Druiven

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Druiven

koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Aujeszki verdwijnt pas bij verhitting van 100 graden. Gewoon drogen of roken (koud roken haalt ook geen 100 graden) geeft dus nog steeds risico. En ik snap ook de hele noodzaak van specifiek varkenshuid niet zo. Ik geloof dat Lizzy vaker hier heeft vermeld dat honden varkensvlees ook nog eens niet zo lekker verteren over het algemeen.
Deficiency (http://en.wikipedia.org/wiki/Deficiency_%28medicine%29) ipv dificiency. En dan snap ik de diagnose eigenlijk ook niet zo. Een gebrek aan bloed, dus bloedarmoede? Een gebrek in het bloed zou je anders noemen.

Nouja, het komt erop neer dat ik het echt veel te vaag vind. Ik hoop dat je hondje van zijn klachten geneest, maar ik heb grote twijfels dat deze natuurgenezer daaraan gaat bijdragen.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

koekje schreef: Aujeszki verdwijnt pas bij verhitting van 100 graden. Gewoon drogen of roken (koud roken haalt ook geen 100 graden) geeft dus nog steeds risico. En ik snap ook de hele noodzaak van specifiek varkenshuid niet zo. Ik geloof dat Lizzy vaker hier heeft vermeld dat honden varkensvlees ook nog eens niet zo lekker verteren over het algemeen.
Deficiency (http://en.wikipedia.org/wiki/Deficiency_%28medicine%29) ipv dificiency. En dan snap ik de diagnose eigenlijk ook niet zo. Een gebrek aan bloed, dus bloedarmoede? Een gebrek in het bloed zou je anders noemen.

Nouja, het komt erop neer dat ik het echt veel te vaag vind. Ik hoop dat je hondje van zijn klachten geneest, maar ik heb grote twijfels dat deze natuurgenezer daaraan gaat bijdragen.
Gelatine schijnt bloedopbouwend te werken. En gelatine zit veel in varkenshuid. Dus daar komt het vandaan. Laat niet weg dat ik het ook niet geschikt vind om aan een hond te geven. Er zijn nog veel meer andere en veilige voedingsmiddelen die je kunt gebruiken.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

wat ik even google op blood deficiency, is het een diagnose uit de chinese geneeskunst, klopt dat? krijgt hij ook kruiden?

in de artikelen voor mensen met deze diagnose, staat inderdaad dat het eten van druiven en gelatine-producten kan helpen, maar er zijn er veel meer! betrouwbaarheid van dergelijke artikelen is natuurlijk een beetje discutabel.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

nienk schreef: wat ik even google op blood deficiency, is het een diagnose uit de chinese geneeskunst, klopt dat? krijgt hij ook kruiden?

in de artikelen voor mensen met deze diagnose, staat inderdaad dat het eten van druiven en gelatine-producten kan helpen, maar er zijn er veel meer! betrouwbaarheid van dergelijke artikelen is natuurlijk een beetje discutabel.
Blood deficiency is engels voor bloedarmoede.
Gelatine zit overigens ook veel in botten.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

in de reguliere geneeskunde wordt volgens mij in het engels gesproken van anemia. 'bloed tekort' en 'bloed armoede' zijn in het nederlands ook niet hetzelfde.
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Met nienk eens. Bloedarmoede in reguliere zin is anemia, en dan gaat het over iron deficiency. Blood deficiency als begrip kom ik alleen tegen in relatie met chinese geneeskunst.

Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen. Niet aan het varken en al helemaal niet aan de druiven. Wat er precies problemen geeft in druiven bij honden is niet bekend, of dat de pitten zijn of de rest of de hele druif. Het zal vast bij de ene hond geen problemen geven en bij de andere direct een boel narigheid, net zoals bv chocola. Daarbij zie je honden die het loodje leggen na 1 paaseitje en andere die een flinke reep naar binnen werken en zo fit als een hoentje blijven. Ik zou het experiment niet doen met mijn eigen honden, stel dat 'ie gevoelig blijkt te zijn dan doe je er dus niks meer aan, de nieren gaan gewoon kapot. En ik zal wel een zeikerd wezen maar de zin van varken, verhit of anderszins, zie ik ook niet echt in dus ik ging dat niet doen.

