eliminatiedieet bij jeuk, gevogelte vraagje

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: eliminatiedieet bij jeuk

Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Freddy heeft nu 4 dagen alleen konijn gegeten en ik vind zijn jeuk echt een stuk minder. Ik weet niet of het zo snel kan gaan door het eten en het was vorige week ook wel heel erg, denk toch door de Frontline. Maar hij krabt en bijt echt een stuk minder. Natuurlijk doet hij het nog wel, maar het kan natuurlijk ook niet van de een op andere dag over zijn. Maar als het zo door zet, dan zie ik het positief in.
En het Barfen bevalt me prima. Zoals jullie al zeiden het valt echt heel erg mee. En het zelfsamen stellen is idd niet moeilijk, ook niet voor mijn andere hond dat wel een normaal menu krijgt. En ja, het is erg leuk om te doen en om er zo mee bezig te zijn.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

hartstikke goed! het kan inderdaad dat je nu al een beetje verschil maakt. maar het zou ook kunnen dat hij straks heftig begint te ontgiften en weer een tijdje meer last heeft. Daarom is het zo belangrijk de eerste diersoort minstens 6 weken te voeren, het kan echt wel zo lang duren voordat alle reacties en ongewenste zaken het lijf uitgewerkt zijn. maar het eerste begin is er!!
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Ja, ik kan me indenken dat het op een gegeven moment allemaal eruit moet. Ik moet er wel erg aan wennen dat ik hem niks meer mag geven buiten konijn om, oftewel bij het aanrecht. Gister ging ik een worst snijden voor mijn andere hond, voor de training. Ik moest er zo aan denken dat ik hem geen stukje mocht geven. Normaal als ik klaar ben geef ik ze altijd een stukje.

Ik ben wel erg blij met de droogmachine. Dan kan ik hem toch nog wat lekkers tussendoor geven.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Wij hebben ook van die momenten dat we gewend waren wat te geven.
En dat doen we nog steeds, maar dan met andere middelen dan voorheen.

Zo bakte mijn moeder vorig weekend een appeltaart.
Hope staat dan altijd te kwijlen bij het aanrecht want hij krijgt dan altijd een stukje appel en de rest van het ei. Dat zit er nu niet meer in, maar met een konijnenhartje was hij net zo blij.
Zo houd ik het voor mijn ouders makkelijker vol te houden. Zelf ben ik niet zo'n toestopper, maar pa en ma compenseren dat meer dan voldoende  :biggrin2:  Zou ik ze alles verbieden dan zou ik het ze veel te moeilijk maken. Dus heb ik, na een tip van Nienk, voor Hope een eigen koektrommel met lekkere dingen die ze hem mogen geven. Zo hoeven ze het niet zielig te vinden dat ze hem niks mogen geven, maar geven ze een alternatief. Zowel ouds als hond kunnen daar prima mee leven!
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Dat had ik gelezen ja van die trommel, dat is echt super. Als ik weg ga dan kregen ze normaal allebei een pensstaafje, nu krijgen ze allebei een konijnenoor. Mijn Berner wil het soms uit de bek pakken van mijn Golden en dan wil ik niet het risico lopen dat hij iets krijgt wat hij niet mag. En in het bos krijgt mijn Golden ook gewoon gedroogde konijnenorganen. Dus hij eet er ook lekker van mee, hihi.

Daarom ben ik ook zo blij met de droogoven, dan kan ik toch tussendoortjes maken.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

jup de trommel is hier al menig keer de redding geweest, ik zet het als ik bij mensen ben waar ook gewone hondenkoekjes zijn er gewoon bovenop, en het werkt als een trein. Reus wordt meestal wel helemaal vol gestopt met zijn eigen brokjes dan ('aaah mag hij allleen die? dat is zielig, dat mag ie er 2'), dus ik doe nu als we 1 dag weggaan gewoon 1 dagportie aan snackjes er in, anders vrat ie zonder dat ik het door had zo veel konijnenoren dat hij wolkjes fluf poepte de volgende dag...
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

