eliminatiedieet bij jeuk, gevogelte vraagje

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: eliminatiedieet bij jeuk

Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Freddy krijgt nu 2,5 week konijn en het gaat de goede kant op. Ik vind zijn jeuk echt een stuk minder geworden. Ik heb zelfs het idee dat hij alweer nieuwe haren krijgt.
Ik ga hem nu de ene dag 2 halve konijnen geven en de andere dag 3 halve konijnen. Daarbij gaat hij elke dag 200 gram konijnenvlees krijgen. Ik wil even kijken of zijn ontlasting daar wat beter op wordt. Het is nu vrij licht van kleur en heel korrelig.

Ik heb nog een vraagje of eigenlijk probleempje. Mijn honden hebben vlooien gehad. Ik heb ze hiervoor 1 keer fronline gegeven. De vlooien zijn dood gegaan, maar Freddy heeft ook hele erge jeuk gehad. Ik denk door de frontline. Er is geadviseerd om ze nogmaals 1 keer met frontline te behandelen zodat ook de eitjes dood gaan. Het is voor mij de eerste keer dat ze vlooien hebben gehad dus ik weet niet zo goed wat ik nu het beste kan doen.
Wat adviseren jullie?
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

Wat goed te horen dat het zo goed gaat met Freddie!!

Reus heeft een vlooienallergie, van ook maar 1 vlooienbeetje krijgt hij gelijk een heel naar wondje wat rap groter wordt. Ik druppel hem daarom iedere maand, dat is niet zo goed eigenlijk, weet ik, maar als hij ook maar 1 vlo heeft is het gelijk ellende. (hoewel, paar weken terug  had hij er een paar, maar geen wondjes) wat dus nu wijsheid om te doen is weet ik, ik weet niet precies hoe dat werkt met de eitjes enzo.

wie geeft dat advies, om het nog een keer te doen?
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Dat gaf de dierenarts in de winkel waar ik het gekocht heb.
Ik heb mijn Golden afgelopen weekend laten trimmen en toen vonden we dus ook dode vlooien. Ook de trimster zei dat het beter was om het nog een keer te doen, omdat eventuele eitjes nog uit kunnen komen.
Ik heb ze hiervoor biologische anti vlooien en tekenmiddel gegeven. Die helpt wel heel goed tegen teken, maar kennelijk niet tegen vlooien.

Misschien heeft hij er de vorige keer zo heftig op gereageerd omdat hij al een geirriteerde huid had. En is de reactie nu minder omdat zijn huid al rustiger is. Het rara vind ik dat hij wondjes heeft gemaakt boven zijn staart op zijn rug en dus niet op de plek waar ik het middel heb gegeven, in de nek. Dus dat maakt ook wel dat ik twijfel of het wel echt een reactie was op het vlooienmiddel.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

dat is wel een typische plek voor vlooienbeten! tenminste, dat zei mijn DA toen ik met Reus daar kwam. hij had ook wondjes op zijn onderrug, ik had nog niet bedacht dat het van de vlooien was maar DA zei het gelijk.
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Ik heb even overlegd met de Da ass. Zij adviseerd wel om ze normaals te behandelen. Ik kan dus of nog een keer de frontline proberen en kijken of hij er nu beter op reageerd omdat zijn huid nu rustiger is. En anders is de adventage ook nog een optie. Daar zit niet de werkzamestof van de scaliborband in, want daar reageerde hij ook al op.
Ik denk dat ik hem nog een keer de frontline ga geven. Als hij er dan op reageerd dan weet ik wel zeker dat het daarvan komt. Als ik nu een nieuw merk ga proberen dan weet ik het nog niet 100%. En dan blijf ik aan het gissen en ik wil graag dingen echt gaan uitsluiten.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Ik wil niet vervelend doen maar vrijwel elke trimster, da, da ass, dierenwinkelmedewerker zal adviseren om gewoon een pipet of spray te geven, gewoon omdat dat zo hoort  ;)
Mijn vorige hondje kreeg brandwonden van ... geen idee meer welk merk dat was, is al zo lang geleden, en de maand erop vond de da dat we toch gewoon maar datzelfde spul moesten geven want dat hoort zo ???

Zij heeft overgens nooit meer spul gekregen, en ook nooit meer vlooien gehad :biggrin2:
Benjy en Misty
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Benjy en Misty »

martine-tom schreef: Ik wil niet vervelend doen maar vrijwel elke trimster, da, da ass, dierenwinkelmedewerker zal adviseren om gewoon een pipet of spray te geven, gewoon omdat dat zo hoort  ;)
Mijn vorige hondje kreeg brandwonden van ... geen idee meer welk merk dat was, is al zo lang geleden, en de maand erop vond de da dat we toch gewoon maar datzelfde spul moesten geven want dat hoort zo ???