Als ik iets zou willen met chinese geneeskunst dan ging ik naar Tannetje. Die heeft verstand van diergeneeskunde, van chinese medicijnen, van holistische zaken in het algemeen en van vers voeren en ook een dosis gezond verstand.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

eens.

dat van die chocola is ongeveer 1 op 10. 9 honden zijn misschien een beetje misselijke en spugen na een reep, 1tje (Reus, bijvoorbeeld) wordt er letterlijk dood ziek van. als dat ook zo is met de druiven, dan zou ik dat risico niet nemen. dat Reus toen net zo ziek was geweest na de chocola (hij woonde net een paar maanden bij mij en toen was ie er ineens bijna niet meer), zeiden een hele hoop mensen 'huh, maar die van ons vrat altijd de chocolade letters uit de schoenen van de kinderen, nooit ziek geweest, weet je zeker dat het van de chocola was?' en dergelijke dingen. dus dat er hier honden zijn die trossen druiven op eten zonder er ziek van te worden, zegt niets over of jou hond er ziek van gaat worden.

van dat varken, daar weet ik niet genoeg van.

misschien helpt het wel hoor, maar ik zou met een  hond die al uit balans is geen dingen doen waar twijfels bij zijn. Ik heb zelf goede 'chinese' ervaringen met Stefan Veenstra (natuurlijk gezonde dieren, amsterdam).
Wendi
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Wendi »

dat met die druiven heeft toch met opstapeling te maken?
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

Wendi schreef: dat met die druiven heeft toch met opstapeling te maken?
zou kunnen. met chocola is dat  ook zo.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Oei, das altijd gevaarlijk...  :-\
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

nienk schreef: zou kunnen. met chocola is dat  ook zo.
En hoe komt het dan dat de ene hond er wel tegen kan en de andere niet, of is dat gewoon een kwestie van wachten tot het onherroepelijk een keer fout gaat?
Tom stofzuigt wel eens en komt dan hagelslagjes tegen, tot nu toe geen probleem dus let ik er ook niet zo op, maar dat zou ik dan mss wel wat beter moeten doen... :-[
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Bij druiven is de werking onbekend. En dus weten we ook niet of het idd cumulatief werkt.

Van de site van ASPCA http://www.aspcapro.org/mydocuments/q.pdf:
"In cases of grape or raisin toxicosis in dogs, the actual mechanism of toxaction remains unknown. The exact pathophysiology of ARF following the ingestion of grapes or raisins remains undetermined.2 Theories include metabolic disruption, a nephrotoxic mycotoxin, and an idiosyncratic reaction.2,3
Dogs that have developed ARF were exposed in various ways. Ingestions included grapes purchased from a grocery store as well as grapes found in the backyard, grape pressings from wineries, and both the seedless and seeded varieties. Some of the grapes involved were tested for pesticides, heavy metals, and mycotoxins (all findings were negative). It is unclear if the skin of the grape must be ingested
for ARF to occur. Currently, grape-seed extract is not considered a threat; only the grape or raisin itself is considered a danger."

Het is dus niet zo dat pitloze druiven geen risico zouden opleveren.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

martine-tom schreef: En hoe komt het dan dat de ene hond er wel tegen kan en de andere niet, of is dat gewoon een kwestie van wachten tot het onherroepelijk een keer fout gaat?
Tom stofzuigt wel eens en komt dan hagelslagjes tegen, tot nu toe geen probleem dus let ik er ook niet zo op, maar dat zou ik dan mss wel wat beter moeten doen... :-[
die paar hagelslagjes, daar zit amper cacao in. via websites van dierenklinieken kun je wel de cijfertjes vinden vanaf hoeveel cacao het zegmaar risicovol wordt.

ik had paar weken terug nog weer de spoed DA gebeld omdat Reus op straat chocola had gepakt... assistente heeft toen het allemaal weer voor me opgezocht en uitgelegd. de precieze aantallen ben ik vergeten.

er zijn dus honden die echt nergens last van hebben, ook niet als ze vaak chocola eten. maar bij die honden die er wel heftig op reageren, gebeurd dat stapelen heel gauw. Reus was toendertijd zo ziek van iets van 2 ons gemengde paas eitjes. nu zou hij dus weer zo ziek kunnen worden, van veel minder chocola. er zullen ook honden zijn die er een beetje tussen in zitten.

@Mevroi Kruim, dank voor de toelichting weer!
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Stel, de hond hier in kwestie lijdt idd aan bloedarmoede. Waarom wordt dat niet zo effectief mogelijk (dus regulier) behandeld? En wat is de oorzaak van van de bloedarmoede?
Benjy en Misty
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Benjy en Misty »

Ik ken iemand waarvan de hond pas behoorlijk ziek is geweest na het eten van druiven. De hond had er niet echt heel veel van gegeten maar welke druiven het waren weet ik echt niet...

Plaats reactie