nienk schreef: ('aaah mag hij allleen die? dat is zielig, dat mag ie er 2'),
Ik heb zo'n oma  :biggrin2:
Bij mij hielp het om haar een keer een dierenartsrekening voor te schuiven van mijn toenmalige allergische hond, dat ene stukje koek leverde toen een pred injectie en een ab kuur op (ja ja ik wist nog niet beter...).
Sindsdien doet ze het niet meer :biggrin2:
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

martine-tom schreef: Ik heb zo'n oma  :biggrin2:
Bij mij hielp het om haar een keer een dierenartsrekening voor te schuiven van mijn toenmalige allergische hond, dat ene stukje koek leverde toen een pred injectie en een ab kuur op (ja ja ik wist nog niet beter...).
Sindsdien doet ze het niet meer :biggrin2:

Das een goede!
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Ik heb weer even een vraagje. Freddy krijgt nu 1 week konijn, maar hij is afgevallen. Hij had een heel klein laagje vet, maar dat is helemaal weg. Maar hij zeurt niet om eten, dus moet ik hem meer gaan voeren? Ik geef hem nu 2% van zijn lichaamsgewicht, maar hij is pas 1 jaar en 4 maanden. Bij zoeen grote hond, Berner betekend dat dat hij nog volop in de groei is. Ik geef hem vanaf vandaag halve konijnen. Ik kan die opzich wel in tweeen of drieen krijgen.
Als ik hem 3% zou gaan geven, dan moet ik hem gewoon een halve konijn erbij geven per dag.

Wat denken jullie, meer voeren of nog even aankijken?
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Is hij echt mager? Of nu gewoon netjes op formaat  ;) niet om jou tegen de schenen te schoppen maar ik zie zo vaak kamerbrede Berners waarvan de eigenaren bloedserieus beweren dat dat echt zo hoort  :-X
Als hij echt te mager aan het worden is zou ik 'm gewoon wat meer voeren en kijken hoe het gaat.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Als hij geen honger heeft, zou ik hem er niks bij geven. Nu nog niet in ieder geval. Je kunt wel eens kijken wat ie doet hoor, als je hem wat meer geeft. Als hij dit echt ook opschrokt, dan is 2% misschien te weinig maar als ik het zo lees, is het voor alsnog prima.
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Ik vind het heel moeilijk te beoordelen wat het verschil is tussen mager en schraal. Als ik over zijn ribben heen ga voel ik ze gelijk. Ik heb begrepen dat dit schraal is. Ik vind het bij hem heel lastig omdat hij bij brokken altijd honger had. Of sinds de kvv is dat minder of gewoon omdat hij ouder is geworden en minder snel groeit. Hierdoor ben ik bij hem wat sneller bang dat hij te weinig krijgt.

En hij is een Berner met zware bone, zoals ze dat zeggen. Hij is groot en zwaar, maar altijd al geweest voor zijn leeftijd. En ik heb hem altijd schraal gehouden, vanwege het grote gewicht dat ze zo jong moeten dragen. Alleen de laatste tijd was hij iets dikker geworden op de lotgering en omdat hij minder beweging kreeg. Ik ben aan mijn knie geopereerd en ga inmiddels elke dag een half uur naar het bos met ze. Maar ik vind het in 1 week best veel, van een dun vetlaagje naar niks meer. En ik kan het met mijn ogen ook zien dat hij is afgevallen. Vandaar dat ik hierover twijfel.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Dan geef je hem wat meer en kijk je hoe hij daar op reageert. Als hij zoiets heeft van "pfft, wat een hoop voer", hoef je hem niet meer te geven. Als hij het met grote graagte eet, dan zal het ook goed zijn, zolang hij niet dikkig wordt.
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Vanavond toen wij zaten te eten was hij echt weer irritant, niet afwillen gaan en bij ons bord zeuren. Oke het was grieks, dus het rook ook wel heel lekker.  ;D
Ik let er zeker op dat hij niet te dik wordt.

Bedankt voor jullie advies.
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Ik heb hem vandaag een half konijn extra gegeven en zonder problemen opgegeten, dus hij gaat vanaf nu drie halve konijnen per dag krijgen. Kijken hoe hij het daarop gaat doen.

Plaats reactie