leverontsteking - tumor update 05-07-14

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Na maagtorsie nu leverontsteking

Eef+Stippels
5-sterren
5-sterren

Bericht door Eef+Stippels »

Het is ook allemaal zo vaag wat ik erover lees, op sommige sites staat dat het evt nog over kan gaan met een paar maanden prednisolon en op andere weer van niet.
En dan zeggen ze weer dat het een kwestie van weken is, maar volgens andere bronnen kunnen het ook jaren zijn...

Ik ga er voor mezelf vanuit dat ze met medicatie toch nog wel een paar jaren heeft hoor, aan iets anders wil ik echt niet denken  :'(
Ik heb in ieder geval al contact met Tannetje gehad, die gaat ons/haar verder ondersteunen, dus wat dat betreft zit het wel goed  :)
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

Bericht door spreeuwtje »

jeetje eef.. ik lees dit nu pas allemaal..  :-[
wat fijn dat je nu zeker weet wat het is.. maar ook een rot diagnose..
het is wel prettig dat je nu gericht kunt gaan werken met yindra.. het gevoel dat je niks kunt doen omdat je niet weet wat het is, is verschrikkelijk..

ik hoop dat je toch nog veel voor haar kunt doen.. :bigarmhug:  :-*
Eef+Stippels
5-sterren
5-sterren

Ik heb zojuist de uitslag gehad en ze heeft geen koperstapeling  :D :D
Dat maakt een enorm verschil. Ze heeft dus geen typische dobermannhepatitis waarbij de leverontsteking wordt veroorzaakt door koperstapeling, en dus ook nog geen koper gestapeld nav de ontsteking zelf.

Behandeling zal nu zijn: 8 weken prednison, daarna nieuw leverbiopt om te kijken of de ontsteking weg is en daarna is de standaard dat er voor de zekerheid nog een half jaar prednison moet worden gegeven.
We ondersteunen haar verder met chinese kruiden van tannetje (plus mariadistel en curcuma), zink, cats claw, SAMe en ik denk nog vit b complex.

Al met al heb ik er nu een positief gevoel over  :)
sella

Bericht door sella »

Das goed nieuws geen dobermanhepatitis. Dan is er nog een goed leven mogelijk.
Heerlijk. Geef je griet een knuf van me en neem er zelf ook een
Eef+Stippels
5-sterren
5-sterren

sella schreef: Das goed nieuws geen dobermanhepatitis. Dan is er nog een goed leven mogelijk.
Heerlijk. Geef je griet een knuf van me en neem er zelf ook een
Doe ik! En ik ben er zelf inderdaad ook wel aan toe, dankje  :-*
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Hee cool, dat is goed nieuws meis :-*
Wedden dat het goed gaat komen met haar!!!!
Ike
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ike »

Wat een super goed nieuws zeg  :D
Dian
5-sterren
5-sterren

Bericht door Dian »

fijn dat er toch nog positieve berichten zijn!!! Sterkte en beterschap voor Yndra :-* :-* :-*
Eef+Stippels
5-sterren
5-sterren

Bedankt allemaal  :-*

Ik kon gisteren prednoral ophalen bij mijn eigen da en ik mocht vanochtend beginnen.  Ze krijgt sochtends dan 30 mg, ik zag al dat 8.00 uur de beste tijd is, maar ik kan nergens vinden of er nog een bepaalde tijd tussen de medicijnen en het voer moet zitten, of dat ze het juist niet op een lege maag moet hebben. Weet iemand dit?

Edit: ik heb nog even op de voorschriften voor mensen gezocht en dan wordt aangeraden de prednison vooraf of tijdens de maaltijd te nemen, dus zo heb ik het nu gedaan.
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op wo 02 nov 2011, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
yvette_van_alert
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door yvette_van_alert »

Hoe is het met de ontlasting van je hond? Is dat al eens nagekeken? Leverontsteking kan ook komen door giardia. Ik heb dit al 2 keer meegemaakt met honden van oud cursisten. Die mij vroegen mee te denken en waar dit idd de oorzaak was. 1 hond had al 3 keer een heftige leverontsteking gehad.
Eef+Stippels
5-sterren
5-sterren

yvette_van_alert schreef: Hoe is het met de ontlasting van je hond? Is dat al eens nagekeken? Leverontsteking kan ook komen door giardia. Ik heb dit al 2 keer meegemaakt met honden van oud cursisten. Die mij vroegen mee te denken en waar dit idd de oorzaak was. 1 hond had al 3 keer een heftige leverontsteking gehad.
Nee, de ontlasting is niet nagekeken. Deze is overigens goed in de zin van kleur en consistentie.
Ik weet verder niets van Giardia, zal ik eens naar kijken.
Eef+Stippels
5-sterren
5-sterren

Even een update: Ik heb af en toe het idee dat ze iets levendiger is, maar ze is vaak misselijk en haar temperatuur is steeds laag, rond de 38C. De verwarming staat nu dag en nacht op 20C en ze heeft binnen ook een trui aan, maar toch bibbert ze nog regelmatig, soms tot klappertanden aan toe.
En natuurlijk door de prednison nog meer drinken en plassen.
sella

Bericht door sella »

De temp is toch niet laag zo rond de 38 graden?
Ze kan ook bibberen omdat ze zich klote voelt door de prednison, dan kan je het waterig koud van krijgen omdat het vocht vasthoud en afdrijft
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Eef+doggies schreef: Even een update: Ik heb af en toe het idee dat ze iets levendiger is, maar ze is vaak misselijk en haar temperatuur is steeds laag, rond de 38C. De verwarming staat nu dag en nacht op 20C en ze heeft binnen ook een trui aan, maar toch bibbert ze nog regelmatig, soms tot klappertanden aan toe.
En natuurlijk door de prednison nog meer drinken en plassen.
Mijn hond Whoofer bibberde van de prednison.
Eef+Stippels
5-sterren
5-sterren

De normale temperatuur voor honden is bij mijn weten tussen de 38C en 39 C, yindra zit er normaliter mooi tussenin, maar nu schommelt dit rond de 38C, ook eronder tot 37,6C en tot 38,2C. De dierenarts zei dat als ze op de 37,5C kwam ik direct moest bellen.

Fijn dat jullie nog even bevestigen dat dat gebibber door de prednison kan komen, mijn da had het meteen over mogelijke shock en daar schrok ik nogal van.

Overigens gaat ze af en toe wel op de koude tegels liggen.
Ik las dat bij mensen de ervaring met prednison is dat ze het afwisselend koud en warm hebben en soms ook een koud lichaam met een warm hoofd, dus dat zou dat dan wel verklaren.

Ik heb nog voor 6 dagen prednoral liggen, hopelijk mag de dosis daarna wat naar beneden zodat ze er niet zo'n last van heeft...

Plaats reactie