poes eet slecht * ze is vanmiddag overleden *

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Re: poes eet slecht

swenny
2-sterren
2-sterren

Bericht door swenny »

Dank je wel.

Ze is inmiddels vertrokken, dus ga zo even kijken waar ze nu uithangt.
Ga vandaag niets meer dwingen qua eten of drinken. Ik vertrouw erop dat de DA gelijk heeft dat ze voor vanavond en vannacht wel voldoende vocht binnen heeft.

De kippenbouillon ga ik gewoon naast haar drinkbakje laten staan, zodat ze kan kiezen wat ze wil drinken.

Ben wel al aan het rondsnuffelen naar nier-dieten voor kvv. Want wil liever niet aan de brokjes. Morgen hoor ik hopelijk meer van hoe en wat.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Heb je het nierdieet voor katten al gezien? Misschien kan je je daar het beste aan houden.
Of krijgt ze al zoiets?

Als je je daar beter bij voelt zou ik ook wat groenten toevoegen.  Of haar aanbieden en kijken of ze wat wil.
Heb je geen pot tarwegras staan? Dat staat hier gewoon standaard en dan kunnen ze grazen zoveel ze zelf willen.  Al zou ik dat nu niet doen nu ze weinig eet want vezels in de planten zorgen voor een snellere darmtransit en dan zou het dus kunnen dat ze minder uit haar voedsel opneemt.
Enkel gezonde katten gras aanbieden...
Gewoon tarwekorrels in de eko-winkel halen en uitzaaien. Worden mooie zachte sprietjes en het is heel erg gezond gras (niet alle grassen zijn hetzelfde).

Ik hoop dat de nierwaarden niet al te ernstig zijn en ze zich snel wat beter gaat voelen.
Dat infuus helpt ook met de nieren te spoelen. Als het nog niet ver gevorderd is, kan er nog verdere schade vermeden worden door even goed uit te spoelen.  Zorg dus ook dat ze zeker voldoende kan drinken, en als je haar kan aanmoedigen wat meer vocht tot zich te nemen: doen!  
Ik hoop dat het aanslaat!

Edit: ah, kijk, je was met net voor met dat nierdieet. ;)
swenny
2-sterren
2-sterren

Bericht door swenny »

Ben nu toevallig aan het kijken naar eventuele menu's, maar kan tot nu toe alleen nog maar vinden voor honden.

Ze krijgen nu 15% orgaan, 40% bot en 45% spiervlees.

Dus moet nu nog wat vinden voor eventueel nierpatientjes. Morgen maar even goed navragen hoe of wat het is met haar nieren enzo. Misschien dat haar schildklier ook nog meespeelde namelijk.  Denk dat ik dan sowieso nog wel groente wil gaan toevoegen.
Ik had wel kattegras, maar dat is uiteindelijk uitge"bloeit".  Maar dat at ze eigenlijk alleen om te braken.  Dat doet mijn andere kat trouwens ook. Die at dan kattengras om wat te braken.

Ik ga het zeker onthouden om zoiets eens te kopen. Eerst even opzoeken waar wij een eko-winkel hebben.

Ze plaste wel al goed en dronk goed. Ze plast sowieso veel meer dan mijn andere kat. In hoeverre moet ik haar dan dwingen om te drinken? Ik heb vandaag bijna 20 ml kippenbouillon naar binnen gewerkt via een spuitje aan de zijkant van haar bekkie. Maar die laatste keer ging ze ineens lopen zwalken en was ze heel suf ineens. Vandaar dat ik toen maar gelijk naar de DA ben gegaan. Was zo geschrokken daarvan.

