Eliminatiedieët Hope. Op vakantie

Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Re: Eliminatiedieët Hope. Vraagje en 2e diersoort

Limpy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Limpy »

Je zit toch nog vrij vroeg in zijn eliminatiedieet met hope, durf je wel extra diersoort toe te voegen?
Lupa heeft toch ook los konijnen spiervlees, anders dat toevoegen?
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

je vraag was toch ook voor over een paar weken? wel nog even volhouden alleen de konijn hoor! toch minstens 6 weken in totaal.

maar als je dan eend gaat toevoegen is het juist prima om konijn spiervlees te blijven geven hoor, het is de bedoeling dat je steeds een diersoort toevoegt, dus  niet vervangt. straks voer je dus konijn en eend, dan (als het goed blijft gaan) een paar weken later konijn en eend en hert (ik zeg maar wat), en zo steeds iets er bij.

chill zeg, dat je ieder week langs Lupa komt! dat is lekker makkelijk.
Limpy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Limpy »

Om een eerdere vraag te beantwoorden: ja, karkassen zijn te delen.
Kop eraf hakken is een mogelijkheid, anders een poot uit de kom draaien en dan losknippen.
(koekje vertelde me ooit eens heel mooi plastisch hoe je dat zonder al te veel inspanning kon doen)
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Bedankt allemaal!

We willen 6 maar misschien wel 8 weken volhouden met konijn.
Het bevalt prima, het is heel makkelijk en hij knapt er enorm van op.
Ik zat te denken aan 8 weken, omdat ik eigenlijk wil wachten tot alle schilfers weg zijn.
Nu zegt de dierenarts dat dit niet vanzelf gaat gebeuren, omdat de schilfers niet meer op de huid zitten, maar tussen de haren. Hij heeft er geen jeuk aan, maar het zou makkelijker zijn als ze weg waren. Dan kan ik namelijk beter zien, of hij ergens op reageert. Ik zat er dan ook aan te denken om hem nog een keer te wassen met die allermyl shampoo.

Ik denk dat ik als 2e diersoort voor eend ga.
Dat ga ik dan deze week alvast halen, om 2 redenen.
Het spiervlees van konijn is bijna op, dus dat moet ik echt halen.
Als ik dan toch bij Lupa ben, kan ik beter voor 2 of 3 maanden meenemen. Dan is de vriezer ook wat voller, want nu draait die vriezer voor een stuk of 12 konijnen en dat is nogal on-economisch.

Gisteren heb ik van 1 zo'n konijn de kop afgehaald. Dat ging aardig eigenlijk, en ik heb hem terug ingevroren voor als tussendoortje. Een poot afdraaien vond ik een minder slim idee, omdat hier eigenlijk het meeste vlees aan zit. 
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

prima, 8 weken is echt netjes voor een eerste diersoort.

snap dat je hem wilt wassen, ik ben zelf alleen niet zo'n fan van die allermyl shampoo. dat Reus in zijn schilfer fase zat vaste ik hem geregeld met de shampoo van Vet Gold Cream, fantastisch spul en werkte veel beter dan de allermyl. maar ja, als je die al in huis hebt... aangezien hij nu toch zo opknapt, zou je ook kunnen kijken wat er gebeurd als je hem alleen even met lauwwarm water goed afspoelt.

mocht hij nou een beetje schilferig blijven, dan zou je over een tijdje wellicht een goede olie aan zijn eten toe kunnen voegen. bijvoorbeeld Doils Skin. Dat alleen om zijn huid wat te ondersteunen. Mocht hij nou allergisch reageren op een van de diersoorten die je de komende tijd toe gaat vachten, dan breekt die allergische reactie (als dat schilfers zijn) heus wel door de invloed van de olie heen. in die zin verstoord het het eliminatie dieet dus niet. ik zou er alleen nu wel even mee wachten, want het zou natuurlijk fijn zijn als de schilfers op eigen kracht compleet verdwijnen.

aangezien Hope zo snel korrelig poept, zou ik denk ik niet een konijnenhoofdje als tussendoortje geven. misschien beter bewaren tot wanneer je weer spiervlees hebt? dan kan je een kopje met wat vlees en orgaan gewoon als maaltijd geven.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

