onder deze link vermeldde gegevens.
toscak
5-sterren
5-sterren

Bericht door toscak »

Ja het klopt dat dit veel te 'rooskleurig' is, aangezien dit alleen de officiele uitslagen betreft. Velen honden zullen geopereerd worden zonder dat ze officieel getest zijn. Maar dan nog vind ik bijv ED en HD schrikbarend hoog. James zal bijv nooit meer officieel getest worden (zoals we wel van plan waren en ook Bobje hebben gedaan) en zou dan niet meetellen. Als hij in Amerika zou wonen  :)

PL komt niet super vaak voor bij Labs, dus ik weet er niet veel van. Openbaarl PL zich al vrij jong?

Stom he? Dat je dan gaat eigenlijk voor jezelf, maar het toch goed had...  Ach misschien maar beter, ik moet er niet aan denken wat de schade geweest zou zijn als ik gewoon door was gegaan.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Ik denk dat het absoluut beter is er vroeg bij te zijn, in die zin is het goed dat je het weet. Maar ja..  :(

PL is vaak niet zichtbaar, pas als de gradatie hoog is zie je klachten. Ook kan de hond drager zijn van de eigenschap (dus vererven) zonder 'm zelf te hebben. Flatcoateds worden er in Nederland verplicht op onderzocht (hier is PL verplicht en ED niet, in andere landen is PL niet verplicht maar dan weer wel ED).
Hier zouden we absoluut niet op 1,5% Flatcoateds met PL uitkomen als we de officiele meldingen zouden bekijken, maar vele malen hoger. Dan heb ik het idd nog niet over de honden die nooit officieel onderzocht of gemeld zijn. Of dat nu duidt op de onderzoeken/beoordelingen zoals ze die daar doen, de lijnen die ze daar hebben of iets anders, dat weet ik niet..
Maar werp een blik op de afdeling orthopedie van de UKG, dan zie je idd bepaalde rassen te ruim vertegenwoordigd. Meer dan screenen (het hele nest) en zo verstandig mogelijk proberen te matchen kunnen we niet.

Naar welke orthopeed ga je?
Els&Flow
5-sterren
5-sterren

Bericht door Els&Flow »

Tosca toch! :'( :'( Ach meis wat verdrietig en oneerlijk,weer een jonge lab met 2x LPC. Heel veel sterkte met James. Ik denk aan jullie.

Plaats reactie