Ik zie net op de factuur dat ze dus naast fysiologisch zout ook anabolin forte heeft gerkregen en cernenia (?)
En er staat ook nog iets van: Catalyst Dx Chem 17 clip.  Maar dat is denk ik een hulpmiddeltje ofzo en geen injectie.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Cerenia is een middel tegen misselijkheid en braken. Dit kan mogelijk ook eetlust opwekken, wat gunstig is om leververvetting tegen te gaan.
swenny
2-sterren
2-sterren

Bericht door swenny »

Okay. Thanks voor de uitleg. Weet ik dat ook weer :D

Had eigenlijk nooit problemen gehad met Poes, tot een jaartje geleden eigenlijk. Het begon met moeilijk plassen en kleine beetjes bloed in de urine. En twee maandjes geleden dus weer. En nu dit......
Ging bijna twijfelen of ik er wel goed aan had gedaan om over te stappen op vers vlees. En dus alles zelf malen enzo.
Zeker omdat veel DA nogal pro-brokken zijn.

Moet mezelf maar voorhouden dat katten ook gewoon ziek kunnen worden, net als mensen. Al eet je nog zo gezond voor je gevoel.
Maartoch..... het knaagt wel een beetje  :-[
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Bandit heeft een nier-kvv en je kan ook een nier-barfmenu voor katten maken.
Hoe en wat met niertoestanden ben ik (gelukkig) niet genoeg in thuis.
swenny
2-sterren
2-sterren

Bericht door swenny »

Dank je wel.
Ga eens kijken waar ze dat verkopen. En wat ik eventueel zelf kan malen.

Maar eerst morgen maar even het controle bezoekje aan de DA afwachten.

Gelukkig maar dat jij er niet in thuis bent.  ;)
pearlsofpassion
Moderator

Ik meen het nierdieet in grote lijnen inhoudt dat je minder bot gaat voeren en minder grote grazers (rood vlees), meer gevogelte vb omwille van het hoge fosforgehalte daarin.  Het is vooral de fosfor die de nieren belast.  
Dat is wat ik ervan onthouden heb, maar je moet het wel kunnen vinden. Of het specifiek voor katten anders is dan voor honden weet ik niet zo.

Hoe oud is Poes nu eigenlijk?
Nierschade bouwt zich meestal traag op (al kan het ook heel snel gaan) naarmate de kat ouder wordt en wordt dan plots duidelijk wanneer driekwart van de nierfunctie uitgevallen is.  Het is niet noodzakelijk het vlees van nu dat de boosdoener is (als ze nierfalen heeft), maar het kunnen net zo goed de brokken van de voorbije jaren zijn.  Ook is er een genetische invloed en aanleg en hoort het dus zowiezo in zekere mate bij het ouder worden (zoals altijd verschilt dat van kat tot kat natuurlijk).
Je kan het eenvoudigweg niet altijd voorkomen, maar je kan wel accuraat reageren als je schade opmerkt.  En de ervaring van mensen rondom mij (ik zit nog maar heel recent op dit forum, dus dit tel ik zelfs niet mee), leert mij dat katten het op vers voer vaak (tegen alle verwachtingen van DA'n in) veel beter doen dan op nierbrokken of nierblik.  Ze eten vlotter, zijn minder misselijk en blijven gewoon een stuk langer in leven, zelfs bij heel ernstig nierfalen.  Dus ik zou haar zeker gewoon op vers houden, gewoon even wat aanpassen naar haar noden.
Vraag dan ook naar een middel dat fosfor bindt. Alle beetjes helpen en het wordt eigenlijk standaard bij een nierkat toegepast.  Ik hoop dat dan verdere eetlustverhogende middel niet nodig blijven, want die verhogen vaak de bloeddruk wat ook weer slecht is voor de nieren.

Veel beterschap gewenst!
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 23 okt 2011, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Limpy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Limpy »

Bandit is wel lekker zegt limpy...voor 1 of 2 x  :-\
Vooral allerlei vogels en klein wild (nijn en haas) is goed voor nierpatienten.
KVV/BARF is echt nog altijd beter voor een nierpatient dan brokjes/blik!

Als je da over eiwitten begint: plantaardige eiwitten zijn moeilijker af te breken dus schadelijker voor een kattige nierpatient als carnivoor zijnde!
En in (nier)brokjes zitten toch vooral plantaardige eiwitten.... Lekker KVV blijven geven dus!