[quote="nienk"]
prima, 8 weken is echt netjes voor een eerste diersoort.

snap dat je hem wilt wassen, ik ben zelf alleen niet zo'n fan van die allermyl shampoo. dat Reus in zijn schilfer fase zat vaste ik hem geregeld met de shampoo van Vet Gold Cream, fantastisch spul en werkte veel beter dan de allermyl. maar ja, als je die al in huis hebt... aangezien hij nu toch zo opknapt, zou je ook kunnen kijken wat er gebeurd als je hem alleen even met lauwwarm water goed afspoelt.

mocht hij nou een beetje schilferig blijven, dan zou je over een tijdje wellicht een goede olie aan zijn eten toe kunnen voegen. bijvoorbeeld Doils Skin. Dat alleen om zijn huid wat te ondersteunen. Mocht hij nou allergisch reageren op een van de diersoorten die je de komende tijd toe gaat vachten, dan breekt die allergische reactie (als dat schilfers zijn) heus wel door de invloed van de olie heen. in die zin verstoord het het eliminatie dieet dus niet. ik zou er alleen nu wel even mee wachten, want het zou natuurlijk fijn zijn als de schilfers op eigen kracht compleet verdwijnen.

aangezien Hope zo snel korrelig poept, zou ik denk ik niet een konijnenhoofdje als tussendoortje geven. misschien beter bewaren tot wanneer je weer spiervlees hebt? dan kan je een kopje met wat vlees en orgaan gewoon als maaltijd geven.
[/quote]

Wat dat wassen betreft, aangezien ik het nu zo vreselijk in mijn rug heb dat ik amper kan lopen, moet dat toch nog even wachten. Dus ik kijk het nog even aan. Het wordt wel minder hoor, alleen de da heeft wel een punt dat die schilfers in die dikke vacht gewoon geen kant op kunnen.

Wat betreft olie toevoegen, dat zou ideaal zijn. Want dat zou misschien ook kunnen zorgen dat hij wat makkelijker poept (of ben ik nu te optimistisch?!).

Dat van die kopjes is inderdaad wel een goed idee. Ze liggen niets in de weg, dus ik geef ze gewoon als ik meer spiervlees en orgaan heb. Of voor over een hele tijd, als hij ooit bijvoorbeeld weer een pens-dag zou krijgen. Dan zijn ze ideaal.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

oh jakkes, daar van je rug! weet er hier alles van, doe  maar rustig aan.

goed punt inderdaad van je da, zelfs in Reus zijn korte  gladde vachtje blijven schilfers enorm lang hangen, terwijl de huid helemaal ok is. borstelen is echter ook geen goed idee, omdat je dan juist weer de huid kan prikkelen om nieuwe schilfers aan te maken.

ehm, of die olie ook helpt poepen, dat weet ik eigenlijk niet. dat zal je denk ik toch echt met meer spiervlees op moeten vangen, totdat over een tijd de eend waarschijnlijk ook wel zal helpen.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Ja die rug is echt vreselijk. Maar goed, lang leve de morfine  :biggrin2:

Hij krijgt voor nu gewoon meer spiervlees. Eerst eens kijken hoe hij daar op reageert.
Misschien is dat wel voldoende, en heeft hij gewoon een lager percentage vleesbot nodig.
Die konijntjes zijn ook niet helemaal 50/50 denk ik, en ik zat met mijn vorige menu al aan 40% vleesbot.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

oh jakkes, heb je het zo zwaar te pakken, dat is niet best! sterkte!!

ik denk ook dat het mager zijn van het konijn mee speelt in hoeveel vleesbot hij ervan kan verdragen. dat het geheel gewoon wat 'droger' is en er dus ook droger uitkomt, dan bij een vettere diersoort.

lekker zo doorgaan, goed te horen ook dat je ouders nu inzien dat het een goed idee was, zo streng zijn, volhouden!!
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

[quote="nienk"]
oh jakkes, heb je het zo zwaar te pakken, dat is niet best! sterkte!!