Zij heeft overgens nooit meer spul gekregen, en ook nooit meer vlooien gehad :biggrin2:
Dat denk ik ook wel.... Kun je anders niet nog een keer extra goed wassen met een shampoo waarvan je weet dat er geen reactie van komt? Zelf gaf ik altijd Program maar volgens mij bestaat deze niet meer. Ik krijg ze in ieder geval  niet meer.  :(
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Hiervoor heb ik ze nooit behandeld voor vlooien hoor, omdat men het nodig vond. Ik ben ook van het behandelen als het nodig is en niet onnodig gif aan ze geven. Ik heb deze zomer een biologische teken en vlooienspul gegeven en dat werkte tegen de teken heel goed. Alleen dus kennelijk niet voor vlooien. Ik heb mijn Golden nu bijna 3 jaar en nog nooit vlooien gehad.

Wassen is geen optie. Dit laat hij echt niet toe. Je moet maar eens de topic lezen op het Golden forum over het wassen van je hond. Hij gaat in een hoekje van de badkamer liggen alsof hij er niet is en zwaar mishandeld wordt. Daarbij kom ik niet op zijn huid. De haren isoleren zo goed dat ik daar niet doorheen kom. 

Ik kan natuurlijk ook de gok nemen en het zo laten. Maar de meeste doen een beetje hysterisch als het gaat om vlooien omdat het zo moeilijk uit te roeien is.
Benjy en Misty
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Benjy en Misty »

Moeilijk.... tja, de gok nemen... Misschien anders toch nog 1x frontline geven. Vlooien geven ook jeuk en als die terug komen dan begin je weer van voor af aan. Zo blijf je dan bezig. Ze zeggen dat knoflook ook helpt tegen vlooien maar of dat echt zo is weet ik niet.
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Knoflook wil ik liever niet geven aangezien ik bezig ben met zijn eliminatiedieet. Ik zit er ook aan te denken om het nog 1 keer te geven.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Houd hij niet van zwemmen?  ;)
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Als je een vlooienbesmetting gehad hebt is het inderdaad aan te raden het nog 1 of zelfs enkele maanden te herhalen. Eitjes van vlooien kunnen een aantal maanden overleven voor ze uitkomen en als ze uitkomen als het middel uitgewerkt is, heb je dus zo weer een plaag.
Niet erg handig.
Je kan natuurlijk het risico nemen en niets doen, maar ik zou niet zitten afwachten of ze terugkomen, want dan blijf je ook bezig (de nieuwe vlooien hebben dan weer al eitjes gelegd en sta je weer even ver). Dus ik zou gewoon 1 of 2 maanden herhalen, enkel een pipet, geen verdere rommel.
Als je dan een paar maanden later ermee stopt kan je afwachten tot je weer vlooien ziet tenzij je hond vlooienallergie heeft (dan neem je geen risico's).
Maar dan heb ik het over een pipet.  Spray's gebruiken zonder dat er vlooien zijn is onzin.

Als je hond op het middel reageert (of je vermoed dat), zou ik een ander middel proberen.  Het is ook niet de bedoeling dat de remedie zo erg is als de kwaal.  ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 13 okt 2011, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Nee, hij houdt niet van zwemmen. Hij gaat wel het water in, maar hij moet de grond onder zijn voeten voelen.

@pearlsofpassion bedankt voor je uitleg. Als de eitjes zo lang kunnen overleven dan blijf je idd bezig.

Kom ik op een andere vraag. Hoe herken je dan een vlooienallergie?
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

Reus krijgt hele nare wondjes van vlooienbeten. Althans, de DA herkende de nare wondjes die hij had toen hij ook eens vlooien had gehad als vlooienbeetwondjes, die honden hebben als ze een vlooienallergie hebben. misschien zijn er ook wel andere symptomen of andere uitingen van de allergie. er is geloof ik wel op te testen.
Miranda 1
5-sterren
5-sterren

Bericht door Miranda 1 »

Ik heb ze toch weer vlooienzooi moeten geven. Bij mijn Golden weer een vlooi gevonden.
Maar er is wel goed nieuws, hij heeft er niet zoeen erge jeuk van gekregen als de vorige keer.

Vraagje voor Hope en Nienk, waren jullie honden helemaal jeukvrij voordat je een ander diersoort ging toevoegen? Of hadden ze nog lichte jeuk.
Oftewel is er hier een 'criterium' voor?

Plaats reactie