En bij een versgevoerde nierkat zijn de waardes sowieso klein beetje hoger als bij brokkenkatten dus laat je niet gek maken.
swenny
2-sterren
2-sterren

Bericht door swenny »

@ Pearlsofpassion: poes is nu net 11 geworden.
De DA zei ook al dat dit al een tijd onder de leden kon zijn en ineens acuut op kon spelen.
Toen ik voor het eerst hoorde over vers voeren, klonk het eigenlijk heel logisch. Zet je een kat buiten neer, dan zoekt het ook prooien en wat dan ook. Ze zullen sowieso geen kant en klare brokjes vinden. Dat was wat mij het meest triggerde om toch zelf vers te voeren. En dan zelf te malen, want de jongste die knaagt voor geen meter. Liefst helemaal gemalen of kleine stukjes vlees. Ik maal de botten en organen en het spiervlees snijd ik in stukjes en meng dat dus door elkaar. Poes knaagde wel graag op kippennekken en eendagskuikens. Maar de laatste keer met een kippennek, haalde ze haar neus ervoor op. En toen ik het in stukken knipte voor haar, at ze de helft op, om vervolgens even later het weer uit te spugen.

Ik zal morgen mijn poot stijf houden, mocht ze me brokjes willen aansmeren. En bedankt voor de tip om iest fosforbindends te vragen. Heb het opgeschreven en neem het mee morgen. Want geheid dat ik het morgen vergeet.
Dank je wel!

@ Limpy:
dank je voor de tips. Zal morgen eerst even het bezoekje afwachten. En dan daarna eens even zoeken waar ik klein wild kan halen. Richards zit hier in de buurt. Al reageerden ze niet toen ik 2 zakken eendagskuikens wilde kopen. Ja, eerst een reactie dat hij het mee zou geven en dan zou Richard zelf contact met me opnemen, maar is niet meer gebeurd. En uiteindelijk schiet het er bij mij in om er nog achteraan te mailen. :(
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Achossie, arme poes  :-* niet fijn als je je zo vervelend voelt!

Katten hebben niet of nauwelijks groente nodig. Da's maar goed ook want in brok zit ook vrijwel niks aan groente, en dan verhit en gedroogd dus een kat heeft er niks aan. Het oogt alleen leuk voor de baas.
In het wild eten katten geen groente (en al helemaal geen granen). Ingewanden van prooien gooien ze weg, een enkeling eet eens een blaadje van teenoftander en er gaat grof gras in voor de interne reiniging, niet om te verteren.
Ik voer al bijna 12 jaar barf aan mijn honden en katten, zonder groente voor de katzels. Afgezien dan van wat ze uit onze borden/pannen jatten aan gekookt spul. En met dat menu zijn ze 17 (had al nierschade voordat hij barf kreeg), 19 en 21 geworden. De jeugd is inmiddels 16 en oogt en gedraagt zich als 6. En zo gaat het met de overgrote meerderheid van de barfende katten. Karel met de kapotte nieren had een levensverwachting van hooguit een jaar volgens de da, mits op gore nierbrokken, anders was het helemaal gauw gebeurd. Met barf heeft hij er nog 10 goeie jaren aangeplakt.
Kortom, dat hele groente-verhaal is kolder.

[quote="swenny"]

Moet mezelf maar voorhouden dat katten ook gewoon ziek kunnen worden, net als mensen. Al eet je nog zo gezond voor je gevoel.

[/quote]

Psies  ;) zo zit ik hier nu te snotteren en te keelpijnen ondanks dat ik echt heel braaf heel gezond eet, behoorlijk veel buiten beweeg, niet rook en alleen af en toe een glaasje medicinale wijn drink. Er zijn pathogenen waar niks tegen opgewassen is helaas.
swenny
2-sterren
2-sterren

Bericht door swenny »

Pff... nou ben terug van de DA.