ik denk ook dat het mager zijn van het konijn mee speelt in hoeveel vleesbot hij ervan kan verdragen. dat het geheel gewoon wat 'droger' is en er dus ook droger uitkomt, dan bij een vettere diersoort.

lekker zo doorgaan, goed te horen ook dat je ouders nu inzien dat het een goed idee was, zo streng zijn, volhouden!!
[/quote]

Vaders dacht ook dat het kwam omdat het allemaal wat droog is. Omdat ik gisterenavond niet thuis was heeft hij gevoerd en over het konijn olijfolie gegooid. En niet een klein beetje.
De liezen zijn nu erg rood. Zou dat door die olijfolie kunnen komen?
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

nou dat zou zeker kunnen denk ik. olijfolie hoort immers niet in hondeneten, en aangezien Hope ook een gevoelige hond is lijkt er mij een grote kans dat hij simpelweg reageert op alles wat eigenlijk niet in zijn etensbak thuis  hoort. maaarrr grote vraag is nu dus wel, hoe is de ontlasting?

als het toevoegen van (ruim) meer spiervlees geen effect heeft, zal je denk ik eens kunnen kijken op een website als medpets.nl , daar staan een hoop natuurlijke/homeopatische middeltjes van diverse merken. wie weet vind je daar iets. pas dan wel op dat er behalve de werkzame stoffen en verdunning daarvan geen andere eventueel schadelijke dingen in zitten, er zijn fabrikant die in hun '100% natuurlijke' middel vrolijk granen stoppen. ik denk dat Hope misschien zoiets even nodig heeft om de periode tot de eend de overbruggen.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Zijn ontlasting was goed  ;D
Nu vaders nog maar een keer de definitie van ' niets behalve konijn' uitleggen  :biggrin2:

Ach ja, jammer, maar dan weten we dat ook weer.
Hij kan dus niet tegen olijven of in ieder geval olijfolie.  ;)

We wachten het gewoon nog even af. De vrouw van Lupa zei dat het witte niet zo erg is, als het maar komt.
Als het even kan wil ik hem niets ondersteunends geven. Hij krijgt wel probiotica, maar verder kijk ik het nog even aan.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

hmm dat is dan weer een beetje balen eigenlijk, dat zijn ontlasting goed was. (want het bewijst je vaders goede idee van de olijfolie...)

Wat misschien ook nog een idee is, krijgt hij het spiervlees gemalen, of in lapjes? als het gemalen is zou je er water doorheen kunnen mengen. geen idee of hij daar alleen maar meer van gaat plassen of ook 'natter' van gaat poepen, maar misschien is het het proberen waard.

het is inderdaad zo dat als het het belangrijkste is dat het er gewoon uit komt. maar ja, zo droog, of dat nou zo gezond is voor het laatste stuk van zijn darmen (zegmaar), als dat langer zo is, dat weet ik niet.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Hij krijgt het in lapjes. Als ik het met water meng, dan vist hij alleen het vlees eruit.
Malen lukt vooralsnog niet, onze keukenmachine vind groenten al heel moeilijk.

Van de week had ik geprobeerd om wat konijn te koken (hij krijgt in de avond kleine stukjes gekookt omdat pa niet aan hygiene denkt) en dat water erbij te doen. Hij at er de bak zo ongeveer bij op, dus dat lustte hij wel. Het had alleen geen effect.

Of het gezond is, nee dat weet ik eigenlijk ook niet. Het is nu zó droog dat ik het gewoon met handveger en blik bij elkaar veeg. Dus ik moet er wel iets aan doen.
Nu nog even uitvogelen wat precies.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

ai, jammer dat meer drinken niet uit maakt.

in een ander topic over te moeilijke ontlasting geeft Lizzy zojuist de tip of visolie te geven. of, minder geschikt maar ook mogelijke, extra virgine olijfolie. maar aangezien je proefondervindelijk hebben kunnen vast stellen dat Hope daar niet tegen kan, zou ik voor een goede visolie gaan.

ik geef zelf die van Doils. erg tevreden over en hier ook meerdere positieve geluiden gehoord, hoewel er ook nog een ander merk is dat geregeld voorbij komt.

Plaats reactie