Vanmorgen vond ik Poes in de badkamer, op de koude tegels en haar buikje en pootjes en staart was nat. Net of ze alles heeft laten lopen of dat ze lekte ofzo. Zo zielig! En dan zit je daar in de wachtkamer, brok in je keel.
En eenmaal binnen bij de arts, hup janken haha  :-[  Ze gaan het bloed opsturen voor haar schildklier. En ze had heel veel moeite met ademhalen en haar hart ging tekeer en er zat een ruisje in. Dus het was niet goed. Ook had ze 36,9  met temperaturen.
Ze is nu opgenomen, zodat ze weer warm gaat worden. Maar oh, wat vind ik het zo zielig. Eenmaal thuis, tranen met tuiten zitten janken zeg.
Kan hier zo slecht tegen.  :embarassed: :'(

Ga vanmiddag toch maar werken, maar niet naar een vriendin. Zou namelijk bij een vriendin gaan eten na het werk, maar wil dan na het werken toch nog even op bezoek bij Poes.
pearlsofpassion
Moderator

Oh jeetje, dat klinkt echt niet goed...  :'(
Ik vrees dat het iets anders is dan gewoon nierfalen of schildklier of zoiets...
Ze klinkt als een hoopje ellende.  :(

Heel veel sterkte!! Ik hoop dat er wat uit het bloedonderzoek komt...  :-*

Gewoon uit interesse, maar hoe doen ze dat nu met voer voor haar? Geven ze haar nu blik van henzelf, ligt ze aan een voedingsinfuus, of heb je wat vers voer achtergelaten?

En ter aanvulling over de groenten: ik heb beslist mijn katten ook wat groenten te gaan geven.  Ik heb er in dit topic http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 752.0.html naar gevraagd, en ben tot het besluit gekomen dat toch te doen. Een deel van de redenen die aangehaald worden om bij honden groenten toe te voegen, gelden ook bij katten. Alleen niet zoveel geven natuurlijk.
swenny
2-sterren
2-sterren

Bericht door swenny »

Nee klinkt zeker niet goed. Begin ook elke keer wat tranen  te laten als ik eraan denk of erover praat.  :-\
Zit op internet al het nodige te lezen over schildklier aandoeningen. Komt regelmatig voor bij oudere katten. Vanaf 8 tot ouder zeg maar.

Hoop morgen dus al wat te horen van het bloedonderzoek.

Ik vroeg ook hoe ze dat gaan doen met voer. Poes heeft, naar mijn weten, sinds gistermiddag niets meer gegeten.
Ze hebben daar pathe voor haar. Geen idee wat ze verder met haar doen. Ze word nu in ieder geval op een warme plek gelegd. Met een warmtemat en warmtelamp, omdat ze onderkoeld was/is.

Vanmiddag zal ik nog wel even bellen hoe het met haar gaat. Maar schiet er elke keer vol van. Zo erg.

Goed van je dat je toch besluit wat groente toe te voegen. Wanneer ik weer wat ben bedaard, ga ik daar ook eens naar zoeken en kijken hoe ik dat kan toepassen in mijn vers gemalen voeding. Ik heb namelijk nog een andere kat hier rondlopen.
swenny
2-sterren
2-sterren

Bericht door swenny »

Heb net maar eventjes gebeld hoe het nu met haar gaat. En wilde ook even een inschatting weten voor de kosten.

Blijkt ze nu in een aparte kooi te liggen waarbij er per minuut een paar liter zuurstof doorheen stroomt. Klinkt dus allemaal helemaal niet goed. Het ging dus heel moeizaam met haar. Ze had ook veel geplast.
Haar ureum was 18. En dat zou dus lager moeten worden, als ze dus zoveel plast. Dat plast ze er dan uit ofzo (?)

Ze gingen ook in overleg of ze vanmiddag al zouden beginnen met een pilletje voor haar schildklier, zodat ze het wat makkelijker zou krijgen.

Morgen rond deze tijd zouden ze dus dan wat meer moeten weten. Voor nu is het even de tanden op elkaar en doorzetten.

Heb ook gevraagd of ze dan nog wel te redden is, als ik dit zo hoor. Maar moesten nu dus even de tanden op elkaar zetten. En is het de schildklier, dan is het met pilletjes goed op te lossen en kan ze nog wel 5 tot  6 jaar mee.
Ik wil namelijk niet dat er maar wat gedaan word voor een klein beetje uitstel en ze geen kwalitatief goed leven heeft zeg maar.

Zucht.....

Plaats reactie